Mooie vuistgetallen; ik neem aan dat het gaat om kosten per kilometer per jaar.
En, zoals Komkommer al opmerkt, bij een bepaalde verkeersintensiteit.
Per jaar
Onverharde wegen hebben een lage intensiteit.
de 3500 euro zal het gemiddelde zijn, van verharde doorgaande wegen, maar ook de vele secundaire wegen in het gebied.
De grote doorgaande wegen vallen veelal onder de verantwoordelijkheid van de provincie.
De vergelijk met onderhoudskosten secundaire wegen zou meer gepast zijn.
Word er wel intensiteit gemeten op onverharde en secundaire wegen, onder verdeelt in vervoersgroepen.
Of zijn dat maar aannames.
Als ik allroad rondes rij, kom ik nooit (nauwelijk) een motorrijder tegen op het onverhard, zelfs de secundaire wegen niet veel.
Wel auto's, paarden, wandelaars en fietsers, in deze volgorde van oplopende intensiteit.
Ik twijfel dan ook aan de intensiteit, als argument om afsluitingen te plegen, meten is weten.
In veel projecten word een gebiedsinventarisatie gemaakt van gebruik als recreatie, nergens kom je dan de motorrijder tegen als gebruiker. Laat staan een onderverdeling van de groep.
Zandpaden die afgesloten zijn, vanwege intensiteit, zijn paden die als sluipverkeer worden gebruikt, veroorzaakt door auto's. Het is dan ook niet gerechtvaardigt om ze dan af te sluiten voor motoren. Deze werkwijze zie je ook veel op secundaire wegen.
Zo zijn in bepaalde gebieden wel op za zo een rit kunnen rijden, maar door de week niet.