er wordt wel wat flauw op gereageerd, op dat Cross certificaat. Ik vind het een heel goed initiatief van de MON. Iedereen die een licentie aanvraagd bij de MON moet zo'n certificaat halen. Voor een ervaren motorcrosser lijkt me dat geen probleem.
Ik vind het een goed initiatief omdat ik in de loop der jaren heel wat accefietjes heb zien gebeuren op en langs de crossbaan. Meestal loopt het goed af, maar je moet er niet aan denken hoe het anders had kunnen aflopen. Ook door ervaren crossers worden onnodige fouten gemaakt, zoals een gele vlag negeren. En wat denk je van onervaren crossers. Sommige mensen beginnen aan een crosswedstrijd, of laten hun kind daaraan meedoen, zonder te weten wat de vlagsignalen betekenen.
Het doel van dit certificaat is een aantal basale dingen over te cross te testen, zodat een ieder (weer) weet waar die mee bezig is, dit om de sport zo veilig mogelijk te houden.
Overigens gebeurd het ook vaak dat er verkeerd gevlagd wordt, dus een cursus voor vlaggers lijkt me ook geen slecht idee (geeft de KNMV trouwens voor motorcross clubs). Maarja, die vlaggers zijn meestal vrijwilligers in hun vrije tijd, om ze dan nog een cursus te laten doen, dan blijven er nog maar weinig vrijwillegrs over om te vlaggen, denk ik.