Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?  (gelezen 8214 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Gepost op: 01-05-2012, 19:42 »
Ik wil zelf een zadelhoes maken en ik twijfel of ik de ruwe kant van het leer bovenop moet doen. Wie kan me wat voor- en nadelen vertellen?

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zaderhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #1 Gepost op: 01-05-2012, 19:43 »
Ik heb vernomen, weet niet meer van wie, maar dat je hem dus andersom inderdaad moest monteren :)

En je kan evt zijkanten uit nepleer maken.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2012, 19:57 »
nadeel is dat de ruwe kant meer water opneemt als de gelooide kant.
aju propje

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2012, 20:20 »
nadeel is dat de ruwe kant meer water opneemt als de gelooide kant.
aju propje
Maar is dat ook vervelend in de praktijk?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2012, 20:51 »
Maar is dat ook vervelend in de praktijk?


Zo jammer ,zo jong en nu al incontinent  :D
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2012, 20:56 »
Ruw boven is cool, hebben ze in Dakar ook en ik ook! Dat is eigenlijk al genoeg reden, mocht je je zorgen maken, ik heb de modder en klei van Rutten afgelopen zaterdag er weer netjes van af gekregen. Tip: stukje folie tussen het leer en het foam.
Find me on Phonebook

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2012, 21:11 »
Ruw boven is cool, hebben ze in Dakar ook en ik ook! Dat is eigenlijk al genoeg reden, mocht je je zorgen maken, ik heb de modder en klei van Rutten afgelopen zaterdag er weer netjes van af gekregen. Tip: stukje folie tussen het leer en het foam.


Hehe, ja, dat was ook mijn idee :P


Waarom Folie? Zodat het schuim minder nat wordt? Maar als het dan nat is droogt het ook minder snel.



lees dit stuk van neo eens
Ah,


conclusie 1: Lekker insprayen die hap en het kan best
conclusie 2: ik heb echt werkelijkwaar geen idee waar ik mee bezig ben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 568
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2012, 21:20 »
Ik had het gewoon over het orginele heen gedaan
Inderdaad het blijft langer nat maar ik zweer erbij je hebt vind ik meer grip op\en langs vooral met staan heb het met veel plezier erop getrokken ik raad het aan en ja insuiten en proberen iets droog te houden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2012, 21:20 »
Glad boven, heb er hekel an als je niet kan glijden op het zadel, heb een broek mewt en leer zitvlak wat dus ook niet wil glijden en om te verzitten moet je dus steeds omhoog, die broek heb ik nooit aan offroad en op de weg vind ik hem ok irritant.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2012, 21:27 »
rayz
Bekijk ik nietsvermoedend de voorbeelden, zie de GSA van Beautiful Freak voorbij komen! En Rayz doet dus ook bijpassende stuurrollen!

On topic: ruwe kant boven schijnt beter te werken dan vochtig toiletpapier.
As je maar niet falt!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2012, 21:31 »
Glad boven, heb er hekel an als je niet kan glijden op het zadel, heb een broek mewt en leer zitvlak wat dus ook niet wil glijden en om te verzitten moet je dus steeds omhoog, die broek heb ik nooit aan offroad en op de weg vind ik hem ok irritant.


Ik ga het meemaken, ik ben 'm nu al met de ruwe kant boven aan het spelden.

Post Merge: 01-05-2012, 21:53
Wat gaat daar gruwelijk veel tijd inzitten...
Vastgespeld:
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2012, 22:25 »
Tip 1: als je gaat stikken met de naaimachine......zoveel mogelijk het leer al oprekken tijdens het stikken: scheelt je veel plooien aan het eind.


Tip 2: ik hoop dat je genoeg "overflap"op je naden hebt. Bedenk een manier om de flappen dubbel te kunnen gebruiken om de spanning
          van de naad op te vangen (als je begrijpt wat ik bedoel). Op deze manier zullen je naden niet zoveel open gaan staan


Tip 3: leer kun je inspuiten/smeren om het redelijk waterafstotend te krijgen. Het meeste nat zal via de naden naar binnen komen.
          ik heb de binnenkant, over de naden, van die brede,plastic inpaktape geplakt.....is waterdicht en lekker dun zodat je het niet ziet.


Tip 4: bij opspannen op je zadelonderstel: zet hem de 1e keer met een paar nietjes vast. Laat het lekker zo een nachtje op spanning staan.
          Volgende dag: je kunt nu hier en daar het een en ander nog meer opspannen. Eventeel vaker herhalen tot je tevreden bent.
          Pas daarna veel nietjes gebruiken


Succes ermee !!
Het is een hoop werk maar wel erg leuk werk (als het lukt tenminste)
(heb net een zadel van een scooter helemaal vernieuwd)


Groet
Frankie


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2012, 22:28 »
Tip 1: als je gaat stikken met de naaimachine......zoveel mogelijk het leer al oprekken tijdens het stikken: scheelt je veel plooien aan het eind.


Tip 2: ik hoop dat je genoeg "overflap"op je naden hebt. Bedenk een manier om de flappen dubbel te kunnen gebruiken om de spanning
          van de naad op te vangen (als je begrijpt wat ik bedoel). Op deze manier zullen je naden niet zoveel open gaan staan


Tip 3: leer kun je inspuiten/smeren om het redelijk waterafstotend te krijgen. Het meeste nat zal via de naden naar binnen komen.
          ik heb de binnenkant, over de naden, van die brede,plastic inpaktape geplakt.....is waterdicht en lekker dun zodat je het niet ziet.


Tip 4: bij opspannen op je zadelonderstel: zet hem de 1e keer met een paar nietjes vast. Laat het lekker zo een nachtje op spanning staan.
          Volgende dag: je kunt nu hier en daar het een en ander nog meer opspannen. Eventeel vaker herhalen tot je tevreden bent.
          Pas daarna veel nietjes gebruiken


Succes ermee !!
Het is een hoop werk maar wel erg leuk werk (als het lukt tenminste)
(heb net een zadel van een scooter helemaal vernieuwd)


Groet
Frankie


Goede tips!


Alleen bij tip2 begrijp ik dus niet wat je bedoelt :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Zadelhoes maken, Ruwe kant boven bij het zitvlak?
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2012, 22:40 »
tja....daar was ik al bang voor :-X
Ik zal het proberen uit te leggen...


Je naait de zijkant en bovenkant aan elkaar (je hebt hem nu binnestebuiten). Met lekker stevig garen en de steek dicht op elkaar.
Je houd nu een klein stukje van de zijkant en van de bovenkant over, naast je stiksel.


Als je nu het die 2 stukje omklapt naar de zijkantstuk kun je hem daar nogmaals stikken....met een grote siersteek.
Je hebt dus nu op het stuk van de zijkant een sierstiksel zitten. Da's heel mooi......en gelijk heb je ervoor gezorgt dat het stiksel waarmee je de zijkant aan de bovenkant vastgezet hebt, niet zoveel kracht meer opvangt.
Deze wordt dus ook gedeeltelijk opgevangen door die siersteek.


En dan.... eventueel dezelfde siersteek op je bovendek aanbrengen (is alleen voor de sier)


Hoop dat je het snapt, anders moet ik iets anders verzinnen om het uit te leggen  ;)

[size=78%]Groet [/size]