Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zwevend vs vast?  (gelezen 2869 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Zwevend vs vast?
« Gepost op: 13-12-2010, 11:02 »
Weet iemand het verschil in remkracht / verkorting remweg tussen een zwevende en een vaste schijf?

Ik kan in China een precision lasered floating disk kopen waarvoor ik er 2 kan kopen tegen de prijs van een origineel.

Zou dat wat kunnen zijn? Ik heb een Nissin 2-zuiger klauw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2010, 13:26 »
Volgens mij heeft floating disk niets met performance te maken maar meer met:

- meebewegen met axiale vervorming
- onafgeveerd gewicht (lichter metaal voor de kern)
- Herbruikbaarheid van kern bij versleten disk

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2010, 13:29 »
Werkt dat nog als er modder tussen komt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2010, 13:33 »
Dat vraag ik me ook af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2010, 14:20 »
Een zwevende schijf gebruik je in principe bij een vaste klauw ( remzuigers aan beide zijden).
Vaste schijf over het algemeen bij een zwevende (verplaatsbare) klauw.

Ik heb 20 jaar een zwevende voorrem schijf op mijn oude (1985) KTm gehad en daarmee ook nooit enig nadeel ondervonden, buiten af en toe de floaters vervangen. Ook als deze iets krom is rammelt deze mooi tussen de blokken door.

Btw Arashi of S3 ?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2010, 14:47 »
De huskie heeft standaard een zwevende disk achter. Alhoewel die niet zo zeer heen en weer maar meer in de draairichting wat speling hebben.

Het "performance" aspect eraan zou moeten zijn dat de blokjes aan beide zijden van de disk nog beter tegelijkertijd aangrijpen voor een beter drukpunt.
Ook het voorkomen van temperatuurverschillen in (1) een stuk materiaal (remvlak en kern) kan helpen bij het niet krom raken van je schijf. Bij zo'n zwevende kan de buitenkant best wat uitzetten zonder dat de kern meedoet.

Op de TDM heb ik er ook gehad, hele mooie die snel roesten (die remmen beter). Die rammelde als ik door de woonwijk reed erg leuk. Vooral de reacties als je zegt "dat zijn m'n remmen die los zitten" waren erg leuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2010, 14:52 »
op Beta en TM zitten standaard zwevende (floating) schijven in het voorwiel.
Bij de Dakar motoren zie je ook eigenlijk alleen maar zwevendeschijven van motomaster

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2010, 17:36 »
Paul had mooie wave disk vanuit china op zijn wegmotor. Na nog geen 100 km waren ze al krom

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2010, 17:42 »
Het schijnt dat die zwevende schijven minder snel krom gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2010, 18:50 »
En volgens wikipedia grijpen de remblokken beter aan bij een zwevende remschijf:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki?search=Zwevende+remschijf

Had ze ook op mijn r1100gs, dat waren ook rammelde remschijven..
Klinkt een beetje gammel op de klinkers in onze straat...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Zwevend vs vast?
« Reactie #10 Gepost op: 14-12-2010, 07:59 »
DR 650 SE heeft standaard een zwevende voorschijf. Mankeert dusverre nooit wat aan.
Ook niet aan de vaste voorschijf van de DR 650 R overigens.

Harder remmen doet het niet, maar in theorie remt ie wat fijner...