Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?  (gelezen 10786 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Gepost op: 10-11-2010, 11:08 »
ik rij door door polder en zie  veel brede bermen met bossages etc. Dijkkanten und so weiter und so weiter.

Op welke grond zou dat evt verboden zijn dan?
Apv? Wordt ik die geacht te kennen als ik niet uit buurt kom?
Artikel uit verkeerswet?

Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2010, 11:09 »
ik rij door door polder en zie  veel brede bermen met bossages etc. Dijkkanten und so weiter und so weiter.

Op welke grond zou dat evt verboden zijn dan?
Apv? Wordt ik die geacht te kennen als ik niet uit buurt kom?
Artikel uit verkeerswet?

Frank

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #2 Gepost op: 10-11-2010, 11:15 »
Niet rijden op de daarvoor bestemde rijbaan, beschadigen van andermans bezit  ???
 
Maar ik zou het gewoon doen, als het verantwoord is.
 
Zie ook: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=7753.0

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #3 Gepost op: 10-11-2010, 11:15 »
ik rij er gewoon. niet te vaak dezelfde route natuurlijk.

elk argument mbt natuur en broedende vogels kun je zo over werpen door als tegenwerping te gebruiken dat als RW gaat maaien die ook gewoon doorrijden, wat ze ook tegenkomen.......

ik maak mij er iig geen zorgen om als ik er rij, zijn vaak de leukste verbinding routes 8)



Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #4 Gepost op: 10-11-2010, 11:20 »
Niet rijden op de daarvoor bestemde rijbaan, beschadigen van andermans bezit  ???
 
Maar ik zou het gewoon doen, als het verantwoord is.
 
Zie ook: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=7753.0 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #5 Gepost op: 10-11-2010, 11:29 »
Niet rijden op de daarvoor bestemde rijbaan, beschadigen van andermans bezit  ???
 
Maar ik zou het gewoon doen, als het verantwoord is.
 
Zie ook: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=7753.0
Maar dan zou je dus suggereren dat er wel een rijbaan loopt.

Je rijdt op een weg. Zo'n weg kan onderverdeeld zijn in bijvoorbeeld een fietspad, wandelpad, ruiterpad en rijbaan. Maar als die onderverdeling er niet is, dan kan je daar volgens mij nooit een boete voor krijgen.

Volgens mij bestaat er ook niet een boete voor "het volgen van een andere route". Want dat is het geval als een beamte vervolgens wijst naar een rijbaan op een andere weg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2010, 12:06 »
Wegenverkeerswet zegt in artikel 1 dat onder een weg wordt verstaan:

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 zegt weer specifiek iets over de plaats op de weg.

Even doorspitten tot artikel 10  ::) ;)


§ 1. Plaats op de weg
      
Artikel 4
        1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
        2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
        3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
        4.In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
       
Artikel 5
        1.Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
        2.Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
        3.Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.
        4.Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
       
Artikel 6
        1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
        2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
        3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
         
Artikel 7
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.

Artikel 8
        1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
        2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
        
Artikel 9
Voetgangers mogen de rijbaan gebruiken, indien zij een kolonne, een optocht of een uitvaartstoet vormen.

Artikel 10
        1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
        2.Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.


Maw je moet met je motorfiets de rijbaan gebruiken en de berm mag je alleen gebruiken om je aanhanger te parkeren  :-X :D ;)
Gerrit :)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2010, 12:09 »
Maar dan zou je dus suggereren dat er wel een rijbaan loopt.

Je rijdt op een weg. Zo'n weg kan onderverdeeld zijn in bijvoorbeeld een fietspad, wandelpad, ruiterpad en rijbaan. Maar als die onderverdeling er niet is, dan kan je daar volgens mij nooit een boete voor krijgen.

Volgens mij bestaat er ook niet een boete voor "het volgen van een andere route". Want dat is het geval als een beamte vervolgens wijst naar een rijbaan op een andere weg.
Ik ging idd uit van een berm langs de weg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1819
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2010, 12:40 »
ik heb dubbel gepost op de tel. Zie ik foutje.

Ik doe/deed het wel berm slootkant klaverbad enz. Maar ben benieuwd hoe het zit als een of andere gast mee aanspreekt.
In polder zijn sloten zo breed en ver van weg dat die daar niet bij hoort .
Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2010, 12:41 »
Volgens artikel 8 mag ik mijn paarden in de berm loslaten  :D
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #10 Gepost op: 10-11-2010, 14:41 »
Ik ging idd uit van een berm langs de weg.
Hmm, in de vraag las ik op een of andere manier ook de vraag af je langs slootkanten mag rijden.

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #11 Gepost op: 10-11-2010, 14:49 »
De berm is bij gebrek aan een stoep (of fietspad) de plek waar voetgangers horen te lopen.
Lijkt mij dat de berm verboden gebied is behalve als je naast je motor loopt of je voort laat trekken door een paard.

Leuk is anders, maar ik kan me nu even geen bermboete veroorloven.
As je maar niet falt!

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #12 Gepost op: 10-11-2010, 14:52 »
Door de berm een file inhalen is nog steeds rechts inhalen.
As je maar niet falt!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #13 Gepost op: 10-11-2010, 18:18 »
Ik heb regelmatig langs wegen door de berm gereden of langs de snelweg in de bosjes, soms maak ik op die manier een hele rit, maar ben nog nooit aangehouden dus weet eigenlijk ook niet wat ze je kunnen maken.
Dat het erg leuk is weet ik wel  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: op welke grond verboden in berm of waterkant te rijden?
« Reactie #14 Gepost op: 10-11-2010, 18:32 »
Ik heb regelmatig langs wegen door de berm gereden of langs de snelweg in de bosjes, soms maak ik op die manier een hele rit, maar ben nog nooit aangehouden dus weet eigenlijk ook niet wat ze je kunnen maken.


Twee opties:

Niet de rijbaan gebruiken als bestuurder van een motorvoertuig, rijdend zegge €90 + €6 administratiekosten

Niet de rijbaan gebruiken als bestuurder van een motorvoertuig, stilstaand zegge €60 + €6 administratiekosten

 :-X :-\ :-X

Gerrit :)