Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aftermarket uitlaat  (gelezen 3313 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
aftermarket uitlaat
« Gepost op: 25-09-2010, 23:10 »
als je een nu bijv een KTM 690 hebt en je zet er een akra
op, dan heb je dus een speciale mapping om motormanagement
helemaal tiptop te zetten.
 
maar wat nu als je een oudere (carb) motor hebt, zoals ik , een xr400
en je zet er een andere uitlaat op.
kan dat zomaar of moet er dan ook iets gebeuren?
Ik denk dan aan bijv grotere sproeier, rijker mengsel.
 
wil er nl een andere einddemper opzetten (leovince x3 slip-on)
dit ivm geluidsreductie.
 
heb nog nooit een vervangingsdemper gehad dus weet er echt niks van :-X
 
mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: after marked uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2010, 23:15 »
Enige echt goede manier is een dynorun en aan de hand daarvan afstellen..
 
Stel je nieuwe uitlaat ademd beter maar je doet niks aan je luchtfilter kan het best zijn dat er een kleinere hoofdsproeier in moet..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: after marked uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2010, 00:08 »
luchtfilter?
 
je bedoelt dat ik mijn (standaard) schuimfilter zou moeten
vervangen door een k&n filter.
lijkt moi onwaarschijnlijk (omdat alle crossers met open uitlaat
rijden en schuimfilter)
En als uitlaat beter ademd zou ik eerder aan een grote hoofdsproeier
denken als aan een kleinere.
maar zoals gezegd ik ben onkundig op dat gebied , dus je zou zomaar
gelijk kunnen hebben dus...
 
rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: after marked uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2010, 00:34 »
Bedoel helemaal niks  ;)
 
Gaf gewoon een voorbeeld om duidelijk te maken dat het een kwestie is van "meten is weten"
 
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: after marked uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2010, 08:17 »
Simpel gesteld grijp je in in de "ademhaling" van de motor door het inademen te verbeteren (ander luchtfilter) en het uitademen (meer open uitlaat).
Als je alleen maar lucht toevoegt en niet meer benzine, hoeft-ie daar niet beter van te worden (meer pk's). Dus je zult die verhouding (mengsel) weer moeten corrigeren in je carb door bijvoorbeeld grotere sproeier(s). Je kunt zelfs vermogen verliezen door alleen maar een open pijp er op te zetten...
Je kunt zelf gaan experimenteren als je weet wat je doet. Is veel gedoe met sproeiers wisselen, proefritten, bougiekleur bekijken etc. Dan nog is het maar de vraag of je hem optimaal krijgt. Maar gewoon goed kan goed genoeg zijn.
Op een bank wordt je vermogen en koppel gemeten bij allerlei toerentallen en je mengsel bekeken door een sensor in je uitlaat. Dan wordt het meten is weten en kan je gericht ingrijpen. Dat is specialistenwerk en kost wat. Maar dan heb je hem wel echt goed zoals-ie kan zijn. Zorg sowieso dat de rest in orde is zoals kleppen gesteld (ook een schakel in die "ademhaling").
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: after marked uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2010, 08:20 »
als je een nu bijv een KTM 690 hebt en je zet er een akra
op, dan heb je dus een speciale mapping om motormanagement
helemaal tiptop te zetten.
 
maar wat nu als je een oudere (carb) motor hebt, zoals ik , een xr400
en je zet er een andere uitlaat op.
kan dat zomaar of moet er dan ook iets gebeuren?
Ik denk dan aan bijv grotere sproeier, rijker mengsel.
 
wil er nl een andere einddemper opzetten (leovince x3 slip-on)
dit ivm geluidsreductie.
 
heb nog nooit een vervangingsdemper gehad dus weet er echt niks van :-X
 
mvgr rene
Gewoon er op zetten en proberen of de motor over het hele toeren bereikt goed loopt. Hierbij ga ik er van uit dat het een demper conform enduronorm is. Je kunt altijd nog bijstellen met mengselschroef, gasnaald, sproeiers, moet lukken met de kennis hier op het forum. Je kunt altijd nog naar mijnheer testbank zeg ik dan. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: after marked uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2010, 10:15 »
Hey René,

Pas op dat er 2 modellen X3 in omloop zijn. Beiden, vreemd, met een CE-keur.

Eentje compleet absorptiedemper, en eentje combinatie absorptie met aan het einde reflectie.

Bij het laatste model zitten 3 verschillende lengtes killers.

