Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zadelbevestigingspunt veranderen  (gelezen 1525 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Zadelbevestigingspunt veranderen
« Gepost op: 31-05-2011, 23:34 »
Ik heb op mijn tenere echt zo'n typische oude zadel. Deze zit vast aan een strip van mijn frame met bouten aan de onderkant van het zadel, precies boven het achterwiel. Elke keer als ik mijn bouten los wil halen dan moet ik in de modder graven naar die bouten. Nou zou ik dit willen veranderen in een enkele bout, moer of andere bevestigingsmethode aan de bovenkant van het zadel.

In mijn idee: zadelovertrek loshalen. Mooi rondje uit schuim halen. Gaatje boren in ondekant. En vervolgens een gat in de overtrek maken. Ik heb echter geen idee hoe ik dat gemaakte gat dusdanig mooi kan afsluiten, zodat de overtrek niet in gaat scheuren.

Ook vroeg ik me af of er niet nog een makkelijkere bevestigingsmethode is dan de moer-bout-oplossing.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2011, 06:44 »
Bij mijn tt600s zitten de boutjes aan de zijkant van het zadel hoef je je zadelovertrek niet eraf te halen om een andere bevestiging te maken

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2011, 08:45 »
Zitten de bouten bij jouw van binnen naar buiten? Koop een ST, zitten de boutjes van buiten naar binnen, in een gelaste 'moer'. Moeten wel de zijkappen eraf. Maar dat hoeft bij jou waarschijnlijk niet?
As je maar niet falt!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2011, 13:13 »
ik zou het juist niet wijzigen,
nu heb je tenminste een reden om hem schoon te maken. anders kom je er pas achter, dat het is weggerot, als het te laat is

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2011, 22:04 »
Bij mijn tt600s zitten de boutjes aan de zijkant van het zadel hoef je je zadelovertrek niet eraf te halen om een andere bevestiging te maken

Ja, dat zou ook een mogelijkheid zijn. Maar dan moet ik een beugel maken voor het zadel en bevestigingspunten aan het frame. Weet je wel wat dat weegt?

Zitten  de bouten bij jouw van binnen naar buiten? Koop een ST, zitten de  boutjes van buiten naar binnen, in een gelaste 'moer'. Moeten wel de  zijkappen eraf. Maar dat hoeft bij jou waarschijnlijk niet?
Bouten zitten aan de onderkant.

ik zou het juist niet wijzigen,
nu heb je tenminste een reden om hem schoon te maken. anders kom je er pas achter, dat het is weggerot, als het te laat is
Ik snap je niet. Wat gaat eerder wegrotten? Ik heb het over een manier om mijn zadel er makkelijk en snel af te halen. Niet omdat ik hem beter wil vastzetten.

Iemand een idee hoe je dat gat in de overtrek juist afklemt? Zijn daar speciale ringen voor?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2011, 22:50 »
je moet toch je spatscherm schoonmaken om erbij te komen? als je die niet meer schoon maakt (wat ik zou doen) dan kan je frame ed. wegrotten zonder dat je het in de gaten hebt
kun je natuurlijk wel weer dicht lassen ofzo maar toch

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2011, 23:07 »
je moet toch je spatscherm schoonmaken om erbij te komen? als je die niet meer schoon maakt (wat ik zou doen) dan kan je frame ed. wegrotten zonder dat je het in de gaten hebt
kun je natuurlijk wel weer dicht lassen ofzo maar toch
Ahzo. Nee, de zadel doet dienst als spatscherm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2011, 11:57 »
Gaten in je zadelovertrek zou ik doen met zeilringen.



Misschien dat er ook varianten zijn met een plastic afsluitdopje zodat er geen water in je zadel kan lopen.

Dit was de eerste website die ik vond via google: http://www.meubelstoffenvoordeel.nl/nl/enmeer/nl-zeiringen/

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2011, 12:00 »
Gaten in je zadelovertrek zou ik doen met zeilringen.



Misschien dat er ook varianten zijn met een plastic afsluitdopje zodat er geen water in je zadel kan lopen.

Dit was de eerste website die ik vond via google: http://www.meubelstoffenvoordeel.nl/nl/enmeer/nl-zeiringen/

Kijk, naar zoiets zocht ik :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2011, 12:14 »
duh, paar tapeindjes in de gaten, spin over het zadel en klaar komkommer style

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2011, 12:16 »
Misschien kan je hier iets mee??
http://www.gasgasrider.org/html/kwik_seat.html
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 03-06-2011, 12:44 »
Misschien kan je hier iets mee??
http://www.gasgasrider.org/html/kwik_seat.html
Hmm, hij lijmt de overtrek gewoon vast. Dat heb ik inderdaad in mijn hoofd. Alleen zit mijn bevestigingsbeugel iets verder naar voren. Ok, nou heb ik wat ideen, thanks :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Zadelbevestigingspunt veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 03-06-2011, 15:11 »
Op de volgende twee links zie je een aantal oplossingen. Voor de TTR, maar die bevestiging is hetzelfde bij de XTZ.
 
http://www.tt600r.de/technik/tt600r/sitzbank/scnellverschluss1.htm
Post Merge: [time]vr 03 jun 2011 14:12:37 GMT-1[/time][/color][/size]
http://www.tt600r.de/technik/tt600r/sitzbank/scnellverschluss2.htm