Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.  (gelezen 45208 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Gepost op: 02-08-2012, 19:24 »
Ik ben vandaag weer thuisgekomen na een drie-weekse trip door Duitsland, Polen, Tjechie, Oostenrijk, Italie en Zwitserland.
Het plan was om samen met twee vrienden (ook op GS`en) een aantal WW2 bezienswaardigheden te bezoeken, zoals De Wolfschanze, Sachsenhausen, Auschwitz, Berchtesgaden (Adelaarsnest), Colditz, de Brug van Remagen en nog een aantal andere dingen uit de tweede wereldoorlog.
Verder zijn we een stuk door de Dolomieten gereden (Stelvio), en een aantal passen door de Alpen (Furka en Grimselpas), de Grossglockner in Oostenrijk, en het Zwarte Woud.
Al met al een heerlijke reis gemaakt, met zinderend hete dagen maar ook met noodweer.
Ik ga nu beginnen aan het uitzoeken van de foto`s, en dan zal ik geregeld een deel plaatsen..
 
 
Karel

Post Merge: 02-08-2012, 19:45

Een overzicht van de route.

 
 

Dag 1, Zaterdag 16 Juni.

Om 6:30 gaat de wekker af. Ik moet de motor nog bepakken voordat Rogier (1150GSA) om 8:00 voor mn deur staat. Ik kijk naar buiten; motregen...
Even voor achten ben ik klaar, en om 8:00 rijden we samen naar Bert (F800GS) in Amsterdam, de derde deelnemer aan deze trip.
Bij de BP Muiden tanken we nog even en maken een praatje met een andere motorrijder die op het punt staat om naar de Noordkaap te vertrekken.
De eerste drie hotelovernachtingen zijn van te voren al geboekt, de eerste in de Harz, en de tweede en derde in Berlijn. Vooral in een grote stad als Berlijn is het altijd een gedoe om met een volbepakte motor een hotel te vinden, en waar we ook de motoren bewaakt kunnen parkeren.
De rest van de trip zoeken we hotels of campings op de bonnefooi.
Ons doel dus de eerste dag is een hotel in de Harz, genaamd `Waldblick`.  http://www.landhotel-waldblick.com/
Dit wordt meteen de langste rit van de hele trip, iets van 550 kilometer.
De rit zelf verloopt prima, alleen even wennen weer om zo`n stuk achter elkaar op de motor te zitten, we zijn allemaal een beetje stram en we stoppen geregeld bij een pomp om even de benen te strekken.

 
Rond 15:00 rijden we het natuurgebied de Harz in, het platte landschap is verruilt voor bergachtig landschap, en de wegen worden steeds mooier en bochtiger. Het weer is redelijk, af en toe een spetter maar het is niet koud.

 
Een uurtje later rijden we het dorpje Stolberg in, hier moet ons hotel ergens zijn..
De entree in Stolberg is al erg mooi...

 
Verderop komen we bij een plein waar we de motoren even parkeren en wat foto`s maken. Een geweldig mooi dorpje dit!




 
De motor van Rogier heeft de bijzondere aandacht van een paar voorbijgangers, altijd leuk om te zien..

 
Het hotel Waldblick ligt aan de rand van het dorpje, we moeten eerst een steil weggetje omhoog een heuvel op. Het ziet er super uit!



Eenmaal binnen zeggen we in gebroken Duits dat we een kamer hebben geboekt voor vandaag. De dame achter de desk staat naar ons te glimlachen maar zegt niets.. Wij nog een keer `We hebben een kamer geboekt en...`  `Ja dat weet ik` zegt ze glimlachend in het Nederlands, `maar ik vond het leuk om jullie even te horen stuntelen in het Duits`..
Heheh....ok... :D
De kamer en de prijs zijn prima, en het uitzicht op het dal en het dorpje Stolberg ook.
We kleden ons om en lopen naar beneden het dorpje in voor een welverdiende maaltijd.
Die vinden we bij het pleintje waar we eerder foto`s hebben gemaakt.
Het is nu lekker weer geworden en buiten op een terrasje eten we erg lekker..

 
We lopen daarna nog even rond en maken nog wat foto`s.


 
Een van de huizen mag wel een likje verf gebruiken, toch heeft het wel wat vind ik..

 
Eenmaal terug bij het hotel maak ik nog een foto van de zakkende zon op het dal.

 
We moeten echt nog wel wat wennen aan het lange zitten op de motor, we zijn moe van deze dag dus we pakken een douche, en duiken er vroeg in.
Morgen rijden we naar Nordhausen, een plaatsje onderaan de Harz. Hier ligt het concentratiekamp `Dora Mittelbau`. De gevangenen werden gebruikt om te werken in de grotten bij het kamp, waar V1 en V2 raketonderdelen werden gemaakt.
Ik heb besloten om een buitenland internet abonnement te nemen op mn mobieltje, op deze manier kunnen we de dag van tevoren bekijken wat voor weer het de volgende dag wordt, en het is altijd handig als we wat op moeten zoeken. Het schijnt morgen beter weer te worden..mooi  :)

Eerst maar is slapen...
 
 
Karel

Post Merge: 03-08-2012, 05:06
Dag 2, Zondag 17 Juni.

Vandaag om 8:00 opgestaan, redelijk geslapen.
Om 8:30 ontbeten en een uurtje later vertrokken richting Dora Mittelbau.
Tijdens het opladen van de motoren merken we dat het nu al aardig warm is, we halen dus de regenvoeringen uit de jassen, volgens de voorspelling blijft het ook droog vandaag.
Via een heerlijk bochtig weggetje rijden we naar het concentratiekamp Dora Mittelbau, waar we om 10:00 aankomen. Bij de ingang van het terrein staat een oude wagon.


We komen als een van de eerste bezoekers aan, en vanwege het mooie weer laten we de jassen achter in de koffers.

 
Voordat ik verder ga met het verslag even een korte uitleg over Dora Mittelbau:
Omdat Peenemunde (het ontwikkelcentrum van Duitse geheime wapens in WW2) geregeld werd gebombardeerd door de geallieerden werd besloten de productie van de V1 en V2 (vliegende bommen en raketten) te verplaatsen naar Nordhausen. Door de productie naar tunnels in een berg te verplaatsen kon de productie niet meer verstoord worden door bombardementen.
De tunnels werden gemaakt door de gevangenen, deze werkten ook aan de V1 en V2`s. De gemiddelde levensverwachting van een gevangene was vier tot acht weken, afhankelijk van de gezondheid/weerstand van de gevangene..
Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mittelbau-Dora en http://www.dora.de/index.php?id=389&L=1

De tunnels zijn nog toegankelijk, maar alleen onder begeleiding van een gids.
De rondleiding begint om 11:00 dus we hebben nog even tijd om foto`s te maken. Er is ook een museum met gevonden voorwerpen, foto`s etc etc.





 
De hoofdweg die door het kamp heen loopt is nog origineel en aangelegd door de gevangenen.

 
Om 11:00 begint de rondleiding, de gids verteld in goed verstaanbaar Duits wat zich hier heeft afgespeeld.


 
Een paar honderd meter verderop ligt een van de twee ingangen van het gangenstelsel in de heuvel. Treinen met raketonderdelen reden rechtstreeks de tunnel in zodat ze niet tijdens luchtaanvallen geraakt konden worden.
De originele tunnelingangen zijn afgedicht, maar iets verderop kan men door een kleinere, later gemaakte tunnel alsnog naar binnen.

 
De gids waarschuwt dat het binnen 8 graden is, wij vinden het allang best want het is behoorlijk warm in het zonnetje..

 

Na ongeveer 150 meter lopen komen we aan in een ruimte waar de gids weer het een en ander uitlegt.

 

Er staat ook nog een achtergelaten motor van een V2 raket.

 

We volgen de gids, we lopen zeker een paar honderd meter door de tunnels. Het is niet te geloven hoeveel hier nog aan oorlogsmateriaal ligt, overal zie je onderdelen van V1 en V2`s, echt helemaal vol ligt het met verwrongen stukken staal en andere onderdelen.



 
In de oorlog werden de tunnels droog gehouden door pompen, deze pompten het grondwater weg zodat er gewerkt kon worden. Na de oorlog liepen sommige gedeeltes van de tunnels weer onder water. Op Discovery is een programma geweest waar duikers deze ondergelopen ruimtes verkennen. Ze vonden er enorm veel onderdelen en gebruiksvoorwerpen, een soort tijdcapsule. Vanwege de gevaarlijke omstandigheden kunnen deze voorwerpen niet geborgen worden. Een groot gedeelte staat dus onder water.


 
Vanwege de stilte, de kou en het weinige licht hangt er een bijzondere sfeer die eigenlijk niet op foto`s is vast te leggen.

 
De toilettenruimte is gedeeltelijk bewaard gebleven.

 
We lopen weer naar buiten, waar we even met de ogen knijpen vanwege het zonlicht, wel weer lekker warm in ieder geval..
Het enige wat je buiten hoort is het geluid van de wind door de bomen, er hangt een bijzondere sfeer op deze plek. Onder de indruk van wat we gezien en gehoord hebben lopen we terug naar de motoren. Ik doe mn dunnere zomer motorbroek aan want het is warm, en om 13:00 rijden we het terrein af, op weg naar het beroemde kasteel Colditz.
Onderweg stoppen we bij een pomp/restaurant om te lunchen, ik haal mn TomTom van mn motor af, en terwijl ik hem normaal in mn topkoffer doe, stop ik heb nu met mn handschoenen in mn helm en neem hem mee het restaurant in. Als we uitgegeten zijn lopen we terug naar de motoren, en ik wil mn TomTom pakken maar kan hem niet vinden.. Dan herinner ik me dat ik hem in mn helm had gedaan, maar daar zit ie niet in.. Het zweet breekt me uit... :? Ik loop weer bij het restaurant naar binnen om te kijken of hij op de grond is gevallen.. niets...  shitshitshit dit zou een fijn begin van de vakantie zijn.. :evil:
Ik loop naar de kassa waar een meisje staat, en vraag of ze een navigatiesysteem heeft gevonden. `Ja, deze?` zegt ze en pakt mn TomTom van achter de balie vandaan... Oefffff, een grote opluchting maakt zich meester van me...
Ik bedankt het meisje en loop opgelucht weer naar buiten.. Een goede les voor de komende dagen: een vast systeem waar ik mn spullen opberg tijdens stops..
 
De meesten kennen Colditz van de gelijknamige serie op tv, bij Colditz denk je aan een kil en donkergrijs kasteel, groot is dus onze verbazing als we om 15:45 aankomen bij het kasteel. Het lijkt in de verste verte niet op wat ik in mn hoofd had..
Even wat korte informatie nog over Colditz: Dit kasteel werd in de oorlog door de Duitsers gebruikt als gevangenis voor krijgsgevangenen. Ondanks dat het kasteel streng bewaakt was zijn er 31 gevangenen ontsnapt, sommige op bijzondere wijze.
Voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slot_Colditz
Wij komen er aan met schitterend weer en in combinatie met de lichte kleurstelling van het kasteel strookt dat niet met de verwachting van een luguber kasteel..
Zo zat het kasteel dus in mn hoofd...

 

En hier zoals het er in het echt uitziet...






 
Een van de meest bijzondere ontsnappingspogingen uit dit kasteel was bedacht door een paar gevangenen die op de zolder van het kasteel een zweefvliegtuig hebben gemaakt. Ze wilden deze vanaf het dak van het kasteel met behulp van een katapult lanceren met twee inzittenden.
Vlak voor voltooing is het ontdekt door de Duitsers dus ze hebben het nooit kunnen gebruiken. Recent is het vliegtuig aan de hand van originele tekeningen nagebouwd en het bleek prima te vliegen..


 
Het kasteel is vrij toegankelijk, er is ook nog een klein museumpje aanwezig met een aantal voorwerpen uit deze periode.
Als we een uur later weer wegrijden maak ik vanaf een plein beneden in het dorp nog een foto van het kasteel.

 

Nog een paar foto`s van Colditz in oorlogstijd.


 

Ons volgende doel vandaag (drukke dag  :D ), is het plaatsje Torgau, aan de rivier de Elbe, waar we om 17:30 aankomen.
Op deze plek ontmoetten de Amerikanen (oprukkend vanuit het Westen) de Russen (komend vanuit het Oosten) tijdens hun opmars naar Berlijn in 1945.
Foto`s uit 1945.
Bij deze door de Duitsers opgeblazen brug vond de beroemde ontmoeting plaats.


 

Een gedeelte van de originele brug staat er nog, op de achtergrond is de later gebouwde brug te zien die nu wordt gebruikt.

 
Er staat ook een monument die deze gebeurtenis herdenkt.


 

Natuurlijk moeten we deze scene op deze historische plek eventjes dunnetjes nadoen... :D



Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/File:ElbeDay1945_(NARA_ww2-121).jpg
 
Na een half uurtje rijden we naar Berlijn, waar we twee dagen zullen blijven.
Het is nog 130 kilometer, de TomTom zegt dat we om 20:00 aankomen.
Na een uur lang rijden over een lange provenciaalse weg stuiten we op een wegversperring, precies de weg die we moeten hebben is afgesloten.
We zien een andere weg waar een paar hekken staan, maar deze staan aan de kant en we denken dat de toerit naar de snelweg open is. We rijden de snelweg op en het blijkt verdacht stil, lijkt wel een autoloze Zondag.. Na 2 minuten rijden zien we een grote hijskraan en een aantal andere voertuigen midden op de weg staan, en er zijn een hoop mensen aan het werk... Hmm de weg was dus toch afgesloten... :?
We rijden weer terug naar de oprit (leuk om een keer spook te rijden op een lege snelweg..), en vinden een andere route, een smal landweggetje wat evenwijdig loopt aan een spoorlijn. Mn navigatiesysteem kent het weggetje niet maar de afstand naar Berlijn loopt terug, we rijden dus de goede kant op..
Op een gegeven moment komen we uit in een dorpje, vanwaar we de (zelfde) snelweg weer op kunnen, gelukkig, want we willen niet te laat in Berlijn aankomen.
We rijden even een stuk 140, lekker even opschieten..
We komen toch nog om 20:00 uur in Berlijn aan, het is behoorlijk warm in de stad en ook druk, terwijl het toch Zondag is..
Ons appartement ligt in de Friedrichstrasse, vlakbij Checkpoint Charlie.
Maar... de Friedrichstrasse is erg lang en het nummer van het kantoor waar we de sleutel van het appartement op moeten halen klopt niet..
We rijden de Friedrichstrasse een aantal keer op en neer maar we vinden het adres niet.
Onderwijl zijn de motoren door de warmte en het gebrek aan rijwind zo heet dat de GS van Rogier en de mijne beginnen te pingelen.. Wijzelf beginnen het ook aardig warm te krijgen..  :evil:
We hadden juist van te voren een slaapgelegenheid geboekt om dit soort dingen te voorkomen..
We zetten de motoren langs de kant, en ik kijk op mn telefoon (gelukkig heb ik mn buitenland internet abonnement) of het adres van het kantoor wel klopt. Op de site van het hotel staat een ander nummer in een andere straat. Gelukkig heb ik Google maps op mn telefoon staan, het blijkt een zijstraat te zijn van de Friedrichstrasse op loopafstand.
Ik loop met Rogier naar het adres toe, terwijl Bert bij de motoren wacht.
Het adres blijkt te kloppen, we krijgen de sleutels mee van ons appartement op de Friedrichstrasse nr 218, het blijkt dat we er met de motoren vlakbij stonden, alleen is het niet echt herkenbaar als een appartement, aanschouw onderstaande foto...


We denken er het zijne van..
Onze motoren kunnen beneden in een bewaakte parkeergarage staan, met een afstandbediening gaat er een groot hek in het gebouw open, we rijden naar binnen en via een steile helling komen we bij een roldeur uit die dicht is, en dicht blijft...

Op de foto is niet te zien hoe steil het hellinkje is, maar ik denk dat het zeker 30 a 40 graden is..

Ik sta nou niet bepaald lekker met mn motor op het schuine stuk, keren zit er hier niet in.. gloeiendegloeiende..Ik zet mn motor af en in de 1e versnelling, stap af en loop weer naar boven.
Aan het begin van de helling zie ik een paaltje waar een sleutel in kan.. laat ik nou net nog een sleutel over hebben die bij de afstandsbediening van het hek zit.. De deur gaat open en we kunnen naar binnen... Het is heerlijk koel in de garage en we kunnen onze oververhitte motoren en onszelf even af laten koelen... wat een gedoe allemaal...

 
Met alle bagage, tassen etc etc lopen we weer naar de ingang van het appartement, in de hoop dat het wat is..
Op de tweede verdieping vinden we ons appartement, het blijkt super te zijn! Veel ruimte, twee slaapkamers, keuken, woonkamer, badkamer, en een balkon. En alles ziet er keurig netjes uit.. :)
Ook een mooi uitzicht op Checkpoint Charlie.

 
 
We doen onze bezwete motorkleding uit, en ik pak even een verkoelende douche waar ik enorm van opknap, verbazend toch wat een douche kan doen..
Na even te zijn bijgekomen van deze dag, zijn we naar het centrum gelopen om ergens wat te eten. Gelukkig was ik een maand eerder ook al in Berlijn geweest, ik ken dus redelijk de weg in het centrum.
Uiteraard eerst even de tourist uitgehangen bij Checkpoint Charlie..

 

Het is tegen tienen en het is nu nog over de 20 graden, echt heerlijk.
We lopen richting de Potsdamerplatz om daar een eettentje te zoeken, onderwijl lopen we langs een gigantisch gebouw.
Dit gebouw heeft Herman Goerring (na Adolf Hitler de grootste nazibons) neer laten zetten. Het was in WW2 het ministerie van luchtvaart, en als een van de weinige gebouwen is het bijna onbeschadigd uit de Slag om Berlijn gekomen.
Het gebouw had 4000 kamers en een ondergrondse garage.
Een foto van het gebouw in de oorlog.

 
 
En zoals het er nu bij staat, verbazingwekkend hoe weinig het veranderd is. Tegenwoordig is het gebouw nog steeds bij de overheid in gebruik.

 

Van te voren hebben we van alle WW2 bezienswaardigheden die we willen bezoeken oude foto`s opgezocht, uitgeprint en meegenomen. We willen proberen vanuit de zelfde hoek foto`s te maken om te laten zien hoe de gebouwen/plekken er nu uitzien.
Er zullen dus tijdens dit verslag een aantal toen en nu foto`s volgen.
Terwijl we naar Potsdamer Platz lopen komen we langs een enorme bouwput, het valt op dat overal in Berlijn wordt gesloopt en gebouwd..

 
 
Even verderop komen we aan bij de Potsdamer Platz.

 
 
Hier vinden we een Italiaans restaurant (Vapiano) wat nog open is, we bestellen er een bord pasta, dit wordt ter plekke voor je neus klaargemaakt en het smaakt ons super. Voor degenen die lekker willen eten in Berlijn:
http://www.vapiano.de/newsroom/?store=6
Terwijl we zitten te eten komen er massa`s mensen vanaf de Brandburger Tor deze kant op lopen, het blijkt dat Duitsland net een EK wedstrijd heeft gewonnen, de straten zijn vol met feestende en juichende mensen.


 

Geweldig om mee te maken dit, de sfeer is super, het weer is zwoel, en we besluiten om richting Brandenburger Tor te lopen, daar komen tenslotte alle feestende mensen vandaan..
Daar aangekomen blijkt dat er een enorm podium voor de Brandenburger Tor is gebouwd, er staan honderden mensen te juichen en te springen, er is muziek, overal kan men eten (vooral braadworsten  :D ), wat een sfeer!


 

Omdat we toch wel erg moe zijn na deze lange dag lopen we terug naar ons appartement, waar we nog even bijkomen op de bank.
Volgens het weerbericht wordt het morgen over de 30 graden..


En zo komt er een eind aan deze hele lange en vermoeiende dag, morgen gaan we Berlijn op ons gemakkie helemaal bekijken, eerst uitrusten... Heerlijke gedachte trouwens; mn vakantie begint morgen pas officieel  :)
 
 

Karel

Post Merge: 03-08-2012, 05:09
Dag 3, Maandag 18 Juni.

