Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vergelijk verschillende meet methodes  (gelezen 2722 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4366
Vergelijk verschillende meet methodes
« Gepost op: 22-10-2010, 08:43 »
Weet niet of dit al gepost is, maar iig wel interessant:
http://www.knmv.nl/uploads/multimedia/KNMV_Motorsport_Geluidsonderzoek.pdf

Ook leuk dat sneeuw zoveel uitmaakt. Zou het dan niet helpen om alle circuits vol te gooien met houtsnippers?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #1 Gepost op: 22-10-2010, 09:10 »
Weet niet of dit al gepost is, maar iig wel interessant:
http://www.knmv.nl/uploads/multimedia/KNMV_Motorsport_Geluidsonderzoek.pdf

Ook leuk dat sneeuw zoveel uitmaakt. Zou het dan niet helpen om alle circuits vol te gooien met houtsnippers?
Inderdaad interessant!

Volgens mij dempt sneeuw minder je denkt en is het rekenmodel niet geschikt (hence de belachelijke uitkomst).

Wat ik interessant vindt is dat ze de 2m max-methode een goede methode van meten vinden.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #2 Gepost op: 22-10-2010, 09:18 »


Volgens mij dempt sneeuw minder je denkt ..

Waarom is het dan zo stil buiten als het een keer gesneeuwd heeft?  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #3 Gepost op: 22-10-2010, 10:24 »
Waarom is het dan zo stil buiten als het een keer gesneeuwd heeft?  :-\

Dan zit (bijna) iedereen binnen  :-X :D
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2010, 20:12 »
Wat ik interessant vindt is dat ze de 2m max-methode een goede methode van meten vinden.

Waar lees je dat?
Ik heb het rapport nu een paar keer doorgelezen en vind het niet ???
 
Maar wat ik in eerste instantie echt interessant vind is toch wel dat een 250CC 4takt net zo veel herrie kan maken als een 450cc 4takt.
En helemaal als je bedenkt dat geluid gewoon luchtverplaatsing is en een 250CC echt heel veel minder lucht verplaatst dan een 450cc.
 
Als ik er een beetje veder over nadenk lijkt mij dat het logische gevolg van een optimaal op vermogen getunede uitlaat.
 
Maar als ik dan nog verder nadenk, denk ik nog steeds dat het toch onderscheidend zou moete zij dat er minder lucht en daarmee minder energie de omgeving inslingerd wordt.
Of heeft dat met het (hogere) toeretal van een 250cc te maken?
 
Wie weet er meer?
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2010, 20:16 »
5. Beoordeling en conlusie, tweede alinea.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2010, 20:29 »
5. Beoordeling en conlusie, tweede alinea.
Hieronder de tweede alinea..... ik zie het niet!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #7 Gepost op: 22-10-2010, 20:33 »
Hieronder de tweede alinea..... ik zie het niet!

Ja sorry, ik zit niet op te letten.

Ik doel op het feit dat nu bij nagenoeg alle ritten wordt gecontroleerd met een statische, onbelaste meting, terwijl de 2m-max-methode beter de werkelijkheid weergeeft. Dat vind ik interessant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #8 Gepost op: 22-10-2010, 20:39 »
Ik doel op het feit dat nu bij nagenoeg alle ritten wordt gecontroleerd met een statische, onbelaste meting, terwijl de 2m-max-methode beter de werkelijkheid weergeeft. Dat vind ik interessant.

Oooooh vindt je dat interessant!
Ik vond mijn vraag veel interessanter  :D :D :D :D :D :D ;)
 :stupid:
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Vergelijk verschillende meet methodes
« Reactie #9 Gepost op: 22-10-2010, 21:52 »
Dat is ook de reden dat we bij CG allereerst op gehoor testen bij 8.000 / 9.000 tpm alsof de mannen aan het starthek staan. Je kunt dan ook ineens parallel keuren omdat je 3 dB verschil er heel makkelijk uitpikt. Daarna worden ze nog eens individueel met een dB-meter getest.

Het resultaat: minder onterechte afkeuringen maar voor veel mensen ook helaas minder onterechte goedkeuringen.

De machine van Joost was een mooi voorbeeld met een Yosh. Iets van 97 dB bij  5.000 tpm maar slechts 111 dB bij 2M @ Max. Dus een onterechte afkeuring.

Daarom hebben we bij de HvB een aantal afgekeurde mensen ook maar even op 2M@Max getest om het zeker te weten dat ze een bak herrie maakten. Helaas geen onterechte afkeuringen tegengekomen.

Post Merge: 22-10-2010, 21:55
Inderdaad interessant!

Volgens mij dempt sneeuw minder je denkt en is het rekenmodel niet geschikt (hence de belachelijke uitkomst).

Wat ik interessant vindt is dat ze de 2m max-methode een goede methode van meten vinden.

Bij koude / vorst moet je 2 dB coulanter zijn aangezien bij vorst alles harder klinkt, maar...

...lucht dempt, zeker ook lucht tussen sneeuwvlokken.

Wat moet je dan doen? Een 90 graden downpijpje, richting sneeuw gebruiken. Ik heb hier een eindkap van een HGS TM en daar zit zo'n tuutje aan. Zo kan ik mijn RMZ ook als bladblazer gebruiken ;D