Kwam bij RTL-GP (of zo) een artikeltje tegen over onze Frans:
Frans Verhoeven wil BMW op het podiumFrans Verhoeven verrichtte de afgelopen Dakar Rally pionierswerk. Op een nieuwe BMW G450XFV001 bewees de voormalige trialkunstenaar met de besten mee te kunnen. Een technisch mankement betekende twee dagen voor de finish echter het einde voor de 44-jarige Brabander. Met het professionele BMW Speed Brain Monster Energy Team wil Verhoeven in januari definitief de aanval inzetten op de KTM's van Cyril Despres en Marc Coma en de Aprilia van Francisco Lopez. “Het is één voor allen en allen voor één in ons team, maar we willen toch wel een BMW op het podium zien te krijgen.”
Pissige DespresSamen met zijn monteur Boy Olieslagers werkte Verhoeven vanaf april in dienst van BMW aan de ontwikkeling van de G450RR. “We hebben veel getest, veel ontwikkeld en veel stuk gemaakt”, lacht Verhoeven. “Het rijwielgedeelte was al heel erg goed en de problemen die we de afgelopen keer hadden met de hitte-ontwikkeling van de olie zijn opgelost. De vering is verder verbeterd, de injectie is verfijnd en de motor is sneller geworden. Hij is geklokt op 178 km/u en duurtesten hebben aangetoond dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit.” In oktober nam Verhoeven deel aan de Rally van Marokko en pakte drie derde plaatsen. Door een navigatiefout bleef het podium buiten bereik. Ondanks die tegenslag keerde de voormalige stukadoor tevreden huiswaarts. “Ik heb een paar dagen flink geduelleerd met (de latere winnaar) Cyril Despres”, aldus Verhoeven. “Zo intens dat hij er zelfs een beetje pissig van werd. Maar ik heb wel gezien dat mijn BMW de vergelijking met de nieuwe KTM 450 makkelijk aan kan qua vermogen en snelheid.”
ExplosieverNu alle toprijders in de komende Dakar op 450's moeten rijden, verwacht Verhoeven een gelijkmatiger strijd. “Hoewel ik moet zeggen dat de dikke fietsen ook in 2010 nauwelijks voordelen meer hadden, hoor”, analyseert Verhoeven. “De rally wordt namelijk steeds technischer en explosiever. Het is fysiek veel zwaarder dan een paar jaar geleden. Het lijkt wel een Grand Prix cross van acht uur! De top is breder dan ooit.” Verhoevens fameuze Franse teamgenoot David Frétigné moest zich na een zware crash in Marokko terugtrekken met onder meer een rugblessure. Diens Braziliaanse vervanger Zé Helio schat Verhoeven ook hoog in. “Hij heeft in Brazilië al een rally gereden met een G450 die door mijn monteur Boy was geprepareerd. Hij kent de machine dus en twee jaar geleden werd hij in zijn eerste Dakar al twaalfde.”
TopfitInmiddels behoort Verhoeven aan de vooravond van zijn zesde Dakar met zijn 44 jaar tot de veteranen. “Maar ik voel me super. Ik heb veel gereden en getraind. Ik ben pas terug van een trainingssessie in Malaga, maar jammer genoeg heeft het daar veel geregend. Binnenkort ga ik nog met Henk Knuiman naar Portugal waar we met mijn teamgenoten Paulo Goncalves en Pedro Bianchi Prata vooral roadbooktrainingen gaan doen. En dan zijn we er helemaal klaar voor om op 27 december naar Argentinië te vliegen.”
Ik denk en hoop dat onze Frans hoog gaat eindigen dit jaar.
GJ