Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ooievaarspaal.  (gelezen 1563 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
ooievaarspaal.
« Gepost op: 07-04-2010, 22:54 »
net op tv geweest.
 
er is een nestpaal omgezaagd in een natuurgebied.
paal is met een motorzaag neergehaald en dan net
dat dit het eerste jaar is dat er gebroed zou worden.
 
in het terrein diepe sporen van crossmotoren :-X
tsja zo helpen een paar(?) aso s ons image weer
verder naar beneden
 
rene

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: ooievaarspaal.
« Reactie #1 Gepost op: 07-04-2010, 22:58 »
WTF?

Is dit een soort van vergeldigingsactie? Was het bijvoorbeeld al jaren een crossterrein, maar nu door die ooievaarsnest mag je in een straal van 10km er niet meer bij in de buurt komen? Wat bezielt iemand om zoiets te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ooievaarspaal.
« Reactie #2 Gepost op: 07-04-2010, 23:09 »
Het bericht in de krant (BN de stem, zomaar snel gegoogled):

Zwanen die met een gebroken hals in een vijver ronddobberen. Letterlijk de nek omgedraaid.

Een grauwe gans zwemt in z'n eentje rond, omdat het vrouwtje op mysterieuze wijze is verdwenen, inclusief eieren. Een boerenkar met 200 hooibalen die 'spontaan' in de hens gaat. Onderaan de lijst met terreurdaden over een reeks van jaren heeft Theo Ariëns afgelopen paaszondag een nieuw feit toegevoegd: een ooievaarsnest dat met een kettingzaag is omgezaagd.

De daders? Die zijn gevlogen, net als het jonge uiverpaartje dat sinds enkele weken bezit had genomen van het acht meter hoge paalnest in het natuurgebied Kadans.

Theo Ariëns vertelt met tranen in zijn stem hoe twaalf jaar geleden het paalnest is opgericht. De constructie kon voor onderhoudswerk zakken. "Vorig voorjaar streek er een jong uiverpaartje neer op het nest. Gebroed hebben ze toen niet, dat doen ze meestal niet de eerste keer. Maar nu waren ze er klaar voor." Ariëns weet dat laatste zo zeker omdat hij in het uit wilgentenen gevlochten nest takjes, riet en ander groenafval heeft aangetroffen. Bewijzen dat de uivers er deze lente echt werk van wilden maken.

De manier waarop de daders ook dit keer weer te werk zijn gegaan heeft veel weg van een grimmige Italiaanse vendetta. Theo Ariëns wijst op diepe sporen in het zompige weiland: "Om het geluid van de kettingzaag te maskeren zijn ze met crossmotoren door het weiland geploegd. Een buurvrouw hoorde het lawaai, en ze zag ook schimmen in het weiland."

Wie 'ze' zijn, dat moet de politie maar uitzoeken, maar de voorzitters van de 45 leden tellende natuurstichting Kadans is ervan overtuigd dat de daders puur uit kille wraakzucht handelen.

Natuurliefhebbers beheren sinds een aantal jaren het natuurgebied, dat vroeger een landgoed was. Zij haalden zich de ergernis van omringende boeren op de hals. Die konden hun vee altijd op de weilanden rond het landgoed laten grazen. Maar dat vonden de natuurliefhebbers niet stroken met het groene karakter van het gebied. Het vee moest verdwijnen. "Dat heeft kennelijk zo veel kwaad bloed gezet dat wij het tot op de dag van vandaag moeten bezuren." Afrastering is vernield, jonge aanplant uitgerukt en een kar met hooi in brand gestoken. En dan nu het omgezaagde ooievaarsnest.


Volgens de Telegraaf leidt dit ook nog eens tot "emotionele schade bij de vrijwillegers van de Natuurstichting Kadans", maar ja, dat heb je in dit land van zwakke zielen nogal snel tegenwoordig   :-X

Voor de duidelijkheid: dit alles is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten, maar om nu bang te zijn dat dit afstraalt op "ons" als crossmotorliefhebbers lijkt me schromelijk overdreven. Zal de Nederlandse Bond van Kettingzaagliefhebbers zich nu ook zorgen maken? Ik denk dat boeren zich meer zorgen moeten maken over imago-schade als ik dit zo lees.

En die ooievaars? Ik ben geen kenner, maar die vinden vast wel een ander nest.

groeten,

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ooievaarspaal.
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2010, 18:57 »
ja, in werkelijkheid was het natuurlijk een natuurvereniging die de paal had omgezaagd, maar die deden dat alleen om een slechte naam te geven aan de motorcrossers!

zo lust ik er ook nog wel een paar!  Eigenlijk moet je hier boos zijn op de mediamaker: DIE heeft toegelaten dat dat geheel niet onderbouwde motorcrossersverhaal uitgezonden werd! Ik zou zeggen, klaag ze aan (was het RTL?)

ik zag het gisteren toevallig ook, en frappant detail was dat die sporen overduidelijk al weken oud waren: Vol met blaadjes en al gedeeltelijk dichtgegroeid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: ooievaarspaal.
« Reactie #4 Gepost op: 08-04-2010, 19:10 »
het was op sbs6.
er werd gesugereerd dat motorcrossers
de zager hadden geholpen om zo het geluid
vd motorzaag te verhullen.
er liep een spoor rechtstreeks naar de paal toe, en weer weg.
 
het artikel wat jos aanhaalde en hier gecopy-pasted heeft
werpt idd een ander licht op het gebeurde, maar of het
nou wel of niet boze boeren zijn geweest, door de uitzending in H v NL lijkt de connectie motorcross/natuurbeheer iig geen goed te doen, en de
publieke opinie is natuurlijk op hand vd verjaagde uivers.
 
kortom, het blijkt wel weer dat vele inspanningen van
onze kant uit heel snel onderuit gehaald worden door
de domme actie van een aso in combinatie met
onverantwoorde verslaggeving van sensatiezender sbs
 
rene