Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: gyroscopisch effect  (gelezen 11965 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #30 Gepost op: 09-01-2009, 23:28 »
Hehe ik zit ook al met twee vingers aan elkaar rare bewegingen te maken :P .

Maar, inderdaad, de zwaartekracht heft de middelpunt vliedende kracht op. Maar dat is in een bocht. Je wil ook als je rechtdoor gaat, of al voor de bocht je motor schuin leggen. En dan is het simpel kracht maal arm, waarbij het scharnier punt dus bij de twee wielen zit. Dus je inderdaad, heeft er weinig mee te maken (nouja, wel met de husa), maar je wil het zwaartepunt zo laag mogelijk hebben.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #31 Gepost op: 09-01-2009, 23:32 »
Ja gezellig ga je mee zat worden?  ::)  Hier om de hoek weet ik nog 'n kroeg..
 
 :D
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #32 Gepost op: 09-01-2009, 23:34 »
Ingewikkelde materie, die op de vrijdag avond voor mij niet direct te bevatten is  ;)   :o
 
Nog even terugkomend op de vraagstelling. Wat is nu de invloed (lees: hoe groot) van het gyroscopisch effect van de wielen en van het motorblok...en is dit effect linear of exponentieel?
 
Misschien staat het antwoord inmiddels in de reply's...maar die moet ik met een helder hoofd nog eens goed doorlezen  :confused: 
 
Truste!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #33 Gepost op: 09-01-2009, 23:35 »
Ja gezellig ga je mee zat worden?  ::)  Hier om de hoek weet ik nog 'n kroeg..
 
 :D

Ja leuk, ik zal de prairy hier oplopen en kijken of er nog iemand onder een boom zit waar ik gezellig ff een doorloopje mee kan maken naar de kroeg hier 25 km verderop....(als we dat halen)....kunnnen we het er onderweg mooi eens even over dit ingewikkelde vraagstuk hebben... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #34 Gepost op: 09-01-2009, 23:39 »
Zo, net mijn Grolsche op, ik ga met de hond wandelen.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #35 Gepost op: 09-01-2009, 23:42 »
Zo, net mijn Grolsche op, ik ga met de hond wandelen.

Dat heb ik net gedaan....ik heb er 2.......waren al ongeduldig.....normaal ga ik om 10 uur...maar ff daarna begint Dakear...dus ff wachten jongens... ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #36 Gepost op: 10-01-2009, 00:05 »
Maarre, kletsend met Kibbe onderweg naar de kroeg (zulle fijn 'n taxi belle??) overpeins ik hardop Shifty's werkelijke vraag....
 
Stel je voor dat je op een kleine flex een blad zet van 2 meter doorsnee.. Het blad zal blijven stilstaan en het appraat rukt bij starten zowat je hand eraf (of omgekeerd: wat als je flex vastslaat..? Of je boorhamer..)
 
Gyroscopisch effect van de wielen op een motor is te verwaarlozen omdat de voortbewogen massa vele malen hoger is dan dat van de alu wielen (of je moet heel hard met walswielen gaan rijden ::) ).
 
Het hele apparaat is, op snelheid, meer 'n beetje massa in beweging. Op een gegeven moment zal, afhankelijk van de voortbewogen massa en naarmate de snelheid afneemt, een omslagpunt komen waar de zwaartekracht steeds groter wordt ten opzichte m.vl.kr. en valt de motor uiteindelijk om.
 
Maar hier zijn ook aspecten van Fr @ venture zijn stelling van invloed.
 
Zoiets. Meen ik.. Hey Kibbe is die taxi al daar???
Avonturier!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #37 Gepost op: 10-01-2009, 00:25 »
Dat heb ik net gedaan....ik heb er 2.......waren al ongeduldig.....normaal ga ik om 10 uur...maar ff daarna begint Dakear...dus ff wachten jongens... ;)

Man man man, het is echt zo mooi om nu met de volle maan en de sneeuw door het bos te lopen.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #38 Gepost op: 10-01-2009, 00:30 »
Maarre, kletsend met Kibbe onderweg naar de kroeg (zulle fijn 'n taxi belle??) overpeins ik hardop Shifty's werkelijke vraag....
 
