Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De ivecohoek  (gelezen 117398 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: De ivecohoek
« Reactie #135 Gepost op: 19-12-2010, 00:37 »
handig als je je band wil wisselen  ::)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #136 Gepost op: 19-12-2010, 10:57 »
Maar een zandplaatje eronder leggen is dan wel weer handig  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De ivecohoek
« Reactie #137 Gepost op: 19-12-2010, 12:23 »
Maar een zandplaatje eronder leggen is dan wel weer handig  :D
 
Jij snapt hem...  8)
Op deze manier trek je direct je wiel omhoog ipv eerst uit de verening en dan pas het wiel. Erwin maakte een grapje zeker.  :P :D
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: De ivecohoek
« Reactie #138 Gepost op: 19-12-2010, 21:40 »
Hoi Erik,
 
als je op deze manier je auto opkrikt druk je de boven kant van je highjack in het plaatwerk van je auto, vanwegen de hefboom werkig. dus hou hem goed vast anders heb je zo een deuk in je auto. een ander punt is dat de auto weinig flex heeft dus als je hem optilt op deze manier schuift de auto van je af. tis maar een waarschuwing, ik heb al veel auto's op deze manier van de highjack zien vallen
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: De ivecohoek
« Reactie #139 Gepost op: 26-01-2011, 22:15 »
Ik zal de stilte op ons iveco hoekje eens doorbreken met een winter knutseltje. :)
Een nieuw iveco snorkel, cycloon filter.
 
Ik heb wel ff moeten hobbyen,maar hij zit d'r op.
 
als je er ook een wil: Joop Barten van Barten 4x4 products maakt ze nu in opdracht.
 

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De ivecohoek
« Reactie #140 Gepost op: 26-01-2011, 22:19 »
Hee Mike! lekker bezig!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #141 Gepost op: 27-01-2011, 09:30 »
Mooi hoor. Kan je deur nog open?  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De ivecohoek
« Reactie #142 Gepost op: 27-01-2011, 13:35 »
Zie er goed uit Mike.
Binnenkort maar weer eens met Joop praten.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #143 Gepost op: 28-01-2011, 13:01 »
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De ivecohoek
« Reactie #144 Gepost op: 07-02-2011, 22:07 »
http://link.marktplaats.nl/420701042
Leuk bakkie gevonden.
Jammer dat ik er al een heb.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: De ivecohoek
« Reactie #145 Gepost op: 09-02-2011, 18:10 »
Mocht je een oudere versie zoeken, kwam er nog een paar tegen:
http://www.leeijentrading.com/pages/catalist/273.php

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: De ivecohoek
« Reactie #146 Gepost op: 10-02-2011, 20:56 »
Heren techneuten,
 
Ik heb al het een en ander moeten reviseren aan mijn Iveco,maar nu het volgende.
Bij 4wd bij het nemen van bochten (stapvoets) een metalen tik......tik.......tik geluid komende van de vooras aandrijving. volgens mij de homokineet assen.         Of kan het nog iets anders zijn?????
Vraag is: ???
 
Hoe kan ik dit controleren
Is dit te reviseren of wordt dit een complete as.
In de prijslijst Iveco is 1 as 2300 euro  :'( :'( .
Heeft iemand nog suggesties of slimme opmerkingen??
Ik hoor ze graag. groet Mike

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De ivecohoek
« Reactie #147 Gepost op: 10-02-2011, 21:52 »
Heren techneuten,
 
Ik heb al het een en ander moeten reviseren aan mijn Iveco,maar nu het volgende.
Bij 4wd bij het nemen van bochten (stapvoets) een metalen tik......tik.......tik geluid komende van de vooras aandrijving. volgens mij de homokineet assen.         Of kan het nog iets anders zijn?????
Vraag is: ???
 
Hoe kan ik dit controleren
Is dit te reviseren of wordt dit een complete as.
In de prijslijst Iveco is 1 as 2300 euro  :'( :'( .
Heeft iemand nog suggesties of slimme opmerkingen??
Ik hoor ze graag. groet Mike

Tja Mike,

Die voorassen draaien alleen bij ingeschakelde 4wd, dus echt slijten doen ze in principe niet. Wel draait de Iveco verschrikkelijk scherp met de voorwielen, dus ik ben een beetje voorzichtig met grote stuuruitslagen in zijn 4wd...
Indien de hoezen niet lek waren lijkt het mij onwaarschijnlijk. Het is niet echt heel veel werk om ze te demonteren en te inspecteren. De voorwielophanging kan gewoon blijven zitten. Flens los aan het differentieel, en ik dacht ook even de vrijloopnaven los. Het kan zijn dat er nog een segering zit die de as vasthoudt. Dan trek je zo de hele as eruit. De as is deelbaar, dus je kunt de boel dan makkelijk inspecteren. Als er iets stuk is, dan zullen het de kogels zijn. Als het loopvlak niet al te beschadigd is kun je volgens mij de kogels vernieuwen. De onderdelen zul je wel niet bij Iveco los kunnen kopen.. Ik ken wel iemand bij GKN service, dus als het nodig is kan ik daar wel contact leggen. Normaal gesproken doen die niet rechtstreeks met particulieren. Als dat het niet is kan het ook de vrijloopnaaf zijn die niet goed inschakelt. Is vrij eenvoudig uit elkaar te halen maar let op, die kun je verkeerd in elkaar zetten! Instructies in het boek goed volgen.

Suc6 

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #148 Gepost op: 11-02-2011, 09:37 »
Hi Mike,
Je kunt de homokineten met de hand draaien als je de 4x4 en de vrijlopen los schakeld. Zo kun je horen wat ze doen.
Waarschijnlijk staan de homokineten droog en of vervuild.
Wim

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #149 Gepost op: 11-02-2011, 11:01 »
Heren techneuten,
 
Ik heb al het een en ander moeten reviseren aan mijn Iveco,maar nu het volgende.
Bij 4wd bij het nemen van bochten (stapvoets) een metalen tik......tik.......tik geluid komende van de vooras aandrijving.
 

Da's logisch: het buitenste wiel moet een grotere afstand afleggen dan het binnenste wiel. Als je de wielen gelockt hebt, willen ze het liefst beiden dezelfde afstand afleggen: de beide steekassen draaien namelijk in dezelfde snelheid rond en willen dus de wielen in dezelfde snelheid ronddraaien. Dat lukt niet, omdat één wiel de binnenbocht heeft.

Het tikken wordt veroorzaakt doordat het buitenste wiel maatgevend is voor de snelheid van de beide assen. Omdat het binnenste wiel te langzaam draait, neem de kracht op dit wiel enorm toe. Soms schiet het wiel dan ineens door t (het wiel beweegt heel schokkerig).Dat is het tikkende geluid wat je hoort.

Je kan even uitproberen of dit het is:
Hoe gladder/zachter de ondergrond (hoe minder het binnenste wiel tractie heeft) hoe makkelijker het verschil in snelheid gecompenseerd wordt zonder schokken.
Hoe minder scherp de bocht, hoe minder het snelheidsverschil, hoe minder het tikken.

Er hoeft dus helemaal niets aan de hand te zijn, dus test dat even voordat je de boel uit elkaar haalt.
Kijk eens even of je dit ook hoort als je bocht minder scherp is EN als je op lossere ondergrond rijdt.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)