Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?  (gelezen 6843 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Gepost op: 03-09-2010, 11:59 »
Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?


Deze winter wil ik eens een poging wagen om zelf een rally opbouw te fabriceren voor mijn Husaberg FE570.

Momenteel heb ik de roadbookhouder + IMO + GPS op het stuur zitten maar dat vind ik niet echt wenselijk.
Het stuurt zwaarder en m'n stuur staat sneller uit het lood na een val partijtje.


Nu ben ik in de planning fase te kijken naar de mogelijkheden.

Veel bestaande commeciele systemen worden gemonteerd op de kroonplaten.



Voordeel hiervan is dat alle instrumenten en verlichting mee draaien tijdens het sturen.
Maar dit zal het sturen waarschijnlijk ook weer zwaarder maken.




Nu zie ik veel zelfbouw systemen die op de balhoofd gemonteerd zijn.



Al het gewicht rust dan op het frame en het sturen blijft lekker licht.
Maar je instrumenten en verlichting zullen altijd recht vooruit blijven staan.





Wat is volgens de kenners hier op het forum de beste keuze?  ???
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2010, 12:18 »
optie 2 buiten elke discussie om ;) . heb beide gehad. Als je echt stuurt (alleen doe je dat tijdens keren,omdraaien, zeer korte bochten etc etc) kijk je toch niet op de roadbook, maar waar je naar toe wilt(les 2 van het rijbewijs 8) ). Alle andere "stuuracties" doe je minimaal met je stuur,maximaal met verplaatsen van gewicht. Dat je instrumenten dan recht vooruit blijven staan, daar heb je geen last van.
Doe je echter de instrumenten op je stuur, dan heb je daar last van tijdens het rijden, je went er wel aan, maar bv in het zand kost het ongemerkt veel kracht. (ik vergelijk het vaak met een pendelbeweging die je op moet vangen met je armen) Het plaatsen van de apparatuur zo dicht mogelijk tegen het draaipunt aan van het stuur aan helpt wel, maar komt niet ten goede aan de "ergonomie" van het roadbook rijden.
foto 1 op het stuur (pendelbeweging bij stuurbewegingen)

foto 2 op balhoofd (hierdoor ergonomisch beter)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2010, 12:20 »
Het is natuurlijk geen toeval dat alle professionele rally bikes die zooi op het balhoofd monteren.
Het rijdt gewoon fijner!
Nadeel is dat het meer werk is om zoiets te bouwen.
En dat het ook weer meer werk is om het te verwijderen als je dat wil.
Als je er niet tegenop ziet op lekker te gaan knutsellen dan zou ik 'm mooi op het balhoofd monteren.
En anders.... niet;-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2010, 12:36 »
Duidelijk.  :)

Nu alleen nog een manier te zoeken om dit te gaan verwezenlijken.
Zoveel ruimte is er ook weer niet beschikbaar.  :-\








Of ik tap een aantal schroefgaten aan de voorkant van de balhoofd en maak daar de stellage aan vast.
Of ik maak aan beide kanten van het frame een balkje naar voren langs het balhoofd langs.
Of . . .
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2010, 13:03 »
ik zou voor "inspiratie" naar RBC gaan in Lochem. Die hebben ook voor mijn 690 iets gemaakt dat toen nog niet te koop was.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2010, 14:13 »
....en de Rally Adventure Shop in Zutphen heeft dan weer een mooie oplossing voor als je het op het stuur wilt (bv. omdat je idd niet de halve voorkant wilt verbouwen).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2010, 14:40 »
Heb nu die steuntjes van Bert D.




Inderdaad erg snel te (de)monteren.
Maar echt ideaal vind ik deze oplossing niet.

Vanwege mijn lengte van 1,98M heb ik het stuur flink moeten verhogen d.m.v. ROX risers.
Een mooie oplossing maar de motor hoeft maar op de grond te liggen en de risers staan schuin.
Dit wordt met een factor 10 erger wanneer het roadbook ook nog eens op het stuur staat.

Op harde en hobbelige ondergrond staat het roadbook ook teveel bloot aan hinderlijke trillingen.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een meer degelijke oplossing.


Onderdelen ontwerpen op de computer met een CAD programma lukt me wel. Moet dan alleen nog op zoek gaan naar een hobbyist met een CNC freesmachine in z'n schuur.  :D
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2010, 15:16 »
wanneer ga je nu eens rijden, ding ziet er nog als nieuw uit ::)

ik zou gaan voor de balhoofd optie. EN dat je risers scheef gaan staan als je je motor platlegt betekent dus ook bij een goede ruk aan het stuur dat ze niet lekker meer staan..... zou ik niet willen.

