Vraag is natuurlijk wat je er precies mee wilt doen:
Als je uitgaat van een Enduro fiets dan kan je deze voor de nederlandse offroadritten gebruiken en vervolgens met kleine moeite ombouwen voor een rally (13l+ tank en roadbook+ico er op, en evt wat extra beschermingen zoals een grotere carterplaat): Wat hiervoor in aanmerking komt:
- KTM EXC 450/525/530
- Yamaha WR450
- Honda CRF450X
- BMW G450X
- div andere zoals Husqvarna, Beta, GasGas.
Al deze motoren zijn niet heel geschikt om lange afstanden te draaien en vragen dan ook goed onderhoud: Oliewissel (<1500km!) luchtfilter (Dagelijks) + klein onderhoud.
Verder slijt zo'n blok: bijv voor een EXC wordt opgegeven: zuiger-lifetime 90 uur bij extreem gebruik, 180 uur bij amateur-offroad. Bij rally kan je daar nog wel wat langer mee doen, als je netjes oliewisslt e.d. Dit klinkt als heeel weinig, maar met 7 uur rijden per dag, 7 dagen in een rally kan je er dus zeker 4 rallies mee rijden + nog extra offroad... maar dan is het wel op. (reviesie is ook niet heel moeilijk, maar kost natuurlijk al snel 100 euro)
Een ktm690 (=lc4) blok is natuurlij kveel meer gemaakt voor rally werk, en draait makkelijk veel meer kms/uren. Maarja, ga je daar offroad mee rijden (ik wel zei de gek)?? Daarvoor is ie dan nog best zwaar!