Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Naar Dakar (Intercontinental rally)  (gelezen 26606 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #120 Gepost op: 13-02-2018, 11:28 »



Later op de weg in de Westelijke Sahara wel de grens doorbroken met 203km/u. Je schiet er niks mee op, maar het kleine jongetje in je wil het toch graag  :D .
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #121 Gepost op: 13-02-2018, 21:40 »



Later op de weg in de Westelijke Sahara wel de grens doorbroken met 203km/u. Je schiet er niks mee op, maar het kleine jongetje in je wil het toch graag  :D .

Nozem!  :D
Was dat on-road of offroad?  :P
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #122 Gepost op: 14-02-2018, 07:52 »
199 op zoutvlakte en 203 op de weg 8) 


Dag 5 (Icht - Smara; 50km L, 450km SS)

Een van de mooiste dagen van de rally. 450km zigzaggen tussen de Africaanse bosjes. Beelden van een blauwe 2CV met een bestuurder met baard komen in me op. Ik ben dik 4uur aan het genieten. Aan het einde kom ik bij een militaire controlepost, ik begrijp niet helemaal wat ze willen en geef maar weer gas. Later bedenk ik me dat ze waarschijnlijk een fiche (kaartje met persoonlijke en motor gegevens) wilde hebben. Smara is een vieze stad, stinkt naar zwavel en het waait er hard. Ik eet tajine in de ronde kamer van de camping en besluit deze te huren voor de nacht voor het team, ze zijn me dankbaar want kamperen in deze wind is niet leuk. Gedeelde 4e plek.

https://www.youtube.com/watch?v=m_ZKJQP5woM






Dag 6 (Smara - Dakhla; 50km L, 450km SS)

450km over vlak snel terrein door stof storm in iets meer dan 4u. Is als skieen met mist, was blij met elk spoor van menselijk leven. Motor begint slecht te lopen na refueling maar blijkt uiteindelijk door de stevige zijwind te komen die m’n vlotterbakken leeg trekt. Opeens een paar duinen die ik niet kan weerstaan. Na proef, vis gegeten bij restaurant aan de kust. De surf camping die als bivouac dient is nog niet af. We slapen in een huisje zonder toilet en weer geen douche gehad. Eten 's avonds in het net geopende restaurant lijkt haute cuisine, weinig op mooi opgemaakt groot bord, niks voor een rallyrijder dus (en ook niet voor kite-surfers waarvoor deze plek ideaal is)
11e tijd (denk dat ik een CP gemist heb = 2u straftijd anders 3e plek).

https://www.youtube.com/watch?v=Zf8eSwXeihQ






None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #123 Gepost op: 14-02-2018, 20:57 »
Gave beelden tot nu toe 8)
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #124 Gepost op: 15-02-2018, 08:04 »
Speciaal voor Dobbelaar: dag 8!!!!!


Dag 7 (Dakhla - Nouadhibou; 450km L)

Voor de lange liaison ga ik tanken in de stad Dakhla (2x25km), later blijken er om de 10km tankstations langs de kust. Het is weer best fris dus blij met mijn regenjas. Rij een stuk met onze Franse vrienden mee maar die gaan natuurlijk uitgebreid lunchen. Ik gooi m’n tank voor de laatste keer vol met goedkope en goede kwaliteit Marokkaanse benzine. Bij de grens ben ik snel Marokko uit en begin aan het stuk niemandsland. Er is geen pad te bekennen en de verhalen over landmijnen maken met een beetje onrustig. Na het nemen van vingerafdrukken, foto voor op visa en een stuk of wat stempels kan ik door. Ik wissel geld en blijkt dat er nieuw en oud geld is wat een nul scheelt. Koop ook een sim kaart die ik uiteindelijk niet aan de praat krijg. De eerste Mauritaanse zandduinen gezien, deze probeerde de weg over te steken. In het bivouac (surf camping) huren weer een huisje want er staat weer stevige wind. Dit keer heeft het huisje een wc en toilet. Wel jammer dat er geen waterdruk is. als alternatief duik ik de oceaan in, dat frist lekker op na 2 dagen niet douchen.  Ik ga nog benzine halen in de stad met een van de monteurs, het is echt een stereotype Africaanse stad met vlees en fruit langs de weg en overal plastic rommel. Benzine is schaars, diesel is overal te verkrijgen. Ik koop een grote zak mandarijnen om mijn team van de nodige arbeidsvitaminen te voorzien. ‘s Avonds eten we worsten, legermaaltijden (ikke 2 natuurlijk) en een kop Senseo opgewarmd mbv de agregaat.

https://www.youtube.com/watch?v=sDmcajQH5n0





Dag 8 King stage (Nouabhibou - Benichab; 60km L, 220km SS1, 150km SS2)

De eerste special zal moeilijk zijn en de tweede extreem uitdagend. Maar ik heb het erg naar m’n zin in de eerste, het begint met snel werk op open vlakte tussen de zandduinen door, vervolgens een pad van km’s in redelijk harde duinen. Ik raak bijna een andere motorrijder als ik een piste op schiet nadat zijn voorligger voorbij is. Niet gekeken of er een 2e aan kwam. Daarna 25km op cap door glooiende hogere duinen. Het is echt genieten. Vervolgens op laatste vlakke stuk naar de refueling, 2km voor het einde stopt m’n motor ermee: benzine op. Murchi is mijn reddende engel en sleept me de laatste meters. Biets een volle tank bij elkaar (20L eigen benzine) want ik wil niet nog een keer zonder komen te staan, maar die volle tank ga ik later bezuren. Er zijn 3 CP’s die 5u straftijd geven bij missen. Al snel heb ik door dat ik m’n motor sloop als ik deze 3 probeer te halen en besluit om aan de rechterkant het duingebied uit te rijden omdat het hier lijkt alsof de duinen stoppen en wat meer begroeiing is. Maar dit duinen gebied lijkt oneindig na elke duinenrij komt een nieuwe. Motor stopt er om de 100m mee door kokende benzine. Ik verken stukken lopend maar kan niet voorkomen dat voorwiel zich >40x begraaft en het optillen van de motor gaat steeds moeizamer, ik denk aan opgeven. Vind een boom met verkoelende schaduw en bel m’n vrouw. Geeft hoop en energie en ik ga weer verder. Op een gegeven moment rennen 3 kamelen voor me uit en daardoor kan ik zien waar ik moet rijden, maar 1 struikelt in het zachte zand en ik laat ze maar gaan. Na nog een aantal duinpartijen kom ik aan bij een CP waar Jiri (de grote baas) staat, hij verteld me dat ik de laatste rijdende motorrijder ben en dat na een stuk kamelengras snellere pistes komen en het nog maar 50km is. Dit moet lukken met de hoeveelheid benzine en energie die ik nog heb. Voordat ik ga drink ik eerst hun voorraad water op want ik had zuinig gedaan zodat ik een eventuele nacht in de woestijn zou overleven. Onderweg kom ik nog een man tegen lopend over een grote vlakte in een zwart gewaad, geen idee waarheen of waarvoor?! Behoorlijk op kom ik aan in het bivak onder de sterren en eet een voedselrantsoen en een pizza. 10e plek (laatste van de motoren die de finish heeft gehaald met 15u straftijd)

https://www.youtube.com/watch?v=LVJA9TYA9PY








Als je de route en mijn track in Google maps bekijkt krijg je een beter beeld wat ik heb gedaan. Achteraf misschien beter om toch voor de CheckPoints te gaan want nu veel meer km's door wat lagere maar erg zachte duinen. Als ik had geweten dat de duinen lang gerekt waren in de richting die ik juist had genomen had ik wel een andere keuze gemaakt. Achteraf.....



[
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #125 Gepost op: 15-02-2018, 08:57 »
Mooi avontuur man!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #126 Gepost op: 15-02-2018, 20:36 »
Kokende brandstof is wel een probleempje als ik zo de video's bekijk. Hoe warm was het overdag? En heb je een idee hoe het op te lossen?
Ik rij dan wel geen rally's maar heb met mijn 990 adv ook al een aantal maal de brandstof aan de kook gekregen....
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #127 Gepost op: 15-02-2018, 21:40 »
Ha, ha, hartelijk gefeliciteerd, leuk ervaring en zeker mooi videos.
Twee weken in Africa is zeker niet te vergeten. Eerste week gaat, maar de tweede gaat niet zo makkelijk. In Mauritanie met jouw motor is zeker niet dezelfde als met een 450. Dus veel genieten nu thuis en............... plannen maken voor de toekomst?.

pdt: Politie of soldaten filmen in Morocco kan problemen brengen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #128 Gepost op: 16-02-2018, 07:39 »
Kokende brandstof is wel een probleempje als ik zo de video's bekijk. Hoe warm was het overdag? En heb je een idee hoe het op te lossen?
Ik rij dan wel geen rally's maar heb met mijn 990 adv ook al een aantal maal de brandstof aan de kook gekregen....
De warmte overdag viel wel mee (Mauritanie 25-30°C max), het is meer de warmte die de motor produceert en gebrek aan rijwind bij lage snelheid. Ik had dit probleem ook al tijdens de Tuaerg Rally 2017, daarna heb ik de benzine leiding geisoleerd en de tank aan de binnenkant met radiator folie beplakt. Misschien heeft dit iets geholpen maar in ieder geval niet voldoende. Ik zou het niet weten wat ik er nu nog aan kan doen (benzinekoeler) behalve harder leren rijden op onmogelijke plaatsten  ;D .


