Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beta RR 400/450/520  (gelezen 9250 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Beta RR 400/450/520
« Gepost op: 10-10-2010, 17:25 »
Al een tijdje ben ik aan het rondneuzen naar een 'lichtere' fiets voor naast de Africa Twin. Gewoon om ook eens lekker mee te kunnen gaan doen offroad en enduro ritten, of wat ruiger werk dan alleen maar de 'gebaande' paden.  Iedereen roept dan natuurlijk KTM, maar ja, ik hou niet van de grote gemene deler en zoek liever iets anders, iets aparts......
Overwogen heb ik nog wel een aprilia vanwege de twee-cilinder, maar uiteindelijk ook daar niet zo van gecharmeerd. Het is echt een hoog-toerige fiets en er zijn wel her en der geluiden dat de onderdelen nog wel eens op zich laten wachten..... 
Nu terecht gekomen bij Beta, en gisteren dus een proefrit gemaakt.

De beta reageert heerlijk op het gas, en ik vond het vrijwel gelijk aan de twin. Alleen dan dus meer vermogen en minder gewicht. Het probleem wat ik wel eens ondervond als ik op een KTM of zo stapte was dat ik vrijwel direct het voorwiel van de grond had bij een iets te abrupte gas beweging, en dat had ik met de beta niet. Ik kreeg m wel op z'n achterwiel (puur op gas), maar gedoseerd en heel gecontroleerd.

Verder eigenlijk weinig te zeggen. De bochten zijn oh zo makkelijk, en door de blubber is alsof het gewoon een gravel paadje is. Sporen rijden is een lachertje en alles gaat zo enorm makkelijk dat je al snel op zoek gaat naar wat extremers. Een boomstammetje of obstakel, (die dingen waar ik met de twin in een grote boog omheen zou rijden) hebben met zo'n fiets extra aantrekkingskracht gekregen.

Alleen die kleine tank........, ik stond dus ook een keer zonder benzine, maar had geluk dat er een motorzaak om de hoek lag. Snel ff een litertje erin, en naar het tankstation.

Je kunt wel merken dat deze motor uit de trial komt. Het koppelingspedaal staat (voor mijn kleine voeten) erg ver naar voren, en met staand op de steppies omlaag schakelen kon ik m regelmatig niet vinden.
Verder alleen bij een constante snelheid, met lage toeren op het asfalt wel iets van een injectie gevoel, maar goed, deze fiets is niet gemaakt voor asfalt. Hoewel het zadel me eigenlijk niets tegen viel.

Tja, nu nog keuzes maken....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2010, 17:49 »
Grote gemene deler word je niet zomaar natuurlijk...

Maar misschien spreekt hier mijn grote, met 2T olie verzadigde oranje hart.... :P :confused:
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2010, 17:51 »
het blok van de beta is het KTM blok.....
dat je voorwiel direct van de grond komt zal eerder te maken hebben met de tandwiel verhouding dan met het vermogen.
 
Als je iemand heb die  zijn brommer meer opde crossbaan gebruikt en diep mul zwaar bagger (nederland) dan zal ie korter gegeard zijn dan iemand die meer enduro harde piste rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2010, 17:55 »
Tegenwoordig geen KTM blok meer in de beta.

En inderdaad kun je met tandwiel verhouding heel veel bewerkstelligen. Maar als ik het bv vergelijk met mijn (zeer korte) proefrit op de 690 viel me daarbij op dat deze heel erg zenuwachtig reageerde op het gas. (En ja dat is mapping etc.....)

Maar goed, wie weet binnenkort toch nog ergens anders een proefritje maken :)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2010, 18:03 »
ik heb niets teveeel gezegd dus ;)

en idd Beta heeft nu eigen materiaal geen KTM meer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2010, 18:06 »
jewel toch alleen niet de "nieuwe" blokken van ktm maar de oude 450/525?
 
een 690 heeft ook een bak meer vermogen en als die niet meer op orginele tandwielen staat...
 
 
ps van maathuis motorsport site over de beta 2010 modellen
Beta heeft een zeer complete Enduro gemaakt met standaard alle opties die je maar kunt bedenken, de 400/450/525 standaard en de 450/ 525 Racing Edition. Standaard zijn de motoren uitgevoerd met de 2007 EXC motorblokken van KTM. Deze hebben de duurzaamheid
 

Post Merge: 10-10-2010, 18:10
oke en hier lees ik cdan weer het tegengestelde
 
Kamphuis Trading meldt dat in de loop van november de compleet nieuwe Beta enduro RR 4T 2010 beschikbaar komt.
-100% nieuw frame
-100% nieuw 4T motorblok, kompleet ontwikkeld door Beta

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2010, 18:16 »
beta is natuurlijk de bron  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2010, 18:17 »
check

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2010, 18:49 »
Je kunt wel merken dat deze motor uit de trial komt. Het koppelingspedaal staat (voor mijn kleine voeten) erg ver naar voren, en met staand op de steppies omlaag schakelen kon ik m regelmatig niet vinden.
::) ;D :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2010, 19:24 »
Klopt, mijn 690 staat op een 14T voortandwiel en hangt inderdaad lekker aan het gas nu.... :D :D :D
 
dat was zeker het proefritje toch Rob ? ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2010, 20:57 »
yup, was even kort op die van jou ja...

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #11 Gepost op: 10-10-2010, 21:08 »
das voor het diepe zand zoals de maasvlakte wel erg lekker een tandje minder voor, dan kun je in een hogere versnellng waardoor ie minder nukkig is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2010, 10:25 »
Inderdaad, helaas weg maasvlakte. Wordt wel erg dunnetjes.
 
Maar goed, ben het wel met Rob eens, de injectie van de 690 is fel... zo heb ik eens op een Husa gereden en die was (op softe mapping) soepel als een lekker biefstukje en toch nog voldoende kracht. Als je de 690 op softmapping zet is het net een brommer met twee PK.... >:(

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2010, 10:43 »
En wat dacht je van de Husa dan Rob, ook wel een interessante motor configuratie en veel lovende berichten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Beta RR 400/450/520
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2010, 12:32 »
Has crossed my mind....,
maar goed, je weet hoe dat gaat met motor keuzes... Een hele wijde range aan keuzes en uiteindelijk is het iets emotioneels......
Ik ga in ieder geval eens even kijken wat de kosten gaan zijn voor wat ik wil....

(Om dan vervolgens maar stil in een hoekje te gaan zitten met een stapel krasloten  :D )

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011