Stel je voor dat je op een kleine flex een blad zet van 2 meter doorsnee.. Het blad zal blijven stilstaan en het appraat rukt bij starten zowat je hand eraf (of omgekeerd: wat als je flex vastslaat..? Of je boorhamer..)
 
 (of je moet heel hard met walswielen gaan rijden ::) ).
 Maar hier zijn ook aspecten van Fr @ venture zijn stelling van invloed.
 
Zoiets. Meen ik.. Hey Kibbe is die taxi al daar???

Ja...zegmaar......


Of we lopen of fietsen hier, en als we er niet op de motorfiets of automobiel kunnen komen............dan komen we er ook niet!...

Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #39 Gepost op: 10-01-2009, 00:32 »
Goede kroeg hier, bier, whiskey en roken zonder boetes ;)
 
Mare.. neem een tol.. [voor de oude jongens ;) ] .. deze blijft overeind door z'n rotatie.. neem een stukje touw met iets zwaars er aan gebonden en draai het rond..
 
Dat is wat er gebeurd in de motor.. krukas met rotor en dat middelpunt vliegende kracht versterk door de zuiger..
 
'Tuurlijk zijn er meer factoren maar het speelt zeker een rol in de stabilitiet van een motorfiets..
 
Als fietsenmaker kan ik uit gaan breiden over het verschil in balhoofdhoeken en andere factoren die bepalen dat een omafiets anders stuurt en fiets dan een ATB of racefiets maar de Glenfiddich smaakt te goed en moet morgen weer werken ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #40 Gepost op: 10-01-2009, 00:51 »
Hence the difference tussen CBRren en off-roads.. Balhoofdhoek en naloop!
 
Ehmmm.. Kibbe? Kan ik anders f bij jou achterop want mijne ligt uit mekaar  :-*
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #41 Gepost op: 10-01-2009, 01:04 »
Volgens mij maakt het gyroskopisch effect van de wielen wel degelijk uit bij het rijden.
Waarom?
Probeer het volgende maar eens.
Zoek een ongelijk pad op (sleuven, richels, sporen en gaten).
Rij over dit pad met een constant toerental, bv. 4500 omw/min (om het effect van de motor in iedere test even groot te houden).
- Rij dit pad in de 1e versnelling.
- Rij dit pad in de 2e versnelling.
- Rij dit pad in de 3e versnelling.
- Rij dit pad in de 4e versnelling.
- Herhaal dit, zolang je durft en hoeveel versnellingen je hebt.
 
Het resultaat zal (mijn inziens) zijn:
Hoe hoger de versnelling, hoe stabieler de fiets.
(Een paar jaar terug met een 450 soms aan KNMV off-road ritten meegedaan. Als je dan over een maisplak reed als 400e deelnemer, dan had je absoluut geen stabiliteit in de eerst twee versnellingen. Het geheel reed zich steed beter (stabieler) vanaf de 3e of hogere versnelling)
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #42 Gepost op: 10-01-2009, 13:24 »
constant toerental, bv. 4500 omw/min (om het effect van de motor in iedere test even groot te houden).
- Rij dit pad in de 1e versnelling.
- Rij dit pad in de 2e versnelling.
- Rij dit pad in de 3e versnelling.
- Rij dit pad in de 4e versnelling.
- Herhaal dit, zolang je durft en hoeveel versnellingen je hebt.

Die proef is leuk bedacht maar zegt niets meer over het gyroscoopeffect omdat de snelheden in alle versnellingen anders zijn.
Hierdoor is het mogelijke gyroscoop effect van de wielen wel anders (en dat willen we ook weten, dus dat is wèl goed aan deze proef) maar de hoeveelheid kinetische energie van het geheel ook helemaal anders.
Die hoeveelheid energie bepaald mede of een zand richel jou tegenhoud, van richting veranderd of dat je er gewoon doorheen/overheen dendert.

Daarom is die test die in Bicycling Science is beschreven juist zo goed!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #43 Gepost op: 10-01-2009, 13:31 »
...

Daarom is die test die in Bicycling Scinece is beschreven juist zo goed!

Vertel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: gyroscopisch effect
« Reactie #44 Gepost op: 10-01-2009, 14:26 »
Vertel.

Ja heeeee  ??? , heb je niet het hele topic gelezen dan  :o ??? :-X ??
Gewoon even terug naar pagina 1 van dit topic en dan de eerste reactie van Fr@venture ;) .
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt