Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?  (gelezen 4353 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #15 Gepost op: 31-12-2009, 14:23 »
Met 150 km per uur eraf gaan met 150 kilo of 250 kilo achter je aan maakt wel verschil hoor. 2-cilinders tot 450 cc zijn toegestaan. Als Aprilia zijn zaakjes goed voor elkaar heeft (?) zijn zij de grote outsider.
KTM in 2011? Gerucht hier is Husaberg....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #16 Gepost op: 31-12-2009, 14:39 »
.......KTM in 2011? Gerucht hier is Husaberg....

Hmmm dan had Mosseltje het al meteen bij het goede eind :-)
 
Wat ik me nu verder afvraag is wat nu het èchte verschil is tussen een EXC en een LC4?
Ik bedoel dan vooral gezien vanuit de constructie. Welke keuzes heeft de constructeur anders gemaakt toen hij een LC4 ging ontwerpen i.p.v. een EXC.
 
Even snel en simpel denkend kom ik niet verder dan dikker gietdelen en meer olie in het blok.
Het "probleem" met meer olie kan natuurlijk eenvoudig worden opgelost door olie in het frame of in een extra reservoir te doen.
Blijft over de robuustere behuizing.....
Als dat alles is, dan zou ik best een EXC450 durven te prepareren voor een lange afstands-rally.
Dat doen Honda en Yamaha toch ook?
 
Iemand een idee?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #17 Gepost op: 31-12-2009, 15:35 »
Dat vind ik ook een interessante vraag. Olie hoeveelheid is het niet, de 690 heeft ook maar 1.5L.

530
Pressure lubrication with 3 oil pumps
95.0 x 72.0 mm
11.9:1

450
Pressure lubrication with 3 oil pumps
95.0 x 63.4 mm
11.9:1

690
Semi-dry-sump lubrication with 2 Eaton pumps
102.0 x 80.0 mm
11.8:1
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #18 Gepost op: 31-12-2009, 18:23 »
bij de echte 'enduro'fietsen en crossers wordt de hoeveelheid vrije olie in het blok minimaal gehouden: Alle olie die meedraait is immers een fors vermogensverlies en zorgt voor extra hitte in het blok.

690 is overigens 1.7 liter (totaal), EXC maar 1.2 l en dat scheelt dus weldegelijk behoorlijk wat. Daarbij heeft de 530 ongeveer net zo veel vermogen als de 690: Dat laatse beetje kost wel veel in termen va slijtage van blok en olie. Het wordt bereikt door  hogere toerentallen, agressievere kleptimings en een flink lichter vliegwiel om de zaak dynamischer te krijgen. Maar het meeste hiervan heb je voor rally juist niet nodig!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #19 Gepost op: 02-01-2010, 00:27 »
bij de echte 'enduro'fietsen en crossers wordt de hoeveelheid vrije olie in het blok minimaal gehouden: Alle olie die meedraait is immers een fors vermogensverlies en zorgt voor extra hitte in het blok. 690 is overigens 1.7 liter (totaal), EXC maar 1.2 l en dat scheelt dus weldegelijk behoorlijk wat.

Daarom is extra olie in een framebuis of sump volgens mij ook zo'n mooie oplossing! 
 
Daarbij heeft de 530 ongeveer net zo veel vermogen als de 690: Dat laatse beetje kost wel veel in termen van slijtage van blok en olie. Het wordt bereikt door hogere toerentallen, agressievere kleptimings en een flink lichter vliegwiel om de zaak dynamischer te krijgen. Maar het meeste hiervan heb je voor rally juist niet nodig!

Maar voor de volgende rally hebben we juist een competitieve 450 nodig. Eén met veel vermogen en lange levensduur.
Naast de extra olie in het frame zouden we een EXC450 dus van een wat tammere nokkenas kunnen voorzien en misschien een iets zwaarder vliegwiel.
Dat laatste is misschien ook wel goed te realiseren met een iets grotere dynamo... (?)
Wellicht nog een iets andere ontstekingscurve en .......... zijn we er dan?
 
Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk, toch?
 
Of zou het probleem voor KTM niet in het blok zitten maar juist in het rijwielgedeelte?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #20 Gepost op: 02-01-2010, 10:06 »
lees net dat coma en depris met een KTM 730cc blok met restrictor, geheel volgens de regels, ASO kan niks doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #22 Gepost op: 03-01-2010, 00:25 »
Klopt niet, er is geen officieel KTM team. Er is wel ondersteuning vanuit de fabriek, zij leveren de motoren voor Coma, Viladoms, Knuiman, Despres en Faria.
De rest is zelf met sponsorgeld georganiseerd. Zo, en nu een hapje eten....

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #23 Gepost op: 03-01-2010, 11:05 »
En wat is nou het verschil tussen een 690 rally replica en een 690 rally?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #24 Gepost op: 03-01-2010, 11:11 »
Ik dacht altijd dat de Rally een motor uit het KTM-team was, en de Rally Replica een zelfde motor, maar dan niet van het KTM-team.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #25 Gepost op: 03-01-2010, 11:13 »
Kzag gisteren dan Despres met een replica rijdt en Coma met een 'gewone'...vroeg me af...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #26 Gepost op: 03-01-2010, 11:21 »
En wat is nou het verschil tussen een 690 rally replica en een 690 rally?

Ik denk 730 - 653 = 77 cc.  (een opgevoerde brommert!)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #27 Gepost op: 03-01-2010, 12:26 »
Wat ik er van begrijp:

- de 690 rally is de fabriekmachine, alleen voor rijders met fabrieksondersteuning
- een 690 Rally factory replica (= 690 RFR) is dezelfde machine, maar dan gewoon te koop voor de gewone rijder: Deze komt meestal 1 jaar later beschikbaar

- de 690(R) enduro: een hiervan afgeleid product, wat dezelfde looks heeft, helaas niet dezelfde rally-kwaliteiten: Maarja, dat kan ook niet echt gezien de RFR 28 mille koste, en de Eundro-R 'maar' 10 mille.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #28 Gepost op: 03-01-2010, 12:59 »
Maar KTM heeft nu toch geen team rijden?? Ze leveren alleen de ondersteuning.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Wat doet KTM in 2011 met maximaal 450cc?
« Reactie #29 Gepost op: 03-01-2010, 14:29 »
http://www.dakar.com/us/DAKAR/2010/teams/starters.html

001 COMA Marc (ESP)
 KTM 690 RALLY
002 DESPRES Cyril (FRA)
 KTM 690 Rally Replica
003 CASTEU David (FRA)
 SHERCO 450 CASTEU RALLY

006 VILADOMS Jordi (ESP)
 KTM 690 RALLY