Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting  (gelezen 5967 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Gepost op: 25-09-2010, 14:40 »
Dit jaar de HvB gemeten met een KNMV-geijkte dB-meter. Viel best tegen.

Probleemgevalletjes:

1. YZF400 met crossuitlaat
2. DR650 met DAM-uitlaat
3. Oude KTM LC4, blauw met geel zadel. 400 cc?
4. Tweetal EXC's, met standaard demper maar geen dempingswol
5. Een EXC300 met FMF-demper
6. Een 620 met 2 rallyuitlaten uit Duitsland

De LC4 heeft een geluidskiller van Codegroen meegekregen, in ruil voor z'n autosleutels. Toch weer 2 dB er afgekregen. Het was een oude versleten aftermarketuitlaat en hij had het origineel ook nog thuis liggen. 97,8 dB naar 95.8 dB. Lastig gevalletje. Voortaan toch maar weer de originele demper monteren.





Meerendeel van de herrie werd veroorzaakt door knallen in de uitlaat bij gas loslaten.

De DR650 had met dhr. Dam de grootste moeite gedaan om alles stil te krijgen, maar 99.7 dB was toch echt te veel. Uitlaat was al aan het verkleuren midden op de demper. Wol was daar kapotgeschoten. Heeft ruim een uur vastgestaan met prutten aan de uitlaat en is volgens mij niet van start gegaan. Collega KTM-rijder wilde niet zonder hem vertrekken, dus twee gedupeerden.

De grootste herrieschopper was de YRF met 108.7 dB, die mocht naar huis. Zelfs met killer van Codegroen nog ruim 98 dB, vond hij zelf ook niet kunnen, onverrichterzake naar huis gegaan.

De stilste motor was dit jaar niet de WR250R maar een XT600 met 76.2 dB.  :D Maar daar zat een dame op ;)

De rally KTM is wel gestart, met twee provosorische dempers. Was bijna ok.

Hulde aan Zappa die na meting over de grens ging, carburateur bijstelde, en toen mooi binnen de norm viel. Keurig binnen de norm!

Deze keer hebben we een waarschuwing uitgedeeld voor iedereen die onder de 96 dB zat en het kenteken genoteerd. Ze worden bij een volgend evenement uitgesloten indien ze niets aan de uitlaat gedaan hebben t.o.v. vorige keuring.

En sorry nog voor de knappe dame op de EXC250 die we in het begin in het Duits aanspraken; volgende keer make-up opdoen dan kunnen we zien dat je Nederlandse bent ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2010, 16:43 »
deden er nog g450x mee met remus uitlaat van plusminus 1,5/ 1 jaar oud?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2010, 23:08 »
Over de grens ging?
1 x met de BIG 104 Db, daarop bij Handel 94 Db  ;)
 
vandaag met de KTM 1 x 98,5 Db  ???  maar met knallen volgens Jouke, laten afkoelen tijdens het plakken en knippen, luchtmengsel halve slag rijker en 94,5 Db..
 
verbaasd me nog al dat verschil
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2010, 07:50 »
deden er nog g450x mee met remus uitlaat van plusminus 1,5/ 1 jaar oud?

Totaal 4 GX-en gekeurd, allemaal keurig dik onder de norm van 94 dB. Geen Remus gezien, maar ik heb ze ook niet allemaal persoonlijk gekeurd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2010, 08:45 »
deden er nog g450x mee met remus uitlaat van plusminus 1,5/ 1 jaar oud?

Hey Brommer, m'n G450X met volledige Akrapovic uitlaatlijn was goed voor 90dB, moest je dat willen weten.

Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2010, 09:00 »
Zit er trouwens een verschil tussen meten bij een koude en een warme motor? Ik heb mijn wr250r dit keer met warme motor laten meten en ik kwam op 95db (terwijl de wrr toch als fluisterstil bekend staat...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2010, 09:09 »
Vincent,

We hadden een andere WRR gemeten en guess what?

92.6 dB. Zou er misschien een tussenschotje uitgefikt zijn in jouw demper? No problem, want zo te horen heb je er nog genoeg. De flapper misschien weggehaald of de EXUP?

