Als er ieder jaar andere regels komen en eisen , dan zal een grote groep ghaan stoppen met rijden enduro's.
Ik kan iig niet ieder jaar 1000 euro uitgeven voor een nieuw uitlaatsysteem. Dat geld stop ik liever in een woestijn gtripje of portugal etc...
Ik denk dat er een aantal punten zijn om over te discussiëren:
1. De FIM-regel geldt straks alleen voor de enduro's, niet voor de off-the-road. Kim en ik zitten in een beginnend enduro-clubje, en daarom is dat voor ons van belang
2. De wedstrijdsport levert ons goede en slechte dingen: steeds stringentere eisen, maar ook motoren die steeds lichter, krachtiger, wendbaarder, luider etc. worden. Zonder topsport weinig toch geen innovatie? Anders hadden we nu nog allemaal met 2-kleppers gereden met contactpuntjes
3. We moeten geen topsporten door elkaar gaan halen:
a. enduro vs offroad
b. rally vs allroad
Rally-achtige allroads zullen het wel steeds moeilijker krijgen om een offroad-keuringkje te doorstaan, maar die dingen moeten ook eigenlijk aan ALLE eisen van de RDW blijven voldoen. De niet top-sportmodellen zijn zijn moeilijk met enduro-technieken stiller of sneller te krijgen, uitzonderingen daargelaten.
Maar ook voor allroads wordt bereikbare vervangingstechnologie gemaakt zoals de Duotech van Laser. Maar je beste uitlaat blijft toch eigenlijk je originele uitlaat, die bij je motor kwam toen hij nieuw was.
Dat is één van de redenen waarom ik mijn originele uitlaat nooit bij het oud vuil gooi (of Marktplaats).
Voor de zwartrijders worden tegenwoordig fuiken opgezet en vliegende controles. Deze komen op een provinciale zwartelijst te staan, waardoor ze straks op geen enkel evenement meer kunnen meedoen. Ik heb het niet voor het zeggen, maar er is al eens geopperd om deze mensen heel scherp te herkeuren, want die motoren zullen net als hun normen en waarden wel niet helemaal in de haak zijn. Crossers met kentekens van een Ducati 999 of enduro's met twee framenummers (gewoon nog te zien met röntgenstraling). Dat soort werk. Daar zitten soms ook gestolen motorfietsen bij.
Een not-for-circuit-use uitlaat zal dan resulteren in een WOK-status bij de RDW, totdat hij opnieuw aangeboden wordt ter herkeuring.
Dit zal veel gemor opleveren, maar uiteindelijk is het een minderheid die het verpest voor een welwillende meerderheid. Zover hoeft het allemaal niet te komen, maar het hangt wel als een donkere onweerswolk boven ons hoofd!
Post Merge: 26-09-2010, 12:57
Hoi René,
Als er
meerdere dB-killers bijzitten dan is er een goede kans dat het de goede is. De goede X3 heeft een lange killer met een klein bochtje er in.
Vraag het even aan de verkoper, of hij je een fotootje stuurt, anders annuleren die hap!