Ha, ha, hartelijk gefeliciteerd, leuk ervaring en zeker mooi videos.Twee weken in Africa is zeker niet te vergeten. Eerste week gaat, maar de tweede gaat niet zo makkelijk. In Mauritanie met jouw motor is zeker niet dezelfde als met een 450. Dus veel genieten nu thuis en............... plannen maken voor de toekomst?.pdt: Politie of soldaten filmen in Morocco kan problemen brengen.
Thanx, jij bent wel een van de inspiratoren! Filmen was per ongeluk, ik wilde de overgang filmen en toen moest ik dit hok nog 1 voor een stempel.


Er is iets fout gegaan met uploaden van dag 9 en 10 dus vanavond nog eens proberen. Dag 9 is er ook een om niet te vergeten en Google maps geeft ook hier een leuke wending.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #129 Gepost op: 16-02-2018, 09:31 »
Politie of soldaten filmen in Morocco kan problemen brengen.

I know. Kreeg ook al op mijn kloten. Was vergeten dat ik hem nog aan had staan. Blijkbaar zag hij het lampje opname knipperen en toen werd mij toch wel even heel goed duidelijk gemaakt dat hij uit moest  :o     Heb maar een paar keer sorry gezegd  :-\

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 119
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #130 Gepost op: 16-02-2018, 10:11 »
De warmte overdag viel wel mee (Mauritanie 25-30°C max), het is meer de warmte die de motor produceert en gebrek aan rijwind bij lage snelheid. Ik had dit probleem ook al tijdens de Tuaerg Rally 2017, daarna heb ik de benzine leiding geisoleerd en de tank aan de binnenkant met radiator folie beplakt. Misschien heeft dit iets geholpen maar in ieder geval niet voldoende. Ik zou het niet weten wat ik er nu nog aan kan doen (benzinekoeler) behalve harder leren rijden op onmogelijke plaatsten  ;D .



Koud en wind is meer het probleem. Natuurlijk in de duinen, is het anders. Duinen in Mauritanie zijn klote. Ook in Morocco de groter de beter, maar in Mauritane heb je geen referenties. Zand is gewoon zacht.
Met een 450.......... Ik moet zeggen dat ik had mijn twijffels met dat motor en dat tank. Het is gelukt, dus je kan tevreden zijn.

Post Merge: 16-02-2018, 10:25
I know. Kreeg ook al op mijn kloten. Was vergeten dat ik hem nog aan had staan. Blijkbaar zag hij het lampje opname knipperen en toen werd mij toch wel even heel goed duidelijk gemaakt dat hij uit moest  :o     Heb maar een paar keer sorry gezegd  :-\
Dat rode lampje  :) . In de IR2012, in de douane bij Nador, in vriend met dat Gopro knipperen lampje.......twee uur met de commisarius. He wilde de Gopro hebben.........
Als Gezwindespoed zei, Smara, wat in vieze stad. Veel militaire, heel anders dan de rest van Morocco. Associal mensen. Dat is Sahara, geen Morocco. In El Aiun is ook dezelfde maar de stad is veel groter, iets beter. Beter de Gopro in de zak. Je kan ook militaire posten of kazernes niet filmen (logisch). Daar heb je alleen kazernes en politie controles. En geen vriendelijke mensen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #131 Gepost op: 17-02-2018, 12:40 »
Dag 9 (Benichab - Azouqui (450km SS, 30km L)

