Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De ivecohoek  (gelezen 117234 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: De ivecohoek
« Reactie #90 Gepost op: 03-12-2010, 12:00 »
briljant idee Cornee , scheelt weer voor 1500 km diesel..doen we toch weer iets voor het milieu.

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #91 Gepost op: 04-12-2010, 23:11 »
à Propos velgen ik denk dat ik mijn set van vijf  5,5 iveco springring velgen te koop ga aanbieden omdat mijn schuurtje wel erg vol raakt. Ik heb nu vandaag 2 "nieuwe" velgen op de kop getikt zodat ik een set heb van zes 6,5 velgen. Alleen de ET van de nieuwe aanwinsten is 55 terwijl de ivecovelgen 101 zijn. Dan kan ik mijn reservewiel ook op een 6,5 velg zetten hoewel ik altijd met de gedachte speel om een losse band mee te nemen zonder velg.
Op de foto mijn nieuwe velgen met oude type michelin XZL 9.00R16




Oud model XZL profiel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De ivecohoek
« Reactie #92 Gepost op: 05-12-2010, 10:58 »
à Propos velgen ik denk dat ik mijn set van vijf  5,5 iveco springring velgen te koop ga aanbieden omdat mijn schuurtje wel erg vol raakt. Ik heb nu vandaag 2 "nieuwe" velgen op de kop getikt zodat ik een set heb van zes 6,5 velgen. Alleen de ET van de nieuwe aanwinsten is 55 terwijl de ivecovelgen 101 zijn. Dan kan ik mijn reservewiel ook op een 6,5 velg zetten hoewel ik altijd met de gedachte speel om een losse band mee te nemen zonder velg.
Op de foto mijn nieuwe velgen met oude type michelin XZL 9.00R16



Hoi Wim,
Je hebt het over 5,5 en 6,5 en daarnaast 55 en 101.
Waar staan die getallen voor?
 
Ben aan het dubben wat te doen, springveervelgen verkopen voor gewone velgen. Hoorde op het reiswagen treffen in duitsland dat Breemach velgen een stuk goedkoper zijn en de zelfde maat hebben als de Iveco velgen.
 
Wat zijn voor mij als gebruiker de voor en nadelen van springveer velgen bijv. als ik op reis ben. Hier in Nederland loop k tegen het probleem dat de bandenboer meer rekend vanwegen meer werk of omdat hij en kooi moet gebruiken.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #93 Gepost op: 05-12-2010, 11:47 »
He Wim,

Ziet er niet slecht uit...

Waar heb je de 6,5 op de kop getikt?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De ivecohoek
« Reactie #94 Gepost op: 05-12-2010, 12:08 »
Vergis ik mij nu, of komt de velg nu een stuk verder naar buiten? Als de einpresstiefe 55 is ipv 101, dan komt ie toch 45 mm naar buiten?

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #95 Gepost op: 05-12-2010, 22:29 »
Wimipedia:
 5,5inch is de standaard breedte iveco velg, en 6,5 inch is een optie.
Let op je hebt 6,5 velgen in tubeless en tube uitvoering.
Et= EinpresTiefe, Als de et=0 dan zit de velgschotel op de helft van de breedte van de velg.
Het verschil tussen de bremach en de daily velg is de ET dus.
De Bremach velg staat 46mm verder naar buiten.
 
Ik hoorde op het treffen ook dat ze goedkoper zouden zijn, maar dat is onzin. En anders hoor ik graag het adres. Tenzij iemand die 2de hands heeft liggen natuurlijk. Er is in Ulm (D) een adres waar je nieuwe 6,5 iveco velgen (et 101) kunt krijgen voor 255€ ex btw. Dit is goedkoop. Bij iveco kost zo'n velg een slordige 570€
 
Je moet met je banden ook niet naar de bandenkloot gaan, de meeste hebben zo'n velg nog nooit gezien (vakmensen ehum). Dit soort dingen moet je zelf doen en het scheelt je weer een paar uurtjes in de fitnes!
De bandenboer is bang door onwetendheid, omdat in het verleden veel gekloot werd met niet voor elkaar gemaakte ringen en velgen sprongen die dingen wel eens uit mekaar met alle gevolgen van dien.
 
Met vrij eenvoudige hulpmiddelen kun je een band zelf wisselen dat is een groot voordeel.
 
Jammer genoeg had hij er maar 2 liggen en het zijn bremach velgen dus et=55

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: De ivecohoek
« Reactie #96 Gepost op: 06-12-2010, 14:43 »
Of je laat je standaard velgen verbreden
http://www.freewebs.com/uipko/Velgen%20verbreden.htm en deze
http://www.velgen.nl/verbreden.php
kost minder dan 5 nieuwe  ;)  en je kunt onderweg zelf makenlijk je band wisselen
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De ivecohoek
« Reactie #97 Gepost op: 06-12-2010, 15:03 »
Arjen heeft daarover gebeld met een bedrijf in Hengelo (?). Schijnt niet zo heel makkelijk te zijn met de Iveco velgen omdat de rand 'gegoten' is...(ik reutel ook maar wat ik gehoord heb)

Misschien weet deze meneer er meer van...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #98 Gepost op: 06-12-2010, 16:49 »
Bij het verbreden mag je de rand, zeg maar de passing waar de springveer overeen zit natuurlijk niet aantasten. Op zich lijkt het me wel te kunnen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: De ivecohoek
« Reactie #99 Gepost op: 06-12-2010, 21:06 »
De velg wordt in een draaibank in tweeën gestoken dus echt recht en dan wordt er een stuk tussen gelast om tot 6,5 J te komen.Als ze het goed doen gebeurt dit met een las automaat en is de velg ook tubeless te gebruiken.
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #100 Gepost op: 06-12-2010, 21:09 »
De tweedelige 5,5 TT (TubeType) deelbare velg van Iveco zal nooit tubeless te gebruiken zijn.





Edit: om misverstanden te voorkomen  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: De ivecohoek
« Reactie #101 Gepost op: 06-12-2010, 21:16 »
De tweedelige 5,5 TT (TubeType) deelbare velg van Iveco zal nooit tubeless te gebruiken zijn.
Dat snap ik  ;)  Heb ook een paar dagen in een Dailybusje rond gereden :)
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: De ivecohoek
« Reactie #102 Gepost op: 06-12-2010, 23:14 »
Zal morgen eens meten. Denk dat de velg naar binnen toe verbreden niet kan ivm de ruimte. De rolmaat zal het uitwijzen.

Offline member

  • ¤¤¤¤
  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: De ivecohoek
« Reactie #103 Gepost op: 06-12-2010, 23:55 »
Kijk vooral naar de voorwielen als je ze indraaid, de ruimte tussen band en voorste torsiebar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De ivecohoek
« Reactie #104 Gepost op: 07-12-2010, 08:58 »
Vanaf welke maat banden heb je maat 65 velgen nodig?
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player