Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke Roadbookhouder en waarom...  (gelezen 4624 keer)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #15 Gepost op: 01-04-2008, 16:40 »
Eens GJ, of kan ik dat beter niet doen... ::)

Vector is goed, electrisch roadbook zou ik wel eens willen proberen. Als dat (relatief goedkoop) zelf te maken is kan ik ook aan een andere hobby toegeven (dingetjes maken)... Snijdt het mes aan twee kanten :D

Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #16 Gepost op: 01-04-2008, 17:18 »
daar heb ik alu asjes ingezet

Had ik ook moeten doen, maar uiteraard besloot ik pas de avond voor een roadbookritje wat te doen aan die stugge buigende asjes. En toen had ik geen geschikt alu asje meer liggen, maar wel nog wat 10x10 alu L-profiel. Daar maar twee stukjes van afgezaagd naar 10x5mm en in de gleuven van de Acerbis-asjes gestopt. Werkt prima, en je hebt kunt mooi je papier in dat aluprofiel steken; dan zit het meteen recht erin.

Zo'n Acerbis roadbookhoudertje is best een bruikbaar ding, alleen jammer dat ze eigenlijk zo slecht afgewerkt zijn.

Ik zit er nog wel eens ooit aan te denken om een enkel elektromotortje op 2 penlights of een enkele LiPo-cel te gebruiken voor het Acerbis-roadbook. Een enkel knopje met wat klitteband en stroef rubber, zodat je het zo om je stuur kunt gespen en het toch degelijk vastzit. Dat gebruik ik ook als PTT knop als ik op vakantie ga; voor die ene keer per jaar hoef ik niet constant met een extra knop rond te rijden die verrot is als ik 'm eindelijk een keer nodig heb.

Dan kan ik alleen elektrisch vooruit maar da's meestal ook precies wat je wil, en ik heb iets dat toch heel makkelijk te (de)monteren is. Eventueel de TrailTech Lynx omwisselen voor een Vector, en ik heb toch iets heel bruikbaars voor weinig geld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #17 Gepost op: 01-04-2008, 18:59 »
Zelfbouw roadbook met "O-ring aandrijving" en standaard teller van de DRZ, te nullen vanaf het stuur (sein-knop) en te plussen of minnen van de teller unit zelf. Moet het RB nog een beetje modificeren, want hij lust op t moment niet veel papier voordat hij gaat slippen, maar dat komt goed.

Zal es kijken voor een foto voor de geinteresseerden.......
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #18 Gepost op: 01-04-2008, 23:26 »
Da's grappig Ger,
Heb nu ook een Vector en vind dat ook een fijn ding. Bij deze rit was het aanpassen van de tripmeter niet echt van toepassing maar alles beter dan zo'n Sigma...

Heb je toevallig nog wat documentatie van je zelfbouwproject? Tekeningen, boodschappenlijstje misschien?
Zie dit wel zitten...

Hallo Hoelio,

Eea gebouwd met behulp van onderstaande links:
http://www.roadbookhalter.de/
http://www.rallye-team-23.de/SIXORB/ANLEITUNG/Roadbook_elektrisch_Bauanleitung.pdf

Het alu-kistje heb ik besteld bij:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=457552

Ik heb hem echter niet conform de handleiding gebouwd (lukte niet) en daar is de meeste tijd in gaan zitten. Als ik hem nu zou moeten nabouwen dan denk ik dat ik met een dagje knutselen een aardig eindje komt. Ik moet bekennen dat als ik van te voren had geweten hoeveel tijd (die ik eigenlijk niet heb) het zou kosten, een kant en klaar roadbook zou hebben gekocht. Maar goed, nu is het al bedacht en het is toch ook wel leuk als je het zelf gemaakt hebt.

De tandwielen zijn ook een drama (niet goed recht op elkaar te krijgen, waardoor het zaakje gaat wringen) en heb ik vervangen door o-ringen, waarbij ik op het asje van de motor een schroef van de propeller van een modelbouw vliegtuigje heb gebruikt. De tandwielen op de asjes zijn vervangen door wieltjes van katrollen die ik gekocht heb bij de Gamma. Vervolgens naar beide assen een o-ring voor de aandrijving.

Het vastmaken van de lagers op de behuizing lukte mij niet met de beschrijving (echt een drama) en heb ik opgelost door aan de buitenzijde twee alu plaatjes zetten waarin de gaten in de diameter van de lagers zijn uitgeboord. De gaten in de behuizing uiteraard kleiner uitboren, zodat de lagers in de uitboring vallen van de alu plaatsje en rusten tegen de behuizing. De alu plaatje s met popnagels vast gezet. Om de assen mooi recht tegenover elkaar te krijgen kun je de twee alu plaatjes op elkaar leggen en in een keer beide plaatjes uitboren. Het voordeel is tevens dat de alu-plaatjes extra stevigheid geven een de alu behuizing. De kieren langs de lagers en de alu-plaatjes zijn afgekit. Op de onderste assen heb ik draaiknoppen van de Hubo gezet รก 1,50.

Het ompol-relais werkte wel, maar nadat een van de pinnetjes was afgebroken heb ik gekozen voor het direct via een 3 standen schakelaar met een nul-stand te doen (veel steviger). De +/- zijn op de schakelaar overdwars doorverbonden, waardoor links drukken +- schakelt en rechts drukken -+ schakelt.

De deksel heb ik volledig van plexiglas gemaakt, door deze in te spannen in de bankschroef en mbv een gas-soldeerboutje om te buigen. Daarna heb ik nog een tochstripje in de binnenkant van de deksel geplakt. Het ziet mooi uit en je ligt niet te prutsen om een vierkant uit een deskel te zagen. De deksel zet ik vast dmv een stukje Duc-tape.

Het verhaal maak ik vast op het stuur dmv twee beugels, gebogen van schroefdraad, door de bodemplaat heen. Vervolgens zet ik daarop het roadbook, waarbij tussen het roadbook en de bodemplaat rubber blokjes/ringen van ongeveer 1 cm zitten. Dit dempt erg goed. Aangezien ik geen accu heb (tweetakt GG 300ec), gebruik ik een kleine accu die ik heb ingebouwd in de luchtfilter kast. 1 keer laden en ik schat 5 dagen rijden, zonder bijladen.

De Vector heb ik op aan de voorzijde van het roadbook geschroefd mbv een Billet Guard. Het grote voordeel was dat de motor zelf al is voorzien van een Vapor en ik kan dus de stekkers gebruiken die er al op zitten..... helemaal super.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #19 Gepost op: 02-04-2008, 00:37 »
bij www.tt600plus.nl staat ook een beschrijving hoe je een roadbook kastje maken kan.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #21 Gepost op: 07-04-2008, 10:58 »
MD met ICO: waarom? Zit standaard op een KTM 660 rally (Enneh, in 3 jaar nog nooit problemen mee gehad...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)