Mooi fiets man :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #9 Gepost op: 03-09-2010, 15:50 »
wanneer ga je nu eens rijden, ding ziet er nog als nieuw uit ::)

ik zou gaan voor de balhoofd optie. EN dat je risers scheef gaan staan als je je motor platlegt betekent dus ook bij een goede ruk aan het stuur dat ze niet lekker meer staan..... zou ik niet willen.

Mooi fiets man :)

Er wordt wel mee gereden maar daarna ook weer goed vertroetelt.

Maar is dit beter dan?  8)




Die Rox risers zijn wel erg fijn om het stuur op de ideale plek te krijgen.
Niet alleen hoger maar ook naar voren of achteren.
Of het stuur schuin gaat staan bij een stevige ruk zou ik niet weten. Ik ruk namelijk nooit tijdens het rijden.   ;D


Kun je hier iets mee??
http://www.off-the-road.de/Other-bikes/Fairing-Light/Universal-Fairing-and-Speedo-support-Rallye.html
http://www.off-the-road.de/Other-bikes/Fairing-Light/Support-for-aluminium-stay.html



Kijk dit zijn de mooie oplossingen. Echter ook prijzig en ik vraag me af of dit gaat passen op een kantelberg.

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #10 Gepost op: 03-09-2010, 19:46 »
ik zou voor "inspiratie" naar RBC gaan in Lochem. Die hebben ook voor mijn 690 iets gemaakt dat toen nog niet te koop was.

Ik heb de oer gereden met plaatjes vertrokken vanop de bovenste bouten van de voorvork (was eigenbouw maar heeft het uitgehouden), toen was het zo:



Na de oer beslist dat dit het toch niet was, toen we bij de infoavond voor de Alentejo begin dit jar bij RBC waren eens geinformeerd bij Ewout daarna op ons tweetjes een balhoofd steun daar gekocht.  Kost wat maar dan heb je ook wat, m'n maatje heeft er Tunesie meegereden en ik rijd er volgende maand de Alentejo mee, maar de paar kilometers dat ik er nu al meegereden heb zeggen maar 1 ding.... dit had ik vroeger moeten doen. Zo ziet het er nu uit:





Persoonlijk vind ik het wel niet zo mooi, maar het rijdt wel beter en dat is toch wel het belangrijkste.

grts Gunter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2010, 20:27 »
Denk dat het antwoord op de vraag wel duidelijk is. Op het balhoofd die spullen.

Verder zul je dan dus een constructie moeten kopen/maken die je op je balhoofd monteerd. Bij de Twin is dat makkelijk, omdat daar al bevestigingspunten op zaten.

Bij jou zul je gewoon een paar gaten moeten boren, of bevestigingspunten op het balhoofd moeten lassen.
Gaten boren gaat prima. Bedenk gewoon dat de as er doorheen loopt en dat je aan de binnenkant dus best nog veel ruimte hebt.

Constructie naar voren zo strak mogelijk naar je stuur toe. Hoe meer je het naar voren uit steekt hoe makkelijk het weer verbuigd als je eens onhandig af stapt. Verder gewoon lekker allu plaatjes gebruiken, en niet al te moeilijk denken.

Hoofd constructie die de afstand van balhoofd voorbij je poten overbrugd, en daarop monteer je dan iets dat omhoog komt zodat je daar de apperatuur op kunt bevestigen.

Kijk maar eens naar de constructies die steve in zijn eerste linkje toont.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #12 Gepost op: 03-09-2010, 22:32 »
Vast aan je balhoofd wat mij betreft! Je hebt d'r meer last van als het op je stuur zit, en bovendien kun je het wat hoger monteren.
Vergeet niet dat je bij serieuze ritjes en rally's de meeste tijd staat. het leest daarom ook makkelijker dus. Heb inmiddels al de nodige constructies gemaakt en getest.
Indien je bij de Brabantrit bent op 25 sept. kun je evt. ff kijken?
Het hele spul zit met 1 bout (!) vast, en valt er al een hele tijd niet af... :)

Grt Marten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2010, 09:36 »
Bij de KLX heb ik destijds 4 M8 gaten in de balhoofdpijp geboord/getapt. Beetje aan de zijkanten zodat de bouten op afschuiven belast worden. In de balhoofdpijp zelf nog M8 moeren gelijmd, maar of dat nou echt nodig was?

Tegenwoordig zou ik gewoon een steun op die pijp lassen. Nog makkelijker.
(hoewel: is die balhoofdpijp bij jou aluminium? Dan zou ik bouten ipv lassen; zonder nabehandeling hou je geen sterkte van je alu meer over)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Rallyinstrumenten op kroonplaten of op balhoofd?
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2010, 10:37 »
Ter inspiratie: Deze Britse dame heeft een rally WRF gebouwd
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=12669774&postcount=31
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R