Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Openbaarheid weg/pad over erf  (gelezen 7558 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Openbaarheid weg/pad over erf
« Gepost op: 27-05-2010, 14:29 »
Onrust over pad naar recreatiegebied

HOLLANDSCHEVELD - Onrust in Hollandscheveld over een veel gebruikt pad van het dorp naar recreatiegebied Schoonhoven.

Om bij de recreatieplas te komen maken fietsers en wandelaars sinds jaar en dag gebruik van een zandpad dat over het erf van Arie Burggraaf aan de Oostwijk gaat. Maar Burggraaf is de overlast zat en heeft het pad afgesloten met een hek, een bult zand én een kuil. Volgens Arie Burggraaf is het pad te druk geworden door nieuwbouw in Hollandscheveld en de wandelvierdaagse die er twee keer is langsgekomen.

Vooral het gebruik van het pad door fietsers en mensen op brommers, scooters en zelfs quads levert overlast op. Bovendien geldt op het pad geen recht van overpad. Ook de gemeente en plaatselijk belang staat achter de eigenaar. Ondanks de afsluiting van het pad, wordt het pad nog steeds gebruikt door mensen die over het hek klimmen.

Volgens Burggraaf ligt de bal nu bij de gemeente. Die moet zorgen voor een goed alternatief voor het pad van Burggraaf naar het recreatiegebied.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2010, 14:46 »
ik kan het me goed voorstellen, ik zou er ook niet om staan te springen om de hele tijd mensen over mijn eigen erf te hebben lopen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2010, 14:54 »
ik kan het me goed voorstellen, ik zou er ook niet om staan te springen om de hele tijd mensen over mijn eigen erf te hebben lopen
Dan moet je geen huis met een weg over het erf kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2010, 14:58 »
Dan moet je geen huis met een weg over het erf kopen.
ik weet niet hoe de situatie in de loop van de tijd zich ontwikkeld heeft, maar blijkbaar staat de eigenaar in z'n recht aangezien de gemeente ook achter hem staat. het is blijkbaar geen openbare weg en er rust ook geen recht van overpad op

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2010, 14:59 »
Dan moet je geen huis met een weg over het erf kopen.

Sinds wanneer is de huidige eigenaar, eigenaar van het erf/huis?

Sinds wanneer is het bordje "Eigen weg" geplaatst?
Lijkt nog aardig nieuw.

Met het plaatsen van zo'n bordje, geeft hij zelf aan dat het een weg betreft.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #5 Gepost op: 27-05-2010, 15:01 »
ik weet niet hoe de situatie in de loop van de tijd zich ontwikkeld heeft, maar blijkbaar staat de eigenaar in z'n recht aangezien de gemeente ook achter hem staat. het is blijkbaar geen openbare weg en er rust ook geen recht van overpad op
"Om bij de recreatieplas te komen maken fietsers en wandelaars sinds jaar en dag gebruik van een zandpad dat over het erf van Arie Burggraaf aan de Oostwijk gaat."

Na een bepaalde tijd komt zo'n weg officieel in de openbaarheid.

Post Merge: 27-05-2010, 15:01
Sinds wanneer is de eigenaar, eigenaar van het erf/huis?

Ik snap je zin niet? Sinds wanneer is de eigenaar de eigenaar?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #6 Gepost op: 27-05-2010, 15:12 »
Ik snap je zin niet? Sinds wanneer is de eigenaar de eigenaar?

Sinds, welke datum is hij eigenaar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #7 Gepost op: 27-05-2010, 15:25 »
"Om bij de recreatieplas te komen maken fietsers en wandelaars sinds jaar en dag gebruik van een zandpad dat over het erf van Arie Burggraaf aan de Oostwijk gaat."

Na een bepaalde tijd komt zo'n weg officieel in de openbaarheid.

klopt, maar blijkbaar is die tijd langer dan de tijd dat het pad gebruikt wordt anders zou de eigenaar niet in het gelijk gesteld worden door de gemeente :)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2010, 15:27 »

klopt, maar blijkbaar is die tijd langer dan de tijd dat het pad gebruikt wordt anders zou de eigenaar niet in het gelijk gesteld worden door de gemeente :)

Een gemeente stelt iemand niet in het gelijk. Dat doet een rechter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #9 Gepost op: 27-05-2010, 15:29 »
Een gemeente stelt iemand niet in het gelijk. Dat doet een rechter.
dan zou iemand dus naar de rechter moeten stappen als hij het er niet mee eens is :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #10 Gepost op: 27-05-2010, 15:36 »
Een gemeente stelt iemand niet in het gelijk. Dat doet een rechter.
Een rechter kijkt of de geldende regels correct worden toegepast.
Dat heeft verder weinig te maken met gelijk hebben of met zoiets als rechtvaardigheid.
Ik kan de eigenaar wel begrijpen, ik zou ook niet willen dat iedereen maar over mijn erf loopt of rijdt.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2010, 15:50 »
hollandscheveld/hoogeveen - 
Fietsers en wandelaars kunnen al een tijd geen gebruik meer maken van de Oostwijk in Hollandscheveld. De onverharde doorgang tussen het Zuideropgaande en recreatiegebied Schoonhoven is door bewoners afgesloten in verband met overlast en vernielingen.

De afsluiting heeft al veel discussie gegeven in het dorp. Want wat is de juridische status van het weggetje? De gemeente Hoogeveen vermoedt dat de bewoners in hun recht staan, omdat het om eigen terrein zou gaan. "Het lijkt een particuliere kwestie," zegt woordvoerster Bouwina Harthoorn, "maar we weten ook dat mensen er al heel lang gebruik van maken."

