Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: andere carb op mijn adventure  (gelezen 5078 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
andere carb op mijn adventure
« Gepost op: 20-01-2006, 15:22 »
Hoi, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een andere carburateur op mijn 640 adventure. Origineel zit er Mikuni BST 40 op, dit is een cv carb en een vlakschuif zou betere prestaties moeten leveren en het probleem moeten oplossen van afslaan na heftige bewegingen.
Ik heb begrepen dat van Keihin de FCR 39 en 41 erop passen. Ik heb ook nog ergens gelezen dat de Mikuni TM42 een verbetering zal opleveren.
Weet iemand het verschil tussen die carbs en waar je op moet letten als je er eentje via ebay aanschaf?
Ik heb bv. ook een Keihin 40 gezien, die zal denk ik ook wel moeten passen? En zijn al die carbs hetzelfde, ik bedoel, als de carb van een andere motor afkomt, moet die dan nog aangepast worden (andere sproeiers) voor een KTM of is dat allemaal gelijk?
En kan je zo'n carb er dan zonder verdere problemen opzetten?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2006, 17:28 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2006, 18:07 »
Ja, dat heb ik idd gelezen, maar daar staat alleen dat de Keihins geweldige carbs zijn ;)
Ik ben meer benieuwd naar verschillen tussen een Keihin van bv een Suzuki, Honda of een KTM, want ik heb er niet de 700 euro voor over voor een nieuwe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2006, 18:54 »
Monteer dan gewoon een dellorto. Die kosten geen fuck en doen het ook 10x beter dan jouw carb.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2006, 14:06 »
Stuur maar een mail naar Fr@venture. Die heeft ervaring met aanpassing van de carb.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2006, 23:57 »
Hoi, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een andere carburateur op mijn 640 adventure. Origineel zit er Mikuni BST 40 op, dit is een cv carb en een vlakschuif zou betere prestaties moeten leveren en het probleem moeten oplossen van afslaan na heftige bewegingen.

Hebben alle Adventures last van dit probleem of is het jaargang gebonden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2006, 12:02 »
ligt aan de carburateur, dus alle adventures met de Mikuni BST.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2006, 13:10 »
Op ADVRider staat een heel interessant draadje over de BST 40, en hoe je deze beter zijn best kan laten doen. Wellicht een ideetje, of is dat oud nieuws?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2006, 16:01 »
Op ADVRider staat een heel interessant draadje over de BST 40, en hoe je deze beter zijn best kan laten doen. Wellicht een ideetje, of is dat oud nieuws?

Het EPC systeem zou ik er maar eens afhalen, haakse buisje afsluiten met een klein lucht filtertje of gewoon de hele handel laten zitten en de EPC stekker lostrekken...  Let wel het stotteren op een flink knippenpad blijft maar je brommertje trekt/loopt wel mooier....

Mocht je nog meer willen, kijk dan eens naar een DellOrto/Keihin

In de KTM LC4 thread index staat ook een "Flanny Jetting Guide" of try Sommer voor plug-en-play


Suc6
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2006, 22:35 »
Ach ja en waarom zou ik dan ook niet ff reageren.

Simpel gezegd.
Als je een kleine doorlaat hebt (39) dan is de luchtsnelheid in de carb hoger en zuigt ie sneller meer benzine aan.
Theoretisch voordeel: hoger koppel.    Theoretisch nadeel: moelijker af te stellen.

Als je een grotere doorlaat hebt (41) dan is alles net andersom.
Theoretisch voordeel: lager koppel.      Theoretisch nadeel: makkelijker af te stellen en te rijden.

Practisch maakt dit waarschijnlijk geen zak uit.

Mikuni heeft ook een hele goede vlakke schuif carb.
Deze kost ongeveer de helft van de Keihin is net zo goed.
Je zult dan echter moeten gaan zoeken naar de juiste afstelling en wellicht ook naar passende gaskabels.
Je hebt in ieder geval geen carb nodig met zo'n electronische gasklep stand melder.

Succes met je wheelies!!!

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #10 Gepost op: 27-03-2006, 20:54 »
Bedankt allemaal voor de info!