Vandaag om 8:00 opgestaan.
Om 9:00 naar een bakkerij/ontbijttentje gereden wat ik nog kende van een vorig bezoek aan Berlijn. Hier kan men voor een paar Euro prima ontbijten met versgebakken broodjes.
Na het ontbijt lopen we terug naar de motoren, waar Bert zn motorsleutels kwijt is..
Terwijl hij al zn zakken nakijkt loop ik weer naar binnen om te kijken of ze daar nog ergens liggen.. niets..
Ik loop weer naar buiten en zie zn sleutels op de grond liggen bij de achterband van zn motor.. ok..... ik ben dus niet de enige die wel eens belangrijke dingen kwijtraakt... :D
Het is nu al behoorlijk warm, dat belooft wat voor deze dag..
Ons eerste doel vandaag ligt in het noorden van Berlijn, we rijden naar het ticketoffice van Berliner Unterwelten. ( http://berliner-unterwelten.de/ ) Zij organiseren rondleidingen in oude schuilkelders en bunkers die tijdens WW2 in gebruik waren. Er zijn rondleidingen mogelijk in meerdere talen, wij besluiten om met een Engelse gids mee te gaan.
Onze tour begint om 11:00, we hebben nog drie kwartier de tijd dus we lopen even naar een nabijgelegen winkelcentrum om effe te neuzen.
Om 11:00 dalen we onder begeleiding van de gids via een zware stalen deur en een aantal trappen in een metrostation af naar de schuilkelders. De gids komt uit Wales en vertelt op een leuke manier. Nadat hij verneemt dat wij Hollanders zijn zegt hij: lekker dan met dat voetbal van jullie, ik had tijdens dit EK op Nederland gegokt en nu liggen jullie er al uit.... :D
Het stelsel van gangen en schuilkelders is sinds de oorlog niet meer veranderd, er hangt een bijzondere sfeer. Er is een kamer die geheel met lichtgevende verf is beschilderd, zodat men in geval van stroomuitval toch nog wat kon zien. Na een demonstratie van de gids blijkt dat deze verf na al die jaren nog steeds werkt..
Verder zijn er nog een aantal gevonden voorwerpen, wapens e.d. te zien.
Na een zeer interessante tour van anderhalf uur staan we weer buiten....pff warm...het is nu over de 30 graden, gelukkig waait het nog een beetje anders was het niet uit te houden.
Terwijl we op een terrasje wat eten en drinken valt het op hoeveel dure auto`s hier rondrijden, het lijkt wel alsof men hier de Audi`s, BMW`s en Mercedessen bij een pakje boter krijgt..
We lopen naar de overkant van de straat naar een park (wat we niet erg vinden, het is hier een stukje koeler als op straat) waar een Flakturm in staat. Tijdens de oorlog stonden er verdeeld over Berlijn drie van deze gigantische betonnen torens, op het dak stond 88mm luchtafweergeschut opgesteld om Berlijn te beschermen tegen bombardementen.
Na de oorlog wilden de geallieerden deze torens met tonnen springstof opblazen wat maar met moeite (gedeeltelijk) lukte, omdat de torens enorm sterk waren gebouwd met muren van meters dik.
Hier een foto van een soortgelijke flaktoren die tijdens WW2 stond opgesteld in de Tiergarten, deze is na de oorlog gesloopt.

 
 
Er is nog een toren bewaard gebleven in dit park (de wijk Humboldthain), die vrij toegankelijk is. Via (een hoop... :shock: ) trappen kan men op het dak komen.
Na een stukje lopen zien we de bunker staan, verscholen tussen de bomen.

 
 
Op deze foto is te zien hoe enorm groot dit bouwwerk is, terwijl er zelfs nog een gedeelte van de bunker onder de aarde ligt..

 
 
Via trappen kan men op de dak komen.

 
 
Waar men een mooi uitzicht over Berlijn heeft..

 

Onder begeleiding van een gids van Berlin Unterwelten is ook nog de binnenkant van de toren te bekijken, maar wij hebben daar geen tijd voor en bewaren dit voor een volgende keer.
Meer info over deze flaktorens: http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/1679/Flakturm-III-G-Toren-Humboldthain-Flak-toren.htm

We lopen weer terug naar de motoren, altijd leuk om in deze hitte een motorjas aan te trekken...pff.
Vervolgens rijden we via de lange Tiergarten tunnel (lekker koel!) naar het Bendlerblock, dit is een huizenblok waar Von Stauffenberg werkzaam was in de oorlog.
Von Stauffenberg was de man die de mislukte aanslag pleegde op Hitler in de Wolfschanze (het militaire hoofdkwartier van Hitler in Polen), wat we later deze trip ook nog zullen bezoeken.
Het plan van Von Stauffenberg was om na de moord op Hitler een staatsgreep te plegen en meteen daarna de oorlog te beeindigen.
Na de mislukte aanslag kwamen de nazi`s er al na een paar uur achter dat Von Stauffenberg achter de bomaanslag zat, waarna hij in het Bendlerblock werd opgepakt, en op de binnenplaats zonder proces werd doodgeschoten.
Het verhaal van de aanslag is in 2008 verfilmd (Valkyrie), met Tom Cruise in de rol van Von Stauffenberg.
 

Von Stauffenberg

 
 
Het Bendlerblock bestaat nog steeds, en op de plaats van de executie hangt nu een herinneringsplakkaat.
 
 
Bendlerblock tijdens WW2..

 
 
En nu..

 
 
De binnenplaats toen..

 
 

Nu..

 
 

De plek waar Von Stauffenberg is doodgeschoten..

 

We stappen weer de motor op maar het is eigenlijk te warm om te rijden nu, we besluiten om terug te rijden naar ons appartement, de motoren te parkeren, en te voet het centrum te bekijken.
Aan de hand van de WW2 foto`s die we hebben uitgeprint proberen we de plekken terug te vinden vanwaar de foto`s zijn gemaakt.
Als eerste lopen we naar het begin van de Unter Den Linden.


 
 
Vervolgens de Brandenburger Tor.


 
 


 
 


 
 

Vlakbij de Branderburger Tor staat een enorm hotel (hotel Adler), wat in de oorlog onder de Duitsers al beroemd was, dit hotel is bijna niet veranderd.


 
 
Op een paar minuten lopen is een plein te zien met een heleboel stenen, dit is ter nagedachtenis aan de holocaust, erg mooi om te zien. (  http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust-Mahnmal )

 
 
Als de kinderen die we zijn, moeten we natuurlijk nog even spelen... :D

 
 
 
Aan de achterkant van de Brandenburger Tor, vanuit de Tiergarten vinden we ook nog een locatie van een foto uit de oorlog.


 
 

Ook in de buurt is de plaats waar vroeger de Fuhrerbunker heeft gestaan, de plek waar Hitler en Eva Braun zelfmoord hebben gepleegd. (bekend van de film `Der Untergang`). Op deze plek staan nu flats.

 
 
 
De Rijksdag, het centrum van Nazi Berlijn.


 
 



 
 

Vervolgens lopen we richting de Moltke brug, in de buurt van de rijksdag, hier is het behoorlijk veranderd, alleen de brug is precies hetzelfde gebleven.


 
 
 
Terwijl Rogier en ik aan de hand van de foto`s de juiste locatie proberen te vinden heeft Bert een mooi koel plekje gevonden in de schaduw..

 
 
 

Tussendoor gaan we even zitten op een terras bij de Tiergarten om een ijssorbet tot ons te nemen, even afkoelen want het is nu op het heetst van de dag, niet te harden gewoon.. :shock:
Na deze broodnodige pauze lopen we naar de Potsdamer Platz. Dit plein was tijdens de oorlog compleet vernietigd.

 
 
Tegenwoordig staan er wolkenkrabbers, waaronder ook het Sony Center, een hypermodern gebouw van glas.

 
 
Het eerste verkeerslicht wat in 1924 in Berlijn werd geplaatst staat er nog steeds..

 

Ik heb geprobeerd een beetje dezelfde hoek op te zoeken..

 
 

Terwijl we weer richting ons appartement terug lopen zien we in een etalage van de Friedrichstrasse zomaar even een Bugatti Veyron staan, leuke publiekstrekker..

 
 

Er rijden trouwens nog meer leuke auto`s rond in Berlijn, waaronder een erg strakke Dodge Charger

 
 

Opvallend trouwens hoeveel motoren er hier in Berlijn rondrijden, ook opvallend is dat het Berlijnse verkeer zich een stuk keuriger gedraagt als bijvoorbeeld het verkeer in Amsterdam..
Vlakbij Checkpoint Charlie staat nog een flink stuk Berlijnse Muur.

 
 
Tegen 17:00 komen we aan bij ons appartement, waar we onze vermoeide benen even te ruste leggen op de geriefelijke leren bank.
Terwijl we bijkomen van het vele lopen in de hitte, zien we het buiten betrekken. Binnen een kwartiertje vallen de eerste spetters, in de verte onweert het al.
Na nog eens 10 minuten begint het enorm te stortregenen en onweren, heerlijk zo`n verfrissende bui!
Na een uurtje is het droog en lopen we weer naar het centrum om ergens te gaan eten, door de regen is het wel wat afgekoeld, maar het zonnetje komt er weer doorheen en het voelt gelijk weer warm..
Op een druk terrasje eten we een steak, maar de bediening is niet best en het eten ook niet bijzonder.. hmm kan een keer gebeuren natuurlijk, zelfs in Duitsland.. :?
We lopen nog even langs een avondwinkel en halen nog wat te snaaien en te drinken voor `s avonds in het appartement. Ik ga nog bijna over mn nek in die winkel; voor ons in de rij staat een vent die zo`n zurige zweetlucht afscheid dat ik bijna kokhalsneigingen krijg.. :shock:
Terug in het appartement voelen we pas hoe moe we zijn van deze dag,
een goede nachtrust hebben we wel weer verdiend..
Morgenochtend willen we op de motor nog wat dingen bezichtigen in Berlijn, en in de middag gaan we op weg naar Sachsenhausen, een concentratiekamp ten noorden van Berlijn.
 
 
 
Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #1 Gepost op: 04-08-2012, 10:11 »
Leuk om te lezen en te zien, mooie foto's en zeker een leuk verslag. Kom maar op met de rest!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #2 Gepost op: 04-08-2012, 11:42 »
leuk, die "toen en nu" plaatjes.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #3 Gepost op: 04-08-2012, 13:41 »
Dag 4, Dinsdag 19 Juni.

Vandaag om 8:00 opgestaan, perfect geslapen, maar als ik uit bed stap voel ik nog steeds mn vermoeide voeten vanwege het lopen van gisteren..
Ik loop even het balkon op; het is vandaag wederom een prachtige dag.

 
 
 
Schuin tegenover ons appartement hadden we gisteren een bakkerij gezien waar men ook kan ontbijten, om 9:00 zitten we daar goedkoop en lekker te eten, en kijken naar alle mensen die naar hun werk gaan, de ochtendspits is alweer goed op gang gekomen..

 
 
Na het ontbijt lopen we terug naar het appartement om onze spullen in te pakken, om te kleden en de sleutels terug te brengen naar het kantoor.
Al met al zijn we zeer tevreden over onze verblijfplaats in Berlijn, voor de geinteresseerden: http://www.go-apartments.com/apartments/berlin-apartments-checkpoint-charlie.php
Er zijn nog twee dingen in Berlijn die we willen zien, de Siegessaule, een soort `overwinningszuil` die midden in de Tiergarten op een grote rotonde staat. Aanvankelijk stond deze zuil vlakbij de Rijksdag, maar de Nazi`s vonden de zuil beter staan in de Tiergarten, dus hebben deze de zuil verplaatst naar de plek waar hij nu staat. De zuil heeft de oorlog redelijk ongeschonden doorstaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Siegess%C3%A4ule
 


 
 

Ons laatste doel in Berlijn is de Gedachniskirche, een kerk die tijdens een bombardement zwaar is beschadigd. Na de oorlog is deze ruine als monument bewaard gebleven.
We rijden via de drukke winkelstraat Kurfürstendamm naar de locatie van de kerk, parkeren de motoren maar we zien niets staan, alleen een modern lijkend gebouw.
We lopen om het gebouw heen in de veronderstelling dat het er achter staat, maar geen Gedachniskirche in de wijde omgeving te zien.. :?
Dan zien we een bordje staan `Gedachniskirche` met een pijl richting een ingang van het moderne gebouw. We lopen naar binnen, het blijkt dat het op een flat lijkende gebouw een omhulsel is van de Gedachniskirche, het functioneert als een soort bescherming terwijl de kerk geheel wordt gepreserveerd.. hmm vandaar dus dat hij niet te vinden was..
Geen foto`s van dit monument dus..
We besluiten om de stad nu maar eens te verlaten, we hebben erg veel zin om nu weer eens lekker een stuk te rijden.
Vlak buiten Berlijn gooien we de tanks vol, en terwijl we weer wegrijden via een parkeerterrein richting de oprit van de snelweg rijd er een grote vrachtwagen stapvoets aan de rechterkant van de weg. We blijven er even achter hangen, maar omdat hij zo langzaam rijd en er links van hem ruimte genoeg is besluit ik hem in te halen.
Niet zo`n goed plan want op het zelfde moment stuurt hij ineens naar links... :evil:  Ik moet vol in de remmen en het gaat nog net goed..

Een kilometer of 20 boven Berlijn ligt het concentratiekamp Sachsenhausen, waar we om 11:30 aankomen onder een stralende zon, het is alweer rond de 25 graden..
Het is ondertussen al een vast ritueel geworden bij een bezienswaardigheid; schoudertas (met een flesje drinken, camera enz) uit de koffer pakken, jas in de koffer stoppen, navigatiesysteem opbergen, helm aan het helmslot en de motor op slot.

 
 
Bij de ingang staat een soort maquette van het hele kamp Sachsenhausen, goed te zien zo hoe uitgestrekt het terrein is.
Tijdens de oorlog zijn hier tussen de 30.000 en 50.000 mensen omgekomen.

 
 

Na een 200 meter lopen komen we aan bij de hoofdingang van het kamp.


 
 



 
 
Het eerste wat opvalt als we het kamp inlopen is hoe groot het is, alle barakken zijn gesloopt en er ligt alleen nog maar een groot leeg terrein met hier en daar een gebouw.
Het valt ook op hoeveel jongeren dit kamp bezoeken, een goede zaak vindt ik.




 
 

Mooi om te zien dat ze alle overgebleven gebouwen in de originele staat laten.

 
 





 
 
 
Op deze plek zijn veel Russische krijggevangenen doodgeschoten.

 
 

Aan de rand van het kamp bevindt zich station `Z`, een gebouwencomplex waar de gevangenen werden geexecuteerd en gecremeerd.

 
 
Om hier rond te lopen is een vreemde gewaarwording, er lopen heel veel bezoekers rond maar er heerst een gepaste stilte..



 
 
Alle wachttorens staan er nog..


 
 

Ze stralen nog steeds een bepaalde dreiging uit..



 
 

Een van de barakken die vlak na de oorlog in brand is gestoken is bewaard gebleven.



 
 

In een hoek van het terrein staat een gebouw waar barbaarse proeven en experimenten werden uitgevoerd op gevangenen..
Zelfs de medicijnkasten zijn bewaard gebleven.


 
 

Via een helling werden de lijken naar een kelder van dit gebouw vervoerd.

 
 

Deze kelder kan men ook bekijken, tijdens de oorlog durfden de nazi`s zelf hier niet eens te komen, de honderden lijken lagen tot aan het plafond opgestapeld...


Het is niet bepaald een prettige ruimte om in te staan en we blijven er dan ook niet lang..
Terwijl we dit alles even op ons in laten werken keren we na twee uur rondlopen terug naar de motoren. Al met al zeer indrukwekkend dit..
Voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sachsenhausen_(concentratiekamp)
 
We gaan nu op weg naar het voormalige vakantiehuis van Goebbels, wat hier niet ver vandaan ligt.
Goebbels was een van de hoogst geplaatste nazi`s, hij was minister van propaganda. http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels
Op deze foto is het huis te zien terwijl de kinderen van Goebbels naar buiten rennen.


Als we na een mooi bochtig weggetje in de bossen aankomen bij het huis blijkt het bijna niets veranderd, het ligt er verlaten en vervallen bij, maar het is duidelijk dat dit een erg indrukwekkend huis is geweest op een mooie plek.



 
 

We lopen even om het huis heen en gluren naar binnen.


 
 
Aan de overkant van de weg voor zn huis vinden we tussen de bomen nog de ingang van meneer zn privebunker..

 
 
Ons laatste doel vandaag is het plaatsje Rechlin.
Hier zijn voor de oorlog een paar testhuizen gebouwd om te kijken hoe deze bestand waren tegen bomaanvallen.
Het doel van de nazi`s was om de nieuwe huizen van het Derde Rijk zo goed mogelijk bestand te maken tegen oorlogsschade. In een gebied midden in het bos werden een aantal testhuizen neergezet waarop proeven met raketten en granaten werden uitgevoerd. Deze gebouwen waren zo stevig gebouwd dat ze nog steeds overeind staan.
Rond 16:30 komen we (na een heerlijke rit over bochtige weggetjes) aan bij Rechlin, ons plan is om eerst een hotel te zoeken, en daarna te kijken of we de ruines van de testhuizen kunnen vinden.
Vlakbij is een klein dorpje, maar daar vinden we geen hotel.
We rijden weer 10 kilometer terug naar een ander dorpje, want ik had daar een bord zien staan met een verwijzing naar een hotel. Helaas blijkt dit niet te vinden.. Ik kijk dus maar even in het bestand van mn navigatie, er blijken 5 kilometer verderop meerdere hotels te staan in een dorpje genaamd Mirow, vlakbij een groot meer.
We vinden daar een hotel wat prima blijkt te zijn; goedkoop en netjes/schoon, een aanrader!

 
Ook altijd weer leuk om te zien in wat voor korte tijd het weer een complete puinhoop is in zo`n hotelkamer.. :)


Linkje van het hotel:  http://www.strandhotel-mirow.de/
We dumpen wat bagage en gaan op weg om te kijken of we het testterrein kunnen vinden.
Van te voren hadden we via google maps een locatie ingegeven in onze navigatiesystemen, of we er met de motor konden komen wisten we niet.
Op een gegeven moment geeft mn navigatie een punt langs de weg aan waar het zou moeten zijn..
Er is geen inrit, wel 100 meter verderop, waar een smal onverhard bospaadje loopt.
We rijden er in (heerlijk toch zo`n allroad motor.. :)  ) en kijken na een paar honderd meter op onze navigatie.

 
 
Bert heeft een ander navigatiesysteem als Rogier en ik, en we zien op zijn navigatie dat de plek nog wel minstens een kilometer verderop ligt. We zien ook dat er aan de andere kant van het bos een pad moet lopen, we rijden dus terug en aan de andere kant van het bos rijden we een prachtig zandpaadje op waar we ons even heerlijk uitleven.. :D
Het is hier een wirwar van zandpaden en na wat heen en weer rijden zien we bordjes `verboden toegang`, we zijn dus in de buurt... :D

 
 

We besluiten (als een stel kwajongens.. :lol: ) lak te hebben aan deze mededeling, en na een paar honderd meten vinden we eindelijk de locatie.

 
 

Waanzinnig om dit zo te vinden zo tussen de bossen, helemaal eigenlijk omdat dit verboden gebied is..



 
 
Er staan ook een paar testopstellingen van gewapend beton om te kijken wat de uitwerking van een raket zou zijn, ongelofelijk om dit te zien, wat een krachten zijn hier aan het werk geweest  :shock:
Heel bijzonder om dit te vinden in een verlaten bos..



 
 
We rijden weer terug richting de weg, geen straf om hier door zo`n verlaten bos te rijden.. :D Het zand is hier en daar erg mul dus wel even oppassen.


 
 

Eenmaal terug in het hotel wat motoronderkleding met de hand gewassen (broodnodig..), daarna gedouched en om 20:00 zitten we buiten op het terras heerlijk te eten; een smakelijke malse steak..

 

Een prima afsluiting van deze dag..
 
 
 
Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #4 Gepost op: 04-08-2012, 13:56 »
Mooi verslag, van een indrukwekkende reis.
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #5 Gepost op: 05-08-2012, 22:13 »
Heel erg leuk; ik ben normaal niet zo van de asfalt, maar je schrijft erg leuk, dus makkelijk om door te gaan.

Vooral die laatste test-plek, geweldig om te zien. Hoop dat jullie nog meer ondeugend gedrag vertonen en dit soort verborgen monumenten op de gevoelige plaat krijgen!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #6 Gepost op: 05-08-2012, 22:19 »
Dag 5, Woensdag 20 Juni.
 
We zijn om 7:00 opgestaan, want we willen een flink stuk opschieten vandaag.
Gordijnen even opzij; het blijkt te regenen.. nou ja, na die hitte in Berlijn is dit eigenlijk niet eens zo erg, zolang het maar niet de hele dag duurt..
Na het ontbijt zijn we om 9:00 weggereden richting Peenemunde.
Onderweg begint het steeds meer te regenen, dat was eigenlijk even niet de bedoeling.. Het voelt ook redelijk fris aan, denk een graadje of 15.
Dat valt op zich wel mee, maar als je nat bent en je zit bijna vier uur achter elkaar op de motor krijg je het op een gegeven moment wel wat koud.
Even de handvatverwarming aan dan maar.. :)
Het is een aardig stukje rijden naar Peenemunde, als het landschap nou mooi was is dat niet zo erg, maar ik moet zeggen dat het nou niet bepaald heel erg mooi is in deze regio van Duitsland, en de lange saaie snelweg maakt het ook niet bepaald afwisselend.
Na twee tussenstops bij een pomp wordt het gelukkig wat droger, en als we rond 12:00 aankomen in peenemunde is het al een poosje gestopt met regenen, onze motorkleding is ondertussen alweer droog gewaaid.
We parkeren de motoren voor een grote bunker, wat de ingang van het Historisches-Technisches museum blijkt te zijn.
Een korte uitleg over Peenemunde:
Tijdens de tweede wereldoorlog werd vlak naast het dorp Peenemunde onderzoek en research gedaan naar de zogenaamde V-wapens, geheime wapens die werden gebruikt om vooral Londen te bombarderen.
De bekendste wapens die hier zijn ontwikkeld (onder leiding van de bekende raketgeleerde Werner Von Braun) zijn de V1 en de V2.