De dag begint met wat CPs in de duinen. Recht voor de fotograaf ga ik over m’n stuur eraf stap op en schiet er me flink stoot gas weer vandoor. Zo kort mogelijk erin en snel er weer uit is de truuk in deze duinen, verder snelle pistes. Na refueling moeten we een bergpas over, ik mis deze (zoals velen) maar denk dat er nog wel een mogelijkheid komt. Na 35km buig ik steeds verder van de route af maar ik ben het point of no return al voorbij. Na nog meer zwarte rotsen kom ik aan in een zanderige rivierbedding. Gedeelten zijn afgeschermd door prikkeldraad waar ik steeds over of onderdoor moet. Ik voel me echt verdwaald en verlies ook nog bijna mijn schakelpedaal na lostrillen boutje. Op een gegeven moment zie ik een dorpje opdoemen op m’n gps waar het asfalt weer begint. Helaas is dit nog steeds aan de andere kant van de berg. Als de afstand nog maar 8km is doe ik een poging maar de stenen zijn te groot. Bij een herder vraag ik hoe ik bij Oujeft kom en hij maakt het gebaar van een grote boog. Ik ga weer op pad en vind eindelijk een pas, maar deze is meer geschikt voor kamelen met stenen van 30cm. Ik doe er ruim een uur over en moet om de 100m stoppen om op adem te komen en de verzuurde armen weer in beweging te krijgen. Wat ben ik blij als ik boven kom. Aan de andere kant wat locals met toeristen op sleeptouw. Na nog wat duinen kom ik op asfalt en vind benzine uit oude oliekan en pet flessen. Nu heb ik weer voldoende om het bivouac te halen. Over asfalt komt ik aan, geweldige canyons hier rond Atar. M’n team is er al. Ik wil mijn startkaart inleveren maar ze verteld me dat het beter is om de 30km naar de finish van de special te rijden om zo nog een eindtijd van de special te halen. Dit is een mooie zanderige piste waar ik flink snelheid kan maken en een mooie asfalt bergpas. Voldaan kom ik aan op het bivak klop m’n luchtfilter uit en ga maar weer eens veel eten.  Morgen kunnen we uitslapen. 10e plek met 8u straftijd.

https://www.youtube.com/watch?v=3uVTcOnYD7A











In het plaatje hierboven zie je dat de laatste CP die ik heb gehaald ook wel een beetje gemeen was geplaatst, aan de verkeerde kant van de berg. Daarna had je dus een stukje terug moeten rijden om aan de linker kant langs het gebergte te rijden (of is er misschien tussen de 2 bergen in nog een mogelijkheid om te rijden?!


Bij het waypoint symbool zit de Tifoujar pass, die we op dag 10 rijden, als ik dat had geweten......




Dag 10 (Azouqui - Akjoujt; 250km)

De mooiste rallydag van m’n leven. Alles zat er in. In het begin een hele snelle gravel piste van 50km, maar na het missen van 2 bochten en bijna in de keien eindig besluit ik het maar iets rustiger te gaan doen. Daarna wordt het vrij zwaar, zanderig met stenen 1 en 2e versnelling werk. Op een gegeven moment wordt de motor warm en stop ik 15min in een dorpje om motor en mens af te laten koelen in de schaduw van een boom, daarna wordt het weer sneller piste. Mooie vlaktes, glooiende duinen, ongelofelijke oasis en een geweldige zandhelling (Tifoujar Pass)  volgen. Ik zie hem opdoemen, geef volgas en ben zo boven. Daar zie ik de drone van de fotograaf, maar heb hem zelf nergens gezien. Zand in alle kleuren van de regenboog vandaag, wouw wat mooi.
Weer bivouac in de de duinen. Vrij vroeg kom ik aan en eet met vol aan Spaanse worst, wat een top lui zijn dat zeg. Kijk motor na met boordgereedschap en hoor dat m’n team niet bij het bivouac kan komen (zanderige piste is teveel voor het busje met zware aanhanger). We kamperen net naast de weg. Ik rij in de raceauto van Maarten naar de briefing en daarna eten we nog een pizza en drinken nog Tsjechisch bier.  7e plek vandaag.

https://www.youtube.com/watch?v=alxxoysn-SA





None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #132 Gepost op: 18-02-2018, 09:43 »
Als je dit nu op je stuur zou kunnen zien.. had je de routes vooraf? Hier zou je dan eigenlijk de Birdseye kaarten, of een tablet met detail+satelliet kaarten voor op je stuur moeten zetten.

Dus een Garmin met de lijnen plus compassie en een 7inch tablet met kaarten er onder?

Mag dat?


. Als ik had geweten dat de duinen lang gerekt waren in de richting die ik juist had genomen had ik wel een andere keuze gemaakt. Achteraf.....



[



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4361
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #133 Gepost op: 18-02-2018, 10:17 »
Er was een team dat een satelliet ontvanger had en zo in het bivouac de ideale route kon voorbereiden. Dus ja dat kan en mag. Zeker in niet open plaatsen zoals hierboven geeft dat een flink voordeel. Ik had gewoon niet zo dom en eigenwijs moeten zijn en na een half uur om moeten keren. Maar dan had ik dit avontuur gemist :).
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Naar Dakar (Intercontinental rally)
« Reactie #134 Gepost op: 18-02-2018, 11:22 »
De routes kregen jullie dan ook dagelijks?
Ik zou vooral de foto's al geladen mee willen, zodat je bij twijfel even de kaart overlay wisselen kan en dan pas beslissing neem tussen links rechts of rechtdoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk