Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!  (gelezen 3594 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Gepost op: 04-09-2008, 10:04 »
Zaterdagmiddag en -avond zal Erik Vegt op het Travelmaniacsweekend aanwezig zijn met een prototype van zijn Track T800 CDI dieselmotorfiets.
Na zeer positieve rij-imressies in KicXstart (nr. 6) en de Duitse pers kunnen we hem zaterdag 13 september in het echt beleven.

De productie is gestart van een 50-tal machines. Het design is intussen ingrijpend en zeer geslaagd aangepast.



De machine die Erik meeneemt is nog een prototype; het definitieve kuipwerk wordt momenteel nog gemaakt bij de leverancier.

Natuurlijk wil iedereen weten hoe dat nou rijdt! Even met Erik over gesproken, maar dit prototype leent zich daar helaas niet voor. Hij doet het wel, maar juist omdat het een prototype is waar heel veel tijd, geld en know-how in verwerkt zit, is Erik er erg zuinig op.

Proefrijden kan overigens zeker wel, maar dan bij Erik z'n bedrijf in Valkenburg, Zuid-Holland (bij Katwijk). Zie www.dieselmotorfiets.nl of mail met info@evaproducts.nl
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2008, 10:19 »
Hé da's gaaf! De motor is er zo qua uiterlijk in ieder geval goed op vooruit gegaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2008, 14:08 »
Heb hem laatst gezien en horen draaien. Ziet er erg leuk uit! en bovendien iets om bij te lekkerbekken voor de techneuten onder ons. Enige nadeel: Als je ergens met die motor komt heb je geheid een horde omstanders die willen weten hoeveel het kost, wat ie gebruikt en hoe hard ie kan....... Maar Erik verteld dat graag want hij is er zelf helemaal bezeten van!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #3 Gepost op: 04-09-2008, 21:24 »
Buitengewoon wat Erik van dit project heeft gemaakt.
Ik ben diep onder de indruk. En dat meen ik echt!!!!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #4 Gepost op: 04-09-2008, 21:31 »
na de vakantie maar eens ff langs voor een proefritje :-X ::) 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #5 Gepost op: 05-09-2008, 09:13 »
Ben benieuwd! Wil em graag zien!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #6 Gepost op: 05-09-2008, 09:29 »
 :o Met die site en geen nieuws was ik er al bijna vanuit gegaan dat het project mislukt was. Is het nou een zelf ontwikkelde dieselmotor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #7 Gepost op: 05-09-2008, 10:52 »
Kun je Erik allemaal lekker zelf vragen! Die man praat er enorm gepassioneerd over!
Ben reuze benieuwd, want het ziet er echt leuk uit. Heb zelf een auto met CVT en ben daar erg enthousiast over. Heb hem zien wegrijden en het ziet er in ieder geval soepel uit. Automaat op een motor? Ik ben voor! Steeds meer scooters en dergelijke hebben dit systeem en het schijnt gewoon erg goed te werken. Volgens erik is een soortgelijk systeem ook in snowmobielen te vinden en het schijnt al helemaal vrij van kinderziekten te zijn. Weg met de koppeling! (Ik had vroeger zelf al een DAF 33 met Charratels...)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2008, 14:51 »
Tja, van doorn transmissie is al jaaaren geleden getest in formule 1 auto's. Verboden omdat het tegoed presteerde.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2008, 09:02 »
:o Met die site en geen nieuws was ik er al bijna vanuit gegaan dat het project mislukt was. Is het nou een zelf ontwikkelde dieselmotor?

een smart dieselmotor

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2008, 09:57 »
Klopt, 3 cilinder 800cc commonrail diesel (CDI laatste generatie) van MB.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2008, 22:11 »
Gisteren heeft Erik mij een stukje op de diesel laten rijden. Ik rij zelf toevallig een auto met diesel en CVT, dus het principe is mij niet vreemd. Het is alweer even geleden dat ik nog kinderlijk enthousiast kon worden over een motor, maar nu was het weer zover. Wat een bizar gave ervaring. Complimenten aan Erik dat hij zo'n uitgebalanceerde en fijn rijdende motorfiets heeft weten te creeren! Ik mocht onder toeziend oog van een tiental mensen direct een 180 graden draai maken en dat was even wennen. geen koppeling.... Maar het ging direct lekker. Het meeste wennen is het dieselgeluid! Als je gas geeft versnelt hij heerlijk soepel met die karakterestieke "TDI diesel" schop onder je kont. Verslavend gewoon. Alsof je een heeeel lang elastiek binnenhaalt. 45 pk lijkt niet veel maar ik kan iedereen verzekeren dat ze geen vermogen tekort zullen komen! Later ben ik met de 990 adventure nog even achter Erik aangereden en  moest ik flink poken om hem bij te houden! Die 990 heeft dus wel het dubbele vermogen... Wat een tof ding. Ik wens Erik alle succes en ben er van overtuigd dat dit een succes kan worden. Dit concept deugt gewoon. O ja, en het stuurt nog fijn ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #12 Gepost op: 15-09-2008, 11:57 »
45 pk lijkt niet veel maar ik kan iedereen verzekeren dat ze geen vermogen tekort zullen komen! Later ben ik met de 990 adventure nog even achter Erik aangereden en  moest ik flink poken om hem bij te houden! Die 990 heeft dus wel het dubbele vermogen...
Vroeger op school geleerd dat pk's staan voor topsnelheid en koppel voor trekkracht. Vergelijk de gegevens maar (uit Promotor):

Track: 54 pk bij 3000-4500 tpm, max koppel 146 Nm bij 3000 tpm, max snelheid 185 km/h, gewicht droog 214 kg => 1,5 kg/Nm
KTM 990 Adv: 98 pk bij 8500 tpm, max koppel 95 Nm bij 6500 tpm, max snelheid ca 225 km/h, gewicht droog 199 kg => 2,1 kg/Nm

Het lijkt me dus niet zo raar dat het niet meevalt om de Track bij te houden met een 990 Adventure....  :(    Hij is de helft sterker!!!

Handig als je met motor en caravan op vakantie wilt!  8)
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #13 Gepost op: 15-09-2008, 14:02 »
Plus dat die CVT regelt dat je steeds in je max koppel gebied zit.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 54
Re: Dieselmotorfiets aanwezig op TravelManiacs weekend !!!
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2008, 12:02 »
Een prachtig origineel designkenmerk is die -oneerbiedig gezegd- 'plank' die van tank,
boven het stuur langs, naar het windscherm loopt.


http://img250.imageshack.us/img250/2286/img6429es6.jpg

Iets breder nog: kun je een echt grote tanktas kwijt.