Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?  (gelezen 6963 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Gepost op: 18-09-2010, 21:46 »
Wat is nu een waardige vervanger voor een ktm 640 lc 4 adventure? Offroad reizen is ie perfect voor. Voor het zwaardere offroadwerk wat aan de zware kant. Tenminste, op een lichtere fiets gaat het zoveel makkelijker.
 
Nu denk ik aan een lichtere vervanger, evt ook geschikt voor een rallye/enduro.
 
Laatst was hier een erg mooie XR650 te koop, 3500 in rallye trim (alleen kickstart) een KTM 525 lijkt me ook erg mooi speelgoed.
 
Moet ik hier nu zwaar meer slijtage/onderhoud bij verwachten bij matig offroadgebruik? De LC4 is heerlijk coulant. Intussen 40k op de teller en nog in prima conditie.
 
Iets als de dalmatie rallye of transantolia zie ik zwaar zitten. Ook offraod alpen en marokkopistes zie ik wel weer gebeuren.
 
Een ktm 690 heb ik het budget niet voor. met een 5000 incl grotere tank e.d. is de koek echt op. En dat is al een stretch

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #1 Gepost op: 18-09-2010, 23:54 »
Ik rij zelf een ktm 525 en ben super enthousiast over die motor, ik heb nu al heel wat rally's er mee gereden en door hem goed te onderhouden blijft hij in topconditie, ik ben nu een Yamaha WR 450 rally klaar aan het maken misschien is dat wat voor je, voordeel is dat alle nodige rally opties er al op zitten dan.
Mijn doel was om die motor zo rond de 5000 euro te gaan houden om hem zo aantrekkelijk te houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2010, 00:20 »
Kijk een ervaringsdeskundige. WR 450 ken ik niet, ben wel van het bullige rijden.. DRZ 400 E ben ik wel bekent en is me wat te ielig in vermogen. Topvermogen zat trouwens.
 
Wat versta je onder goed onderhoud. Olie filters, klepjes e.d. doe ik netjes om de 5000. Bij offroad om de 2000. Moet ik bij de 525 denken aan zuiger en krukaslagers e.d.? Rij met de LC4 nog ongereviseerd rond.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2010, 08:05 »
is dit niks? mooie prijs en 2 jaar garantie.?

http://link.marktplaats.nl/376351859

een husqvarna in de tamme versie geloof ik?

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2010, 11:53 »
6000 + ombouw is niet haalbaar, zo wel, werd het de KTM 690

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2010, 12:17 »
Vraag is natuurlijk wat je er precies mee wilt doen:

Als je uitgaat van een Enduro fiets dan kan je deze voor de nederlandse offroadritten gebruiken en vervolgens met kleine moeite ombouwen voor een rally (13l+ tank en roadbook+ico er op, en evt wat extra beschermingen zoals een grotere carterplaat): Wat hiervoor in aanmerking komt:

- KTM EXC 450/525/530
- Yamaha WR450
- Honda CRF450X
- BMW G450X
- div andere zoals Husqvarna, Beta, GasGas.

Al deze motoren zijn niet heel geschikt om lange afstanden te draaien en vragen dan ook goed onderhoud: Oliewissel (<1500km!) luchtfilter (Dagelijks) + klein onderhoud.
Verder slijt zo'n blok: bijv voor een EXC wordt opgegeven: zuiger-lifetime 90 uur bij extreem gebruik, 180 uur bij amateur-offroad. Bij rally kan je daar nog wel wat langer mee doen, als je netjes oliewisslt e.d. Dit klinkt als heeel weinig, maar met 7 uur rijden per dag, 7 dagen in een rally kan je er dus zeker 4 rallies mee rijden + nog extra offroad... maar dan is het wel op. (reviesie is ook niet heel moeilijk, maar kost natuurlijk al snel 100 euro)

Een ktm690 (=lc4) blok  is natuurlij kveel meer gemaakt voor rally werk, en draait makkelijk veel meer kms/uren. Maarja, ga je daar offroad mee rijden (ik wel zei de gek)?? Daarvoor is ie dan nog best zwaar!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2010, 12:30 »
Als ik zo op Advrider kijk dan lijken de RFS blokken van de oudere EXC's aardig betrouwbaar en langlopend te zijn. Er zijn er zat die aan een 525 extra olievoorraad+oliekoeler, een grotere tank en een beter zadel toevoegen, en er vervolgens tripjes van duizenden mijlen mee doen.
 
Vanaf de andere kant: het gewicht zit 'm niet alleen in het blok. Zo'n LC4 blok zal geschat iets van 40-45kg wegen; prima te tillen in je eentje. Hoeveel lichter is zo'n RFS blok? De rest van het gewichtsverschil zit 'm in het ontbreken van een hoop zaken zoals een degelijk subframe, dikke accu, grote tank, etc. Voeg dat allemaal toe, en je hebt zo weer 150kg+ te pakken.
 
Volgens mij ben jij al een heel eind als je de voorkant van de Adv stript tot LC4 Enduro. Er hangt stiekum best een bak gewicht voor het stuur.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2010, 14:06 »
Kijk een ervaringsdeskundige. WR 450 ken ik niet, ben wel van het bullige rijden.. DRZ 400 E ben ik wel bekent en is me wat te ielig in vermogen. Topvermogen zat trouwens.
 
Wat versta je onder goed onderhoud. Olie filters, klepjes e.d. doe ik netjes om de 5000. Bij offroad om de 2000. Moet ik bij de 525 denken aan zuiger en krukaslagers e.d.? Rij met de LC4 nog ongereviseerd rond.
 
 
 
Ik heb nu 15.000 rally km op de klok staan en heb bij 10.000 km de zuiger vervangen en de distributieketting(uit voorzorg want hij liep nog prima).
Verder heb ik alles nog origineel er in zitten.
Ik moet er wel bij zeggen dat het ook aan de rijder ligt hoe lang een motor mee gaat, ik heb wel eens een versnellingsbak van een 525 vervangen voor iemand die pas 5000 km op de klok had staan.
Olie verwisselen doe ik om de 1000 km en kleppen stellen heb ik 1 keer gedaan.
Verder is de 525 een erg betrouwbare motor op een aantal bouwjaren na.
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2010, 21:41 »
KTM 660 Rallye?

Ik weet er nog een  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2010, 22:13 »
is dit niks? mooie prijs en 2 jaar garantie.?

http://link.marktplaats.nl/376351859

een husqvarna in de tamme versie geloof ik?

frank

soo hee, da's een mooie aanbieding.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #10 Gepost op: 20-09-2010, 12:45 »

Volgens mij ben jij al een heel eind als je de voorkant van de Adv stript tot LC4 Enduro. Er hangt stiekum best een bak gewicht voor het stuur.

Zo staat mijn adv er bij, geen subframe voor maar gewoon zo'n cross lampje er op en een 18 liter tank.
Zit op de 140kg met nog wel het achter subframe er op.
 
dat scheelt al veel, vriend heeft hem orgineel, daar hebben we afgelopen week tijdens een week enduro rijden na de 2e dag een 12 liter tank op gezet en toen reed het ook al beter, minder ruzie met de voorkant  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #11 Gepost op: 20-09-2010, 13:41 »
Zo staat mijn adv er bij, geen subframe voor maar gewoon zo'n cross lampje er op en een 18 liter tank.

Dat noemen ze een LC4 Enduro ;)

Citaat
Zit op de 140kg met nog wel het achter subframe er op.

Ja, zonder benzine en carterplaat enzo wel. Het drooggewicht van mijn LC4 Adventure is iets van 158kg ofzo, maar tegen de tijd dat-ie klaarstaat om er ook daadwerkelijk mee te gaan rijden weegt-ie toch een stukje meer. Carterplaat, gevuld gereedschapsbakje, GPS+houderspul, rekjes voor de zadeltassen, volle benzinetank, etc. tikt toch allemaal stiekum best door.

En als ik eens goed naar die adventure kijk, dan word het toch lastig om het veel lichter te maken zonder te snijden in functionaliteit en degelijkheid. Andersom geld ook: als je Adv zaken aan een lichtere brommer toe gaat voegen zou het eindresultaat wel eens tegen kunnen vallen kwa gewichtsbesparing.

Nou heb ik wel sterk het idee dat het absolute gewicht nog niet eens zo belangrijk is. Waar de kilo's zitten wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #12 Gepost op: 20-09-2010, 14:24 »
Dat noemen ze een LC4 Enduro ;)

Ja, zonder benzine en carterplaat enzo wel. Het drooggewicht van mijn LC4 Adventure is iets van 158kg ofzo, maar tegen de tijd dat-ie klaarstaat om er ook daadwerkelijk mee te gaan rijden weegt-ie toch een stukje meer. Carterplaat, gevuld gereedschapsbakje, GPS+houderspul, rekjes voor de zadeltassen, volle benzinetank, etc. tikt toch allemaal stiekum best door.

En als ik eens goed naar die adventure kijk, dan word het toch lastig om het veel lichter te maken zonder te snijden in functionaliteit en degelijkheid. Andersom geld ook: als je Adv zaken aan een lichtere brommer toe gaat voegen zou het eindresultaat wel eens tegen kunnen vallen kwa gewichtsbesparing.

Nou heb ik wel sterk het idee dat het absolute gewicht nog niet eens zo belangrijk is. Waar de kilo's zitten wel.

Rij eens een stukje op die van Zappa. Hij voelt 30 kg lichter dan een adventure

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #13 Gepost op: 20-09-2010, 14:33 »
Citaat
Vraag is natuurlijk wat je er precies mee wilt doen:

Als je  uitgaat van een Enduro fiets dan kan je deze voor de nederlandse  offroadritten gebruiken en vervolgens met kleine moeite ombouwen voor  een rally (13l+ tank en roadbook+ico er op, en evt wat extra  beschermingen zoals een grotere carterplaat): Wat hiervoor in aanmerking  komt:

- KTM EXC 450/525/530
- Yamaha WR450
- Honda CRF450X
- BMW G450X
- div andere zoals Husqvarna, Beta, GasGas.

om daar op in te haken waarom is een gasgas of een beta jong gebruikt zo "goedkoop" (in verhouding met een bekend merk dan) ?
Onbekend en dus inbemind en niet te slijten?

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waardige vervanger KTM lc4 adv gezocht, wie denkt mee?
« Reactie #14 Gepost op: 20-09-2010, 14:37 »
Rij eens een stukje op die van Zappa. Hij voelt 30 kg lichter dan een adventure

Dat geloof ik goed. Zoals ik al zei: volgens mij is waar de kilo's zitten veel belangrijker dan het absolute aantal kilo's.

En verder: als er iemand in staat is om het beste uit een Adventure te halen dan ben jij het wel :)