Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zoektocht naar een nieuwe allroad  (gelezen 34913 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #15 Gepost op: 25-03-2014, 14:07 »
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #16 Gepost op: 25-03-2014, 14:09 »
Eigenlijk zoek je dus de Ideale Allroad waar we het al heel lang over hebben: een redelijk lichte 600-750cc twin die snel genoeg en comfortabel genoeg is voor grote afstanden, maar die (ala de LC8) wel geschikt is voor echt ruig terrrein.
Helaas bestaat die (nog) niet, en voor € 4.000,- al helemaal niet.
Ik snap ook al jaren niet waarom KTM niet zoiets bouwt: PK of 70-80, V-Twin of Staande Twin, 160-170kg en met een echt KTM onderstel en voldoende opties om hem nog verdere naar je hand te zetten. ........Een LC6 Adventure..... ???


Het is inderdaad die onbeslechte discussie, maar dan beperkt door budget. Eigenlijk moet ik het dit forum ook helemaal niet aandoen  ;D


Een Africa Twin uitrusten met KTM poten (voor en achter)? Is dat dan iets? Wel zwaarder dan 160/170 kilo.


je bent bmw man. Neem een F650gs


Meestal is het zo simpel, maar ik had gehoopt nu voor iets nieuws open te staan. Ik lees hier namelijk ook ontzettend veel plezier over alle andere leuke motoren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #17 Gepost op: 25-03-2014, 14:17 »
XT660 heb je wel binnen budget hoor. Vorig jaar de mijn voor €1500 verkocht. Wel na 160000km :). Midsummer mee ge reden, met vrouw achterop door Schotland en dagelijks naar werk. 500km op een tank en kleppenstellen in 0.5uur.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #18 Gepost op: 25-03-2014, 14:23 »
KLR is ook een mogelijkheid, maar die zijn nog minder te vinden dan nette Tigers hier in NL.


XT660 voor 1500? Dat was niet de Tenere kan ik me zo voorstellen.

Dingen als koffers enzo is allemaal al aanwezig dus daar liggen niet de extra kosten.


De LC4 640 van KTM? Te Hardcore?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2014, 14:30 »
Je vraagt naar of een AT met andere vering een optie is. Ik heb mijn AT ( stiekem van mijn vriendin) aangepast met hyperpro in de standaard poten en een progressieve veer van hyperpro op de standaard demper. Inclusief service beurt klaar voor minder dan 500 euro. Kan er in het terrein echt hard mee ( rij tijdens otr zo nu en dan  wat dames en heren voorbij) en op de weg een super verbetering. En de totaal kosten inclusief aanschaf zijn ruim binnen je budget.. had ik al gezegd dat de AT met jou budget mijn favoriet is? ;)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2014, 14:44 »
Ik ben altijd wel gecharmeerd van "best kept secrets". Motoren die iedereen over het hoofd ziet maar die het stiekem wel erg goed doen.


Iedereen denkt BMW, Honda etc. Dat betaal je. Plus je hebt dan een motor die iedereen dus heeft. Op ADVrider val ik meteen in slaap bij het 200.000e verhaal van een GS met de hele TT catalogus er op ( :-X )

Als ik jou beluister zou ik niet snel voor een eenpitter gaan. Eventueel de 660 Tenere die kwam al langs. Fijn ding maar erg braaf (zei de KTM rijder ;) )

KLE500 idd, of Super Tenere, Tiger 900, Caponord, dat werk. Allemaal motoren die hier weinig/niet gewild zijn en daarmee niet te duur.  Hou je nog wat centen over. Want je wil natuurlijk nog allerlei leuke/nuttige/noodzakelijke aanpassingen gaan doen en die kosten ook geld. Denk vering, bagageoplossingen, extra setje wielen enz.

620/640 Adventure is wel een goed ding maar nauwelijks comfortabel te noemen zeker niet met iemand achterop. En onderhoudsgevoelig. Gebruik ik zelf voor m'n Marokko tripjes met van alles wat qua terrein. Ben hem dan echt wel zat na 2 weken.

Zelf 9 jaar super tenere gereden, prima ding. Lust wel een slok, maar daar staat een 28 liter tank tegenover. Tiger 900 is ook simpel en onverwoestbaar. Minder zwaar dan je denkt, en met een verslavende 3-pitter. Loopt ongeveer 1 op 16 met een 25 liter tank. Ze zijn echt wel te vinden. Caponord koop je ook voor weinig, onverwoestbaar en fijn blok, erg comfortabel, ernstig onderschatte motor. Niet te zwaar offroad lukt echt prima.

My 2 cents. Verklaart meteen een beetje mijn machinepark 8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2014, 14:45 »
Zomaar een gedachte:

Ik ben helemaaaal geen BMW-fan, maar ik heb afgelopen zondag op de Maasvlakte met open mond staan kijken naar het terreinrijden Bas van Hyperpro Alphen aan de Rijn.
Die rijdt met een oude opgeboorde BMW-GS-tweeklepper die flink verbouwd is. Die doet daar offroad- en trail- achtige dingen mee waar de anderen met echte volbloed-enduro's de grootste moeite mee hadden. En hij rijdt er net zo makkelijk mee naar Siberie.
Dus eigenlijk heb je de basisfiets al. Je moet voor de aardigheid eens bij Bas en zijn BMW langsrijden. Dan kan je zien wat ik bedoel en wat je van je bestaande fiets zou kunnen maken. Ziet er heel simpel uit, maar heeft hij uiterst zorgvulidg opgebouwd tot een misschien wel "de ideale allroad".

 Hierbij de facebookpagina van Bas (van Wijk) met BMW    https://www.facebook.com/bas.vanwijk.92?directed_target_id=0

Foto's van wat hij er mee doet:
https://www.facebook.com/bas.vanwijk.92/media_set?set=a.217288701693968.51752.100002385203221&type=3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2014, 14:49 »
Is je R65GS uitrusten met een leuke 1000cc siebenrock kit niet iets, misschien nog verder opleuken met wat betere vering?
Die tweekleppers zijn toch uitstekende reisoffroaders en meer dan genoeg ruimte om je vriendin mee te nemen.
Afgelopen jaar heb ik de JoJo Rally met een R100GS gedaan, buiten een ingekort kontje en andere uitlaat vrijwel origineel en ik moet zeggen dat die motor mij heel positief heeft verrast, zowel op comfort, motorkarakter als offroadcapaciteit.
Of was het verminderde verbruik de hoogste prioriteit?
 
Een oudere AT/TA was volgens mij ook niet superzuinig, maar het is al even geleden dat ik een 650AfricaTwin had.
 
Qua verbruik en reis-offroadwaardig denk ik aan:
bmw G650XC (heeft wel een grotere tank en comfortabeler zadel nodig)
bmw F650GS Dakar
Yamaha XT660 Tenere
Die heb ik allen gehad (de eerste heb ik nog steeds), De F650 en de XT660 komen heel dicht bij elkaar in de buurt, maar ik vond persoonlijk de F650 comfortabeler zitten en veel beter offroad.
Maar als het 1pitter karakter je niet past, misschien toch even doorsparen voor een F800GS, die zijn ook behoorlijk zuinig
 
Daarnaast heb ik dus ook heel lang met een 650AfricaTwin, in een soort rallytrim gehad (bijna alles behalve het blok was KTM), dat was echt een hele fijne motor voor alles, zowel voor lange dagen op de grote baan, offroad met of zonder bagage.
Maar het verbruik lag vrij hoog vergeleken bij de bovengenoemde 1pitters en de ouderdom/hoge km stand heeft mij toen besloten hem weg te doen.
 

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #23 Gepost op: 25-03-2014, 14:50 »
Zomaar een gedachte:

Ik ben helemaaaal geen BMW-fan, maar ik heb afgelopen zondag op de Maasvlakte met open mond staan kijken naar het terreinrijden Bas van Hyperpro Alphen aan de Rijn.
Die rijdt met een oude opgeboorde BMW-GS-tweeklepper die flink verbouwd is. Die doet daar offroad- en trail- achtige dingen mee waar de anderen met echte volbloed-enduro's de grootste moeite mee hadden. En hij rijdt er net zo makkelijk mee naar Siberie.
Dus eigenlijk heb je de basisfiets al. Je moet voor de aardigheid eens bij Bas en zijn BMW langsrijden. Dan kan je zien wat ik bedoel en wat je van je bestaande fiets zou kunnen maken. Ziet er heel simpel uit, maar heeft hij uiterst zorgvulidg opgebouwd tot een misschien wel "de ideale allroad".


Gouden tip, zou willen dat ik 'm bedacht had  :) Bas is superrelaxt, heeft er echt verstand van en is reiziger. Wat wil je nog meer.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #24 Gepost op: 25-03-2014, 15:06 »
Ja, met tweekleppers kan je echt prachtige dingen doen.
Mijn vriend kan er geen genoeg van krijgen en heeft er al een paar gebouwd/verbouwd, volgens hem de ideale motor om zelf van te maken wat je wilt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2014, 15:13 »
Ja de verbouwde tweekleppers die ken ik wel ja  :D


Prachtig spul en ik ben ook nog steeds ontzettend verliefd op mijn 65gs, met z'n hoogtoerige rare karakter (totaal anders dan 80 of 100 gs). Maar twee nagenoeg dezelfde motoren wil ik niet.


Ook dan ga ik zodra het zover is ga ik rijden op de 650gs dakar (nogmaals), de AT, de Tenere (660 en super) en de Tiger. En als er geld overblijft ga ik inderdaad richtig Bas.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #26 Gepost op: 25-03-2014, 15:18 »
Ik bedoelde ook niet een 2e motor erbij, maar je 65GS eens flink aanpakken  ;)
Maar als het verbruik een grote factor is, zal je idd al snel bij een lichtere injectiemotor uitkomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #27 Gepost op: 25-03-2014, 15:26 »
Ik bedoelde ook niet een 2e motor erbij, maar je 65GS eens flink aanpakken  ;)


Ik ga ook al stiekem naar de Boxer Toko binnenkort om daar eens over te kletsen  ;)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #28 Gepost op: 25-03-2014, 15:32 »
Oja, je wil ook nog een 2t enduro, een 400-450je enduro, en eeen trial motor voor erbij ;) ja dat wil je echt!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #29 Gepost op: 25-03-2014, 15:46 »
Oja, je wil ook nog een 2t enduro, een 400-450je enduro, en eeen trial motor voor erbij ;) ja dat wil je echt!

400-450 rally bedoel je toch zeker?
Verder kan ik me goed vinden in de aanvullingen.