Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: MX fotografie enzo  (gelezen 8644 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
MX fotografie enzo
« Gepost op: 01-07-2012, 11:04 »
Om 'just above average' mooie MX en enduro foto's te kunnen maken heb ik na jaren wikken en wegen eindelijk een (tweedehandse) digitale reflex camera (Sony A700) gekocht.

Een mooie lichtsterke Minolta lens ( 28-105 / 2.8 ) had ik nog dus ik was voor weinig geld klaar.

Maar nu komt stap twee van het plan en dat is foto's maken, kijken, deleten en opnieuw proberen (dat heet leren :-)
En om dat leer proces een beetje te bespoedigen ben ik op het net gaan zoeken maar vond eigenlijk nkiet zo veel over MX foto's maken.
Natuurlijk heb ik ook wel gezocht op sport fotografie, maar ik vond niet wat ik zocht.


Tja, en toen dacht ik natuurlijk weer aan jullie!


Hebben jullie mooie voorbeelden met locatie, instelling, lens, filter, bewerkingsprogramma enz?
Andere goede tips zijn natuurlijk ook welkom.

En misschien kunnen we er zelfs wel een speciaal hoofdstuk voor inruimen?
Ben benieuwd!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2012, 11:41 »
Ik fotografeer bij auto rallies voor http://www.menmrally.nl . Een paar tips, waarvan ik denk/hoop dat ze ook voor MX toepasbaar zijn:
- Veel experimenteren. Je kunt altijd achteraf uit je Exif data je instellingen halen

- Zorg dat je objecten hebt met een spectaculaire rijstijl. Aan deze tip heb je ook niets, maar het helpt wel mooie foto's maken. Ook kleurige kleding enzovoort kan een boel schelen, zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen.
- Speel met camera posities en overdrijf. Bv. Sprongen fotograferen vanuit een laag standpunt. In de meeste gevallen maakt een standaard ooghoogte perspectief een foto saai.
- Sprongen fotografeer je tegen de lichte lucht in. Dan is het vaak handig om de belichting volledig handmatig te doen. Probeer eerst een foto in dezelfde richting te maken op de automatische stand, zonder lucht als achtergrond. Neem de resulterende diagragma en sluitertijd als basis.
- Hierboven schreef ik automaat, maar bedoelde ik eigenlijk een vaste sluitertijd (stand Tv op Canon). Bij rallies neem ik meestal een sluitertijd van tussen 1/100-1/320 als uitgangspunt, afhankelijk van de situatie (meetrekken --> langer, frontaal en/of veel stof --> korter). Vervolgens stel ik de ISO zo in dat ik in de buurt van een diafragma van 11 uitkom. Dat is mijn basisinstelling voor dat moment. Voor MX kan ik me voorstellen dat je een kortere sluitertijd uitkomt, 320 of 400 als startpunt.
- De juiste sluitertijd is vooral afhankelijk van wat je succes ratio moet zijn. Een langere sluitertijd levert mooiere actie foto's op vooral bij meetrek foto's. Tenminste als ze lukken. Je zult veel meer mislukte foto's hebben. Als bij een enduro foto's van vrienden maakt, krijgt je maar een paar kansen. Dan zou ik een veiliger instelling nemen dan bij MX en tientallen doorkomsten op een dag (per rijder) of honderden doorkomsten overall.
- Flitsen bij tegenlicht, voor betere kleuren.
- Vooral veel experimenteren
- Compositie: Probeer een rustige achtergrond te vinden. Zonder storende objecten, liefst flink contrasterend en op flinke afstand achter de rijder. Ik ben zelf fan van bosranden als achtergrond.


Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2012, 11:44 »
Ik zit meer in de video-hoek, maar als je snelle bewegingen wilt "bevriezen" zal je naar een hoge sluitertijd moeten. Hierdoor dien je de belichting aan te passen omdat door de hoge sluitertijd er minder tijd is om licht op de sensor te laten vallen. Dit kun je doen met ISO en met je diafragma, maar pin me daar niet op vast. F2.8 is mooi; kun je mooie scherptediepte mee maken en kan je bovendien helpen met het bevriezen van de foto's.
Ga gewoon een middag naar de crossbaan en schiet je kaartje vol. Schrijf bij iedere serie wel op wat de instellingen waren, zodat je thuis een goed vergelijk kan maken. En probeer alle variaties uit, ook al denk je dat de foto dan pruts is. Hierdoor leer je de instellingen goed kennen.
Veel plezier ermee!


