Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 37105 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #60 Gepost op: 02-01-2010, 18:12 »
Termaat wil gewoon niet, dat is wat ze eigenlijk zeggen  :(

Paar losse opmerkingen:
Een vrij nieuwe WR met veel spullen wordt bij elkaar een aardig bedrag. Na je reis is de waarde zo goed als nul (los van de emotionele waarde). Dat is een nadeel ten opzichte van een wat oudere motor. Ook onderweg levert het meer buikpijn op als je schade hebt. Hangt af van je instelling, het prettigst voor jezelf is daar niet mee te zitten uiteraard.

Ik zou 'm niet gaan opvoeren, zelfs al zou het de betrouwbaarheid niet nadelig beïnvloeden, dan nog wordt-ie er complexer van en daar zit je op reis niet op te wachten. Bovendien is 80 a 100 km/h zat, je hebt de tijd en in veel niet-westerse landen zijn dat al flinke snelheden. Veel kilometers maken is vooral een kwestie van uren maken en constant rijden, niet van hoge snelheden.

Wat betreft niet zelf opbouwen: ik zou dat juist proberen wel te doen, met wat assistentie. Voordeel is dat je er veel van leert, en de motor meer van jezelf wordt. Sowieso zou ik het standaard onderhoud proberen zelf te kunnen (olie, bougie enz), en banden plakken. Is best te doen met een paar goeie tips. Als je je huis kan verbouwen moet dat ook wel lukken  ;)

Waarom je koplamp uitschakelen?
En waarom een stuurdemper?

14 liter lijkt me niet verkeerd, met zo'n klein blokje en niet te veel haast haal je vast wel 350km, moet genoeg zijn. Je kan voor lange trajecten (en je gemoedsrust) altijd nog 1 of 2 plastic jerrycannetjes scoren en achterop binden, die mik je weer weg als je ze niet meer nodig hebt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #61 Gepost op: 02-01-2010, 18:28 »
Heel goed begrepen , vooral als het komkommer-tijd is !! :-X

Ik geef alleen maar de andere extreme aan. Het doel was om aan te geven dat je altijd een compromis daartussen moet vinden. Wil je het lange rijden lichter maken, of wil je het zware werk lichter maken. Volgens mij is dat een afweging die niet alleen per route verschilt, maar ook per persoon.

Je opmerking: "Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)" leek mij een beetje te kort door de bocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #62 Gepost op: 02-01-2010, 18:30 »
Nee hoor, na je reis wordt de waarde niet nagenoeg gelijk aan 0. Kijk maar naar de DRZ's van jaar 2.000. Die zijn nu al bijna 10 jaar oud en die zakken niet meer onder de 3.000 Euro.

Dus die restwaarde van de WRR blijft hangen rond 3.500 als je 'm ernstig mishandeld zou hebben. Wat zou er lelijk kunnen worden? Bijv. de achterbrug door krassen. Wat plastic, maar dat is vrij eenvoudig te vervangen.

Die Acerbistank van 24L? Die past niet, want dit is injectie en de pomp moet ingebouwd worden IN de tank. Dit kan alleen bij Aqualine.

De top van die WRR is heus nog wel 140 met bagage hoor! Ik zou sowieso een kleiner tandwiel plaatsen.

Wat Gert zegt is waar. Sleutel liever zelf aan je motor, onder begeleiding van iemand anders. Maar doe liefst alles zelf. Straks op reis zal je liefst ook alles zelf doen. Neem ook een werkplaatshandboek mee op USB en CD ROM op reis. Zo'n WRR heeft veel electrische zooi aan boord met die injectie en daar kom je niet makkelijk uit bij een storing zonder handleiding.

Opvoeren zou ik gerust doen met een Dynojet PIII computer o.i.d. om het tamme middengebied uit te bannen. De inlaatdeur van de airbox (flapper) weghalen. Dan maakt hij wel wat meer inlaatgeluiden maar dat geeft niet.

Post Merge: [time]za 02 jan 2010 18:40:11 GMT-1[/time]
Je bent in de war met de WR250F?

Wat ik vind van een WR ; te veel crosser , is heel geschikt voor offroad , maar de meeste kilometers ( 90 % ) zal je op asfalt afleggen bij een wereldreis .
Daarom zou ik kiezen voor een allroad , rijd prima op de weg en is bruikbaar in het terrein .
Je wilt je keuze lijkt mij toch afstemmen op de meest te rijden wegen . ::)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #63 Gepost op: 02-01-2010, 20:23 »
Termaat wil gewoon niet, dat is wat ze eigenlijk zeggen  :(

Paar losse opmerkingen:
Een vrij nieuwe WR met veel spullen wordt bij elkaar een aardig bedrag. Na je reis is de waarde zo goed als nul (los van de emotionele waarde). Dat is een nadeel ten opzichte van een wat oudere motor. Ook onderweg levert het meer buikpijn op als je schade hebt. Hangt af van je instelling, het prettigst voor jezelf is daar niet mee te zitten uiteraard.

Ik zou 'm niet gaan opvoeren, zelfs al zou het de betrouwbaarheid niet nadelig beïnvloeden, dan nog wordt-ie er complexer van en daar zit je op reis niet op te wachten. Bovendien is 80 a 100 km/h zat, je hebt de tijd en in veel niet-westerse landen zijn dat al flinke snelheden. Veel kilometers maken is vooral een kwestie van uren maken en constant rijden, niet van hoge snelheden.

Wat betreft niet zelf opbouwen: ik zou dat juist proberen wel te doen, met wat assistentie. Voordeel is dat je er veel van leert, en de motor meer van jezelf wordt. Sowieso zou ik het standaard onderhoud proberen zelf te kunnen (olie, bougie enz), en banden plakken. Is best te doen met een paar goeie tips. Als je je huis kan verbouwen moet dat ook wel lukken  ;)

Waarom je koplamp uitschakelen?
En waarom een stuurdemper?

14 liter lijkt me niet verkeerd, met zo'n klein blokje en niet te veel haast haal je vast wel 350km, moet genoeg zijn. Je kan voor lange trajecten (en je gemoedsrust) altijd nog 1 of 2 plastic jerrycannetjes scoren en achterop binden, die mik je weer weg als je ze niet meer nodig hebt.
Hier heb ik uitgehaald http://www.bigdogadventures.com/WR250R.htm
Ja mijn drempel bij sleutelen van motoren is hoger dan in de bouw.
Idd. ik heb ook overwogen om zelf te sleutelen.
Ik weet niet direkt iemand in mijn naaste omgeving. Misschien is hier iemand tegen vergoeding. Mijn motormaatje weet een werkplaats, misschien doen ze ook.
 
Noppy heeft mij getipt over de KLX250, er wordt geen verschil van R of S aangegeven. De machine kan ook worden opgevoerd naar 300cc, zie 'PumpUpTheVolume Kawa KLX250' Het lijkt mij handig als je echt in blubber zit, dat je genoeg power hebt om jezelf uit te trekken.
 
Ik zoek ook een goede 2e hands fiets. Liefst wil ik mijn Fazer behouden. Ik rijd die machines tot die op is. De tweedag heb ik mijn Fazer ook uit mijn hand vallen toen ik van de bok afhaalde, voetstepje raakte mijn scheenbeen, enfin het is maar een gebruiksmiddel.
 
Er is ook nog Aqualine tank verkrijgbaar, dus wordt extra tanken van Rotopax.
 
@Noppy, bedankt voor de tip van boekje van Lois, ik kijk wel op haar website http://www.loisontheloose.com/. Volgens mij rijdt ze op een XT225 Serow.
 
Maar eerst proberen proef te rijden met die KXL250.
En zo wordt dat met de Jerrycans, dan heb ik uiteindelijk de goede zithoogte.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #64 Gepost op: 02-01-2010, 21:09 »
Hier even wat persoonlijke ervaring:
 
