Zoals wel vaker gezegd is, kun je op werkelijk elke motor de wereld rond. Het is maar net wat je zelf leuk vindt en wat je precies voor wegen gaat kiezen (voor zover dat overal te kiezen valt). Gezien de staat van de 'wegen' in het oosten, ontkom je niet aan redelijk veel onverhard rijden. En dat kan best zwaar zijn.
Er worden veel goede tips gegeven, maar uiteindelijk moet je zelf een beslissing nemen. En hoe goed bepaalde tips ook bedoeld zijn, de meesten zijn zelf niet RTW geweest, dus is het kennis die is gebasseerd op een verslag van een ander. En die verhalen kunnen natuurlijk ook enigszins gekleurd zijn.
Wat volgens mij geen slechte investering is, is een boek van Chris Scott aanschaffen. Ik heb hier net het 'Adventure Motorcycling Handbook' liggen en dat is gewoon de Bikers' Bible als je dit soort dingen gaat doen. Staat boordevol goede, bruikbare en praktische tips. Onder andere een top-10 van motoren voor dit soort trips, waarbij per model de plussen en minnen worden doorgenomen. Dit lijstje wordt vooraf gegaan door een uitleg van de soorten motoren (toer, offroad, dual-sport, noem maar op) om je te helpen een afgewogen keuze te maken. Hij sluit dit hoofdstuk af met deze paragraaf:
'Two wheels and an engine'
In the end of course anything that has the above two characteristiscs could be the bike for your adventure. It's possible to get fixated on my Top Ten and think that anything else will be less good.
Dus: koop gewoon dat boek, bezoek vooral het
Horizons Unlimited forum voor de échte verhalen van mensen die gewoon 'out there' zijn/waren. Je zult zien dat men het op elk soort motor doet.
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat je een nieuwe motor moet hebben omdat die minder problemen geven. Oude motoren hebben het voordeel dat er heeeeel veel mensen zijn die er veel vanaf weten en men kan je heel goed vertellen wat je moet doen om 'm RTW-waardig te maken. Bovendien kun je bv met een XT600 bij elke monteur aankomen, anywhere, en ze weten er raad mee. Er zit maar één stukje electronica op (de CDI) en de rest is old-skool, precies als de landen waar je doorheen komt. Veel onderdelen van de XT600 zijn na 30 jaar nog steeds te vinden op de nieuwere en afgeleide modellen. Dát is wat je wilt als je RTW gaat zonder support truck achter je...
Als ik je dan als echte ervaren leunstoel wereldreiziger één tip mag geven: leer toch een klein beetje sleutelen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je maar bv een ketting kunt maken, en je carburateur schoon kunt maken oid. Je hebt doorgaans maar een paar stukken gereedschap nodig. En als je weet hoe de zaak zo'n beetje in elkaar zit en waar alles voor dient, kun je misschien ook een McGuiver reparatie uitvoeren. Vergeet niet dat je bv pech kunt krijgen als je ergens in Mongolië zit. Geen GSM bereik, geen ANWB en áls je iemand belt, wie bel je dan? Dus is het handig om zelf eea te kunnen.