Cross je er ook mee? Of rij je er off-road mee? Dit maakt nogal wat uit voor de onderhoudsintervallen.
In het geval je er mee crosst: iedere 4 uur de olie wisselen. Indien de olie van de blok en bak gescheiden zijn dat zou je de bakolie om de oliewissel kunnen verversen.
Je zou kunnen nadenken of je een 0-situatie wilt bereiken met deze motor zodat je niet verrast wordt door zaken die ineens overleiden. Indien je daarvoor kiest dan:
- vervang je direct de olie en het oliefilter en ga je vanaf nu het aantal uren tellen (of aantaal keer tanken)
- koop een reserveluchtfilter en olie dat in. Een dag later is hij gedroogd en kan je hem wisselen
- je meet de klepspeling en als je dan toch bezig bent kijk je hoeveel tandjes de automatische nokkenaskettingspanner nog over heeft
- je smeert de achterbrug en linkarm. Bij verwaarlozing staan ze er om bekend om vast te rotten.
- daarna smeer je het balhoofdlager
Ik heb de punten een beetje gesorteerd op effect. Als je het niet controleert dan is de schade het grootst, daarna wordt het effect telkens minder in uren en euro's
Veel plezier met sleutelen want dit zijn flink wat uurtjes!
Je kunt al deze dingen in een iets andere volgorde zetten.
P.S. Koop een werkplaats handboek. Zonder dat richt je alleen maar schade aan.