Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?  (gelezen 3547 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2011, 17:40 »
en dan maar 40 minuten straftijd..
das natuurlijk ook een manier, knallen knallen knallen, dat je 60 minuten voorsprong hebt en dan hup gewoon 4de blok erin en rustig de laatste dagen rijden de rest mag dan nog 20 minuten inrijden.
Ja, want Despres kan best wel nog even 60 minuten per dag sneller rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2011, 22:11 »
Iemand een idee wat de regels nu precies zijn voor de elite rijders?
 
Ik begrijp dat je gebruik mag maken van drie blokken.
Maar mag je ook van twee eerder gewisselde blokken weer een "nieuw" blok maken door over en weer de beste onderdelen te gebruiken?
Mag je b.v. ook alleen een zuigertje vervangen of de kleppen  inslijpen?
Of de koppeling vervangen?
Of een schakelvork?
 
En ik lees dat het dus 40 minuten kost als je gebruik maakt van een vierde blok.
Geldt dat voor ieder volgend blok ook?
 
Ben heel benieuwd.
Anders lijkt het er op dat KTM de regeltjes beter gelezen (of gedicteerd) heeft dan de andereteams :-(
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2011, 22:21 »
4de blok moet vast in het frame blijven zitten, je kunt dus wel een cilinderkop wisselen. Maar een versnellingsbakwisselen gaat niet want dan moet het blok uit elkaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2011, 00:04 »
Iemand een idee wat de regels nu precies zijn voor de elite rijders?
 
Ik begrijp dat je gebruik mag maken van drie blokken.
Maar mag je ook van twee eerder gewisselde blokken weer een "nieuw" blok maken door over en weer de beste onderdelen te gebruiken?
Mag je b.v. ook alleen een zuigertje vervangen of de kleppen  inslijpen?
Of de koppeling vervangen?
Of een schakelvork?
 
En ik lees dat het dus 40 minuten kost als je gebruik maakt van een vierde blok.
Geldt dat voor ieder volgend blok ook?
 
Ben heel benieuwd.
Anders lijkt het er op dat KTM de regeltjes beter gelezen (of gedicteerd) heeft dan de andereteams :-(

Voor de elite klasse:
Citaat
2) Engine:
The standard engine cases will be marked at scrutineering. All lose of markings will result in
penalties up to disqualification.
The preparation of the engine is free, with the exception of the main engine cases which must be
strictly standard.
Repairs to the engine’s ’top-end’ are free during the event. All interventions to the ‘bottom-end’
(inside the main engine cases) will be considered as a change of engine.
2 engine changes will be allowed, thus 3 engines in total. The engines may be repaired during the
event on condition that the engine cases marked at scrutineering are preserved.
Once removed and replaced by engine B, the refitting of engine A into the machine will be
considered as a change of engine, in the same way as replacement by engine C.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2011, 00:15 »
4de blok moet vast in het frame blijven zitten, je kunt dus wel een cilinderkop wisselen. Maar een versnellingsbakwisselen gaat niet want dan moet het blok uit elkaar.


volgende keer het blok zo construeren dat, dat ook kan.
Een carterhelft met zegel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #20 Gepost op: 13-01-2011, 08:05 »
ja.. ooit wisselde volkswagen ook zo een blok: Het cilinderblok bleef aan de motorsteunen in de auto hangen, kaal... zonder binnen bussen, carter, zuigers, krukas , kop etcetcetc. Alle onderdelen los uit het blok gepakt, wat nog in de auto hing :-)

maarja... ze hebben er wel van geleerd: Nu gaat het gewoon niet meer stuk (onvoorstelbaar als je die auto's ziet beuken! )

Ik zou liever gewoon zien dat je geen blok meer mag wisselen: Gewoon 3 uur tijdstraf per blok (dat geeft de amateurs wel de mogelijkheid om uit te rijden als het stuk gaat): Das immers ongeveer de tijd die je nodig zou hebben om het onderweg zelf met goed gereedschap effe te wisselen.

Volgens mij zou het ten goede komen aan de ontwikkelingen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11357
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2011, 10:23 »
Lijkt me inderdaad de romantiek van Le Dakar weer enigszins terugbrengen.

Zo zou je als amateur toch weer wat van je 'achterstand' kunnen inlopen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2011, 12:19 »
Sja, dan snijd aso zichzelf een beetje in de vingers;
 
eerste reduceren tot 450cc; vervolgens worden die blokjes aan strond gereden waardoor ze er meerdere per wedstrijd nodig hebben.
 
Moeten de toppers dan "onder hun kunnen" rijden om het spul maar heel te houden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2011, 13:17 »
nee: verkeerde insteek.

Rally is een sport met veel aspecten:
niet alleen
- fysiek optimaal zijn
- goed kunnen rijden
- goed kunnen navigeren
maar ook
- je krachten verdelen
- slim rijden en niet alles stuk maken.

Verder is het aan de motorfabriekant om de betrouwbaarheid te verbeteren, binnen de gezette randvoorwaarden.

Dat is nu niet ander: Als ze iedere dag een nieuw blok mochten dan kwam er nog meer vermogen uit die blokken. en als ze om de 100km mochten tanken dan ging het verbruik ook nog omhoog denk ik zo.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2011, 14:42 »
Nou ja, ze rijden dit jaar voor het eerst 450. Ze hebben de blokjes gewoon teveel opgefokt.... Maar ik heb wel twijfels bij het spelletje dat de grote merken spelen. Depres was al door zijn blokken heen voor de helft van de rally. En nu rijdt hij ineens met 1 blok naar het eind ?? beetje vaag. Ze zullen vast elke avond een nieuwe cilinder en zuiger en kop monteren, maar ik blijf het een vaag verhaal vinden.....
 
Langzamer zijn ze er niet door gaan rijden namelijk....
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2011, 23:24 »
Als ik die regels van de ASO hierboven ff lees komt het er op neer dat je eigenlijk allen de krukas niet meer kan / mag vervangen (als je geen VW heet).
 
Ben je door je blokken heen dan kun je dus nog mooi ieder avond een nieuw zuigertje monteren en een nieuwe kop.
De versnellingsbak is duidelijk niet het zwakke punt van de blokken. Geen enkel merk heeft gekozen voor een casette versnellingsbaksysteem dus daar hoeven we geen zorgen over te hebben (hoewel het natuurlijk verwonderlijk blijft dat KTM voor een vijf-bak i.p.v. een zes-bak heeft gekozen).
 
Ik denk verder dat het met de betrouwaarheid wel goed zit.
Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik denk dat de slijtage vooral de zuiger en de kleppen betreft.
Al dat fijne zand ('t liekt wel fèèèsfèèès :-) gaat natuurlijk gewoon door het luchtfilter heen. En daar houden al die bewegende delen (die in contact komen met de buitenlucht) niet zo van als ze echt vermogen moeten leveren.
 
Ik denk dat het gevaar niet zo zeer een vastloper is, maar te weinig vermogen leveren voor de echte toppers door een verminderde compressie a.g.v. slijtag door fesfes.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2011, 12:29 »
Heeft Knuiman al een blokje gewisseld? Hij rijdt een stuk stabieler, zo kan het dus ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #27 Gepost op: 14-01-2011, 12:59 »
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt Fred, Geen van de jongens heeft nog echt een blok stukgedraaid:

't wordt preventief vervangen, om veel vermogen te houden. Blok vervangen is makkelijker dan cilinder en zuiger wisselen.

De blokken gaan alleen stuk omdat er iets anders stuk is... te veel water eruit of te veel olie weg.

Desondanks denk ik dat een dergelijke beperkingsregel (straftijd per blok) alleen maar ten goede komt van de betrouwbaarheid en geen afbreuk hoeft te doen aan de wedstrijd.

Je kunt het ook ala Enduro doen: Je mag wel een blok vervangen, maar alleen als je het ZELF doet in de special: dan telt de tijd vanzelf door. Buiten de special blok vervangen => 3 uur straftijd.

Bij de Moto-GP rijden ze ook een heel jaar met 1 blok!




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2011, 17:04 »
De materialen moeten wel veel beter zijn geworden. Geen banden problemen, kettingen die eraf lopen, bakken die aan puin gaan, schokbrekers die afbreken etc.etc.

Enne MotoGP een jaar met 1 blok ???? sinds wanneer is dat? 2020?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Dit jaar nauwelijks technische problemen, of heb ik wat gemist?
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2011, 09:38 »
toch een shockje kapot gegaan