1) Een motor opvoeren is bijzonder slecht voor de betrouwbaarheid en levensduur. Niet handig op een wereldreis. Dus vergeet bigbores, andere carburateurs, gewijzigde motormanagement systemen etc. Helemaal als je niet zo technisch bent aangelegd.
2) Een standaard motor is moeilijk te "verbeteren" zonder aan betrouwbaarheid in te leveren. Het aanpassen van van alles en nog wat heeft vaak averechts effect. Japanase ingenieurs zijn echt niet gek en standaard japanse motoren zijn verbazingwekkend betrouwbaar. Er is goed over nagedacht en belangrijker, het is tot in de treure getest. Heb in Afrika gereist met een groep motoren waarvan er eentje zwaar gemodificeerd was. Een XT600 met getunde motor, aangepaste vering, grote tanks, gemodificeerde bedrading etc. En je raad al welke voortdurend stuk was... Niet de standaard motoren dus! Als je een motor hebt gekozen, verdiep je dan in de zwakke punten en verbeter alleen die of neem de betreffende zwakke onderdelen mee als reserve. En dan nog alleen dingen die niet onderweg te repareren zijn zoals CDI units.
3) Een 250 cc motor en bijna iedere enduro achtige motor is erg oncomfortabel. Ook de grotere KTM's en XT's. De genoemde motoren in dit topic (KLX, WR en DRZ) hebben allen een erg dunne buddysit en dat zit echt niet lekker.... Je rijdt vaak niet veel km op een dag maar door de lage gemiddelde snelheid zit je wel erg lang. Bovendien zijn ze erg licht en dat geeft een erg "levendig" rijgedrag. Hoe lichter de motor, hoe gevoeliger voor belading. Een iets zwaardere "weg" motor is echt een heel stuk comfortabeler!
4) Kies alleen een off the road motor (KLX, WR, DRZ) als je echt offroad wilt gaan rijden. Offroad rijden is heel leuk maar niet vol bepakt. Naar mijn idee tenminste. Er zijn overal op de hele wereld verharde wegen en je moet vaak echt zoeken om onverharde wegen te vinden! En die zijn zelfs vaak nog prima bereidbaar met een gewone motorfiets. Dat doen de locale mensen ook en vaak ook helemaal volbepakt. Veel wegmotoren zijn zwaarder dan offroadmotoren maar hebben meestal een erg sterk frame. Ze zijn gemaakt om er met een duopassagier en koffers mee te kunnen rijden. Dat is met een offroad vaak niet zo of ze zijn er veel minder voor geschikt.
5) Overbelading is vaak de reden van scheurende frames, vierkante wielen, kapotte schokdempers en slecht weggedrag. Hoewel het soms onmogelijk lijkt, toch heel selectief zijn in wat je meeneemt. Iedere motor heeft een maximaal toelaatbaar gewicht en dat is bij een kleine motor dus erg weinig. Fabrikanten zetten dat er niet voor niets op.
6) Als er iets gebeurd, heb er dan vertrouwen in dat het goedkomt. Je kunt niet alles voorkomen en dat is deel van het avontuur. Er zal zich altijd een oplossing voordoen en locale mensen zijn verbazingwekkend inventief om problemen op te lossen.
7) Kies een motor uiteraard naar je budget, maar kijk ook naar een carnet de passage. Die is in sommige landen nodig en dan moet je een borg storten. Dit kan erg veel geld zijn en is afhankelijk van de (nieuw)waarde van de motor. Daar ga je met je 1200GS.... Dus kan het handig zijn om voor een oudere motor te kiezen.

Post Merge: 02-01-2010, 21:17
Na je reis is de waarde zo goed als nul (los van de emotionele waarde). Dat is een nadeel ten opzichte van een wat oudere motor. Ook onderweg levert het meer buikpijn op als je schade hebt. Hangt af van je instelling, het prettigst voor jezelf is daar niet mee te zitten uiteraard.

Ik zou 'm niet gaan opvoeren, zelfs al zou het de betrouwbaarheid niet nadelig beïnvloeden, dan nog wordt-ie er complexer van en daar zit je op reis niet op te wachten. Bovendien is 80 a 100 km/h zat, je hebt de tijd en in veel niet-westerse landen zijn dat al flinke snelheden. Veel kilometers maken is vooral een kwestie van uren maken en constant rijden, niet van hoge snelheden.

Wat betreft niet zelf opbouwen: ik zou dat juist proberen wel te doen, met wat assistentie. Voordeel is dat je er veel van leert, en de motor meer van jezelf wordt. Sowieso zou ik het standaard onderhoud proberen zelf te kunnen (olie, bougie enz), en banden plakken. Is best te doen met een paar goeie tips. Als je je huis kan verbouwen moet dat ook wel lukken  ;)

Waarom je koplamp uitschakelen?
En waarom een stuurdemper?

14 liter lijkt me niet verkeerd, met zo'n klein blokje en niet te veel haast haal je vast wel 350km, moet genoeg zijn. Je kan voor lange trajecten (en je gemoedsrust) altijd nog 1 of 2 plastic jerrycannetjes scoren en achterop binden, die mik je weer weg als je ze niet meer nodig hebt.

 :stupid:  Hier spreekt iemand uit eigen ervaring. Ben het hier volmondig mee eens. Heb eens iemand op een treffen een voordracht horen geven over de preparatie van een motor voor een motorreis. Het begon met:
 
"Om te beginnen, neem voordat de reis begint alvast afscheid van je spullen, dan valt het ook niet zo tegen als je ze kwijt raakt of als ze stuk gaan...."
 
