zo: maar even de discussie voortzetten waar die hoort: hier.
Ervaring met Tubeliss en stenen: Tuareg rally 2011:
- voorband: Pirelli scorpion pro, (+/- 2 jaar oud...). 1.2 bar er in, reed goed op stenen, echt veel beter dan een mousse vond ik!
Op dag 2 in de stenenpiste: band vrij snel lek! zij-nop afgescheurd en schuur doorlopend in de band zelf. Hierdoor een groot lek, buitenband snel leeg. de Liner was nog wel ok !!
Doorgereden met lekke band (rijd als run-flat, werk goed, MAAR: na +/- 15 km knalde de liner toch: Scheur op de rand van de tubeliss, waar die de band klemt. M.a.w.: door de wrijving van de lekke buitenband op de tubeliness liner, scheurde de liner toch.
- achterband: Michelin AC10: 1.2 bar op de stenen, 1.0 bar in de duinen (ik drufde toen niet zachter meer). Deze heeft de hele rally goed gehouden en bleef bij mij netjes op druk! Michelin heeft veel taaier rubber, geen scheuren zichtbaar die doorlopen... maarja, ik weet dat dat wel KAN gebeuren, bij hele scherpe stenen.
mijn conclusie: Het probleem zit hem in het lek raken van de BUITENband, niet van het lubeliss systeem zelf. Maar het systeem is niet sterk genoeg om met een lekke band door te rijden. Ik heb gezien dat die dingen nu gewoon met canvasdraden gemaakt zijn: misschien kevlar-versie voor rally gebruik???
vragen zijn nu:
- Wat als je een betere voorband zou nemen ? welke??
- voorband 1.4 bar? Heeft het dan nog voordeel tegenover mousse?
Feit is: Geen van deze banden zijn ontworpen als tubeless banden (allemaal TT-types!), maar we gebruiken ze wel TL!