Nu begrijp ik waarom het ktm-tje makkelijker rijd dan de BMW.
Maar inderdaad; je voelt de in de lengte liggende krukas van de BMW wel degelijk, en het bevordert de stabiliteit in de bocht niet.
Precies.
Een KTM rijdt sowieso makkelijker in de bochten dan een BMW boxer, maar dat geldt ook voor Honda, Yamaha of een BMW 1 cilinder.
Maar eigenlijk had je nu juist moeten zeggen dat je snapt waarom zo'n Husaberg nog makkelijker door de bochten gaat :-) toch?
Daar staat dan weer tegenover dat een BMW weer gemakkelijker van de grond te rapen is. En da's best makkelijk als je er vaak mee omvalt :-)
De verklaring is in woorden een beetje lastig te geven, maar is ongeveer als volgt.
Als je een motorfiets vanuit de rechtuitstand de bocht om stuurt, dan snap je dat de massa van die motor verplaatst gaat worden.
Stel je die massa voor alsof deze geconcentreerd is in 1 (denkbeeldig) punt, het zwaartepunt.
Van boven af gezien zal dit zwaartepunt naar links of naar rechts bewegen als je het stuur beweegt.
Dit kost kracht en dat vertaalt zich in minder makkelijk sturen.
Heel erg versimpeld bestaat een motorfiets uit maar twee elementen,
- de voorpartij (alles voor het balhoofd, voorvork met voorwiel enz)
- de achterpartij (alles aan de achterkant van het balhoofd, het hoofdframe)
Deze twee elementen hebben te samen drie draaipunten.
-1- het contactpunt van het voorwiel met het wegdek,
-2- het balhoofd (wat eigenlijk geen punt maar een lijn is)
-3- het contactpunt van het achterwiel met het wegdek
Teken je dit uit op papier dan zie je een lijn vanuit het balhoofd (-2-) naar punt (-3-).
Als je het stuur omgooit zul je merken dat alles boven deze lijn een andere kant op beweegt dan alles wat zich onder deze lijn bevindt.
Daarom wordt dit de neutrale lijn genoemd :-)
In termen van handelbaarheid is het nu hopelijk te begrijpen dat het zwaartepunt zo dichtmogelijk bij deze neutrale lijn moet komen te liggen.
Ligt het zwaartepunt op deze neutrale lijn dan kost het de minste kracht om het stuur om te gooien en dat vertaalt zich in handelbaarheid.
Ook is nu te begrijpen dat als je het blok alleen maar naar voren plaats, je het zwaartepunt verder van de neutrale lijn plaatst......
Daarom is de oplossing van Husaberg zo ingenieus. Ze hebben het blok nu zodanig geconstrueerd dat ze de krukas hoger en daarmee dichter bij de neutrale lijn kunnen plaatsen.
PPPuuuhh kon ik maar net zo goed rijden als lullen.