A-GPS is volgens mij een combi. Je hebt een GPS chip en om snel een fix te krijgen maakt de tel gebruik van het mobiele netwerk. Alleen het mobiele netwerk zonder gps is niet precies genoeg om op te kunnen navigeren lijkt mij.
Ik ga deze week testen hoe goed de gps is zonder het A-gps gedeelte. Mijn bevindingen zal ik hier posten maar om het topic leesbaar te houden stel ik voor de GPS/A-GPS discussie elders te voeren. Het gaat nu over een werkbaar alternatief/backup voor al die mooie Zumo's, Montana's ed.
Ik heb ook a-gps en geen data-verbinding, ik kan ook gewoon gps gebruiken en ik gebruik osmand ook regelmatig. Ook in de auto gebruik ik het steeds vaker ipv navigon.
Das fijn, kan ik navigon er af gooien dus scheelt weer ruimte. Maar mischien zijn de POI's wel handig voor onderweg... Benzine is altijd zo'n gedoe in de middle of nowhere.
Post Merge: 06-03-2013, 02:23
Inmiddels gisteren weer verder gegaan met het project. Het doosje is iets verbeterd en ik heb het systeem wat beter getest. Ik heb een track gemaakt met lussen en overlappende heen en terugweg. Het gaat goed maar je moet wel opletten. Het systeem laat je positie op de track zien en geeft met een pijltje aan waar je naartoe moet. Daar waar de lus bijelkaar komt moet je naar het pijltje kijken en dan weet je waar je naartoe moet (waarschijnlijk heel normaal voor mensen die vaker een track rijden maar voor routerijders nieuw omdat een lus chaos is in een route). Ik vond het erg prettig en fijner werken dan een route (ik ken de route namelijk al en weet nu wat het verschil is track/route op hetzelfde traject). Minder verwarring en ook bij het afwijken van de track blijf je de track zien (bij een route is het blind rijden tijdens herberekenen)
Ik heb niet de hele track gereden omdat ik te weinig tijd had maar dat was weer een testpuntje. Ik wist dat ik de track kon 'afsteken' oftewel halverwege naar de route terug rijden. Toen ik dat deed kreeg ik de opdracht om te keren maar toen ik weer bij de track kwam zag ik hem in mijn scherm en begon Osmand te herberekenen zonder dat de track verdween. Ik kon dus prima een stuk track overslaan en hij pakte het prima op.
Later kwam ik op een stukje wat wat slordig gemaakt was en kreeg ik weer de melding 'keer zsm om' maar ik zag aan de gekleurde lijn dat ik op de track reed. Dit is wezenlijk anders als een route rijden want dan zie je alleen dat je om moet keren en niet dat je eigenlijk goed rijdt. Even later pakte hij de track weer op en ging het weer goed.
Ik ben blij! Wat ik nog wel mis is de mogelijkheid om extra aanwijzingen te geven onderweg, zoals 'over het dijkje rechts van de weg' Ik zie alleen de track en extra waypoints met commentaar of poi's heb ik er nog niet in weten te voegen dus dat is de volgende stap.
Volgens mij is het prima te doen op deze manier. Het is een trage android maar reageert net zo goed, zo niet beter als mijn garmin. Zoomen, herberekenen ed gaat niet trager als de 140 euro autogarmin en die liep ook wel eens vast.....
De test van gister heb ik gedaan met de internet verbinding van de telefoon uit en de functie van de telefoon om via draadloze netwerken en gsm een positie te bepalen ook uitgeschakeld. Dus ook zonder a-gps (assisted=gps) lees dataverbinding werkt het.
schuim (verpakkingsmateriaal) ipv bubbelplastic. Beide kanten van de foon ivm trilling.