Deze meting was gedaan met een duurdere ijkbare meter, die woensdagmiddag op de Enduro Promotiedag geijkt is door de keurmeester van de KNMV.  Bij deze meter zit er een max hold knopje op, waardoor hij de hoogste waarde vasthoudt.

Maar daar zit gelijk ook weer een nadeel aan: als je het gas loslaat en hij plopt wat in de uitlaat, dan heb je die plops natuurlijk ook geregistreerd.

In het terrein plopt hij natuurlijk ook bij gasdicht en daarom adviseren we rijders om de naald één of twee posities hoger te zetten, zodat dit niet meer gebeurt.

Zappa heeft dit ter plekke gedaan en hij haalde een onverwacht lage score. Duimpje omhoog voor Zappa die de moeite neemt om dit te doen!! :)

Jouw motor was warm en een warme / hete motor loopt schraler; meer plops bij gas dicht. Jij hebt injectie die normaal, omwille van de milieu-eisen, al heel arm afgesteld staat. Stel dat je een Powercommander V of een FMF fuel controller zou installeren en het middengebied wat vetter, dan zou dit ploppen niet meer voor kunnen komen. De kleppen gaan dan ook wat langer mee, want die lopen koeler én je hebt meer PK's. Maar ja, het brandstofgebruik gaat dan ook omhoog. Je kunt ook gewoon een mapping kiezen van een FMF uitlaat. Dan krijg je automatisch een wat rijker programma.

Het wat slappe middengebied is dan ook gecorrigeerd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2010, 09:20 »
Bird: de Akra is mijn gevoel ietsje luider dan de remus.
 
beide zijn 94 db fim gekeurde uitlaten voor een g450x.
De orginele uitlaat is heel erg stil dacht 92 db.
 
bij handel was mijn uitlaat ook door code groen gekeurd en als ik opde crossbaan rijd dan horen ze mij ende orginele EXC uitlaten meestal niet. dus zal wel goed zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2010, 09:34 »
Ja, zo'n luchtmengsel schroef verdraaien is een bere klus op een katoom :z

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2010, 09:38 »
Dat is dan ook meteen het nadeel van injectie, even de laptop aansluiten.  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2010, 10:35 »
Ja, zo'n luchtmengsel schroef verdraaien is een bere klus op een katoom :z

Jaaa  ;)
 
Bij stellen had ik zo ie zo gedaan, 100km gereden bij 10 graden, sta een paar minuten stationaire draaiend te wachten bij de keuring en hij begint te koken..
Nog nooit gehad.
 
Net voor dat ik naar Spanje vetrok kwam ik er achter dat er een gat achter het luchtfilter niet was afgedopt, dus vuil en valse lucht naar binnen zoog.
 
Afgedopt en naar Spanje vertrokken, daar last van stotteren als het gas er op ging tijdens het klimmen..
 
Zot vroeg al snel wat ik veranderd had aan de motor.. niks behalve dat gat gedicht.. kreeg dus minder lucht en stond te rijk.. naald laten zaken en over... liep mooi en werd niet te heet..
 
Hier echter een stuk kouder en werd nu wel te heet en ploffen in de uitlaat..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2010, 12:37 »
Deze keer hebben we een waarschuwing uitgedeeld voor iedereen die onder de 96 dB zat en het kenteken genoteerd. Ze worden bij een volgend evenement uitgesloten indien ze niets aan de uitlaat gedaan hebben t.o.v. vorige keuring.
Je bedoeld boven de 96 dB, neem ik aan?

Met 94.7 dB gaat het bij mij ook de verkeerde kant op...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2010, 12:41 »
Ja sorry, boven de 96 dB. Voor jou wordt het tijd de uitlaat te laten wikkelen; is 2 jaar mee gereden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #13 Gepost op: 26-09-2010, 16:39 »
Uitlaat opengemaakt en in het midden was het demperwol volledig weggeblazen,gewoon effe het wol terug mooi verdeeld en enorm verschil hoorbaar.
Moet nu wel nieuw wol in en ook van een ander soort

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Hart van Brabant 2010, geluidsmeting
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2010, 17:40 »
Carlo,
Vroeger gebruikte wij van die brandvrije glaswol (witte), verkrijgbaar in de handel op bladen van 50cmX100cm in de bouwhandel.

Goedkoper kan niet  ;)