Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stichting opzetten  (gelezen 12993 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Stichting opzetten
« Gepost op: 25-02-2013, 20:35 »
In ben op zoek naar gedegen advies (zonder dat de euro's meteen de zak uit vliegen) mbt het nut van en het opzetten van een stichting voor Allroadmaniacs.

Er worden (gelukkig) veel evenementen georganiseerd door diverse vrijwilligers. Deze evenementen zijn tot op zekere hoogte risico vol in de zin dat er kans is op ongelukken en daaruitvolgende schadeclaims van eventuele werkgevers/deelnemers/verzekeringen. Om de organisatoren en mijzelf niet hoofdelijk aansprakelijk te maken ben ik op zoek naar een mogelijkheid om dat af te dekken.

Een goedkope optie is denk ik het opzetten van een stichting, maar ik kan eigenlijk niet zo veel vinden over aansprakelijkheid van bestuursleden van een stichting. De Allroadmaniacs stichting zal enkel inkomsten hebben uit donaties en misschien wat sponsorgelden zodat de kas niet vet gevuld zal zijn en er in geval van het aanspraak maken daarop er weinig te halen valt en de stichting "failliet" zal gaan (kan dat bij een stichting?)

De stichting zal uit een bestuur bestaan van wel één persoon (dat moet toch wel mogelijk zijn?), kantoor aan huis, vergaderen met eigen koffie etc, dus de kosten zullen laag zijn.

Is er iemand die ervaring heeft met het opzetten van een stichting? Advies kan geven, en met name de zekerheid kan geven dat als er iets vanuit de stichting wordt georganiseerd dat de vrijwilligers niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden? Wat zou er allemaal in de statuten moeten komen, graag zo algemeen mogelijk....

Daarnaast probeer ik een doelstelling (verplicht in de stichtingsakte) op te stellen die het doel van ARM zo breed mogelijk weergeeft, inclusief en deel webhosting/ontwikkeling (kan ik mijn laptop tenminste ook deels declareren  :D). Hoe een eventueel liquidatiesaldo moet worden besteed (als dat er dan nog is, ik heb aan het eind natuurlijk behoorlijk wat te declareren) is wel duidelijk, we huren gewoon Rutten weer eens af of zo (geld gaat dus naar een door vrijwilligers te organiseren evenement).

Uiteraard moet er nog wat aan de notaris betaald gaan worden, daar zal ik geld voor ter beschikking moeten gaan stellen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Stichting opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2013, 20:38 »
Een avocado heeft een GRATIS inloop-spreekuur laat je daar eens bijpraten.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Stichting opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2013, 20:46 »
Kan ook ja, maar ik praat liever met één van de ingeschreven leden hierover, die begrijpt wat ik voor ogen heb....

Wat voor administratieverplichtingen zitten er eigenlijk aan een stichting?

KvK inschrijving zit er ook aan vast zie ik.

Wat te doen met het vastleggen van een vestigingsplaats? Gewoon huisadres met als gevolg van verhuizing weer kosten maken om de statuten aan te passen? Of zijn daar andere mogelijkheden in?

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Stichting opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2013, 20:53 »
helaas geen verstand van maar denk wel dat dit een goede stap is

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Stichting opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2013, 20:56 »

Misschien dat Luipaard daar wat meer over kan vertellen. Heeft een klein beetje ervaring met oprichten van stichting...

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stichting opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2013, 21:25 »
KvK inschrijving zit er ook aan vast zie ik.

KVK is het minste van je zorgen, die doen toch bijna niks voor je. Als je je 40 euro (of zoiets)  afdraagt hoor je de rest van het jaar toch niks meer van ze. Je kunt daar wel even navragen, maar weet niet of je d'r veel aan hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Stichting opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2013, 21:32 »
Voorzitter is toch altijd hoofdelijk aansprakelijk, althans dat us zi bij verenigingen zo.



Ff volgen met interresse dit draadje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Stichting opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2013, 22:00 »
Kan mijn moeder (71) eens vragen die is zowat Haar hele leven en nog steeds secretaris/penningmeester van een vereniging. Alleen het bestuur is er nog aan leden waardoor de vereniging nog bestaat.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Stichting opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2013, 22:24 »
een stichting en een vereniging is niet hetzelfde.

voor zover ik weet:
een vereniging (niet bij de notaris opgericht) heeft beperkte gerechtelijke status: je moet statuten hebben, en een ledenvergadering die ze goedkeurd.  kvk registratie en verder niets. Als vereniging doe je er verstandig aan een evenement-verzekering te hebben, voor het geval iemand je aansprakelijk stelt.
Ik lees net (zie link hieronder) dat je dan dus hoofdelijk aansprakelijk bent, maar dat weer kan beperken door KvK registratie... zie:

http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/overzicht-van-alle-rechtsvormen/de-vereniging/

en ook:
http://www.kvk.nl/ondernemen/aansprakelijkheid-en-verzekeringen/aansprakelijkheid-van-bestuurders/


een stichting is een ander verhaal: bij een stichting is het bestuur hoofdelijk aansprakelijk.  (edit: ik lees nu dat dat ook niet 100% waar is...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Stichting opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 25-02-2013, 22:47 »
Een stichting is een rechtspersoon en kan gewoon failliet. Mag zelfs gewoon winst maken en betaalt dan vennootschapsbelasting.