Hmmmm, wie was dat ook alweer?  ;D ;D ;D  Volgens mij iemand die een koe en een hollands landschap op zijn tank geschilderd had ;)

Post Merge: 02-01-2010, 21:32
Nee hoor, na je reis wordt de waarde niet nagenoeg gelijk aan 0. Kijk maar naar de DRZ's van jaar 2.000. Die zijn nu al bijna 10 jaar oud en die zakken niet meer onder de 3.000 Euro.

Dus die restwaarde van de WRR blijft hangen rond 3.500 als je 'm ernstig mishandeld zou hebben. Wat zou er lelijk kunnen worden? Bijv. de achterbrug door krassen. Wat plastic, maar dat is vrij eenvoudig te vervangen.

Noppy, een DRZ of een WRR met 100.000 km is echt helemaal niets meer waard. En al helemaal niet met een wereldmap op de tank gekliederd met alle landen erop waar je bent geweest en een onwelriekend stuk schapevel over de buddy gedrapeerd. Heb zelf ook een 1 cilinder in de tuin staan met een heleboel waarde. Emotionele waarde dan......
 
Wees realistisch, je motor schrijft gewoon een flink stuk af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #65 Gepost op: 02-01-2010, 21:34 »
Licht uitschakelen heb ik zelfs onderweg nog gemaakt met de grootlichtschakelaar. Alle locals die proberen mij te waarschuwen dat m'n licht nog brandt in sommige landen is veel minder leuk dan gewoon even zwaaien.

Een carnet was in ieder geval 2 jaar geleden al een paar jaren niet meer afhankelijk van de prijs van de motor (tot 15.000 of zo in ieder geval). Zie www.ADAC.de


O ja, waar wil je nu eigenlijk heen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #66 Gepost op: 02-01-2010, 21:53 »
Licht uitschakelen heb ik zelfs onderweg nog gemaakt met de grootlichtschakelaar. Alle locals die proberen mij te waarschuwen dat m'n licht nog brandt in sommige landen is veel minder leuk dan gewoon even zwaaien.

Een carnet was in ieder geval 2 jaar geleden al een paar jaren niet meer afhankelijk van de prijs van de motor (tot 15.000 of zo in ieder geval). Zie [url=http://www.ADAC.de]www.ADAC.de[/url]

O ja, waar wil je nu eigenlijk heen?
Hmm...goede vraag. Ik probeer eerst de motor fase doorheen te komen.
Dit is een gaaf idee http://www.ride-out.nl/, dan wel Indonesie zo veel mogelijk eilanden nemen, Australie alles behalven oost kust (ben al met de auto van iets hoger dan Brisbane tot en met Twaalf Apostelen geweest) tot en met New Zealand en nu nog sponsors zoeken  ;D ::)
 

Post Merge: 02-01-2010, 22:21
He Arjen, liefst wil ik zo 400 klasse. Zwaarder gaat voor mij niet op. BMW F650GS is voor mij te duur. Is een DRZ400SM met allroad banden een optie.
 
Noppy schreef : "Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is de DRZ400SM. Moderne betrouwbare motor met USD. Je zet er een stell crosswielen in en je bent klaar. Deze zit wat lager dan een DRZ400S. Je zou eens kunnen proefzitten bij Hoelio."
 
@Hoelio : Wil je zit hoogte meten voor mij en mag ik een keer proefzitten.
 
Noppy schreef : "Onderhoudsvriendelijk en toch alu babage mee kunnen nemen (waarom neem je geen soft luggage, dan kan je tenminste nog eens vallen, met alu krijg je misschien een hoop verbouwwerk) en laag: toch een DRZ400SM met andere wielen. Die SM is dan ook nog eens te verlagen, maar dan komt hij op 750 mm uit of zo."
Dus geen alu bagage maar soft lugage. Bedoel je 17inch wielen met allroadbanden ?
 
Ik heb een tijdje terug een DRZ-SM rijder ontmoet bij Goedhart die er veel mee in terrein reed. Hij deed dat gewoon met de standaard 17 inch wielen met daaromheen offroadbanden. Volgens mij gebruikte hij Pirelli MT 60's en om het kleine 17 inch voorwiel gebruikt hij gewoon een achterband. Hij zei dat het uitstekend reed in terrein, vooral in het zand en op de weg reed het ook prima. Sjaak Lucassen rijdt al jaren de hele wereld in de rondte met 17 inch wielen op zijn R1 dus je hoeft echt niet perse grote wielen aan te schaffen en de fiets daarmee weer hoger te maken.
Zomaar een tip!

