Ok, ik zal hem eens uit het blok halen. Maar het klopt dat hij niet extern een slag te draaien is toch?
Nja weet je je kunt r wel mee blijven modderen maar eigenlijk moet-ie t gewoon doen! Ik bedoel, die ene keer dat toevallig je startmotor eraan gaat.. kun je m aanduwen..
Ik zou (maar wie ben ik
haha) beginnen met zo min mogelijk sleutelen, dus:
1. werkt je startrelais (klik hoorbaar maar geen startmotor) zo niet contacten/stekkers nakijken
2. is de massa van de startmotor voldoende? massabevestigingen nakijken
3. accu+ losmaken en startmotor uitbouwen. In het algemeen kun je de achterplaat van de startmotor losschroeven en hem van het anker (de as met koperwindingen) afschuiven (koolborstels zitten vaak in de achterplaat maar dat verschilt). wees iig heel voozichtig met uit- en vooral bij in elkaar zetten met de koolborstels die over de collector van het anker moeten vallen. koolborstels zijn potloodkleurige vierkantige staafjes. aan de kant van de collector (de as) zijn ze rond ingesleten en dat hoort. aan het andere eind zit meestal een koperdraadje en de rest.. iig moeten de koolborstels minimaal enige mm lang zijn (nieuw mschien wel 1,5 cm..) Als ze versleten zijn verkoopt de dealer je graag een hele nieuwe startmotor maar de betere electronica-onderdelenshop heeft ze gewoon liggen voor een paar euro. voorbeeld meenemen!
4. als de koolborstels goed aansluiten op de collector, makkelijk op- en neer schuiven in hun zitting en bemoedigende lengte hebben, kun je de weerstand van ankerwindingen doormeten. In het betere wphb staan de waarden die het moeten zijn. Hier mag je lui zijn en ff naar je huisdealer knallen zodat de monteur t ff voor je doet.. twee minuten werk..
5. blijkt-ie kapot.. ben je gelijk op de juiste plek om een andere te bestellen...
Toch..?
Weenie of je dr wat aan heb.. suc6 met je zoektocht..!
Laterz!