Hier even wat persoonlijke ervaring:
1) Een motor opvoeren is bijzonder slecht voor de betrouwbaarheid en levensduur. Niet handig op een wereldreis. Dus vergeet bigbores, andere carburateurs, gewijzigde motormanagement systemen etc. Helemaal als je niet zo technisch bent aangelegd.
2) Een standaard motor is moeilijk te "verbeteren" zonder aan betrouwbaarheid in te leveren. Het aanpassen van van alles en nog wat heeft vaak averechts effect. Japanase ingenieurs zijn echt niet gek en standaard japanse motoren zijn verbazingwekkend betrouwbaar. Er is goed over nagedacht en belangrijker, het is tot in de treure getest. Heb in Afrika gereist met een groep motoren waarvan er eentje zwaar gemodificeerd was. Een XT600 met getunde motor, aangepaste vering, grote tanks, gemodificeerde bedrading etc. En je raad al welke voortdurend stuk was... Niet de standaard motoren dus! Als je een motor hebt gekozen, verdiep je dan in de zwakke punten en verbeter alleen die of neem de betreffende zwakke onderdelen mee als reserve. En dan nog alleen dingen die niet onderweg te repareren zijn zoals CDI units.
3) Een 250 cc motor en bijna iedere enduro achtige motor is erg oncomfortabel. Ook de grotere KTM's en XT's. De genoemde motoren in dit topic (KLX, WR en DRZ) hebben allen een erg dunne buddysit en dat zit echt niet lekker.... Je rijdt vaak niet veel km op een dag maar door de lage gemiddelde snelheid zit je wel erg lang. Bovendien zijn ze erg licht en dat geeft een erg "levendig" rijgedrag. Hoe lichter de motor, hoe gevoeliger voor belading. Een iets zwaardere "weg" motor is echt een heel stuk comfortabeler!
4) Kies alleen een off the road motor (KLX, WR, DRZ) als je echt offroad wilt gaan rijden. Offroad rijden is heel leuk maar niet vol bepakt. Naar mijn idee tenminste. Er zijn overal op de hele wereld verharde wegen en je moet vaak echt zoeken om onverharde wegen te vinden! En die zijn zelfs vaak nog prima bereidbaar met een gewone motorfiets. Dat doen de locale mensen ook en vaak ook helemaal volbepakt. Veel wegmotoren zijn zwaarder dan offroadmotoren maar hebben meestal een erg sterk frame. Ze zijn gemaakt om er met een duopassagier en koffers mee te kunnen rijden. Dat is met een offroad vaak niet zo of ze zijn er veel minder voor geschikt.
5) Overbelading is vaak de reden van scheurende frames, vierkante wielen, kapotte schokdempers en slecht weggedrag. Hoewel het soms onmogelijk lijkt, toch heel selectief zijn in wat je meeneemt. Iedere motor heeft een maximaal toelaatbaar gewicht en dat is bij een kleine motor dus erg weinig. Fabrikanten zetten dat er niet voor niets op.
6) Als er iets gebeurd, heb er dan vertrouwen in dat het goedkomt. Je kunt niet alles voorkomen en dat is deel van het avontuur. Er zal zich altijd een oplossing voordoen en locale mensen zijn verbazingwekkend inventief om problemen op te lossen.
7) Kies een motor uiteraard naar je budget, maar kijk ook naar een carnet de passage. Die is in sommige landen nodig en dan moet je een borg storten. Dit kan erg veel geld zijn en is afhankelijk van de (nieuw)waarde van de motor. Daar ga je met je 1200GS.... Dus kan het handig zijn om voor een oudere motor te kiezen.
Post Merge: 02-01-2010, 21:17
Na je reis is de waarde zo goed als nul (los van de emotionele waarde). Dat is een nadeel ten opzichte van een wat oudere motor. Ook onderweg levert het meer buikpijn op als je schade hebt. Hangt af van je instelling, het prettigst voor jezelf is daar niet mee te zitten uiteraard.
Ik zou 'm niet gaan opvoeren, zelfs al zou het de betrouwbaarheid niet nadelig beïnvloeden, dan nog wordt-ie er complexer van en daar zit je op reis niet op te wachten. Bovendien is 80 a 100 km/h zat, je hebt de tijd en in veel niet-westerse landen zijn dat al flinke snelheden. Veel kilometers maken is vooral een kwestie van uren maken en constant rijden, niet van hoge snelheden.
Wat betreft niet zelf opbouwen: ik zou dat juist proberen wel te doen, met wat assistentie. Voordeel is dat je er veel van leert, en de motor meer van jezelf wordt. Sowieso zou ik het standaard onderhoud proberen zelf te kunnen (olie, bougie enz), en banden plakken. Is best te doen met een paar goeie tips. Als je je huis kan verbouwen moet dat ook wel lukken
Waarom je koplamp uitschakelen?
En waarom een stuurdemper?
14 liter lijkt me niet verkeerd, met zo'n klein blokje en niet te veel haast haal je vast wel 350km, moet genoeg zijn. Je kan voor lange trajecten (en je gemoedsrust) altijd nog 1 of 2 plastic jerrycannetjes scoren en achterop binden, die mik je weer weg als je ze niet meer nodig hebt.
Hier spreekt iemand uit eigen ervaring. Ben het hier volmondig mee eens. Heb eens iemand op een treffen een voordracht horen geven over de preparatie van een motor voor een motorreis. Het begon met:
"Om te beginnen, neem voordat de reis begint alvast afscheid van je spullen, dan valt het ook niet zo tegen als je ze kwijt raakt of als ze stuk gaan...."
Hmmmm, wie was dat ook alweer?
Volgens mij iemand die een koe en een hollands landschap op zijn tank geschilderd had
Post Merge: 02-01-2010, 21:32
Nee hoor, na je reis wordt de waarde niet nagenoeg gelijk aan 0. Kijk maar naar de DRZ's van jaar 2.000. Die zijn nu al bijna 10 jaar oud en die zakken niet meer onder de 3.000 Euro.
Dus die restwaarde van de WRR blijft hangen rond 3.500 als je 'm ernstig mishandeld zou hebben. Wat zou er lelijk kunnen worden? Bijv. de achterbrug door krassen. Wat plastic, maar dat is vrij eenvoudig te vervangen.
Noppy, een DRZ of een WRR met 100.000 km is echt helemaal niets meer waard. En al helemaal niet met een wereldmap op de tank gekliederd met alle landen erop waar je bent geweest en een onwelriekend stuk schapevel over de buddy gedrapeerd. Heb zelf ook een 1 cilinder in de tuin staan met een heleboel waarde. Emotionele waarde dan......
Wees realistisch, je motor schrijft gewoon een flink stuk af.