Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OSM en Tripy II  (gelezen 5063 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
OSM en Tripy II
« Gepost op: 10-09-2011, 12:45 »
Off- en allroadritjes rijden met de Tripy is nog makkelijker dan met een track op Garmin, maar je moet eerst wel de aanwijzingen thuis 'maken'. De topokaart van Tripy ziet er geweldig uit, maar dat is de prijs ook een beetje.
Je kan gescande kaarten calibreren in Roadtracer. Véél werk geloof ik.
Ander alternatief: OSM. Heeft iemand dat al uitgetest?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2011, 12:58 »
Off- en allroadritjes rijden met de Tripy is nog makkelijker dan met een track op Garmin, maar je moet eerst wel de aanwijzingen thuis 'maken'. De topokaart van Tripy ziet er geweldig uit, maar dat is de prijs ook een beetje.
Je kan gescande kaarten calibreren in Roadtracer. Véél werk geloof ik.
Ander alternatief: OSM. Heeft iemand dat al uitgetest?


ik heb er ook een al meer dan een half jaar maar snap er niks van
het werkt perfect als ze er maar ingezet worden
maar ik zit nog steeds op een cursus te wachten (van een zuiderbuur :-X )
verder ben ik er zeer tevreden over

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2011, 13:12 »

ik heb er ook een al meer dan een half jaar maar snap er niks van
het werkt perfect als ze er maar ingezet worden
maar ik zit nog steeds op een cursus te wachten (van een zuiderbuur :-X )
verder ben ik er zeer tevreden over

haha, die Peet,  zeg maar waar......wanneer..........., straks........morgen....??
Hebben jullie nu niet zo een gezellige kroeg of zaaltje waar we welkom zijn?
Dit is nu al zo vaak aangehaald en er komt maar niets van.

Het mag wel bij mij thuis hoor, maar dat is zo ver uit de richting voor de meeste jongens
Op een zaterdag of zondag namiddag??? ergens bij jullie in't land ?
Wil ik graag eens op al jullie vragen antwoorden, breng je eigen laptop eventueel mee,
Als't lekker gezellig is, vliegt een namiddag (en avond) vlug voorbij hoor




hoe je kaarten moet inscannen en calibreren wil ik deze winter ook leren, het moet vrij simpel zijn, alleen.............weet ik niet hoe aan beginnen ::)

Post Merge: 10-09-2011, 13:35
Off- en allroadritjes rijden met de Tripy is nog makkelijker dan met een track op Garmin, maar je moet eerst wel de aanwijzingen thuis 'maken'. De topokaart van Tripy ziet er geweldig uit, maar dat is de prijs ook een beetje.
Je kan gescande kaarten calibreren in Roadtracer. Véél werk geloof ik.
Ander alternatief: OSM. Heeft iemand dat al uitgetest?


Er zijn zeker andere alternatieven, maar dat is "nog veel meer" werk (maar het kan)
Heeft er iemand een Topokaart van Polen?? (voor Mapsource mag ook)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2011, 07:25 »
Is het mogelijk tijdens het rijden een roadbook te maken op de tripy?

Laten we zeggen dat je al een track hebt en deze narijdt, kun je dan meteen onderweg de juiste 'bolletje/pijltjes' toevoegen in de tripy?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2011, 08:08 »
Is het mogelijk tijdens het rijden een roadbook te maken op de tripy?

Laten we zeggen dat je al een track hebt en deze narijdt, kun je dan meteen onderweg de juiste 'bolletje/pijltjes' toevoegen in de tripy?

Als je en track/route aan het rijden bent kun je de Tripy ook in "opname" mode zetten, als je dan een "enter" geeft telkens op de plaats waar je een plaatje bol/pijl wil (WP maken), gaat hij bij het commando "beeindigen van opname" zelf een Roadbook (bol/pijl) creeren in de gereden richting, maar maakt hij ook gelijk een bol/pijl (route en track) in de tegenover gestelde richting (in Revers) , zo kan je dan de opgenome route in bijde richtingen op bol/pijl of track onmiddelijk na rijden.
Je kan onderweg zelf geen tekeningen maken naar eigen believen,
Tekeningen (plaatjes) bijvoegen of wijzigen kun je enkel maar later op je comp met het bijhorende RoadTracer progr.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2011, 09:13 »
Thanks, das duidelijk!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2011, 11:19 »
Ik vroeg me af welke raster maps er zo in konden.
Welke map calibratie en formaat plaatje.

Depending on the source, the files will be:
− .map & .bmp/.jpg/.png/.tif OZI Explorer®
− .cal & .tif/.png Tourateq Quo Vadis
− .tl2 or .tl3 & .tif IGN
− .tfw & .tif/.png
− .bmp/.jpg/.png/.tif paper map scans
TRIPY

http://community.tripy.eu/uploads/hotline/en/an0001-mapimport_reva_en.pdf

Is dar al een tripy kaarten verzamelsite van?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2011, 12:27 »
Niet dat ik weet, het is me al eens uitgelegt (in't kort) hoe je je eigen (topo)kaarten kan maken en toevoegen aan Roadtracer, Het leek allemaal zo simpel maar...........toch niet voor mij,
Deze winter ga ik me in deze materie eens verdiepen, Altijd handig als je ergens naar een (vreemd) land offroad gaat rijden.
Nu is het wel zo dat een gewenste Topografische kaart naar keuze kan bekomen worden bij tripy zelf,
- Je scant de gewenste kaart(en) maar in,
- mail ze naar Tripy en zij sturen je de kant en klare DVD terug,
- klaar voor gebruik (mits betaling van 90€ ???)

Als het zo simpel is moeten wij dat zelf ook kunnen, als ik het eens zien doen heb moet dat lukken  :confused:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2011, 14:16 »
Ben er ook al eens mee druk geweest, weet je vast nog wel.
Kon de kaart toen in die versie niet calibreren.
Maar ja dat was toen, mogelijk is dat nu verbeterd.
Misschien een optie om eens een paar datums te prikken als het slecht weer is om met wat users bij elkaar te gaan zitten en van elkaar wat te leren...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2011, 14:21 »
Dat beloven we elkaar nu al zolang, toch komt het er niet van.
Tripy moet zelf maar eens iets regelen (met eten en drinken bij  :D)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2011, 15:46 »
Je hoeft toch niks te calibreren, als je de bijvoorbeeld de kaarten van oziexplorer heb . map bij het plaatje .jpg, die zijn al gecalibreerd. Die kan je er toch zo inplaatsen. Of heeft tripy ook zijn eigen .fileextensies? Wat maakt tripy aan als je een kaart zelf calibreert? Dat kon ik ion de pdf niet terug vinden.


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #11 Gepost op: 13-10-2011, 15:49 »
Misschien met kleuren van wegen? Of detecteert hij niet op een of andere manier die wegen? Wel interessant, want als hij dat wel op een of andere manier doet, dan zou ik dus de allroadmap geschikt kunnen maken voor een tripy.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #12 Gepost op: 13-10-2011, 17:48 »
Ik denk dat je wel moet callibreren, drie verschillende coordinaten per pagina ingeven geloof  ::) :confused:

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #13 Gepost op: 13-10-2011, 20:27 »
Ik denk dat je wel moet callibreren, drie verschillende coordinaten per pagina ingeven geloof  ::) :confused:


Calibreren is niks anders dan twee of meer punten aangegeven met gpscoordinaten, waarvan je weet dat dat exact klopt. dan weet de gps waar het plaatje moet liggen op de aardbol. Het plaatje moet een bepaalde schaal hebben, om bij inzoomen nog duidelijk te zijn, op het plaatje ( is een laag staat alle informatie)  Ze noemen dit rasterkaarten. Rasterkaarten zijn nooit routable, je werkt dus meer met tracks

Het herkennen van wegen en ondergrond zijn vectorkaarten, deze zijn in lage opgebouwd, meer inzoomen meer detail, hier heb je routable en niet routable (de meer topo kaarten)

Kan je van een OSM vectorkaart een plaatje maken van een bepaalde schaal met alle info, dit plaatje, deze plaatjes calibreren. Dan kan je het in vele toestellen gebruiken. Maar niet routable.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: OSM en Tripy II
« Reactie #14 Gepost op: 13-10-2011, 20:53 »
Dutchy, jij bent onze man!...jij moet je er eens in verdiepen.

Niet routeerbaar....no problem, ik werk eigenlijk liever met tracks!
Zo kan je nog eens dwars door een rivierbedding of langs "geitepaadjes", die liggen meestal toch niet op de map  ;)