Het blijft altijd vervelend om te horen als er een dodelijk slachtoffer valt, of dat nu komt doordat hij gecrashed is, aangereden is, of door een hartinfarct of ander lichamelijk falen.
Maar, bij deelname aan een professioneel evenement als 'le dakar', moet je jezelf af vragen waar je het voor doet. Wil je mee strijden en je daadwerkelijk meten met de besten, dan wordt je waarschijnlijk betaald, en is het een 'job'. (Misschien geen full-time en brood-winnende job, maar dan is het gewoon werk !) en dan heb je een bepaald 'beroeps risico'.
Wil je mee doen voor de kick, het avontuur, of gewoon voor de fun, dan zou een rally als 'le dakar' niet mijn eerste keuze zijn.
Mijns inziens zijn er diverse opties voor de organisatie om deelnemers (professionals en amateurs) alles te bieden wat ze kunnen :
- Kijk bv. naar de lybia desert challange. Een categorie voor de rally.... (gassen met die handel, en wie het snelste is die wint), een categorie voor de langzamere rijders, die beoordeeld wordt op navigeren, en een categorie voor de toeristen. (Deze laatste zie ik persoonlijk overigens niet graag in 'le dakar' terug)
- verschillende routes voor de professionale en amateurs.
Aanpassen van de start tijden lijkt me overigens lastiger. De laatste starters maken er waarschijnlijk altijd nachtwerk van, en dat is ook niet wenselijk lijkt me.
Maar zelfs al zou je zaken splitsen, het gevaar blijft. Het kan je ook in nederland op dat leuke zandpad gebeuren. Een eenvoudig kuiltje, een zwiep naar de zijkant, en een boom zijn genoeg........ alleen komt dat niet in de wereld pers.....
Als deelnemer weet je waaraan je begint.
Om terug te komen op dit specifieke geval, is het zeer triest dat hij niet sneller gevonden is. Is natuurlijk nog de vraag of hij het dan wel gered had.
Overigens zijn dit soort berichten niet bevorderlijk voor de gemoedsrust van het thuis front als ik dalijk in welke rally dan ook deel neem.....