Terwijl ik aan het typen was heeft Maurice ook een gedetailleerd verhaal geschreven. Dusse, support genoeg!
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2012, 11:46 »
enige dat ik kan zeggen, heelveel afkijken bij anderen.

de locatie waar iedereen staat geeft bv altijd dezelfde foto's gebruik je kennis van offroad om andere posities te kiezen.
Daarnaast voor MX fotografie heb je een tele nodig, je moet anders te dichtbij staan.

Grootste probleem is het najaar, slechte lichtcondities en omstandigheden die veranderen als je bv meetrekt. Slecht weer is overigens niet echt bevorderlijk voor je apparatuur. Bij evenementen huur ik vaak de dure tele objectieven erbij is erg handig.

Het lijkt allemaal makkelijk, het is een vak appart en vereist veel oefenen. onlangs bij het Touratech Travel event in DE geweest, veel fotoś gemaakt en er zijn maar een paar die ik echt mooi vindt.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2012, 11:54 »
Ik heb in het verleden vaak gefotografeerd,

instellingen:
iso waarde 400 (= mooi gemiddelde)

sluitertijd.. wat wil je?
korte sluitertijd = het bevriezen van een beeld, eventueel flitser gebruiken!!
zo kan je veel beter beelden bevriezen

lange sluitertijden, ook heel mooi, maar meebewegen met je onderwerp, kan je ook weer je flitser gebruiken, geeft ook mooi beeld!

verder gewoon proberen, lens is ok, maar flitser.. niet de ingebouwde gebruiken, die is niet sterk genoeg..

succes!

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2012, 12:43 »
met allen hierboven.
investeer gelijk in een goede flitser, de ingebouwde doet niets...

elke dag leer je weer van het buiten zijn en foto's maken. Ook maak ik weleens foto's bij wielrennen en hardlopen. Ook daarbij is het lastig foto's maken. Wat het belangrijkste is is dat je dynamiek in een foto wilt laten zien zeker wanneer het object hard voorbij komt en veel zand opgooit. Dit zou ook in de foto tot uiting moeten komen, daarbij helpt het niet als je de spaken van een wiel kan tellen/onderscheiden, te snelle sluitertijden laten alles stilstaan.

Ook je object te klein in de foto werkt niet echt goed, tenzij je andere bedoelingen hebt (bv de prachtige omgeving laten zien dan is de motorrijder weer het onderdeel van het geheel) vandaar werk ik het liefst met de 70-200 2.8 objectief. (of iets vergelijkbaars)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2012, 12:48 »
Citaat
vandaar werk ik het liefst met de 70-200 2.8 objectief. (of iets vergelijkbaars)


+1
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2012, 13:41 »
FOTOSHOOT!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2012, 14:53 »
FOTOSHOOT!!!

Leuk idee!!!

Mijn laatste fotoshoot was vorig jaar in Lommel.
De bedoeling is dat ik dat dit jaar weer ga doen (tijdes de MXON).
Maar eerst natuurlijk in Lierop en waarschijnlijk nog wel eerder bij een MON wedstrijdje.

Hieronder wat voorbeelden van mijn compact camera (Fuji Finepix F100) vorig jaar in Lommel.
Dit jaar hoop ik het met goede tips iets meer ervaring en een betere lens enzo beter te gaan doen.


Bobrichev


Herlings


Cairoli



 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2012, 21:40 »
Over bevriezen: Daar ben ik over het algemeen geen fan van. Bij autosport lijkt het meteen of de auto geparkeerd staat als de wielen stil staan. Tenzij de kluiten in het rond vliegen. Motorsport, zeker motocross ziet er iets dynamischer uit, maar bevriezen zou ik niet als doel stellen als je dynamische foto's wil.

