Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: zijkoffers materiaal + maten?  (gelezen 10556 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
zijkoffers materiaal + maten?
« Gepost op: 06-01-2009, 14:42 »
We hebben iemand gevonden die zijkoffers wil maken voor onze DR's. Nu vroegen we ons af welk materiaal hier het meest geschikt voor is: ijzer, aluminium, inox,...?
Het moet liefst licht en stevig zijn.
En heeft iemand een idee wat de ideale grootte is van zo'n koffer zodat de moto toch wendbaar blijft (H,B,D)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2009, 14:50 »
RVS 0.8mm plaat of 2mm Alu plaat, net waar je zelf de voorkeuk aan geef. Blijf binnen de stuurbreedte en liever iets meer over de lengte van je motor dan breder, hoe smaller hoe beter, inhoud moet bruikbaar zijn. bedenk heel goed wat je wil meenemen. als je tent er bijvoorbeeld precies in past heb je er meer aan dan wanneer die overdwars moet of in een tas er boven op.
Kijk mijn foto's maar eens, ook zelfbouw bakken waar mijn hele uitrusting in paste, alles. dus nooit gedoe met een roltas ed. bovenop.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2009, 20:43 »
ah, prachtig.
Ik ga de bakken een volume van 35liter geven met afmetingen van L50xB23xH38.
Dit lijkt me optimaal.
Nu vroeg ik me nog af hoe je zulke koffers het beste bevestigd aan het kader.
Hoe deed jij het Steven?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2009, 14:24 »
Kijk ff op de site van Touratech. Die hebben van die bevestigingsmatieralen die zijn geniaal in hun eenvoud. Wel ff op je buisdiameter letten
 

 
http://www.touratech.com/shops/001/product_info.php?cPath=1_29&products_id=1394&osCsid=07c251992bea3ee145863945c0a73492
 
 
 
Als je veel offroad gaat doen, zorg dan dat de koffers aan de onderkant-voor/de onderkant die het dichtst bij je been zit (volg je'm nog?), zijn afgeschuind.  Ik heb een keer de rand van de koffer in mijn kuit gehad met steppen in het zand. Had tot gevolg dat ik daardoor bijna eerder naar huis vanwege een bloedprop in
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2009, 19:07 »
Voor het geval je de koffers nog niet hebt laten maken...
Kijk ook eens naar zadeltassen, ofwel softbags..
 
Ik gebruik sinds een paar jaar de Ortlieb zadeltassen ipv harde koffers en vind het ideaal, zeker in combinatie met regelmatig offroadrijden met je hele campeeruitrusting achterop. Deze ortliebs zijn goed waterdicht (als je de gebruiksaanwijzing volgt) hebben ongeveer dezelfde inhoud als koffers (maar dan flexibeler) zijn een stuk lichter, bezeren je lijf niet als je ermee op je been valt of zoals Corné's akkefietje en zijn makkelijker te repareren in de middel of nowhere (ductape en spanbandjes) en ik vind persoonlijk dat je het gewicht van die tassen minder "voelt" bij het offroadrijden dan massieve koffers..
 
Nu ben ik nog nooit langer dan 3 weken op reis geweest en ik zie bij de langeduur reizigers toch vaak weer de koffers oppoppen, maar ook reizigers die voor de 2e maal toch voor "softbags" gaan. Dus voor de lange duur reis weet ik niet of er voordelen aan koffers zitten die ik over het hoofd zie...
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2009, 19:15 »
Ben ook helemaal voor de ortliebs. 4 maanden zonder problemen in Afrika mee gereden.
Heb tijdens de reis best vaak onder de motor gelegen en was steeds erg blij dat er geen koffers aan hingen die m'n benen konden breken   ::)
Enige nadeel is dat ze niet op slot kunnen.
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2009, 19:18 »
Voor het geval je de koffers nog niet hebt laten maken...
Kijk ook eens naar zadeltassen, ofwel softbags..
 
Ik gebruik sinds een paar jaar de Ortlieb zadeltassen ipv harde koffers en vind het ideaal, zeker in combinatie met regelmatig offroadrijden met je hele campeeruitrusting achterop. Deze ortliebs zijn goed waterdicht (als je de gebruiksaanwijzing volgt) hebben ongeveer dezelfde inhoud als koffers (maar dan flexibeler) zijn een stuk lichter, bezeren je lijf niet als je ermee op je been valt of zoals Corné's akkefietje en zijn makkelijker te repareren in de middel of nowhere (ductape en spanbandjes) en ik vind persoonlijk dat je het gewicht van die tassen minder "voelt" bij het offroadrijden dan massieve koffers..
 
Nu ben ik nog nooit langer dan 3 weken op reis geweest en ik zie bij de langeduur reizigers toch vaak weer de koffers oppoppen, maar ook reizigers die voor de 2e maal toch voor "softbags" gaan. Dus voor de lange duur reis weet ik niet of er voordelen aan koffers zitten die ik over het hoofd zie...
 


Hebben jullie nog een rekje waar die tassen tegenaan komen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2009, 19:23 »
Yep sloten... Ik heb ze zelf nog nooit nodig gehad, maar misschien wel fijn als je eens je motor ergens wilt neerzetten en een wandeling gaan maken ofzo...
Hebben jullie daarvoor die pacsafes nog gebruikt?
 
Hier trouwens een andere variant van softbags op mijn DRZ400, de achtertassen zijn een stuk kleiner (en niet waterdicht, dus alles in plastic zakken)
 
 
Post Merge: [time]wo 14 jan 2009 19:28:52 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size][/color][/size][/color][/size][/color][/size][/color][/size]
     
   
Hebben jullie nog een rekje waar die tassen tegenaan komen?

Mijn vriend heeft voor mij een heel simpel frame op mijn Xchallenge gemaakt, waar de tassen tegenaan kunnen hangen (bescherming tegen de uitlaat en tegen het "wapperen") dit had ik trouwens niet nodig op mijn DRZ

Deze ortlieb zadeltassen gooi je dus echt over het zadel en fixeer je vervolgens daar waar mogelijk...
Mijn vriend heeft een variant met een kliksysteem op een traditioneel kofferrek (lijkt een beetje op het sysyteem waarmee de TT Zega koffers aan het rek hangen) zal daar nog een fotootje van opzoeken...

Dit was de ruwe opmaak:
 

 
   
  Post Merge: [time]wo 14 jan 2009 19:39:42 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size][/color][/size][/color][/size]   
  Ahh gevonden, de ortliebs op kofferrek:

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2009, 21:03 »
ahja, zo ortlieb-tassen zien er ook wel deftig uit, het is idd een stuk veiliger.
Maar de maker van de koffers sponsort ze ons volledig en gaat ze er ook op monteren. Hij maakt waterdichte alu-koffers met slot! Zien er prachtig uit.
Dus ik ga zijn voorstel niet afslaan en ga dus met koffers rijden. Het feit dat een koffer hard is heeft het nadeel van de mogelijke blessuren maar het voordeel dat de inhoud meer beschermd is denk ik.

Om te weten, wat kost zo'n setje orlieb-tassen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 99
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2010, 16:51 »
ik gebruik de gobi kunstof koffer van hebco en becker.
en moet zeggen top spul,wel breed maar beschermde
bij een valpartij.waren wel drie man nodig om de fiets
weer overeind te zetten.
en het deukt niet zo in,had ik vroeger met die alu-dingen
wel zat het deksel gelijk muurvast.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: zijkoffers materiaal + maten?
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2010, 09:32 »
Ik had ze gemonteerd aan de onderkant met 2 ogen over een buis, aan de bovenkant een brass M6 boutje tegen een vlak stukje metaal. Op het oog super zwak gemonteerd, maar in reality breekt het nooit tot je echt crash, dan boutje vervangen en goed weer.
Idee afgekeken van DR-Bean en heeft met een jaar en 30.000km 75%offroad prima gewerkt.