De V1 was een soort vliegende bom met een raketmotor.

 
 

De V2 was een raket die 4000 km/u haalde, deze was niet te onderscheppen en heeft enorme schade aangebracht in Londen.


Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/V1_(wapen) en http://nl.wikipedia.org/wiki/V2_(raket)
 
De geallieerden hadden al snel door dat er hier geheime wapens werden ontwikkeld, de lanceerplaatsen van de raketten (op een paar honderd meter van het museumterrein) zijn dan ook zwaar gebombardeerd.

 
 
 
 
Dit is dan ook de voornaamste reden waarom de productie van de wapens werd verplaatst naar Dora Mittelbau in de Harz, de plek die we op de 1e dag hebben bezocht.
Eenmaal op het terrein van het museum valt als eerst de grote fabriek op.
Dit is de krachtcentrale, die in dit hele gebied fabrieken van stroom voorzag.
Ook de raketbasis kreeg de benodigde stroom van de energiecentrale, die op kolen werkte.
Tijdens de oorlog is de fabriek ontsnapt aan schade door bombardementen, en men heeft zelfs tot 1990 gebruik gemaakt van energie geleverd door de fabriek.



 
 
 
Er staat ook nog een prachtig oud hijskraantje.

 
 

Ik weet niet wat het is maar het heeft gewoon wat die oude verroeste machine`s..

 
 
Achter de fabriek ligt staat een klein bakstenen huisje waar wat ook nog wat oude machines, generators, enz enz in staan.



 
 

Achter dit gebouw bevindt zich een soort haventje, waar een oud Russisch marineschip uit de jaren`60 ligt weg te roesten.
Op zich heeft het niets met de oorlog te maken, maar het is toch wel even interessant om er overheen te lopen.

 
 

Bert laat zn sentimentele kant weer eens zien en speelt een scene uit Titanic na...

 
 

Let vooral even op de dames op de achtergrond, die denken waarschijnlijk; wat is dat voor een rare... :D


 
 

Verderop lopen we de fabriekshal in, niet te geloven wat een sfeer daar hangt, vooral de geur is opvallend, het lijkt alsof het werk nog maar net is neergelegd.
Eigenlijk is het een soort grote tijdcapsule.
Dit is echt het schoolvoorbeeld van hoe een oude fabriek eruit hoort te zien..






 
 

In een aangrenzend gebouw is een complete expositie gewijd aan de ontwikkeling van de wapens met foto`s, films, en gevonden onderdelen van wapens e.d., erg interessant om te bekijken.
Buiten op het terrein staat een replica van een V1 op een lanceerinrichting.

 
 

Er staat ook een V2, deze is grotendeels herbouwd uit originele onderdelen, doet een beetje aan een `kuifje`raket denken..

 
 
 
Verder staat er nog een oude verroeste trein die de Duitsers in de oorlog gebruikte.

 
 

Alles bij elkaar heerst er een beetje een mistroostige indruk in Peenemunde en het fabrieksterrein, maar we zijn blij dat we er een kijkje hebben genomen, we hadden het niet willen missen.
Meer informatie over het museum en Peenemunde: http://www.peenemuende.de/index.php?id=40&L=1 en http://nl.wikipedia.org/wiki/Peenem%C3%BCnde
Omdat we nu toch wel trek hebben eten we eerst een erg smakelijke bradwurst mit sempf bij de ingang van het museum, en daarna proberen we nog de oude ( zwaar gebombardeerde) lanceerplaatsen van de raketten te vinden, maar dit blijkt niet te doen, het is verboden gebied en het ligt midden in het bos.
Om 14:00 rijden we weg richting Polen.
We rijden de kustweg helemaal af totdat we om 16:00 aankomen bij de Poolse grens, waar we even stoppen om een foto te maken.

 
 
Terwijl we Polen inrijden valt het op dat het onmiddelijk na de grens al een vervallen indruk op ons maakt, en om het nog wat mistroostiger te maken begint het ook te regenen nu..
Na 20 minuutjes rijden sluiten we aan in een lange file, het blijkt dat ze aan het wachten zijn voor de pont, we moeten een grote rivier oversteken. Een Pool in een auto voor ons gebaart ons dat we gewoon de rij in moeten halen en vooraan moeten gaan staan, wat we dan ook meteen doen..

 
 
Terwijl we wachten op de pont vragen we ons af hoeveel het zal kosten, ik heb nog geen Zloty`s gepint, en ik hoop dat ze genoegen nemen met Euro`s..
Eenmaal op de pont blijkt de overtocht gratis te zijn... ook goed, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren..  :)
Een bejaarde man staat de hele tijd om de motoren heen te drentelen en uiteindelijk vraagt hij wat onze motoren nou eigenlijk wegen.. Altijd leuk weer die belangstelling  :)  We geven antwoord in het Duits en tevreden loopt hij weer weg..

 
 
We rijden de pont weer af, het is nu droog en een graad of 18, prima motorrijweer dus.
Wat me opvalt in Polen (was me een paar jaar geleden ook al opgevallen), is dat het bijna overal naar verbrand plastic ruikt.. :?  Het lijkt wel alsof heel Polen hun afval in de tuin verbrand ofzo??
Het geeft in ieder geen prettig gevoel om steeds in die geur te rijden.
Na nog een half uurtje rijden besluiten we in een dorpje een hotel te zoeken, we vinden een aantrekkelijk uitziend hotel en ik loop naar binnen om te vragen of ze plek hebben, maar dit blijkt niet het geval, vreemd want het is een enorm groot hotel, en zo toeristisch is het in deze buurt nou ook weer niet..
Maakt niet uit, helm weer op, handschoenen weer aan en doorrijden..
We rijden een volgend dorpje in,  een kilometer of 10 verderop, genaamd `Pobierowo`.
Het ziet er hier gezellig (en ook wel toeristisch) uit, met een lange straat vol eettentjes en winkels.
Na wat stapvoets rondrijden pakken we een zijstraat waar ik in mn ooghoek een bord zie staan met `Gasthaus`.
Ik loop richting de zijdeur, en er komt een oudere man in een leren jackie op me af lopen.
Hij ziet eruit alsof hij een criminele achtergrond heeft en `s avonds voor zn hobby met kalashnikovs schiet.., ik denk er een beetje het zijne van..
Toch blijkt het een aardige man te zijn, Engels kan hij niet dus dan maar in het Duits proberen te praten, wat redelijk goed gaat.
Hij zegt dat ie wel een kamer heeft voor drie personen, we kunnen ook eventueel in Euro`s betalen, prima dus.
Hij laat de kamer zien, welke er keurig uitziet.
Ik zeg `wat kost het?`, hij zegt `omgerekend 40,-Euro in totaal`.
Erg goedkoop dus, daar doen we niet moeilijk over.. :)
Een prima pension dus dit, ze hebben zelfs een website:
http://victor.ta.pl/galeria.php

We parkeren de motoren naast het huis (toch maar even goed op slot zetten..)

We kleden ons om, en lopen naar het gezellige straatje vol met restaurants en terrasjes om onze eerste Poolse maaltijd te nuttigen..
Onderweg komen we een bankomat tegen, kunnen we mooi gelijk even wat Zloty`s pinnen.
We lopen de straat door (terwijl de geur van worst en kebap ons tegemoet komt..) en pikken er een gezellig uitziend restaurantje uit.
Gelukkig staan de gerechten op de menukaart ook in het Engels omschreven, anders hadden we waarschijnlijk iets inheems op ons bord gekregen..
Een lief lachend meisje brengt ons even later grote borden met gebakken aardappelen, kip, groenten en andere garnituur.
Goed gekozen dus en het smaakt erg lekker, en buiten dat kost het niet veel.
We zijn ondertussen weer behoorlijk uitgeblust van deze dag dus we lopen terug naar het pension om te douchen en er vroeg in te duiken.
 
Morgen gaan we verder naar het Oosten, richting Gdansk.
 
 

Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #7 Gepost op: 05-08-2012, 22:23 »
Dag 6, Donderdag 21 Juni.
 
Het vroege opstaan bevalt goed (niet vanwege het opstaan zelf uiteraard, maar omdat je meer aan de dag hebt..), dus we hebben de wekker weer om 7:00 gezet.
In recordtijd hebben we de motoren weer bepakt (we krijgen er handigheid in.. :) ) en rijden we na drie kwartier het dorpje uit.
Terwijl we de grote doorgaande weg opslaan zie ik rechts van me een enorm everzwijn met twee jongen net de struiken in vluchten.. daar moet je niet tegenaan klappen met je motor..
We rijden via de kustweg (die verder niet echt bijzonder is) richting het plaatsje `Hel`. (Geen geintje...  :)  )
Dit plaatsje ligt aan het einde van een lang schiereiland, dit was een met zwaar geschut versterkt dorpje wat in de oorlog het langst in Poolse handen is gebleven.
Overal staan nog bunkers en geschutsopstellingen, en er is ook een museum dus we willen dit toch wel even bekijken..
Zoals gezegd is de weg langs de Poolse kust niet echt bijzonder, het is een lange en vrij saaie rit, het weer is redelijk; niet koud en droog.
Af en toe stoppen we om even een sanitaire stop te maken, de inwendige mens te verzorgen, en om even de benen te strekken.
Tijdens de rit zijn we enkele keren van voren geflitst, ik hoop dat we er lachend opstaan... :D
Ook heeft er zeker een uur lang een politieauto achter ons aan gereden, dus we hebben maar even niet te gek gedaan met de snelheid en andere acties...
Rond het middaguur komen we een stukje Westerse beschaving tegen; een MacDonalds.. :cheers: Hier steken we even wat fastfood in onze hoofden, kan soms erg lekker zijn..
Het laatste stuk langs de kust voordat we het langgerekte schiereiland oprijden is een weg waar veel campings zijn, ook zien we veel surfwinkeltjes met Quicksilver reclame enz enz, vrij toeristisch hier en blijkbaar een goede surfplek.
De weg op het schiereiland is een 80 kilometer weg, waar bijna niet ingehaald mag/kan worden. Soms rijden we een kwartier achter een tergend langzaam rijdende bus aan terwijl we niet in kunnen halen vanwege blinde bochten en veel tegemoedkomend verkeer, even doorbijten maar..
Een overzicht van het schiereiland, met helemaal onderaan het plaatsje Hel.

 
 

Uiteindelijk komen we pas rond 14:30 aan bij het museum, alles bij elkaar al een pittig stuk gereden vandaag.
We parkeren de motoren langs de weg op een parkeerplaats voor bezoekers van het museum, en lopen daarna via een lang bospad richting de ingang, die verder weg blijkt te zijn dan we dachten..

 
 

Terwijl we lopen worden we ingehaald door een lui persoon op een soort golfkarretje, eigenlijk hadden we dat karretje moeten afpakken, maar goed.... :lol:

 
 
Het museum zelf is niet onaardig, het bestaat uit een gigantisch betonnen bouwwerk waar een enorm kanon in heeft gestaan.
Er stonden hier in de buurt nog twee van dit soort kustbatterijen samen met meerdere kleine kanonnen, die de gehele kustregio konden bestrijken.
Na de overgave van Polen hebben de Duitsers dankbaar gebruik gemaakt van deze kustbatterijen en bunkers.
Buiten het museum zijn meerdere voertuigen en kanonnen te zien.


 
 

Er is zelf een klein stoomtreintje waarmee kinderen een ritje door het bos kunnen maken, leuk gedaan.


 
 

We lopen een rondje om de betonnen fundering van het geschut, tegen een boom liggen een paar opgegraven Duitse helmen en wat andere uitrusting.

 
 

De muur van de fundering zit vol met kogelinslagen, ik weet niet wat ze hier gedaan hebben, misschien schietoefeningen of iets dergelijks.

 
 

In het museum zelf zijn veel bodemvondsten en wapens te vinden.


 
 
Er staat ook een model van het Duitse schip de Schleswig Holstein, met dit schip is Duitsland de Tweede Wereldoorlog begonnen door in 1939 de `Westerplatte` vanuit zee te beschieten.
De Westerplatte is een soort schiereiland waar veel Poolse industrie/fabrieken op stonden, het was ook zwaar verdedigd door bunkers en geschut.
Later in dit verslag zullen we de Westerplatte nog bezoeken.

 
 

Tegen een muurtje staat een oude verroeste fiets, een mooi stilleven..

 
 

Via een smal trappetje komen we op het dak van de fundering uit, zo is goed te zien hoe groot het kanon is geweest wat hier gestaan heeft.

 
 
 
Aan de hand van een oude foto is te zien hoe het er toen heeft uitgezien.

 
 

We lopen weer terug naar de motoren, het was interessant om te zien dit.
Meer info: http://helmuzeum.pl/index.php?go=eng
Vervolgens rijden we helemaal door naar het uiterste stukje van het schiereiland om daar nog wat bunkers en batterijen te bekijken.
Het is niet koud (rond de 20 graden), maar het spettert nu wel een beetje, hopen dat het nog even droog blijft.
We rijden eerst eventje naar een pier om wat foto`s te maken.

 
 

Op het stuk strand op de achtergrond bevind zich nog een verroest kanon, waar we straks naartoe zullen lopen.

 
 

We parkeren de motoren en lopen via een pad richting het strand.
Onderweg komen we een Duitse radiotoren tegen, welke werd gebruikt om de kanonnen van juiste informatie over de doelen te voorzien.

 
 

Tegenover deze toren vinden we een bunker waarvan de deur open is, we nemen even een kijkje binnen, blijft op de een of andere manier toch altijd wel spannend om te zien wat je aantreft.
Ik weet wel dat als ik hier als kind had gewoond, dat ik niet weg te slaan zou zijn geweest uit deze omgeving.. :D

 
 
 
Eeven verderop staat een kleiner type geschut, het blijkt hier helemaal vol te staan..


 
 

Via een smal onverhard pad lopen we van hieruit richting het strand, onderwijl weer verschillende funderingen tegenkomend.


 
 
 
De meeste van deze geschutsopstellingen blijken met ondergrondse gangen met elkaar verbonden, sommige hiervan zijn ook nog gewoon toegankelijk.
Op het strand vinden we een opgeblazen bunker of iets dergelijks.



 

Ik kijk naar links en zowaar, dit ziet er toch wel mooi uit zo!... :) Als ik dit zo zie denk ik toch niet direct aan Polen..

 
 

Over het strand lopen we terug richting de motoren, verderop staat een verroest kanon.

 
 

Uiteraard, ik blijf een kind ik weet het, moet ik er even op klimmen.. :wink:
Gelukkig heb ik lange benen..




 
 
 
Genoeg gelopen weer voorlopig, we stappen de motor weer op, en rijden rond 16:30 weg uit Hel.
Een uurtje later stoppen we even bij een pomp om een stokbroodje te bestellen, we lusten wel wat. Met kunst en vliegwerk leggen we het meisje achter de toonbank uit wat we willen hebben, maar het komt goed en hij smaakt ons perfect..

 
 
Als we wegrijden bij de pomp begint het te regenen, harder en harder....balen om met eennat pak de dag af te sluiten..
Op een gegeven moment rijden we langs de drukke stad Gdynia, en daarna komen we in de stromende regen aan in Gdansk.
Het laatste stuk hebben we een aantal kilometers snelweg gepakt waardoor het lekker opschoot, we zijn wel helemaal zeiknat geregend en het is ook behoorlijk fris.
Het begint nu een beetje te schemeren, en omdat we het voor vandaag eigenlijk een beetje zat zijn zoeken we hier in de buurt een hotel.
We rijden in de stromende regen over een soort rondweg om Gdansk heen, het is hier in deze buurt niet echt gezellig (hoop industrie), en om dan een geschikte slaapplaats te vinden is altijd moeilijk in een vreemde stad.
In een flits zie ik aan de rechterkant van de weg een groot hotel staan, maar Bert die voorop rijdt ziet het niet, ik haal hem in en gebaar dat we terug moeten.
Het valt allemaal niet mee in de drukte maar na een paar u-bochten bereiken we het hotel.
Altijd wel een soort gevoel van opluchting als je dan toch wat vindt, en we parkeren de motoren voor de deur, ik doe mn natte handschoenen uit en loop met mn natte vieze laarzen de perfect geboende lobby in.. (het bordje `pas op, net geboend` stond er nog..) heheh  :D  Tja moeten ze maar een goeie mat neerleggen bij de ingang..
Waarschijnlijk had de man achter de balie daar een beetje de pest over in in weet het niet, maar ze vragen 180,- Euro voor een kamer...veel te veel voor ons, ik doe mn natte handschoenen weer aan (altijd fijn..) en we rijden de straat verder door, Bert heeft verderop een Novotel gezien.
Terwijl Bert bij de motoren blijft wachten loop ik met Rogier naar binnen om te vragen of ze ruimte hebben en wat het kost.

 
 

Ook hier weer hebben ze een witte, schone marmeren vloer waar we wat mooie sporen op achterlaten..
De dame achter de balie zegt dat twee tweepersoonskamers (driepersoonskamer hebben ze niet), 350 Zloty per kamer kost.
We rekenen het om in Euro`s en we vinden het ook aan de dure kant..
Ik zeg tegen de dame dat we verder kijken, meteen zegt ze: `300 Zloty!`.
Ik zeg ehh.... zij meteen: `250 Zloty!, lager kan ik niet gaan!`.
Apart, dat ze in zo`n groot internationaal hotel gaan afdingen.. :?

Wij vinden deze prijs wel prima (nog niet heel goedkoop, maar komt waarschijnlijk ook door de vele EK voetbaltoeristen die hier nu zijn), we zijn de regen beu en willen een warme douche..
Website van het Hotel: http://www.novotel.com/nl/hotel-0523-novotel-gdansk-centrum/index.shtml

We pakken wat bagage van de motoren en we laten opnieuw een mooi spoor achter, terwijl 2 minuten terug een schoonmaakster net onze oude sporen had schoongemaakt..
Nouja, kan ze het nog een keer doen.. :D

 
 

Als eerste hangen we alle natte kleding op in de badkamer en zetten de kachel aan, niks ergers als de volgende dag weer natte kleding te moeten aantrekken..

 
 
De dame achter de balie had ons verteld dat het oude centrum van Gdansk op 5 minuten lopen was, na een heerlijke douche voel ik me alweer een stuk beter, en we lopen (nog steeds in de regen) naar het centrum.
Ik ben blij dat we dit nog even gedaan hebben want het oude centrum van Gdansk blijkt geweldig mooi! Enorm gezellig, overal terrasjes met mensen (vooral veel Duitsers) die het EK voetbal kijken, maar vooral de huizen zijn fantastisch mooi.. Ik moet nu mn mening over Polen toch wel ietsje bijschaven, zelfs in de regen is dit een prachtige stad.
Gdansk (wat in de oorlog Danzig heette) is tijdens WW2 helemaal platgegooid, het hele centrum is later opnieuw opgebouwd in de stijl zoals het vroeger was.




 
 
Door de stad loopt een rivier, waar veel gezellige restaurantjes zitten, er ligt ook een soort piratenschip wat is omgetoverd tot restaurant, leuk gedaan.

 
 
Aan de overkant staan nog allerlei oude gebouwen, pakhuizen enz enz.



 
 

Er ligt ook nog een oud schip, erg mooi..

 
 

En zoals gezegd veel restaurantjes/terrasje en mooie oude steegjes.



 
 
Gdansk is dus erg leuk, een idee voor een stedentrip!
We lopen weer terug naar het hotel, en bij een avondwinkel halen we nog wat flesjes drinken en wat energierepen, altijd makkelijk..
 
Morgen rijden we naar het meest Oostelijke punt van onze reis, de Wolfschanze in voormalig Pruisen, het militaire hoofdkwartier van Hitler tijdens WW2.
 
Nu slapen...
 
 
 

Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2012, 10:33 »
Leuke trip! Als ik zo je interesses bekijk is het misschien een tip om volgend jaar naar de Ukraïne te gaan. Ben onlangs zelf bij Saur Mogila geweest, een 277 meter hoog heuveltje aan Ukraïns-Russische grens waarbij tijdens de herovering tussen 28 en 31 augustus 1943 het ongelooflijke aantal van 23.238 Russische soldaten sneuvelden.


Nogmaals, leuke trip!


350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2012, 11:32 »
Leuk om te lezen!

