Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: info motortrip door Africa  (gelezen 5283 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #15 Gepost op: 10-02-2012, 13:09 »
Bedankt voor alle goede tips tot nu toe. De afstand van  ongeveer 4500 km (Namibie - Kenia)  HOEFT dus geen probleem te zijn. Maar om drukte te vermijden en lekker op te schieten doen we er denk ik wel goed aan om  s'nachts te rijden. (of las ik daar iets over?)
Ron

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #16 Gepost op: 10-02-2012, 13:11 »
Jep! Zoiets had ik ook begrepen! :D lekker koel ook. Niet zo warm als overdag

Offline member

  • *****
  • Berichten: 158
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2012, 16:09 »
Bedankt voor alle goede tips tot nu toe. De afstand van  ongeveer 4500 km (Namibie - Kenia)  HOEFT dus geen probleem te zijn. Maar om drukte te vermijden en lekker op te schieten doen we er denk ik wel goed aan om  s'nachts te rijden. (of las ik daar iets over?)
Ron




Ja s'nacht is de beste tijd om te rijden 8)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2012, 20:47 »
Ik rij uberhaupt niet overdag! :stupid:


(zeker niet in die vreemde landen)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2012, 20:58 »
Ik rij uberhaupt niet overdag! :stupid:


(zeker niet in die vreemde landen)

Nee, vreemde dingen zijn eng, maar als je die enge nou niet ziet, is er ook niks aan de hand. Dus ´s nachts rijden is eigenlijk ideaal in dat soort landen  ::)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2012, 11:44 »
aan de ene kant makkelijk te doen in die tijd. aan de andere kant weer zonde om er niet wat langer over te gaan doen.


Ik heb er ooit 4 maanden en 17000 km over gedaan (kaapstad - mombasa) en nog lang niet alles gezien  ;)  Het in een paar weken afraffelen is idd zonde tenzij je niet meer tijd hebt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2012, 16:42 »
Bedankt voor alle goede tips tot nu toe. De afstand van  ongeveer 4500 km (Namibie - Kenia)  HOEFT dus geen probleem te zijn. Maar om drukte te vermijden en lekker op te schieten doen we er denk ik wel goed aan om  s'nachts te rijden. (of las ik daar iets over?)
Ron

uuu.. snachts rijden is niet echt aan te raden,
in de auto niet en op een motor helemaal niet!
 
er loopt namelijk eea rond in den nacht wat je pas opmerkt wanneer je helm een sybiose aangaat waar je mee in aanvaring komt..
 
heb ooit een trip (in een bus) gedaan en één nacht doorgereden op geasfalteerde wegen die ook nog eens beveiligd waren door militairen (was in Zambia)
 
 
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #22 Gepost op: 12-02-2012, 08:07 »
100% mee eens, is kansloos. Er is geen wegbelijning, geen verlichting. Er zitten gaten in de weg, soms echt groot. Mensen lopen en fietsen in het pikdonker op de weg, je ziet ze pas als je er bijna "op" zit. Dieren zoeken soms het nog warme asfalt op. Niet doen tenzij je graag wil ervaren hoe een afrikaans ziekenhuis is (if any).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #23 Gepost op: 12-02-2012, 11:30 »
Even serieus,


Je kunt prima in het donker rijden.


Het grote probleem ben je meestal zelf: we hebben altijd (jaja ook op reis) veel te veel haast. We willen graag nog ergens komen vandaag.


Als je je, in meer dan één opzicht, aanpast aan de snelheid van het lokale leven, zie je dat gat op tijd. En die kameel ook. Of dat 6-jarige jochie op de fiets.


Maar inderdaad, misschien moeten Europeanen dergelijke 'risico's' maar niet nemen.
Avonturier!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #24 Gepost op: 12-02-2012, 12:06 »
....zelf met een auto in Afrika en in Australie gereden..

kom je bij Ayers Rock/ Alice Springs in het echt super pikke donker een kudde kamelen tegen..
we zagen iets glinsteren..  gelukkig..
anders met dik 120km p/u in de kudde gereden..

en.. het glinsteren waren dus de ogen van die beesten..

met al die kronkel wegen en heel veel vegetatie (=bomen en bossages) in Afrika.. ik geef je één nachtje om het te proberen...
sluit een goede (repartierings)verzekering af..

suc6..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #25 Gepost op: 12-02-2012, 12:23 »
....zelf met een auto in Afrika en in Australie gereden..


Oh ja. Sorry. Zelf heb ik dat in een boek gelezen ergens  :D


..kom je bij Ayers Rock/ Alice Springs in het echt super pikke donker een kudde kamelen tegen..


En ook die grote rooie roo's (maar die ken ik alleen van plaatjes.. ;) )



..anders met dik 120km p/u in de kudde gereden..


..Point made!  :)



Ik heb op iedere reis die ik gemaakt heb wel eens, om wat voor reden dan ook, in het donker moeten rijden. En ik heb vooralsnog geen ongeluk gehad.


Ik deins er niet voor terug. Maar het is beter om dat wel te proberen te voorkomen, ja.

Avonturier!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #26 Gepost op: 12-02-2012, 12:55 »

Oh ja. Sorry. Zelf heb ik dat in een boek gelezen ergens  :D


En ook die grote rooie roo's (maar die ken ik alleen van plaatjes.. ;) )



..Point made!  :)




Ik heb op iedere reis die ik gemaakt heb wel eens, om wat voor reden dan ook, in het donker moeten rijden. En ik heb vooralsnog geen ongeluk gehad.


Ik deins er niet voor terug. Maar het is beter om dat wel te proberen te voorkomen, ja.

als het niet anders kan, kan het niet anders,
 
 In australie genoeg dode kanga's gezien, maar die worden (gelukkig) het meeste aangereden door trucks (roadtrains) die stoppen echt nergens voor..
 
en genoeg "indianen verhalen" gehoord waarom je het niet zou moeten doen..

maar ook weer nood breekt wet..
als het moet/ niet anders kan.. (grens die sluit in een weekend of op een feetsdag)  :-\
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #27 Gepost op: 12-02-2012, 14:38 »
Tijdens mijn afrika reis ook wel eens sporadisch in het donker gereden: het laatste stukje naar een stad ofzo.


Ik kan je vertellen: Een platte ezelskar, zonder enig lampje, reflector of wat ook, die daat genoeg rijden, zie je verdomde laat in het stikdonker (anders dan je eigen licht).
Dusja, het kan, mits aangepaste  snelheid: Maar daar vergis je je snel in dus... 30km/h is gewoon heeeeeel langzaam op een motor  ;)
En waarom reed je in het donker: Omdat je eigenlijk nog even een bepaald stuk wilde halen... dus 'haast' had.


Reizen en haast, gaan slecht samen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #28 Gepost op: 12-02-2012, 15:20 »
[quote author=Dr_Bean 


Reizen en haast, gaan slecht samen.


Maar is soms wel nodig. Hebben zelf ook stukken in het donker gereden in Mali en Maurentanië Is niet echt ontspannen rijden. (helemaal niet), maar als je iets wilt zien en je hebt beperkt vakantie kom je soms wel een beetje krap te zitten in tijd, waardoor je soms net teveel kilometers op een dag wilt rijden. En soms kun je er ook gewoon niks aan doen. Als de brug eruit ligt waar jij overheen wilde en je staat vervolgens 7 uur stil omdat je samen met 80 malinesen in de rij staat om een boot op te willen (en de malinesen die op de vervangende bootlijn niet zo'n haast hebben), tsja, dan wordt het vanzelf donker en rijd je dus het laatste stuk niet met licht... maargoed, dat was nog met de auto. Kan me voorstellen dat het met de motor nog vervelender is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #29 Gepost op: 29-02-2012, 00:55 »
Als ik ook even mijn bescheiden mening mag geven. Ben net terug van een rondje Afrika (iets meer dan 40000km) Reed van België via de westkant van Afrika naar Kaapstad, dan naar Nairobi en daarna terug naar Windhoek om mezelf en mijn broimmer van daaruit terug te vliegen naar Europa.
Als je vanuit Namibië 3 weken wil reizen, blijf dan in Namibië en maak misschien enkel een ommetje om de Victoria watervallen te zien aan de kant van Zimbabwe en Zambia.
Als je enkel wil op Safari gaan en de big 5 zien, reis dan naar Kenia of Tanzania.
Mijn voorkeur zou echter uitgaan naar het eerste : in Namibië blijven en de watervallen gaan bekijken. Zo ga je een ongetwijfeld een heel mooie reis maken. Namibië is volgens mij één van de hoogtepunten van Afrika.
 
R 1200 GS '08 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis