Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)  (gelezen 1728 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Gepost op: 09-08-2011, 12:03 »
Googlend naar dat belleville veertje van StevenD kwam ik net onderstaande presentatie tegen.

KTM 2012 models information

Ik heb aan een stuk zitten kijken en kom er nu achter dat ik het wel een goede presentatie vond.
Een hoop kleine leuke wetenswaardigheden over de 2012 modellen.

Op ongeveer 39min 30 uitleg over het geheim van de 350.
Waarom die altijd een 'holeshot' rijden.

En op 44min 24 een uitleg over de nieuwe koppeling.
Kijk en luister maar.
Als kers op de pudding, de koppeling kan ook op oudere modellen vanaf 2007 worden gemonteerd :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2011, 13:01 »
aha, effectief dus meer power aan de grond over een groter toerengebied bij de 350 tov de 450. gaat beetje tegen je gevoel in, maar geloof best dat dit veel zoden aan de dijk zet. wat zou je dan krijgen als ze de 450 eenzelfde karakteristiek meegeven?
waarom stelt niemand in het publiek die vraag?
en nog gekker, waarom zouden mensen dan nog een 450 kopen? omdat ze graag wat harder werken op de motor en dan nog ingehaald worden door een 350? beetje de eigen ramen ingooien lijkt het bijna. wel briljant dat ze je toch weer gek krijgen met nieuw  speelgoed (hebbe, hebbe, hebbe..)
 

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2011, 13:34 »
Zou er ook niet een verschil zitten in de voordelen bij verschillende typen gebruikers? Heb het filmpje niet gezien en weet niet of het zo is dat bv een 450 slijtvaster is als een iets hoog toerigere 350?

ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2011, 13:58 »
Betrouwbaarheid zat ik ook aan te denken bij 450 tov 350 vanwege de toeren. maar ik heb nog niet gekeken naar de slag van beide motoren. Als die 350 een kortere slag heeft, zou de zuigersnelheid toch gelijk of zelfs lager kunnen liggen bij eenzelfde aantal toeren. Maar dan ga k er van uit dat de materialen van zuiger(veren) en cylinderwand hetzelfde zijn.
Als je de nieuwste ktm's vergelijkt:
350: slag 57,5 mm
450: 63,4
500: 72
Als een 350 13.000 toeren mag maken, dan heeft de 450 eenzelfde zuigersnelheid bij 12.250 toeren (daar komt ie niet aan) en een 500 9.750 toeren (dat vind ie ook niet fijn). Voorzichtige conclusie: de 450 kan wel eens vanuit oogpunt zuigersnelheid de duurzaamste zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #4 Gepost op: 09-08-2011, 15:15 »
aha, effectief dus meer power aan de grond over een groter toerengebied bij de 350 tov de 450. gaat beetje tegen je gevoel in, maar geloof best dat dit veel zoden aan de dijk zet. wat zou je dan krijgen als ze de 450 eenzelfde karakteristiek meegeven?
waarom stelt niemand in het publiek die vraag?
Dit is het standaard verhaal achter koppel vs. PK's. Dezelfde argumentatie als waarom diesels zoveel koppel hadden/hebben maar zo weinig PK's en de vergelijkbare discussie over tweecilinders vs. viercilinders: aandrijfkrachten. Een 450/tweecilinder/diesel heeft meer koppel, maar een kortere toerenband en daardoor een zwaarder verzet om dezelfde snelheid te halen. Aan de wielen blijft dus minder van het koppel over.

Vermogen is (heel kort door de bocht) koppel x toeren. Daarom kun je gewoon die PK's vergelijken als het gaat om echte prestaties. Blijkbaar heeft de 450 iets meer piekvermogen, maar is daarboven/onder de 350 sterker???

Eigenlijk zouden ze in iedere test de aandrijfkrachtkrommes moeten weergeven, dan kun je zien welke motor bij welke snelheid en versnelling het hardst trekt - zoals de marketing meneer van KTM voorstelt.

Waarom doen ze dat niet bij de 450? Omdat de 450 niet zoveel toeren mag draaien - zie het boringxslag verhaal hierboven en de maximale zuigersnelheden.

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2011, 23:03 »
450 is nu natuurlijk ook de C inhoud voor de grote rally en daarbij nog steeds carburatie. (lijkt mij ook wel prettig in de woestijn waar je zelf moet sleutelen en vuil blijkbaar een erg grote vijand van de injectie is)
ben wel benieuwd waarom die nieuwe koppeling niet ook in de 350 zit.

ach je moet wel iets hebben voor 2013 natuurlijk.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2011, 00:28 »
....ben wel benieuwd waarom die nieuwe koppeling niet ook in de 350 zit.

Maak je geen zorgen, de nieuwe koppeling zit ook op de 350!
Ik heb voor de zekerheid nog eens in de folder gekeken :-)

Post Merge: 10-08-2011, 01:10
Waarom doen ze dat niet bij de 450? Omdat de 450 niet zoveel toeren mag draaien - zie het boringxslag verhaal hierboven en de maximale zuigersnelheden.

Bij KTM hadden ze dus ontdekt dat de MX1 vooral te winnen is met betere handelbaarheid en niet met nog meer vermogen.
Daarom hebben ze niet een nog sterkere 450 gemaakt, maar een handelbaardere (en dus lichtere) andere motor die zwaarder is dan een 250 (i.v.m. regelgeving).
Het is logisch dat ze dan voortborduren op een 250 en die dan maximaal opvoeren en verder optimaliseren (zodat ie uiteindelijk niet meer op een 250 lijkt).
Als je daar dan voor gekozen hebt is alleen nog de vraag hoe je deze bijna net zo sterk krijgt als een 450.
Dat doe je natuurlijk vooral door het toerental te verhogen.
Logisch gevolg daarvan is dat de slag korter gemaakt wordt (i.v.m. max. zuigersnelheid) en de zuiger groter. Daarmee weer grotere kleppen en nog critischere luchtstroom / vulling van de cilinder.
KTM beweert ook dat ze erg veel moeite gestopt hebben in het optimaliseren van de airbox. En ik denk dat de extreem korte slag (of eigenlijk boring / slag verhouding) daar mee te maken heeft.
Een andere hele logische stap lijkt ook de dubbele nokkenas (met aanverwante zaken als klephoek, tuimelaars, etc.) om ook de kleppen snel te kunnen blijven bedienen.
Een belangrijk verschil tussen de 350 en de 450 is dan ook dat de 350 twee nokkenassen heeft en de 450 maar één.

En zodoende hebben we een geheel andere motor dan een 450.
De 350 is iets verfijnder qua techniek (dubbele nokkenassen) en daarmee (bijna) net zo sterk als een 450 maar handelbaarder.

Misschien wel het zoveelste bewijs (na de 600cc, 750cc en 1000cc revoluties bij de wegmotoren) dat handelbaarheid en specifiek vermogen bijna hand in hand gaan.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #7 Gepost op: 10-08-2011, 07:00 »
Maak je geen zorgen, de nieuwe koppeling zit ook op de 350!
Ik heb voor de zekerheid nog eens in de folder gekeken :-)

Post Merge: 10-08-2011, 00:10
KTM beweert ook dat ze erg veel moeite gestopt hebben in het optimaliseren van de airbox.

Goede bijdrages mannen!

Wat betreft die luchtfilterkast, die bestond bij het 2011-model uit 2 delen: de buitenkap zat over het zwarte binnengedeelte, net zoals bij de Jappen. Maar bij die laatste zit dat stevig vast, in elkaar verankerd.

Bij KTM waren ze iets luier en hebben ze de naden tussen de twee delen los over elkaar gelegd. Ik kon niet zien hoe het precies zat. Maar tijdens het rijden en gasgeven zag je en voelde je het bovenste gedeelte bewegen/vibreren (lees geluid produceren).

Voor de geluidstesten hebben ze op mijn advies die 2 delen met ductape van binnenuit stevig vastgezet en de luchtfilterkast geisoleerd. Ik hoop dat ze het 2012 model qua inlaat en uitlaatgeluid nu onder controle hebben. De thermische capaciteit van het koelsysteem van de 350 is zeer kritisch.

Joep van JTX heeft heel uitgebreid getest met warmtesensoren om te zien of het systeem zich goed hield in zomerse temperaturen. Dit was kritisch bij het voldoen aan de 94 dB dynamische meting. Ik ga er niet te veel over vertellen maar uiteindelijk is het gelukt.

Hopelijk heeft KTM het nu af fabriek goed weten te krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #8 Gepost op: 10-08-2011, 21:22 »
Wat een warrige mail Nop  :'(
Moet je d´r weer even in komen na de vakantie  ::) ?

Denk je niet dat ze bij KTM met dat optimaliseren van de airbox vooral bedoelde dat ze de luchtstroom geoptimaliseerd hebben om de cilinder van veel mengsel te kunnen voorzien?

Je noemt in één stuk het geluid van de airbox en de warmte capaciteit van het koelsysteem. Is daar een relatie tussen?

Of ging het je om de geluidsproductie in z´n algemeenheid?
Ook dan blijft het interessant om te weten wat de relatie is tussen geluidsproductie en de warmte capaciteit van het koelsysteem.
Nou moet je het ook uitleggen ook hoor!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #9 Gepost op: 10-08-2011, 21:47 »
Een goed gedempte uitlaat houdt de warmte vaak langer vast.  Het koelsysteem moet hierop toegerust zijn. De SX-F 350 was hier blijkbaar niet op voorbereid; geen koelcapaciteit over. De luchtfilterkast is 1 van de 3 bronnen van geluid  een motor. Vandaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #10 Gepost op: 10-08-2011, 22:11 »
pfff man ik was na 10min al kompleet lost met de video en af en toe vooruit spoelen helpt ook niet.
Deze presentatie is rete saai, gelukkig zat ik er niet als toehooder want dan had ik mn slaap zeker ingehaald.

Ik weet hoe moeilijk het is geef regelmatig presentaties en workshops, maar beetje slides laten zien en een monotone spreker helpen zeker al niet.

Ik vond en vindt er nog steeds weinig vernieuwend aan. De concurrentie zit absoluut niet stil en hijgen in de nek bij KTM. Ze zullen toch eens met echt iets vernieuwend moeten komen, link systeem kennen we ook bij KTM's van jaren geleden. Injectie ed rijdt de concurrentie al meer dan 3 jaar mee.

en wat is er dan nieuw? nieuwe achterbrug.... nieuwe filterkast... 350 blok.... mwah
Als ze nu eens konden melden dat ze EURO6 norm hebben gehaald als 1 van de eersten bij 40pk, of dat hun electrische bike een MX GP manch kan meedraaien. Dat is nieuws en vooruitgang waar we wat aan hebben.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #11 Gepost op: 10-08-2011, 22:41 »
pfff man ik was na 10min al kompleet lost met de video en af en toe vooruit spoelen helpt ook niet.

Ik ging 'm ook kijken. Blijkt ineens dat ik niet van oranje hou...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Voor als je van oranje houdt.... (meer dan 50 min)
« Reactie #12 Gepost op: 14-08-2011, 00:31 »
Ik hou wel van oranje en de kans om een oostenrijker engels te horen praten laat ik me ook niet
ontnemen, maar oranje zonder modder is toch een beetje als een vaas zonder bloemen.. :'(
Grtz,
Herr DRénérZéele