Werden jullie het op een gegeven moment niet zat om al die dingen over de oorlog te zien?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2012, 11:37 »
Leuke trip! Als ik zo je interesses bekijk is het misschien een tip om volgend jaar naar de Ukraïne te gaan. Ben onlangs zelf bij Saur Mogila geweest, een 277 meter hoog heuveltje aan Ukraïns-Russische grens waarbij tijdens de herovering tussen 28 en 31 augustus 1943 het ongelooflijke aantal van 23.238 Russische soldaten sneuvelden.

Nogmaals, leuke trip!
Als je dat al veel vindt, kan je dichter bij huis ook bizarre verhalen vinden: WO1-sites in Belgie en Noord-Frankrijk. En het is ook leuk motorrijden.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2012, 17:28 »
Leuk om te lezen!

Werden jullie het op een gegeven moment niet zat om al die dingen over de oorlog te zien?

Dank je wel ;)
 
Nee hoor dat zijn we niet zat geworden, we zijn allemaal zeer geinteresseerd in deze periode, ik zelf lees al oorlogsboeken e.d. van kinds af aan.
We gaan later in dit verslag ook nog naar Auschwitz, ter plekke kan ik me goed afsluiten voor dat soort dingen en kijk ik er vrij nuchter tegenaan (hoewel het zeer indrukwekkend is natuurlijk), later tijdens het uitzoeken van de foto`s dringt het wat meer tot me door allemaal, maar zat worden doe ik het niet nee.
We hebben drie concentratiekampen bekeken, dat was wel genoeg ook, maar andere alle andere oorlogsgerelateerde bezienswaardigheden die we later hebben gezien vindt ik alleen maar interessant.
 
 
Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2012, 17:39 »
Dag 7, Vrijdag 22 Juni.
 
Na een prima nachtrust om 7:00 opgestaan, we kijken naar buiten en het is egaal grijs, het regent ook flink...
Balen, want alle motorkleding is net droog na een nachtje in een warme badkamer..
Ontbijten doen we niet hier in het hotel, we nemen wat energierepen, moet kunnen voor een keertje..
Onze motoren staan achter het hotel op een parkeerterrein, omdat het zo regent halen we een voor een de motoren op en zetten deze voor de deur van het hotel, scheelt een stuk lopen met de bagage.
Ik haal mn schijfremslot (met ingebouwd alarm) van mn motor af en hij begint te loeien... 120dB is dan best hard.. :shock:  Het ding wil niet meer uitgaan, waarschijnlijk kan hij niet goed tegen regen..
Na een paar keer het slot open en dicht te hebben gedaan en het water eruit te hebben geblazen stopt hij gelukkig..
Nadat we de gang met de witte tegels weer een keer vies hebben gemaakt met onze laarzen   :roll: ...  :D ..  rijden we om 8:00 weg bij het hotel, in gestaag neerdalende regen..
Ons eerste doel vandaag is de Westerplatte.
Zoals eerder geschreven is Duitsland hier de oorlog begonnen door met een slagschip dit schiereiland te beschieten, historisch gezien best wel een belangrijke plek dus.
Na drie kwartier rijden komen we aan bij de Westerplatte.
We zetten de motoren onder een afdak van een bushalte tegenover een klein museumpje, en terwijl ik mn helm ophou vanwege de regen loop ik naar een paar bunkers die langs het water staan.


 
 
 
Vanaf de zee op de achtergrond begint de Tweede Wereldoorlog doordat de Duitsers dit industriegebied beginnen te beschieten met het Duitse slagschip Schleswig Holstein.



 
 
 
Even verderop staat een klein bunkertje waarin zich een museumpje bevind, dit gebouw is tijdens de invasie ook zwaar beschoten.
Het is ook goed te zien dat het lekker doorregent..

 
 

Ook staat er een grotere stukgeschoten bunker waarin de Poolse manschappen sliepen, deze is finaal stukgeschoten, en vrij toegankelijk om te bezichtigen.
We nemen even een kijkje binnen.




 
 
Een paar honderd meter verderop staat op een heuvel een groot monument ter nagedachtenis aan deze gebeurtenissen.

 
 

Vanaf dit punt ook een mooi uitzicht op de industrie in dit gebied.

 
 
Hier ongeveer hetzelfde gebied nadat de Polen zich net hebben overgegeven na de beschieting.

 

Om 9:30 rijden we weer weg, er staan hier en daar erg diepe plassen van zeg 20cm diep, ik ben blij dat ik mn Gore-tex broek en laarzen aan heb..
Vanaf hier is het nog 230 kilometer naar de Wolfschanze, gelukkig wordt het na een uurtje rijden droger.
Mooi, dan kan de kleding even droogwaaien..
Bij een pomp een pauze gedaan en een warme panini genomen, knap je wel van op altijd zo`n stopje.
Eenmaal weer onderweg zien we tot twee keer toe grote terreinen vol met oude gebruikte Russische pantservoertuigen staan, welke gewoon voor particulieren te koop zijn.
Misschien leuk voor woon-werkverkeer, zo`n gepantserd voertuig.. :)
Opvallend trouwens weer die verbrande plastic geur die je bijna overal in Polen ruikt..
Het laatste uurtje naar de Wolfschanze is een mooie route via kronkelige landweggetjes, dorpje in, dorpje uit, dorpje in, dorpje uit.... en dit gaat maar door..
In een van die dorpjes nog even de tanks volgegooid (lekker goedkoop hier!), en tegen 14:00 komen we aan bij de Wolfschanze.

 
 
Nog even voor de duidelijkheid: De Wolfschanze was het militaire hoofdkwartier van Hitler, er werd hier vooral veel vergaderd over de gang van zaken tijdens de oorlog.

Erg bijzonder om hier eindelijk aan te komen, dit was een van onze voornaamste doelen van onze vakantie en als je er dan eindelijk bent is het toch wel speciaal, zeker omdat ik de Wolfschanze al talloze keren in boeken en films ben tegengekomen.
Het is ondertussen al een poosje droog, en koud is het ook niet, rond de 22 graden.
We zetten de motoren neer bij de hoofdpoort, en lopen over het parkeerterrein richting de ingang van de Wolfschanze.

We zien de oude spoorlijn liggen waar Hitler met zn privetrein gebruik van maakte. Van het perron is niets meer overgebleven.

 
 

Op deze foto is Hitler te zien die de Italiaanse dictator Mussolini gedag zegt na een bezoek aan de Wolfschanze, achter Hitler staat Goering.

 
 

Op het parkeerterrein staan al her en der resten van bunkers.

 
 
Het eerste gebouw wat we tegenkomen blijkt het restaurant te zijn, dat komt mooi uit want we hebben flink trek en bestellen een Schnitzel met friet, die ons goed smaakt.
Het gebouw blijkt de voormalige garage te zijn van de Wolfschanze, en is niet veel veranderd sinds die tijd.

 
 
Na de lunch besluiten we een prive gids in te huren die ons wegwijs kan maken in de Wolfschanze, want het is een uitgestrekt gebied vol met ruines en bunkers.
De Poolse man vraag 60,- Zloty, wat we er graag voor over hebben.
Hij laat ons eerst wat vondsten zien in de kofferbak van zn auto, waaronder mijnen, originele nazi dolken, een helm enz enz.

 
 
De eerste plek die de gids ons laat zien is de plek waar Von Stauffenberg de bomaanslag op Hitler heeft gepleegd.
Van het gebouw is niets meer over, wel liggen er nog fundamenten en bakstenen her en der.

 
 
Ik moet zeggen dat het heel bijzonder om op deze beladen historische plek te staan. Als de aanslag was gelukt had de oorlog hoogstwaarschijnlijk een stuk korter geduurd..





 
 

Een zeldzame foto van Von Stauffenberg (links op de foto) en Hitler samen op de Wolfschanze, een paar weken voor de aanslag.

 
 
Een van de eerste grote gebouwen is de`ontvangstbunker`, hier werden gasten in de Wolfschanze ontvangen.
Ik heb op de foto even aangegeven hoe dik het plafond was, ongeveer 7 meter... Ze waren behoorlijk bang voor luchtaanvallen..

 
 
Verspreid over het terrein staat het vol met enorme bunkers, de meeste kunnen van binnen bekeken worden.


 
 
Aanhet eind van de oorlog, toen de nazi`s wel snapten dat er geen redden meer aan was, hebben ze met gigantische hoeveelheden springstof de bunkers proberen op te blazen zodat ze niet meer bruikbaar waren voor de vijand. Ze zijn hier maar gedeeltelijk in geslaagd want de bunkers waren enorm sterk gebouwd..





 

Er staat ook nog een gebouw wat precies identiek was als het gebouw waarin de de bomaanslag is gepleegd.
Mede doordat de ramen tijdens de bomaanslag open stonden vanwege de hitte, kon de druk van de explosie via de ramen verdwijnen, waardoor het effect van de explosie veel minder was.


 
 
Sommige bunkers zijn nog in goede staat.

 
 
Blijkbaar zijn er ook bezoekers die denken dat ze met een paar stokken kunnen voorkomen dat dit brok beton omvalt..

 
 

In het voormalige waterbassin van de Wolfschanze liggen een paar enorme brokken beton, deze zijn door explosies vanwege het opblazen  van de bunkers door de Duitsers tientallen meters weggeslingerd en in het bassin terecht gekomen... Moet een beste klap geweest zijn.. :shock:

 
 

De gids ziet wat liggen op de grond en raapt het op, hij vertelt dat dit een stukje camouflagenet is, de hele Wolfschanze was overspannen met netten om ervoor te zorgen dat vijandelijke vliegtuigen het hoofdkwartier niet zouden ontdekken.
Gedurende ons bezoek vinden we zelf ook nog wat stukjes.

 
 
Foto van de netten tijdens WW2.

 
 

Op deze foto is duidelijk te zien dat later in de oorlog de originele bunkers niet veilig genoeg werden geacht door de Duitsers, ze hebben er later een nieuwe bunker overheen gebouwd..

 
 
Op een gegeven moment komen we aan bij de voormalige bunker van Goerring (na Hitler de tweede man van Duitsland). De gids laat ons een route zien waardoor we via een trappetje op het dak van Goerings bunker kunnen komen, even klimmen dan maar..


 
 

Het blijft een vreemde gewaarwording; tijdens de oorlog was dit een van de best bewaakte plekken in het Duitse rijk, en nu sta je zomaar op het dak van Goerings bunker..

 
 
 
Hier staan we voor Hitlers privebunker.

 
 
De gids laat ons een bospaadje zien waar vroeger de weg lag waar Von Stauffenberg vlak na de aanslag met zn auto is weggevlucht naar Berlijn.


