Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wereldreis op de motor  (gelezen 37045 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #90 Gepost op: 07-01-2010, 10:06 »
Fazerin,
 
Als ik jou was zou ik me niet meer laten verwarren door al die verschillende opties maar eerst eens even bij Steven langs gaan. Volgens mij is dat de fiets die jou het meest aanstaat, als het kleurtje je niet aanstaat is dat zo te regelen, hij is ook nog bereid om je te helpen met aanpassingen en leren sleutelen (als ik hem goed begrijp), hij heeft flink door Afrika gereisd en heeft zijn WR250 met dat in het achterhoofd aangepast en zijn prijs is volgens mij ook alleszins redelijk. Kortom gewoon snel een keer langs gaan volgens ben je er dan snel uit.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #91 Gepost op: 07-01-2010, 13:14 »
Hejjjjj....het weer laat niet toe. Ik moet 10 graden hebben en droog weer zijn, wil ik op andermans fiets rijden. Ook die centjes moet ik nog regelen en kan niet Steven nu in de waan laten. Ik hou wel om verschillende fietsen eerst proefrijden voordat ik iets besluit....althans het is mijn werkwijze.
 
Met deze gedachten liep ik allang. Ik was ooit op de motorbeurs hele hal gelopen met dezelfde vraag. Ze kwamen idd met alle  eigen uitgangspunten, maten, opm. etc.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #92 Gepost op: 07-01-2010, 13:38 »
een wereldreis KAN ook met iedere motor/brommer/fiets/kameel etc.

Tis maar net wat jij wil!

Wil je diep de binnenlanden in van Afrika of zuid-amerika.. en wil je dan dat het rijden je niet constant beperkt, maar wil je genieten van wat daar te zien is etc.: Neem dan een licht offroad ding, dan kom je overal en is het rijden op zich niet de grootste uitdaging.

Wil je lange afstanden in korte tijd (omdat je maar 4 weken hebt ofzo), kies dan een confortabele zwaardere 2 cilinder, en sla de moeilijke stukken gewoon over.

't kan ook op een fireblade.. dat is al bewezen immers!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #93 Gepost op: 07-01-2010, 17:23 »
Fazerin
 
Ik weet niet hoe ver het voor je is, maar je kan toch ook gewoon een keer gaan kijken en Steven uithoren zonder proefrit? Of is het erg ver weg?  (Ik heb ooit een Husaberg van hem gekocht en hij is de beroerdste niet)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #94 Gepost op: 07-01-2010, 18:03 »
Fazerin
 
Ik weet niet hoe ver het voor je is, maar je kan toch ook gewoon een keer gaan kijken en Steven uithoren zonder proefrit? Of is het erg ver weg?  (Ik heb ooit een Husaberg van hem gekocht en hij is de beroerdste niet)
Tuurlijk ben ik overtuig dat Steven behulpzaam is. Tja, dat is een idee, maar ik ken mij. Zien is meteen rijden voor mij.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #95 Gepost op: 16-02-2010, 13:39 »
Hoi Fazerin,
 
Ik zet in het voorjaar m'n 16 jaar oude Supertenere op de boot naar Halifax Canada om daar het gehele continent te rijden, ik ga voor onbepaalde tijd in principe geheel Canada en Amerika, en een gepensioneerde kennis van me gaat ook mee op z'n ktm 950 en wil latijns amerika in, een andere maat uit Antwerpen doet ook mee en heeft nog een 660 tenere over, omdat ik op een oudere motor rijdt ben ik al gebruikte onderdelen aan het voorverpakken, die me in geval van nood dan kunnen worden opgestuurd, uit ervaring weet ik dat je op zo'n reis geen haast moet hebben en in geval van pech kom je vaak op de leukste plekjes en kun je leuke ervaringen opdoen.
Ik zie dus een oude motor mits goed onderhouden niet als bezwaar, en in principe maakt het denk ik ook niet zoveel uit waar je op rijd xt xl dr, zolang jij je er lekker op voelt dan is het prima.
Ik ben er wel voor om met meerdere mensen te gaan, je kunt elkaar helpen, en het verveelt niet zo snel, dus als je je geroepen voelt dan hoor ik het wel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #96 Gepost op: 17-02-2010, 17:04 »
is een oud model transalp al voorbij gekomen? ook niet kapot te krijgen die honda's

ik zeg organiseer een proefrit weekend!
- je mag hier op een ktm640 adventure en op een honda africa twin rijden.

oh ja ook op een honda 450 rebel maar of dat wat is...  :D

frank

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #97 Gepost op: 18-02-2010, 10:07 »
KTM 640?
Dan kom ik ook!
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #98 Gepost op: 18-02-2010, 15:41 »
En als die twin dan het beste bevalt, heb ik het oermodel te koop staan, vakantiegereed! :)
is een oud model transalp al voorbij gekomen? ook niet kapot te krijgen die honda's

ik zeg organiseer een proefrit weekend!
- je mag hier op een ktm640 adventure en op een honda africa twin rijden.

oh ja ook op een honda 450 rebel maar of dat wat is...  :D

frank

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 28
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #99 Gepost op: 27-05-2010, 18:01 »
En? al wat verder? :D Ben erg benieuwd naar je plannen!
Wil ook over 2 jaar een flinke reis maken door azie.. etc...

