Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Boetes aan vechten?  (gelezen 6152 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Boetes aan vechten?
« Gepost op: 16-11-2008, 20:17 »
Hier het vehaal..

Ik en een vriend uit Putten waar ik die dag wat legale onverharde padden mee heb gereden rond Putten rijden naar mijn huis en zijn ouders in Odijk..
Er is wat modder op de brommers gekomen en de onderkant van de kenteken platen is licht vies..

We nemen van af de A12 de afslag Drieberg-Rijsenburg,
net voor station Driebergen -Zeist komt een politie auto ons tegemoed, deze keert en houd ons staand naast het station..

Bij de vraag waarom krijgen wij te horen dat wat colegas 2 motor rijders hebben proberen aan te houden in het bos bij leersum zo'n 15km in vogelvlucht vanwaar we werden aangehouden,
maar dat die er vandoor waren gegaan.

De betrefde agenten werden ter plekke geroepen, en deze herkende ons, vooral aan het feit dat er een Paris-Dakar sticker zich op het ruitje van de motor van m'n vriend geplakt zat..

We zouden dus een stukje over een bospad achtervolgd zijn door een landrover en een sirene/zwaailicht genegeerd hebben..

Maar wij verklaren net van Putten af te komen, maar er werd ons verteld dat ons rijbewijs/motor in beslag genomen zou worden en wegens het misdrijf van een onleesbaar kenteken 6 uur bak tegemoed konden zien..

We moesten achter een motoragent aan rijden [ er stonden nu 3 wagens, 1 motor en 5 agenten en een boswachter] naar buro Doorn..

Daar werden uiteindelijk 3 boetes uitgeschreven;

Vuil ketenteken a e90.- [ goed was idd licht vies van onder]

Niet opvolgen stopteken dmv politietransparant a e150.-

Rijden met een all-road motor waar dat verboden is a e60.-

Na een semi hard verhoor waren we een uur later weer de deur uit..
Dus nu bekeurd 15 km verder op vanwege een zogenaamde herkenning van een sticker aan de voorkant terwijl een motor achtervolgd werd..

Maar er zijn 2 agenten en een boswachter die in de landrover zaten die verklaren ons te herkennen??

Dus nu.. hun woord tegen het onze..
Moeilijk gaan doen en evt advocaat er op zetten kosten tijd en geld denk ik..

En dat voor e210.- [kenteken was vies]??

Ik twijfel..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2008, 20:21 »
JA ! waarom niet?

Als jij zeker weet dat jullie het niet waren, dan zou ik hier zeker tegen in gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2008, 20:51 »
heb je geen tankbonnetje of pintransactie in putten rond die tijd? je kunt ook kijken of je je locatie-record van je gsm op kan vragen voor een rechtzaak
(eerst ff uitzoeken)

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2008, 20:56 »
Plan:

Laat de betreffende sticker in 50 voud dupliceren.

Deel deze uit aan ieder off-road rijder die je kent (stuur mij er ook eentje).

Laat iedereen een fotootje maken van de sticker op zijn motor en deze naar jou opsturen...

... .snappie?

En dan voor laten komen  ;D

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2008, 22:41 »
sticker is in elk geval een leuk idee ......

had je een gps aan staan? kan je de track terughalen? .... zou kunnen helpen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3423
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2008, 23:15 »
Ik zou zeker bezwaar aantekenen. Heb je rechtsbijstandsverzekering??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2008, 06:41 »
Stuur die sticker maar niet naar mij. Woon in Leersum :P.

Of stuur maar juist naar mij. Ik heb goede bewijzen dat ik daar niet aanwezig was op dat moment, maar maakt hun punt wel minder geloofwaardig. En als dat hun sterkste punt van herkenning is dan zou ik zeker bezwaar aantekenen. Ik zou niet direct een advocaat in de arm nemen als je geen rechtsbijstand hebt, rechters in Nederland zijn behoorlijk objectief en letten vooral op bewijzen en niet op vorm in de rechtszaal.



Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2008, 09:05 »
Doe vooral wat je rechtsgevoel je ingeeft...

Als je het niet was en je wil de boete voor een ander (en vooral ook voor de frustratie van oom agent) betalen, ga je gang... Als je dat niet wilt, is een gang naar de rechter aan de orde... Zeg ook vooral dat je die € 90,- voor het vuile kenteken "graag" zult betalen.

Zeker met dit soort gevallen is een advocaat nog helemaal niet aan de orde. Je komt "op de rol" en zeker met z'n tweetjes heb je denk ik wel een punt!
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2008, 13:15 »
Achterna gereden en dan geen kenteken af kunnen lezen? En dat door een professional?
Lijkt de voormalige DDR wel. Pure willekeur. Jij rijdt een motor met modder dus jij hebt 't gedaan.
Altijd maar dan ook altijd in beroep gaan en/of aanvechten als je niet voor een ander wil betalen.

Overigens, ook ik en Nils zijn een keer aangehouden door;
twee groene auto's van de AID, twee personen
en drie politie-auto's, zes personen
We reden stapvoets naast een sloot op het gras.!
We zijn met onze handen omhoog gaan staan ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2008, 13:32 »
Ik ben in juli ook door een kantonrechter in het gelijk gesteld in een zaak die eigenlijk woord tegen woord was.
De verbaliserend agent zei dat ik het was geweest en ik zei dat ik het niet was.
De rechter was niet overtuigd dat onomstotelijk was vastgesteld dat ik het was.
 :)

Was bij mij een snelheidsmeting met laser. Dus geen foto en geen bewijs.
Het hielp wel dat ik zei wel degelijk te hard te hebben gereden maar niet de snelheid die op het proces verbaal stond.
Toen werd de sanctie verlaagd naar de snelheid die ik zei gereden te hebben.

Dus inderdaad gewoon bezwaar maken en daarbij vermelden dat je met die vervuilde plaat helemaal accoord gaat.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2008, 14:30 »
Mijn advies is om alles wat je gezien en gehoord hebt goed op papier te zetten.
Ga desnoods terug naar de plek of volg de route die je toen gereden hebt. Probeer alle feiten op papier te krijgen ook de tijd waar was. Doe het zo snel mogelijk, nu weet je nog precies wat er gebeurd is. Doordat je de oorspronkelijke route volgt komen er ook mogelijk andere details terug. Ik noem bijvoorbeeld een boer waarvoor je moest stoppen die je dan met naam en toenaam kunt noemen op de rechtbank. Je GPS is al genoemd, maar er een prnt van om je betoog te ondersteunen. Je legt op de rechtbank een verklaring af dat je de waarheid spreekt dus pas hier mee op!
Alleen zo'n uitgedetailleerde verklaring zal een verklaring van een opsporingsambtenaar overtroeven. Ondanks de ambtseed of -belofte die hij heeft gedaan.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2008, 15:30 »
Zucht.... in wat voor een wereled leven we tegenwoordig.....

Ik ga een ruitenwisser op mijn kentekenplaat monteren (Met sproei installatie uiteraard. Heeft ook als voordeel dat ik in de droge periode minder stof op werk  :stupid:) en ALTIJD mijn tracklog aan zetten.... (Is natuurlijk wel gevaarlijk als je het risico neemt om niet legale paadjes te rijden, want dan kan het dus tegen je werken). Ook maar een familiewapen-vlaggetje aan zo'n fiets-stok monteren zodat ik echt uniek ben !!!


Anyway. ik denk dat je hier echt gewoon bezwaar moet maken. Die vuile nummerplaat is terecht, en dat is ook niet het issue, maar hoe zeker een ambtenaar ook van zijn zaak is, hij kan het alleen hard maken als hij jou ter plekke aan houdt, of een kenteken (of deel daarvan) heeft kunnen noteren om zijn waarneming kracht bij te zetten. Zo'n sticker heeft iedereen wel op zijn motor zitten....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2008, 17:01 »
Een van de manieren om de motorrijders die op militaire oefenterreinen rijden toch een extra oor te geven, voor het geval ze ze niet heterdaad kunnen betrappen, is een bonnetje uitschrijven op de "niet goed leesbare kentekenplaat". Of voor de niet straat legale banden.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2008, 17:28 »
Tjezus, dat het zo erg kon zijn...

Dat van het vuile kenteken is gewoon kinderachtig, maar goed, daar zul je niet onderuitkomen. Verder altijd aanvechten, want ze hebben jullie aangehouden op de lokatie waar het om gaat, dus ze kunnen niet omomstotelijk vaststellen dat jullie het waren. Blijkt ook uit het feit dat jullie zijn aangehouden door een politie-auto die van voren kwam, en niet eentje die jullie dus 'zogenaamd' de hele tijd achtervolgt heeft...

Overigens: stel dat je het wel was geweest: zou je dan eerst heel hard wegrijden voor de politie en vervolgens iets verder rustig stoppen voor de politie? Nah, erg ongeloofwaardig.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Boetes aan vechten?
« Reactie #14 Gepost op: 17-11-2008, 17:50 »
Lees net op het motorforum dat ze gister bij de redbull knockout ook flink hebben bekeurd: geen e keur in de knipperlichten,maat knipperlicht,uitlaatgeluid,enz,enz

Ik zou deze zeker voor laten komen. Had je een tracklog van een gps? Dat zou het makkelijker maken.