Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XT 660 Z tenere turbulentie verminderen  (gelezen 3229 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
XT 660 Z tenere turbulentie verminderen
« Gepost op: 12-07-2009, 17:42 »
Heeft iemand ervaring met het verminderen van turbulentie? Ik ben 1,88 lang en zit nét met mijn kop te hoog (groot hoofd ;D ) om achter de ruit te schuilen voor de wind.
Op een engels forum zag ik de volgende oplossing:

 
Zou een verhoogde ruit van MDI of touratech spoiler voldoende zijn ? Niet alleen bij de vork, maar ook naast de lampen zitten tochtgaten....
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: XT 660 Z tenere turbulentie verminderen
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2009, 17:58 »
Op M-F zitten er een paar die hebben het volgende:


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4384
Re: XT 660 Z tenere turbulentie verminderen
« Reactie #2 Gepost op: 12-07-2009, 21:07 »
Hou tijdens het rijden maar eens je hand boven de gaten achter de vorkpoten....en maak dan je favoriete oplossing. Die van mij heet duc tape en ziet er niet uit, maar werkt wel. Kijk eens in het topic op het motor-forum of dit forum daar staan als de meeste antwoorden op je vragen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: XT 660 Z tenere turbulentie verminderen
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2009, 12:06 »
Ik vraag me af of het daarvan komt. Als ik rijd en mijn hand boven het "raampje" hang, is de turbulentie minder. Als ik hem in het gat steek, lijkt het weinig uit te maken (getest bij 80 km/u). Bovendien zitten er naast de lampen ook nog gaten in de kuip... Maar ik zal ook eens karton en ducktape pakken en dan 160 gaan rijden  ;D
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: XT 660 Z tenere turbulentie verminderen
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2009, 20:52 »
Dat met die windkam (eigenlijk een stuk vogelschroot; normaal gebruikt om te voorkomen dat vogels onder je dakpannen gaan nestelen) werkt in zoverre dat het laagresonante, dreunende gebulder dat m.n. bij hogere snelheden van onder af tegen je borst en kin beukt zo goed als verdwenen is. Het gewapper rondom je hoofd heb je dan nog steeds. Ik heb overwogen om te testen met stukken 'windkam' links, rechts en bovenop het ruitje geplakt, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel zal helpen. Er rijd ook een engelsman rond zonder ruitje, en dan zit je natuurlijk perfect met je hoofd in 'clean air'. Ik rijd naast de Tenere ook een MT-03 (zelfde blok, maar helemaal naakte fiets) en daar heb ik aanmerkelijk minder kabaal aan mijn hoofd.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!