Over je lens:
Is de AF snel genoeg voor motorsport? Bij oudere lenzen is dat vaak voor ons de bottleneck.
Volgens mij heeft de  Sony A700 een crop factor van 1.5, dus je  28-105 werkt als een 42-157. Lijkt me prima voor motocross en enduro, zolang je zelf een beetje positie kunt kiezen. Binnenkant bocht is hij waarschijnlijk al wat lang, bij WK wedstrijden wordt je misschien wat meer op afstand gehouden en wordt het wat kort. Op Assen ga je een langere lens zeker nodig hebben.

FYI: Ik heb bij mijn Canon 550d (crop factor 1.6) een 15-85 en een 70-200. Meestal gebruik ik de korte lens.

Over jouw foto's:
Ik zou ze sowieso wat groter croppen, wat meer omgeving eromheen houden. Verder denk ik dat je met je nieuwe toestel veel meer controle over je instellingen hebt, zodat je een stuk beter *kunt*.

Verdere tips van iemand die eigenlijk nog nooit mx gefotografeerd heeft (stuurlui, wal ;D ):
Bobichev: Krachtige actie, maar irritant rommelige achtergrond degradeert het tot een matige foto (sorry)
Herlings: Geen bijzondere pose, wel mooi opspattend zand. Mooie achtergrond (veel aaneengesloten volk op achtergrond geeft de foto kracht) die je best wat meer tot uiting kunt laten komen. Jammer dat hij half achter de zandbank verdwijnt.
Staand was hij sterker geweest; dan was het verhaal achter het half verdwijnen beter over gekomen en had je de rommelige binnenkant kwijt gekund. Ondanks minder volk achter de actie.
Cairoli: Prima, maar weinig bijzondere/spectaculaire pose, achtergrond ook wat rommelig.

Algemeen: Het spektakel van motocross kun je ook nog wel wat beter op zoeken: Rondvliegend zand, springen, ...

Maurice



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2012, 22:00 »
Qua bevriezingsverschijnselen vind ik deze wel aardig:


350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #11 Gepost op: 01-07-2012, 22:45 »
Qua bevriezingsverschijnselen vind ik deze wel aardig:




Dat vind ik idd ook een mooi voorbeeld van mooi bevriezen.
Op de foto toch niet toevallig Alex van G?

@Maurice,
Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik me daar helemaal in kan vinden.
Als toeschouwer stond ik daar op een geweldige plek.
Als 'fotograaf' zag ik achteraf ook de beperkingen van die plek.
Maar eigenlijk was ik al heel blij dat ik die mannen gewoon op de foto had :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #12 Gepost op: 01-07-2012, 22:53 »

Op de foto toch niet toevallig Alex van G?


Inderdaad, maar de foto is "gesmokkeld". Het is een beeld uit een filmpje met een korte sluitertijd en 50fps....   :-X
Dat wordt nooit zo scherp als een 18 Megapixel foto op vol formaat, omdat video ergens bij 2 of 3 ophoudt.
Ik las overigens wel dat nieuwe dsl-camera's tot 18fps kunnen maken. Dan zoek je ook gewoon je beste plaatje uit.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2012, 10:07 »
filmen en filmformaat is totaal wat anders dan een scherpe jpeg of dat andere formaat (ben t even kwijt maar is nog beter)

gewoon proberen en testen..

dan merk je vanzelf wat wel en niet gaat en/ of lukt..

maar goede flitser is wel essentieel...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: MX fotografie enzo
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2012, 11:05 »
Op een mooie zomerdag krijg je elke foto scherp, je sluitertijd kan dan gewoon korter omdat er meer licht is.
Zelf hou ik helemaal niet van bevroren plaatjes, dat kan iedereen met een lichtsterke lens en hoge ISO. Beetje dynamiek is veel mooier en moeilijker. Overigens, zag laatst in een Enduro-blaadje een mooi voorbeeld van flitsen én iets langere sluitertijd in de schaduw van bomen. Ook een mooi effect. Haarscherp, maar toch dynamiek. Wel weer een flinke slagschaduw, maar das een beetje inherent aan flitsen zonder extra hulpmiddelen.
En een beetje boven de gootsteen pielen met wat water, een aardbei en een camera met filtser is ook best leuk om te oefenen.