Heb nu een KTM Adventure 990, maar weet niet of het verstandig is om die mee te nemen naar een dergelijke reis. Misschien een AT/TA kopen voor de trip. Al vind ik de Adv wel helemaal geweldig. ;)
“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2321
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #100 Gepost op: 27-05-2010, 20:05 »
En? al wat verder? :D Ben erg benieuwd naar je plannen!
Wil ook over 2 jaar een flinke reis maken door azie.. etc...

Heb nu een KTM Adventure 990, maar weet niet of het verstandig is om die mee te nemen naar een dergelijke reis. Misschien een AT/TA kopen voor de trip. Al vind ik de Adv wel helemaal geweldig. ;)
Het is dus toch zo ver gekomen :)
Lijkt me dat je met een adventure de wereld wel rond kunt, tenzij je echt het zand in wil.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 28
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #101 Gepost op: 28-05-2010, 07:54 »
Wist je dat dan nog niet? Heb hem nu al sinds Feb. ;-)
In Juli een off-road cursus. :D en in Augustus Noorwegen door trekken (on & off-road).

En ik twijfel niet aan de off-road capaciteiten van de Adv, die zijn gewoon goed. :) Ja, je zal het moeilijker krijgen dan een lichtere off-road, maar het moet mogelijk zijn.
Ik twijfel meer aan de verkrijgbare onderdelen (via het lc8 technisch dagje ben ik er al achter gekomen dat iedereen ze via hun dealer op laat sturen ;)) en de mate/moeilijkheidsgraad van onderhoud. :) Maar als ik die voldoende beheers...
“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #102 Gepost op: 30-05-2010, 15:05 »
tja, van welke motor zal je wel onderdelen vinden in midden afrika?
met de lc8 heb ik in 60.000 reis kilometers nog nooit onderdelen nodig gehad voor de motor zelf. wel een voorwiel..

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #103 Gepost op: 30-05-2010, 15:53 »
tja, van welke motor zal je wel onderdelen vinden in midden afrika?
met de lc8 heb ik in 60.000 reis kilometers nog nooit onderdelen nodig gehad voor de motor zelf. wel een voorwiel..
Steven, weer terug?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Wereldreis op de motor
« Reactie #104 Gepost op: 06-06-2010, 12:51 »
Zoals wel vaker gezegd is, kun je op werkelijk elke motor de wereld rond. Het is maar net wat je zelf leuk vindt en wat je precies voor wegen gaat kiezen (voor zover dat overal te kiezen valt). Gezien de staat van de 'wegen' in het oosten, ontkom je niet aan redelijk veel onverhard rijden. En dat kan best zwaar zijn.

Er worden veel goede tips gegeven, maar uiteindelijk moet je zelf een beslissing nemen. En hoe goed bepaalde tips ook bedoeld zijn, de meesten zijn zelf niet RTW geweest, dus is het kennis die is gebasseerd op een verslag van een ander. En die verhalen kunnen natuurlijk ook enigszins gekleurd zijn.

Wat volgens mij geen slechte investering is, is een boek van Chris Scott aanschaffen. Ik heb hier net het 'Adventure Motorcycling Handbook' liggen en dat is gewoon de Bikers' Bible als je dit soort dingen gaat doen. Staat boordevol goede, bruikbare en praktische tips. Onder andere een top-10 van motoren voor dit soort trips, waarbij per model de plussen en minnen worden doorgenomen. Dit lijstje wordt vooraf gegaan door een uitleg van de soorten motoren (toer, offroad, dual-sport, noem maar op) om je te helpen een afgewogen keuze te maken. Hij sluit dit hoofdstuk af met deze paragraaf:
Citaat
'Two wheels and an engine'
In the end of course anything that has the above two characteristiscs could be the bike for your adventure. It's possible to get fixated on my Top Ten and think that anything else will be less good.
Dus: koop gewoon dat boek, bezoek vooral het Horizons Unlimited forum voor de échte verhalen van mensen die gewoon 'out there' zijn/waren. Je zult zien dat men het op elk soort motor doet.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat je een nieuwe motor moet hebben omdat die minder problemen geven. Oude motoren hebben het voordeel dat er heeeeel veel mensen zijn die er veel vanaf weten en men kan je heel goed vertellen wat je moet doen om 'm RTW-waardig te maken. Bovendien kun je bv met een XT600 bij elke monteur aankomen, anywhere, en ze weten er raad mee. Er zit maar één stukje electronica op (de CDI) en de rest is old-skool, precies als de landen waar je doorheen komt. Veel onderdelen van de XT600 zijn na 30 jaar nog steeds te vinden op de nieuwere en afgeleide modellen. Dát is wat je wilt als je RTW gaat zonder support truck achter je... ;)

Als ik je dan als echte ervaren leunstoel wereldreiziger één tip mag geven: leer toch een klein beetje sleutelen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je maar bv een ketting kunt maken, en je carburateur schoon kunt maken oid. Je hebt doorgaans maar een paar stukken gereedschap nodig. En als je weet hoe de zaak zo'n beetje in elkaar zit en waar alles voor dient, kun je misschien ook een McGuiver reparatie uitvoeren. Vergeet niet dat je bv pech kunt krijgen als je ergens in Mongolië zit. Geen GSM bereik, geen ANWB en áls je iemand belt, wie bel je dan? Dus is het handig om zelf eea te kunnen.