Mijn absorptiedemper was dus van het eerste type en was niet stil te krijgen, zonde van het geld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: after marked uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2010, 10:37 »
bij een aantal aftermarket producenten staat bijde uitlaat of ie FIM gekeurt is en op welke type motor die daarvoor is.
Akra/ remus zijn 2 die ik weet die erbij zetten dat ie FIM gekeurt is (94 DB).
 
De meeste injectie fietsen hebben mappings en als je de aftermarket uitlaat erop zet moet je ook die mapping kiezen die daarbij hoort.
 
Bij carb. is een dyno run het beste wat je kan doen voor eht afstellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: after marked uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2010, 10:40 »
Merk op dat de 94 dB-norm de oude FIM-norm.

De nieuwe norm is 112 dB bij 2 meter @ max. Dit betekent dat een uitlaat die aan de 2010-norm voldoet, niet automatisch meer hoeft te voldoen aan de 2011-norm.

Ik weet iig zeker dat mijn LeoVince X3, met dB-killer wél door de 2010-meting komt, maar absoluut niet door de 2011-keuring.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: after marked uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2010, 10:54 »
durft te wedden dat geen een uitlaat aan de 2011 voldoet die er nu op zit bij de meeste enduristen.
 
Weet nog dat die 94 dB vorig jaar ook verander was aan toeretallen... en iedereen was bang voor dat... maar ik heb weinig mensen gezien naar huis werden gestuurt.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: after marked uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2010, 11:00 »
HGS en Maxtreme Performance, mits dat bij die laatste het demperwol niet versleten is, gewoon wel hoor.

Mijn LeoVince had 117.5 dB en de HGS had 107.5 dB. Keurig 4.5 dB onder de nieuwe FIM-norm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: after marked uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2010, 11:02 »
Wat is dus kan doen bij mijn g450x is de powerplug bij de keuring ff losmaken.. dan is het max toeren tal 8000 ipv 10000..... :-X :-X
(scheelt ook 11 pk en wat koppel en hij rijdt absoluut minder lekker)
Of nog beter de touratech schakelaar bestellen. dan kan je met een switch wisselen(moet je wel eerst de motor uitzetten).
Of toch de orginele uitlaat erop zetten van 92-93 dB maar dat is bij 3500/4000. Net als de 94 van remus.(4000)

Post Merge: 26-09-2010, 11:06
je hebt bij husaberg geloof ik ook een mapping switch aan het stuur die vermogen reglet, weet niet of die ook toerental regelt, wordt daar dan naar gekeken bij keuring?
 
Of heeft vermogen niks te maken met dB produceren en alleen het toerental?
 
Met andere woorden: setting 1 8000 toeren 35 pk en 110dB
seting 2 (ook) 8000 toeren 50 pk en 130 dB

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: after marked uitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2010, 11:09 »
Kan je doen, maar ik weet uit betrouwbare bron dat ze je schakelaar gaan verzegelen met een niet scheurbare sticker. De meeste keurmeesters weten welke modellen een mapselectieknop hebben.

En diegene die onderweg het zadel los gooien om even het jumpertje te wisselen, die zijn toch maar weer 10-tallen seconden kwijt.

Dan moet je goed opletten want vlak voor de fuik wordt nog een dynamische meting gedaan. Snel stoppen weer plug wisselen, daarna na de fuik weer stoppen om plug weer terug te zetten. Veel moeite hoor!

Nee, ik denk niet dat dat je gaat helpen. Zelfs tijdens de OTR worden tegenwoordig dynamische metingen gedaan, maar daar wordt je gewoon uitgesloten van het evenement; gaat je motor bijv. één uur aan de ketting bij de fuik, terwijl jij je vriendjes lekker rondjes ziet rijden. Volgende keer dat je weer passeert gaat je motor twee uur aan de ketting.

Ik denk dat je dan wel baalt...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: after marked uitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 26-09-2010, 11:34 »
Is het effect van deze werkwijze niet dat men de georganiseerde ritten gaat mijden en meer gaat "wild-crossen"?? Wat zijn de reacties van de deelnemer? ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat niet iedereen zijn motor gaat aanpassen aan de 2010 of 2011 eisen, maar dan die ritten laat schieten en zelf maar wat door de bossen gaat crossen. Ik zou er zelf bar weinig geld an uitgeven in ieder geval.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: aftermarket uitlaat
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2010, 11:56 »
Die rijden gewoon mee zonder keuring oid of betaling, zoals nog steeds gebeurt (jammer genoeg). Komen alleen niet op die plekken waar ze gecontroleerd kunnen worden.
450EXC, KLX250S EFI