Om meer duidelijkheid te krijgen over de precieze status van de Oostwijk heeft de gemeente een carthograaf aan het werk gezet. Uitsluitsel is er nog niet, weet Harthoorn.

De PvdA in Hoogeveen heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen voor de verkeersveiligheid voor wandelaars en fietsers. "Die zijn nu aangewezen op de Schoonhovenweg of het Rechtuit, maar dat zijn drukke wegen zonder gescheiden fietspaden", weet raadslid Mark Tuit.
http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6108043.ece/Hollandscheveld%3A-Oostwijk-dicht,-tongen-los


http://www.hotforum.nl/forum/bertus/530303/afsluiten-oostwijk/

De kadastrale kaart:
Rond de zogenaamde bocht in het Oostopgaande stonden diverse woningen die wellicht het voetpad ook gebruikten ter ontsluiting. Het waren de huisnrs Oostopgaande 7; 9; 11; 16 en 18. Op de kadastrale kaart uit 1931, herzien in 1946, staat echter geen enkele getekende vermelding aangegeven over het betreffende voetpad. Deze kaarten geven alleen de belangrijke rijwielpaden uit die tijd weer zoals het fietspad langs het Zuideropgaande (van Hollandscheveld naar Moscou) of rijwielpad van Nieuweroord naar Elim (nu Marten Kuilerweg).
Omschrijving van de weg bij de gemeente Hoogeveen:
Wegnummer 102 (oostopgaande) lopende van weg nr 105 (Zuideropgaande) langs de noordzijde van de Oostwijk in oostelijke richting tot de grens tussen de kadastrale percelen, sectie L nrs 2220 en 1838 en het verlengde daarvan. Alleen voor rijwiel- en voetgangersverkeer. Het onderhoud van de weg is voor de gemeente. Aanduiding van de reden tot wijziging: nieuw opgenomen weg. "Besluit van de raad van de gemeente Hoogeveen, van 20 september 1956, goedgekeurd bij besluit van G.S. van 21 novenber 1956, no.III/59/11207, 3e afd., houdende de overname om niet van een strook grond, ter breedte van 2 m, gemeten uit de kanaalboord, voor verbetering van het voetpad langs de Oostwijk"
Hoewel de noodzaak niet meer aanwezig is om vanwege deze functie het pad weer te heropenen, blijft de oostwijk een rustgevend paadje, dat als fietspad (geen bromfietsen) zeer goed tot zijn recht zou komen.Totale lengte van het weggetje is ca. 1000 mtr waarvan ca. 75 meter niet verhard is. Veel van het oude is reeds verdwenen in het dorp, dus op wat we nog hebben moeten we zuinig zijn. Misschien een aanzetje voor verdere actie??



http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Oostwijk+13,+Hollandscheveld,+Hoogeveen&sll=52.371738,5.774416&sspn=2.495314,7.069702&ie=UTF8&hq=&hnear=Oostwijk+13,+7913+Hollandscheveld,+Hoogeveen,+Drenthe&ll=52.698247,6.557679&spn=0.009675,0.027616&t=h&z=16

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3424
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #12 Gepost op: 27-05-2010, 15:53 »
Erfdienstbaarheid
Een erfdienstbaarheid is een bepaald recht dat u heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Meestal is de grond van uw buurman, maar het kan ook om twee erven gaan die niet aan elkaar grenzen. Een voorbeeld van een dergelijke erfdienstbaarheid is het recht van overpad. In bovenstaand voorbeeld kan de grond waar het pad overloopt zijn belast met het recht van overpad. Als dat het geval is, dan wordt uw grond het 'heersend erf' genoemd. De grond van uw buren is dan het 'dienend erf'.
Ontstaan van een erfdienstbaarheid
Een erfdienstbaarheid kan ontstaan door vestiging of door verjaring. Bij vestiging gebeurt dit door middel van een notariële akte. Alleen als u eigenaar bent van het dienend erf, kunt u een erfdienstbaarheid vestigen. In geval van verjaring heeft een bepaalde situatie zo lang bestaan, dat er na verloop van (een bepaalde) tijd automatisch een erfdienstbaarheid is ontstaan. Dat is het geval na 10 jaar als de verjaring 'te goeder trouw' gebeurt. Is de eigenaar van het heersend erf niet te goeder trouw, dan is de termijn 20 jaar. Zowel de eigenaar van het dienend als van het heersend erf kunnen zich op verjaring beroepen.
 
bron - http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3035
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #13 Gepost op: 27-05-2010, 15:56 »
Een rechter kijkt of de geldende regels correct worden toegepast.
Dat heeft verder weinig te maken met gelijk hebben of met zoiets als rechtvaardigheid.
Ik kan de eigenaar wel begrijpen, ik zou ook niet willen dat iedereen maar over mijn erf loopt of rijdt.
Wet wordt opgesteld door politici die gekozen zijn door het volk. Dus de wet is uit principe rechtvaardig. Aangezien de rechter een situatie aan de wet toetst, toetst deze de rechtvaardigheid. Of zie ik dat nou verkeerd?

Maar eigenlijk vind ik het een waanzinnige situatie. Zo'n man koopt een kavel waar een weg overheen loopt. Zo'n kavel is daardoor extra goedkoop. Vervolgens sluit hij niet alleen de weg voor de gemeenschap af, maar vraagt nu ook nog aan de gemeenschap om zelf maar even op de draaien voor een nieuwe weg, terwijl zijn kavel meer waard wordt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Openbaarheid weg/pad over erf
« Reactie #14 Gepost op: 27-05-2010, 16:11 »
Scherp gezien Jouk!

Zo gaat het ook met goedkope grond rond een crossterrein...