Heren techneuten,
Ik heb al het een en ander moeten reviseren aan mijn Iveco,maar nu het volgende.
Bij 4wd bij het nemen van bochten (stapvoets) een metalen tik......tik.......tik geluid komende van de vooras aandrijving.
Da's logisch: het buitenste wiel moet een grotere afstand afleggen dan het binnenste wiel. Als je de wielen gelockt hebt, willen ze het liefst beiden dezelfde afstand afleggen: de beide steekassen draaien namelijk in dezelfde snelheid rond en willen dus de wielen in dezelfde snelheid ronddraaien. Dat lukt niet, omdat één wiel de binnenbocht heeft.
Het tikken wordt veroorzaakt doordat het buitenste wiel maatgevend is voor de snelheid van de beide assen. Omdat het binnenste wiel te langzaam draait, neem de kracht op dit wiel enorm toe. Soms schiet het wiel dan ineens door t (het wiel beweegt heel schokkerig).Dat is het tikkende geluid wat je hoort.
Je kan even uitproberen of dit het is:
Hoe gladder/zachter de ondergrond (hoe minder het binnenste wiel tractie heeft) hoe makkelijker het verschil in snelheid gecompenseerd wordt zonder schokken.
Hoe minder scherp de bocht, hoe minder het snelheidsverschil, hoe minder het tikken.
Er hoeft dus helemaal niets aan de hand te zijn, dus test dat even voordat je de boel uit elkaar haalt.
Kijk eens even of je dit ook hoort als je bocht minder scherp is EN als je op lossere ondergrond rijdt.