 
 
 
Ook vertelt de gids dat de Duitsers grote gedeeltes van de gebouwen hadden gecamoufleerd door er een mengsel van een soort gips, aarde, en kleurstoffen op te smeren, dit is nog steeds op veel plekken terug te vinden.


 
 

Een overzicht van de Wolfschanze.

 
 
Om hier aanwezig te zijn was een indrukwekkende gebeurtenis, een aanrader voor mensen die geinteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog..
Meer info over de Wolfschanze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze
Terwijl we het terrein afrijden komen nog een paaltje tegen van het voormalige SS wachthuis, de gids had hier ons op gewezen.


 
 
 
Aangezien we morgen een flink stuk van het land moeten doorkruisen op weg naar Auschwitz in het zuiden van Polen, besluiten we vandaag nog een flink stukje te rijden, dat scheelt alweer voor de rit van morgen.
We vertrekken rond 16:30 bij de Wolfschanze (begint net weer te motregenen) en rijden nog ongeveer 120 kilometer.
Onderweg eten we bij een pomp een hot-dog (smaakt goed..), en om 19:30 (het is ondertussen alweer een poosje droog gelukkig) vinden we langs de weg in de buurt van het plaatsje Lelis een goed uitziend hotel, ze blijken nog een kamer voor drie te hebben en de prijs is ook oke.. :)



Website van het hotel: http://borowik.net.pl/
 

Terwijl we s`avonds in het hotel de accu`s van de camera`s en telefoons laden, douchen en een beetje relaxen zetten we de tv aan.
We zien een Poolse versie van de Ghost Whisperer, maar de vrouwelijke hoofdrolspeler blijkt een Poolse mannenstem te hebben...whahaha wat klinkt dat idioot zeg... Alle acteurs worden door een enkele Poolse mannenstem vertaald... :shock:  :lol:  :lol:  :lol:
 
Morgen dus een lange rit voor de boeg naar Auschwitz..
 
 
Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • No_Postmerge
  • *
  • Berichten: 118
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #13 Gepost op: 07-08-2012, 06:59 »
Dag 8, Zaterdag 23 Juni.

Vandaag nog wat vroeger opgestaan, om 6:30 gaat de wekker af.
Na het ontbijt zijn we in prachtig weer om 8:00 vertrokken.
We hebben deze dag een lange rit voor de boeg (iets van 500km), we moeten dwars door Polen naar het zuiden rijden richting Krakau, vlak daarbij ligt het concentratiekamp Auschwitz, ons doel van vandaag.
Het eerste gedeelte van de rit is erg mooi, allemaal binnendoor weggetjes met kleine dorpjes tussendoor.
In een van die dorpjes zien we op een plein een Russische tank staan met een monument, we stoppen even en maken wat foto`s.



 
 
Op een gegeven moment rijden we een snelweg op, normaal gesproken zouden we deze liever vermijden maar om aan het eind van de dag in Auschwitz aan te komen zullen we een beetje op moeten schieten.
Helaas...na een paar kilometer blijken er wegwerkzaamheden te zijn aan deze (schijnbaar belangrijke) snelweg, er is maar 1 rijbaan beschikbaar waarop niet harder mag worden gereden als 80.
Op zich maakt dat niet zoveel uit, maar wel als dit 130km duurt..
Ik heb in mn leven nog niet zo`n lang stuk snelweg gezien waaraan overal tegelijk gewerkt werd..
Erg vermoeiend ook om kilometers lang achter een bus te moeten blijven hangen, en het landschap is hier ook al niet bijzonder dus het is een slaapverwekkend stuk dit..
Tussendoor nog even gestopt bij een pomp voor een koud drankje, waar we weer wat wakkerder van worden. Het weer is prima, rond de 22-24 graden en zonnig.
Na 130 kilometer wegwerkzaamheden kunnen we gelukkig weer een beetje doorrijden, we rijden langs de buitenwijken van Warschau wat niet erg mooi overkomt vanaf de snelweg gezien, misschien is het centrum wel mooi, geen idee..
Bij een benzinepomp pakken we een natte borstel en maken onze windschermen even schoon, bij de regenrit op de Westerplatte hebben we aardig wat modder/zand verzameld..

Om 13:00 lunchen we bij een restaurantje van een pomp, waar we een motorrijder tegenkomen uit de Oekraine, rijdend op een BMW R1200GSA.
We maken even een kort praatje met elkaar, en in het restaurant helpt hij ons even met het vertalen van de menukaart, waar we absoluut niet uit komen..
Tijdens onze pauze op het terras valt weer op dat er veel mensen bij de motoren blijven staan kijken en discuseren, blijkbaar zijn buitenlandse motorrijders toch bijzonder hier.

 

Na de lunch zeggen we Dimitri gedag en rijden weer verder over een nu goed begaanbare snelweg.
Aan het eind van de middag rijden we via een aantal smalle weggetjes het laatste stuk naar Auschwitz-Birkenau.
We komen niet bij de hoofdpoort aan maar naderen het kamp van opzij, via een landweggetje.
Op deze manier zien we meteen hoe enorm groot het kamp is... niet te bevatten gewoon hoe uitgestrekt het terrein is, ik denk wel 100 voetbalvelden bij elkaar...
We parkeren de motoren voor de beruchte poort met de spoorlijn en maken wat foto`s.
Het is erg speciaal om hier nu te staan, Auschwitz kent natuurlijk iedereen, maar als je eenmaal voor het terrein staat is dat erg bijzonder..


 
 
Terwijl we daar staan worden we aangesproken door een paar Zweedse mannen, ze hebben onze motoren een paar dagen terug ook al bij het museum van Peenemunde zien staan, en nu zien ze ons hier weer..
Erg toevallig dus, ze blijken ook een soort tour (per vliegtuig en openbaar vervoer) te maken door Polen om de zelfde dingen te bekijken die wij willen zien.
De volgende keer willen ze deze tour net als ons ook op de motor doen.
Het is nu te laat om nog het kamp te bekijken, dat gaan we morgen doen, we gaan nu eerst een slaapplaats zoeken.
Omdat het de komende dagen mooi weer schijnt te blijven willen we een camping zoeken, dan kunnen we de tent ook eens gebruiken..
Onze navigatiesystemen geven hier in de buurt geen camping aan, dus ik loop even bij het informatiepunt van Auschwitz naar binnen om te vragen of zij wat weten.
De vrouw achter de balie zegt dat er in het dorp Oświęcim (2 kilometer verderop) een camping te vinden is.

In de oorlog noemde de Duitsers dit dorpje Auschwitz, de Polen zelf noemen het Oświęcim.
In het dorpje zelf ligt Auschwitz I (stammlager), het oudste Auschwitz kamp. Hier bevindt zich ook de bekende poort met de tekst `arbeit macht frei`.
Het andere (veel grotere kamp) is Auschwitz II (Vernichtungslager), ook wel Birkenau genoemd. Dit is het kamp waar we net zijn aangekomen.
Op een paar honderd meter van de hoofdingang van Auschwitz I vinden we volgens de aanwijzingen van de vrouw achter de balie een groot hotel, met een aangrenzende camping.
Een prima plek, in de grote tuin van het hotel bevind zich de camping, leuk gedaan zo.
In recordtijd zetten we de tipi (in de hitte, het is erg warm nu) neer.
Voordat Rogier en ik de matrassen en slaapzakken hebben klaargelegd is Bert alweer klaar en zit lekker in de schaduw even bij te komen..

 
 
Als eerste doen we nu een handwas in de wasbak van het campinggebouwtje, en hangen de natte was op aan de droogmolens die op meerdere plekken op de camping te vinden zijn, met deze temperatuur zal het snel droog zijn.

We lopen even naar het centrum van Oswiecim om ergens wat te eten, want het is al 19:00 en we hebben aardig trek.
Heel het dorp doorgelopen, maar eigenlijk niks gevonden.., we lopen dus maar terug naar het hotel en vragen aan de receptionist of we in het hotel wat kunnen eten.
Hij zegt: `hmm nee eigenlijk niet, we hebben geen restaurant..`
Beetje raar, want op het bord van het hotel langs de weg staat toch echt een vork en mes afgebeeld.. :?
Hij belt even met de keuken (die ze toch wel hebben..) en zegt dat ze wel een broodmaaltijd kunnen regelen.
Dat vinden wij prima, en na een half uurtje mogen we met hem meelopen naar een enorme eetzaal (dus wel een restaurant..) waar een tafel uitgebreid is gedekt met brood, beleg en andere etenswaren, ziet er goed uit, prima geregeld!
We laten het ons goed smaken, als enige aanwezigen in de grote eetzaal zitten we te eten..
Ik begrijp nu nog niet waarom hij nou zei waarom ze geen restaurant hadden maar goed, we hebben onze magen weer gevuld..

Omdat het nu later in de avond erg lekker weer is en de ondergaande zon mooie foto`s op kan leveren, ben ik met Rogier nog even op de motor gestapt en naar de 2 kilometer verderop gelegen hoofdpoort van Birkenau gereden om een paar mooie plaatjes te schieten.
Eenmaal aangekomen bij de poort zijn alle toeristen verdwenen en heerst er een vreemde stilte, het is ondertussen windstil en alleen de krekels zijn te horen op deze warme avond.
De foto`s zijn wel bijzonder geworden met de ondergaande zon en de dreigende poort op de achtergrond, wetende dat er meer als een miljoen mensen via dit treinspoor hun dood tegemoet zijn gereden..
We zijn blij dat we nog even de moeite hebben genomen om hier naartoe te rijden.



 
 
We rijden weer terug en vlakbij de camping zien we een groot, oud en vervallen gebouw staan. Het zal ongetwijfeld iets belangrijks zijn geweest tijdens de oorlog, wat precies weten we niet, het lijkt wel een beetje op een oud ziekenhuis of iets dergelijks.
Het valt op dat er hier in de buurt erg veel van dit soort vervallen gebouwen staan, het draagt allemaal wel bij aan het mistroostige gevoel wat hier heerst.



 

Eenmaal op de camping aangekomen pakken we nog een douche en zitten nog even lekker voor de tent in de warme avondlucht, valt op dat er veel muggen zijn hier..

Morgen wordt een dag die diepe indruk op ons zal maken want dan zullen we beide kampen bezoeken..
 
 
Karel
GS1200SS-R1150GSA

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Rondje Europa, 7000 km in drie weken.
« Reactie #14 Gepost op: 07-08-2012, 13:54 »
Prachtig zo'n online dagboek....

Wat hebben jullie nog meer op het program staan.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.