Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: olielekkage LC4  (gelezen 2211 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
olielekkage LC4
« Gepost op: 14-09-2010, 14:33 »
Mijn adventure LC4 lekt een beetje olie, het komt ergens aan de linkerkant onder de tank vandaan denk ik, ergens uit de cilinderkop dus.  Veel is het niet, 200 cc per 500 km ongeveer schat ik maar dat maakt evengoed een bende. Nu is hij schoon dus ik zie geen sporen maar ik fix een soort 1 liter tankje zodat ik hem zonder tank kan laten lopen ..... wie heeft tips, is er een zwak punt waar het hem in kan zitten?
foto's:
http://adventure640.smugmug.com/Motor/Diversen/Diversen/IMG0430/1007515495_bdT6P-Ti.jpg
http://adventure640.smugmug.com/Motor/Diversen/Diversen/2661991_HYTvb#1007515247_H9eCf
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: olielekkage LC4
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2010, 15:09 »
Aan de waterpompkant zit een zwak puntje in de sealing. Zit een boutje te weinig  :-X.
Deel zit geen vaste pakking maar wordt gedaan met een soort kit. Heb ik ook een lekje gehad, klein beetje en loopt langzaam naar beneden en achteren. Kleppendeksel verwijderen, meteen de waterpomp controleren, opnieuw kit/seal/bound op smeren en klaar. (bijwijzevanspreken)

Staat een handleiding op Adventureforum

klikkerdeklik
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: olielekkage LC4
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2010, 17:41 »
volgens mij zit het daar inderdaad, verstopt achter de waterslangen.

thanx
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: olielekkage LC4
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2010, 17:52 »
Sweet! LC4 dieseltje, en nog wel op zonnebloem olie!  ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: olielekkage LC4
« Reactie #4 Gepost op: 14-09-2010, 18:02 »
Deze had ik pas bij m'n 620, ook een leuke om je gek naar te zoeken:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=141397

Lijkt op lekke koppakking o.i.d. maar is uiteindelijk het meest linker boutje van de uitlaatflenzen die los loopt. Dat is de enige waarvan de schroefdraad helemaal doorloopt naar binnen, en dus ook de enige die olie kan lekken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: olielekkage LC4
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2010, 18:32 »
Sweet! LC4 dieseltje, en nog wel op zonnebloem olie!  ;D
goed heh ..... en extralegerra
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • GravelTravel
  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: olielekkage LC4
« Reactie #6 Gepost op: 22-09-2010, 10:01 »
Hoi,
 
Ik denk dat het de afsluitmoer is die het reservoir in het frame afdicht. De framebuis die van het balhoofd, onder de tank, naar het motorblok loopt is een reservoir. Een nippel/bout met afdichting zit vlak onder het balhoofd ter hoogte van de bovenkant van de radiateur. De pakking is erg kwetsbaar.
 
De olie loopt dan langs het frame omlaag en komt bij het blok uit. Dit wekt de suggestie dat er een leiding of iets met het blok is.
 
Oplossing: vervang de pakking en draai de bout weer stevig aan.
 
Groetjes, Eric
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: olielekkage LC4
« Reactie #7 Gepost op: 22-09-2010, 11:24 »
Hoi,
 
Ik denk dat het de afsluitmoer is die het reservoir in het frame afdicht. De framebuis die van het balhoofd, onder de tank, naar het motorblok loopt is een reservoir. Een nippel/bout met afdichting zit vlak onder het balhoofd ter hoogte van de bovenkant van de radiateur. De pakking is erg kwetsbaar.
 
De olie loopt dan langs het frame omlaag en komt bij het blok uit. Dit wekt de suggestie dat er een leiding of iets met het blok is.
 
Oplossing: vervang de pakking en draai de bout weer stevig aan.
 
Groetjes, Eric
 

Hoi Eric, dank voor je input, ik ga het controleren
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: olielekkage LC4
« Reactie #8 Gepost op: 22-09-2010, 22:31 »
Hey Martijn,
 
die van mij zweet ook hier en daar langs de kop maar alleen als ik hem echt op z'n donder geef een tijd..
 
Denk niet dat je de lekage gaat vinden met wat stationaire gas geven..
 
Boel goed schoonmaken en ff goed op z'n flikker geven in mul zand ofzo en dan kijken waar het vandaan komt..
 
Ik gok dat het ook minder is dan 200cc, dat zou betekenen dat je geen olie op je peilstok hebt na 500km  ;)
 
Als het oliepeil niet echt duidelijk daalt gewoon lekker een beetje laten zweten  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: olielekkage LC4
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2010, 14:34 »
Hey Martijn,
 
die van mij zweet ook hier en daar langs de kop maar alleen als ik hem echt op z'n donder geef een tijd..
 
Denk niet dat je de lekage gaat vinden met wat stationaire gas geven..
 
Boel goed schoonmaken en ff goed op z'n flikker geven in mul zand ofzo en dan kijken waar het vandaan komt..
 
Ik gok dat het ook minder is dan 200cc, dat zou betekenen dat je geen olie op je peilstok hebt na 500km  ;)
 
Als het oliepeil niet echt duidelijk daalt gewoon lekker een beetje laten zweten  ;)

Dat is het ook, ik vind het jammer maar ga er pas iets aan doen als het blok toch open gaat .... intussen vul ik gewoon af en toe een eetje olie bij
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: olielekkage LC4
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2010, 11:47 »
Ik liet 'm ook lekken, maar het werd bij mijn toch wel steeds meer. Langs de kleppendeksel, en minimale hoeveelheden langs 1 van tuimelaaras O-ringetjes en het asje van de handmatige decompressor.
 
Een keer geprobeerd om het lekkende kleppendeksel te dichten met (op aanraden van Hannamax) Threebond 1104; dat was geen succes.
 
De Hondabond HT waar ze het op AdvRider over hebben kon ik nergens krijgen, dus recentelijk nog een poging ondernomen met Loctite 510 (en Loctite 7200 om de oude pakking grondig te verwijderen); die is wel succesvol. Ook gelijk de 2 O-ringetjes van de tuimelaarassen en het O-ringetje van de decompressie vervangen.
 
Nu nog een reparatie aan het elektrisch voetje, en ik kan weer volop genieten van m'n verfschudmachine :D