Hoe vind je deze omgebouwde Enduro naar SM, zie http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14134071#14134071 dus helemaal geen standaard.
 
 
 

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2324
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #67 Gepost op: 02-01-2010, 22:45 »
Hoe vind je deze omgebouwde Enduro naar SM, zie [url=http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14134071#14134071]http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14134071#14134071[/url] dus helemaal geen standaard.
Da's dus een motor die helemaal is opgevoerd en waar alles uit is geperst. Daar zou ik geen wereld mee rond willen rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #68 Gepost op: 03-01-2010, 17:02 »
How het simpel. Je gaat op reis, dus howzoveel mogelijk orgineel, lijkt mij.
Koop een leuk all/offroadje die niet te zwaar is.
Pas je zadeltje evt aan (www.rayz.nl ) Hij heeft ook erg veel reis ervaring (waaronder met  hun 2-tjes op een verlaagde DRZ terug rijden vanuit Letland naar NL.)
 
 
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #69 Gepost op: 03-01-2010, 18:57 »
Neem lekker een standaard XTZ660Z Tenere, veel opschroefbare accesoires, verlaagbaar, licht genoeg voor 90% on road, comfortabel en rijd lekker door. Klaar.  ;D :D

Goedkoop in Engeland te halen.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #70 Gepost op: 03-01-2010, 19:51 »
Hoe vind je deze omgebouwde Enduro naar SM, zie http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/14134071#14134071 dus helemaal geen standaard.


Die valt i.d.d. af, aangezien de compressieverhouding gewijzigd is; die rijdt niet goed meer op minder dan 95 RON en dan kom je natuurlijk op je wereldreis diverse keren tegen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2010, 21:33 »
Hoi Fazerin,
Ik heb je mail wel geantwoord hoor, net..
 
Mijn motor komt met sleutel cursus en hulp bij gewenste reis aanpassingen :) Ik denk dat ik mag zeggen daar genoeg ervaring mee te hebben  ;)
Je woon een paar km verder op.
 
Ik denk dat je zowiezo goedkoper uit ben als je de fazer prive verkoop ipv. inruil.
 
Plastic voor de WR is tientjes werk, dus als je de kleur echt belangrijk vind is dat niet zo'n punt. Zou ik op reis overigens echt geen moment zorgen om maken, die kleur. hoe lichter hoe beter, in het zonnetje word wit het minst snel heet :)
 
 
Opvoeren? Niet doen. op geen enkele reis motor. als de motor standaard niet genoeg voor je doel heeft, moet je een andere motor kopen.
Dat die WR-turbo met 54pk al 10000km betrouwbaar is, prima. dat houd in dat een standaard wr 100.000km betrouwbaar kan zijn. zo sterk opgevoerd slijt gewoon veel harder. over je onderhouds interval die gewoon x 10 moet niet te spreken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2010, 23:08 »
Iedereen bedankt voor de goede tips, vooral de zadel en reis info.
Bedankt Steven, ik moet alles in beweging brengen maar mijn wens is om echt eerst mee te rijden, on- off road.
 
Ik heb gezien dat KTM_250_EXC_2004 op alternatief zit hoogte 675 mm kan, zie http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_250_exc_2004.php
Maar ja, volgens mij is die machine helemaal Enduro zonder kenteken.
 
Enfin, helaas heb ik een kindermaat.

 
 
   
  Post Merge: ma 04 jan 2010 15:05:16 GMT-1
  Hallo Irene en Erwin,
Hebben jullie tips om die TT600RE te verlagen. Ik heb een mooie in England gezien.
Weten jullie of deze machine ook in het desert - woestijn geschikt voor is ?
Edit : antw gevonden, http://www.noppensite.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=88&Itemid=122
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #73 Gepost op: 04-01-2010, 16:20 »
Een EXC is niet geschikt.
Tuurlijk moet je eerst proefrijden voor je kan beslissen wat je wil. Als je wat zekerder ben wat je wil ben je welkom om de WR eens te rijden hoor.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #74 Gepost op: 04-01-2010, 17:00 »
He Steven, ik ben nog verder aan het uitzoeken. Maar als ik proef ga rijden, doe ik alleen bij temp ca. 10 graden en droog  ;)
Weet je of KTM LC4 400 geschikt voor deze uitdaging.