Ik fotografeer bij auto rallies voor
http://www.menmrally.nl . Een paar tips, waarvan ik denk/hoop dat ze ook voor MX toepasbaar zijn:
- Veel experimenteren. Je kunt altijd achteraf uit je Exif data je instellingen halen
- Zorg dat je objecten hebt met een spectaculaire rijstijl. Aan deze tip heb je ook niets, maar het helpt wel mooie foto's maken. Ook kleurige kleding enzovoort kan een boel schelen, zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen.
- Speel met camera posities en overdrijf. Bv. Sprongen fotograferen vanuit een laag standpunt. In de meeste gevallen maakt een standaard ooghoogte perspectief een foto saai.
- Sprongen fotografeer je tegen de lichte lucht in. Dan is het vaak handig om de belichting volledig handmatig te doen. Probeer eerst een foto in dezelfde richting te maken op de automatische stand, zonder lucht als achtergrond. Neem de resulterende diagragma en sluitertijd als basis.
- Hierboven schreef ik automaat, maar bedoelde ik eigenlijk een vaste sluitertijd (stand Tv op Canon). Bij rallies neem ik meestal een sluitertijd van tussen 1/100-1/320 als uitgangspunt, afhankelijk van de situatie (meetrekken --> langer, frontaal en/of veel stof --> korter). Vervolgens stel ik de ISO zo in dat ik in de buurt van een diafragma van 11 uitkom. Dat is mijn basisinstelling voor dat moment. Voor MX kan ik me voorstellen dat je een kortere sluitertijd uitkomt, 320 of 400 als startpunt.
- De juiste sluitertijd is vooral afhankelijk van wat je succes ratio moet zijn. Een langere sluitertijd levert mooiere actie foto's op vooral bij meetrek foto's. Tenminste als ze lukken. Je zult veel meer mislukte foto's hebben. Als bij een enduro foto's van vrienden maakt, krijgt je maar een paar kansen. Dan zou ik een veiliger instelling nemen dan bij MX en tientallen doorkomsten op een dag (per rijder) of honderden doorkomsten overall.
- Flitsen bij tegenlicht, voor betere kleuren.
- Vooral veel experimenteren
- Compositie: Probeer een rustige achtergrond te vinden. Zonder storende objecten, liefst flink contrasterend en op flinke afstand achter de rijder. Ik ben zelf fan van bosranden als achtergrond.
Maurice