Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: vooruitgang....  (gelezen 1994 keer)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
vooruitgang....
« Gepost op: 23-09-2008, 08:55 »
Ooit had ik een XT500 (heb ik nog steeds trouwens) waar het demonteren van de uitlaatbocht een werkje was van een paar minuten: 3 boutjes los, een flink klap om hem los te krijgen van de demper en klaar.
Daarna kwam er een XT600Z Tenere. Nu moesten er al 5 boutjes los, maar was het nog steeds een karweitje van een paar minuten, als het niet al te vastgeroest zit.

Dit weekend ondekte ik een scheurtje in de uitlaat bocht van de Aprillia Pegaso 650 van mijn vriendin. Om half drie zondag denk ik: die haal ik er even af dan kan die van de week naar de lasser.
Al snel zag ik dat het niet even zou zijn: de kuip zit zo laag dat die eraf moet. En als die eraf moet moet eerst het dashboard rond de tellers eraf. Score: ca 15 boutjes.
Wel goed van Aprillia om daar vrijwel allemaal uniform imbusje boutjes voor te gebruiken: met twee imbussleutels is het zo gebeurd.
De moeren waarmee de bocht aan het blok vast zit zitten nogal weggestopt. De twee aan de rechterkant lukt nog wel met wat gepriegel, maar links kan ik gewoon niet bij. Radiator zit in de weg. Radiator boutjes losgemaakt, blijkt die omhooggelicht te moeten om van een beugel met twee pinnetjes afgelicht te worden. Daar zit de tank voor in de weg. Slangetjes losmaken, tank losmaken, Radiator losmaken en beugel waarop radiator hangt en het sierkapje losmaken: score: 15 + 8 + 3 = 26.
Eén boutje van de linkerbocht kan nu los, voor de andere zit het koelvloeistof reservoir in de weg en dat kan pas los als karterplaat eraf is. Daarna gaat ook tweede boutje los: score 26 +  2+ 2 + 4 = 34 boutjes.
Na ook de twee klemmen tussen de bocht en de dempers te hebben losgemaakt zou de bocht er nu af moeten kunnen (36 boutjes). Helaas, de boel zit muurvast. Waarschijnlijk zit de bocht aan de dempers geklemd/geroest. Vanwege de krappe ruimte kan ik niet aan de bocht trekken. Er zit weinig anders op dan de dempers los te maken (en daarvoor moeten ook de zijkappen eraf. Uiteindelijk blijkt de linker demper de boosdoener en als die ook los is is de bocht helemaal vrij. Score 36 + 4+ 4+ 3 + 3 = 50 boutjes.
Dan doet zich een volgend probleem voor; de bocht is helemaal los maar door zijn ‘zandloper-vorm’ 2 in 1 in 2 krijg ik hem met geen mogelijkheid tussen het frame, de schokdemper en het blok uit. Een kwartier probeer ik van alles (o.a. nog twee beschermkapjes verwijderen 50+4 = 54) maar het lukt niet. Het lijkt erop dat de achterschokdemper los moet, maar ik kan pas bij die bout als de hele luchtfilterkast weg is en die kan er alleen naar beneden uit en dan zit het wiel in de weg… daar heb ik dus geen zin meer in.
Dan realiseer ik me dat weghalen van het beschermkapje van het voorste kettingtandwiel misschien net genoeg ruimt kan geven voor het verwijderen van de bocht. Dat zijn maar drie boutjes… helaas zit de derde achter het rempedaal en zit er weinig anders op dan ook de remcilinder te demonteren….
Als ik dan eindelijk de demper in mijn handen heb is de eindscore: 54 + 3 + 2 = 59 boutjes….. en 2,5 uur werk en een volledig gestripte motor.

Benieuwd of ik straks boutjes over heb als ie weer in elkaar staat


Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: vooruitgang....
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2008, 08:59 »
 ;D ;D ;D

Wat een verhaal... ::)

Mooi man, vooruitgang :-\
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: vooruitgang....
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2008, 09:04 »
Wehehe, ik leef met je mee :).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: vooruitgang....
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2008, 09:14 »
je heb je iig wel vermaakt op zondagmiddag :D :D :D :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: vooruitgang....
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2008, 09:15 »
Geweldig :+)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: vooruitgang....
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2008, 09:29 »
Ik herken het een beetje; carbs losmaken op mijn motor kost ook ruim een 45 min voordat ze eraf zijn. Dan zeker nog 45 min voor ze er weer op liggen; en dit is een motor uit 1989.

Bij een volgende motor zal zeker het makkelijk en snel sleutelbaar een factor zijn die in de overweging mee wordt gewogen... >:(

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: vooruitgang....
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2008, 09:45 »
Goed verhaal  ;D
Daarom stel ik dat soort klussen uit tot de winter en de boel toch uit elkaar gaat voor de grote schoonmaak.

Voordat iemand conclusies gaat trekken over merken:
Mijn Super (toch ook een soort doorgeschoten XT) had ook al last van dit verschijnsel. Voor ieder dingetje moet de tank er af en daarmee het zadel, de beplating enz. Olie peilen: zijpaneel er af. Bougies checken: radiator los. Kleppen stellen: alles open, nokkenas er af, stelplaatjes vervangen enz, uuuuren werk.

Voor de prijsvraag: hoe vervang ik het oliefilter van m'n Tiger?



Juist ja, het hele uitlaatsysteem moet er af, maar voor die tijd radiator en oliekoeler, beplating enz.

Die LC4 is dan weer een oase van eenvoud

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: vooruitgang....
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2008, 14:21 »
Als ik dan eindelijk de demper in mijn handen heb is de eindscore: 54 + 3 + 2 = 59 boutjes….. en 2,5 uur werk en een volledig gestripte motor.

Benieuwd of ik straks boutjes over heb als ie weer in elkaar staat

Wat meesterlijk verhaal... :D
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: vooruitgang....
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2008, 14:51 »
ik ben ook alttijd blij bij het sleutelen aan de huskie of ktm. (ja, zelfs een 950 is sleutelvriendelijk)
De ttr heeft weliswaar niet zoveel gesleutel nodig maar dat de uitlaatbocht weg moet om de veer/demper los te maken is toch jammer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: vooruitgang....
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2008, 15:03 »
hip hip hoera voor de vooruitgang!
Het klinkt bijna als de BMW F650 GS PD die ik had, maar ze gebruiken dan ook hetzelfde motorblok........ ::)
Daar zat elk knipperlicht al met 3 torxen vast, de beplating nog eens met tig torxen..... ik denk dat die jou record zou breken...... :o

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: vooruitgang....
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2008, 18:37 »
dan ben ik weer zooooo blij met mijn lc4!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: vooruitgang....
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2008, 19:28 »
Vuistregel: Iets wat met 3 bouten vast zit, zit altijd achter iets wat met 8 bouten vast zit.

 :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: vooruitgang....
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2008, 23:51 »
Ik herken het een beetje; carbs losmaken op mijn motor kost ook ruim een 45 min voordat ze eraf zijn. Dan zeker nog 45 min voor ze er weer op liggen; en dit is een motor uit 1989.

Bij een volgende motor zal zeker het makkelijk en snel sleutelbaar een factor zijn die in de overweging mee wordt gewogen... >:(

Maar de uitlaat bocht kan er wel af met 3 boutjes ;) wel hopen dat ze niet bij de kop afbreken ::)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl