IJle lucht
Technisch gezien zijn er geen noemenswaardige handelingen verricht aan de motoren. Voor de vijfde stage van 5 januari zijn de motoren echter wel voorbereid op de ijle lucht in het Andes gebergte. De start is op 2000 meter hoog en de route zal tot de 3300 meter hoog komen om daarna weer af te dalen naar 1000 meter hoogte bij de finish. Team Honda Europe heeft een systeem bedacht om het mengsel aan te passen. In dit geval om het armer te maken zonder de sproeiers te wisselen. Voor de extreme prestaties van Quinn Cody, die zijn derde etappe ooit in de Dakar rally start vanaf de twaalfde-overall positie, heeft monteur Marcel Bulten ervoor gekozen om ook de sproeiers aan te passen, in verband met de aangepaste cilinderkop op het blok van Quinn Cody. De aangepaste mengsels geven uiteraard niet meer vermogen dan de motoren zouden geven op normaal zeeniveau. De rijders uit het team zullen relatief een prestatie voordeel hebben ten opzichte van de niet aangepaste motoren.
Rijdt het Honda team met injectie dan?