Het heeft even geduurd maar ik heb via ebay een FCR-39 (MX? er zit een hotstart op, dan is het toch een MX?) op de kop kunnen tikken voor weinig.
Zodra ik hem heb gelijk maar eens kijken of ik hem kan monteren op de Adventure. Als ik het goed begrepen heb moet ik nog op zoek naar een andere aansluitmof op het luchtfilter en het blok en andere gaskabels, klopt dat???

@Meindert: weet jij wat er bij jouw aan jets inzit, qua maat dan? Waarschijnlijk moet ik dat nog aanpassen, ik ga eerst maar eens kijken wat nu erin zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #11 Gepost op: 27-03-2006, 21:36 »

Succes met je wheelies!!!

Fr@venture

Die gaan ook met een CV hoor  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #12 Gepost op: 27-03-2006, 21:57 »
Het heeft even geduurd maar ik heb via ebay een FCR-39 (MX? er zit een hotstart op, dan is het toch een MX?) op de kop kunnen tikken voor weinig.
Zodra ik hem heb gelijk maar eens kijken of ik hem kan monteren op de Adventure. Als ik het goed begrepen heb moet ik nog op zoek naar een andere aansluitmof op het luchtfilter en het blok en andere gaskabels, klopt dat???

@Meindert: weet jij wat er bij jouw aan jets inzit, qua maat dan? Waarschijnlijk moet ik dat nog aanpassen, ik ga eerst maar eens kijken wat nu erin zit.

Als er zo'n rode knop opzxit (idd hotstart) heb je een wa recentere FCR, verder heb je nodig

* aansluitrubber op het blok van de 660 rallye, die met FCR dan  (die op het lucktfilter kan hetzelfde blijven)
* exc gaskabels + gashuis
* de huidige choke kabel kun je ombouwen naar de FCR, of je gaat voor zo'n chokeknobbel a la husaberg (heb ik nog wel voor je), of 2) je laat de choke gewoon op de carb (heb ik)
* van wat voor motor komt ie? je hebt kans dat ie gewoon loopt (bij mij wel), alleen de naald (nu OBEKR) moest iets zakken.. zet em op de rollenbank (35€) en je weet je zeker, en bovendien zijn we allemaal wel nieuwsgierig hoeveel PK je hebt  :D ik weet verder niet wat voor sproeiers eropziiten.. Fred?
* Fred had trouwens laast van de accelartorpomp die erg dicht tegen de niet standard dikke uitlaatbocht aankwam, ffe een nauwkeurig deukje slaan in je bocht lost dit op
* zoek op ktmtalk.com ffe naar bk-mod : ander accell.pomp diagrham wat ten goede komt van het benzine verbruik, qua prestaties mert je het niet
* TPS :: meet even de weerstand van je Mikuni (5KOhm?) en de FCR (ik davjt iets van 4K) komt dus niet helemaal overeen, er staat hier wat over in de manual... Sluit em anders gewoon niet aan, ik heb nooit ergens een duidelijk verhaal kunnen vinden wat nu het verschil met en zonder is..

veel suc6!! ik ben erg benieuwd
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2006, 22:45 »
Als er zo'n rode knop opzxit (idd hotstart) heb je een wa recentere FCR, verder heb je nodig

* aansluitrubber...
       ...met en zonder is..

veel suc6!! ik ben erg benieuwd

Gaat alweer lekker zeg, dat typen :-X :-* ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: andere carb op mijn adventure
« Reactie #14 Gepost op: 28-03-2006, 20:24 »
Meindert, thanks for info!!

Ik weet eigenlijk niet waar de carb vanaf komt, mailtje is nu onderweg om het te vragen. Volgens mij van de een of andere quad ("It will fit Honda, Suzuki, Kawasaki, & Predator".
De choke laat ik maar gewoon zo zitten denk ik. Ik wil de huidige schakelaars op het stuur ook nog vervangen, dus dan heb ik de chokehandel daar ook niet meer. En wat een chokeknobbel a la husaberg is weet ik niet.
Volgens mij (maar ja, wie ben ik?) wordt de TPS sensor alleen gebruikt voor om het EPC-systeem aan te sturen, dus die heb ik dan niet meer nodig. En verder heb ik gelukkig nog de originele uitlaatbocht, hoef ik daar geen deuken in te slaan.

Zo, nu nog even op KTMtalk kijken of ik daar nog wat nuttige informatie kan vinden.

Keep you posted!!