Weet niet of dat mag, een 1-persoons stichting, maar dat kan Ejay je vast vertellen.

Liquideren van een stichting en de activa naar je zelf overboeken mag niet. Bij opheffen moeten de activa nagenoeg weg zijn.

Grootste val waar mensen intrappen: een plotse BTW-vordering met terugwerkende kracht, bijv. over de toerritjes die je de afgelopen 5 jaar hebt georganiseerd voor een bodemprijsje.

Heb zelf een stichting gehad met twee vrienden voor het organiseren van studentenreizen. We kregen toen over het deel dat de reis nog in Nederland plaats had gevonden een naheffing van 5 jaar. Dat was even schrikken want we hadden het voor bijna kostprijs georganiseerd!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Stichting opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2013, 23:21 »
Mja, die semi-verplichte bijdragen maken het niet makkelijk natuurlijk.

Je wil dus echt de ritten organiseren onder de ARM-naam?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Stichting opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2013, 23:52 »
Ook ik ga dit topic met interesse volgen, ben benieuwd waar we uit komen.

Momenteel ben ik van mening dat we het vraagstuk rond (persoonlijke) aansprakelijkheid niet oplossen met de oprichting van een rechtspersoon.

Sterker nog, je zou het zelfs juist een probleem kunnen maken. De verschillende evenementen worden nu georganiseerd/gecoordineerd tussen een losse groep individuen, die contact hebben via dit forum. Alle deelname is expliciet op eigen gelegenheid en risico, en er zijn nooit verplichtingen om mogelijke risico's te nemen. Hoe dat in de "juridische werkelijkheid" is verschilt uiteraard per geval en zal altijd bron van discussie/speculatie blijven - totdat je expliciet een rechtspersoon opricht om aansprakelijkheden te dragen; je creeert dan het probleem dat je juist op wou lossen (en waarvan ik betwijfel of het ueberhaupt een probleem is).

Wat volgens mij wel redenen kunnen zijn om een 'club' op te richten, zijn bijvoorbeeld de onderdelen waar wel degelijk verplichtingen aan hangen. Bijvoorbeeld deelname aan evenementen waar kosten voor gemaakt worden (huur een crossbaan), of gezamenlijke verplichtingen naar derden zoals hostingkosten. Maar om dergelijke zaken te kunnen organiseren in een rechtspersoon zal je inderdaad snel richting een vereniging gaan met de reed genoemde aandachtspunten zoals formele ledenvergaderingen, statuten, huishoudelijk reglementen, etc. Er zijn op evenementniveau al enkele formaliserings-initiatieven of -discussies die deze kant uit neigen.

Een goede tip is altijd om te kijken bij vergelijkbare constructies, bijvoorbeeld de DTA of Twente Offroad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Stichting opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2013, 08:17 »
Volgens mij kun je je nooit helemaal hoofdelijk buiten aansprakelijkheid stellen. Ook binnen een stichting kan er altijd een claim komen naar de bestuurder. Al is het maar voor onbehoorlijk bestuur. Wat je daar onder kunt 'ophangen' weet ik ook niet. Geen idee of je evenementen met vervelende afloop daar op één of andere manier onder zou kunnen scharen.  ???


edit: overigens kun je je daar dan wel weer voor verzekeren. Mja, dat zal wel niet goedkoop zijn en schiet zijn doel wellicht voorbij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Stichting opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 26-02-2013, 08:29 »
Voordat je echt een Stichting opricht is toch vooral mijn vraag welk probleem je op wilt lossen wat niet zonder een stichting kan? Als het gaat om hoofdelijke aansprakelijkheid rondom de site zelf kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar ARM is toch (officieel) niets meer dan dit forum? Ik zou zeker geen evenementen officieel maken, daar zie ik de voordelen niet van in.



groeten,


Jos

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Stichting opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 26-02-2013, 08:34 »
Hoe zit het met aansprakelijkheid van bv de circuitdag in Rutten. Ik huur de baan en laat andere voor een klein bedrag rond rijden. In het topic stel ik dat deelname op eigen risico is en dat opgave betekend dat je op eigen risico rondrijd. Maar wat als er iets gebeurt? Bij een vorige dag waren 2 schouder blessures.

of een rit door het bos en een deelnemer raakt een boom? Motor kapot, breuken bij de rijder. Eigen risico of voor de voorijder/organisator?