Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Je zult maar piloot zijn :-(  (gelezen 1145 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Je zult maar piloot zijn :-(
« Gepost op: 06-12-2009, 12:56 »
Zie onderstaande bericht......
(ik schaam me zo langzamerhand dat ik nederlander ben).
 
 
 
PERSBERICHT
Op 3 november 2009 vond in Lelystad de behandeling plaats van twee strafzaken tegen twee bij de AOPA (Aircraft Owners & Pilots Association) aangesloten piloten van een eenmotorig sportvliegtuig. Hun werd ten laste gelegd dat zij tijdens een vlucht over het natuurgebied de Oostvaardersplassen  laag hadden gevlogen waardoor het terplaatse aanwezige wild werd verstoord. Dit is een strafbaar feit ingevolge de Flora en Faunawet. De Economische politierechter achtte bij beide piloten bewezen dat zij inderdaad het wild hadden verstoord. De politierechter kwam tot die bewezenverklaring op basis van de ambtsedige verklaring van twee boswachters. Ter zitting stelden de piloten dat hun niets viel te verwijten. Zij hadden zich aan alle voorschriften van de luchtvaartwetgeving gehouden. Zij vlogen net onder 1500 voet (450 m), dat is 500 voet boven de  aanbevolen hoogte van 1000 voet (300 m) . Deze aanbeveling staat in de luchtvaartregelgeving (AIP) van de Inspectie Verkeer en Waterstaat afdeling Luchtvaart, Ook volgens de officiële luchtvaartkaart is het de piloten toegestaan daar te vliegen. De politierechter wilde dit alles wel aannemen en was het ook met de piloten eens dat de er sprake van conflicterende wetgeving. Wat echter door de luchtvaartwetgeving is toegestaan - vliegen boven het natuurgebied Oostvaardersplassen - is in strijd met de Flora en Faunawet, die verstoren van wild verbiedt, zo stelde hij. De politierechter begreep de onduidelijke situatie voor piloten en deed een dringend beroep op overheidsinstanties om de luchtvaartwetgeving en die inzake natuur en milieu wetgeving met elkaar in overeenstemming te brengen. De politierechter passeerde echter het betoog van de piloten dat bij dergelijke conflicterende wetten er geen sprake kan zijn van een strafbaar feit. Hij veroordeelde de - zich van geen kwaad bewuste – piloten, ieder tot een geldboete van Eur. 250,=.
De uitspraak van de politierechter is van groot principieel belang voor gehele luchtvaart. Niet alleen de kleine luchtvaart, maar ook de grote: Immers ook grote verkeersvliegtuigen passeren de Oostvaardersplas. Indien zij daarbij wild verstoren gaan de piloten op de bon – ongeacht de hoogte die zij vlogen. De werking van de Flora en Faunawet is immers qua hoogte niet beperkt.
AOPA maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van de recreatieve luchtvaart in Nederland. De uitspraak brengt met zich mee (gelet op de vele beschermde gebieden in Nederland) dat iedere vlieger voortdurend het risico loopt op dezelfde gronden beboet te worden. Ook door de beperking van de luchtruimte, sluiting van vliegvelden en ander nieuw overheidsbeleid dreigt de kleine luchtvaart snel uit Nederland verbannen te worden. Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan de gedragscode die de privevliegers zichzelf opleggen en andere kostbare maatregelen die door de piloten getroffen worden om mogelijke hinder zoveel mogelijk te voorkomen.
De uitspraak zal vanwege het principiële karakter zeker in hoger beroep te worden bestreden.
 

 
Zie ook link: http://www.aopa.nl/[/td][/tr][/table]
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2009, 13:11 »
In hoger beroep houdt dit geen stand volgens mij. Als burger mag je nooit de dupe worden van conflicterende wetgeving.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #2 Gepost op: 06-12-2009, 13:17 »
 ;D ;D
 
Wat leven wij toch in een heitkneuterland. Deze uitspraak was van een politierechter. kennelijk heeft hij/zij zich idd niet verdiept in de wetgeving want conflicterende wetgeving kan niet aan een burger worden aangerekend. Mooi in hoger beroep gaan dus.
 
Zo, en omdat Noordwolde niet doorgaat, ga ik nu even met de twee-takt door een stiltegebied hier in Beekbergen. Het regent pijpestelen dus geen last van zeurende zondagswandelaars. En bekeurd kan ik niet worden, want ik ga laagvliegen...  ;)
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #3 Gepost op: 06-12-2009, 13:45 »
Hier word het wild niet verstoord, het vogeltje springt en zingt gewoon verder
filmpje move 1:50.

http://www.youtube.com/Landelijkgebied#p/a/f/1/LsC4MZ488RE

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #4 Gepost op: 06-12-2009, 14:02 »
Ja hoor, twee boswachters bepalen even dat de natuur verstoord wordt. En schiphol maar klagen over vogels boven de start- en landingsbanen blijven hangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2009, 16:11 »
Hoe verzin je het..... :'( :'(
Een verbaal terzake art 10 FFW op te maken....

Mis in dit verhaal 1 bestandsdeel namelijk.....'opzettelijk'.
Beetje triest.


Gr. Johan
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Je zult maar piloot zijn :-(
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2009, 19:45 »
Ik had het ook gelezen, maar stoorde me er niet te erg aan.

Dit is geen flora- en faunadelict. Als je nou een paar duizend liter kerosine boven een natuurgebied gaat lozen, dan zeg ik ja!