Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: offroadles geven, hoe en wat?  (gelezen 5176 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #30 Gepost op: 16-01-2009, 01:11 »
 :stupid:  klopt.. heb bij m'n zuiderburen hellingen genomen omdat de voorijder er gelijk op knalde en waar ik als ik er eerst rustig naar gekeken had er toch m'n twijfels bij had gehad..
 
Even later stond de groep te schuilen in de regen en te wedden of ik boven zou komen in de nattigheid ;)   [ ja dus]
 
Neem regelmatig beginners mee van de BIG club.. vertel de basis, demonstreer de stahouding op de zijstandaard en neem ze mee m'n achtertuin in.. rustig beginnen met hard zand, daarna wat kuilen en wat modder.. dan wat heuvels, singeltrack en een boomstammetje..
 
Af en toe helpen hun 200kg fiets op te tillen en aan het eind van de rit zijn ze verslaafd  :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #31 Gepost op: 16-01-2009, 02:14 »
Over hellingen gesproken, reed met bolski, hadden net een hapje gegeten en gingen met wat lui op stap. Eerste wat we tegenkomen, behoorlijke helling met gras begroeid. Ik neem gas terug om te kijken waar de weg omhoog is. Bolski geeft gas  :o ... :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #32 Gepost op: 16-01-2009, 13:45 »
Kzou zeggen: niet te ingewikkeld. Als je het in Afrika niet opzoekt, gebeurt het ook niet.
 
Belangrijkste:
- Wegrijden
- Stoppen
- Bochtjes
 
Gewoon ff laten wennen dat de ondergrond anders reageert dan asfalt. Als ie al zoveel ervaring heeft gaat dat goed komen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #33 Gepost op: 18-01-2009, 19:52 »

Ik heb hier ook nog een DVD van Dirtwise met oefenschema's voor off-road rijden. Is dat iets voor hem??

hey Noppy, in die dvd heb ik ook wel interesse! hoe kom ik daaraan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #34 Gepost op: 18-01-2009, 21:30 »
Mij je postadres in een PB sturen.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #35 Gepost op: 02-02-2009, 15:54 »
Zojuist op pad geweest met de pupil ;)
Hij vond het zelf erg moeilijk rijden en remmen in het zand. Maar ik vond hem vertrouwd overkomen, dus we zijn meteen maar wat kleine paadjes en zand ingedoken. Steeds een beetje moeilijker maken, en hij bleef me netjes volgen, staand op de pedalen.

Het staan vond hij enorm zwaar, zodanig dat we op een gegeven moment gestopt zijn omdat zijn benen erg moe waren en zijn rug nat van het zweet. na een korte pauze zijn we naar de kuil gegaan en daar nog wat knippenpaden gereden en het bultje op. Na 2 uur was ie bekaf en zijn we naar mijn huis gegaan. Het was voor hem een openbaring hoe hard je nog kan remmen op een losse losse ondergrond, en dat keien, stukken hout en andere rommel niet per se een probleem hoeft te zijn. Dat je met staan meer ziet en ook makkelijker obstakels ontwijkt, of desnoods neemt.

Hij vond het geweldig, ziet nu de funfactor van een lichte eencilinder, zat er zelfs over te denken om er een te kopen ;) Ik heb hem aangeraden om ook eens een daggie naar Seppie te gaan.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #36 Gepost op: 02-02-2009, 17:29 »


Iedereen bedankt voor het meedenken.


[/quote]

En hij zal vanavond wel vroeg in slaap vallen..... :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #37 Gepost op: 02-02-2009, 18:17 »
Mijn probleem is een beetje, nouja een beetje.....bang om te vallen. Tsja.....

Daardoor zit ik echt te verkrampt op de motor in het terrein. Dit komt een beetje doordat ik een tijd geleden met mountainbiken, bij een nare val,  mijn sleutelbeen van mijn schouderblad is gescheurd en los kwam (kon 'm echter beter breken)....en dat deed zeer.....PFFFF!
En mede door mijn rug, die is niet al te best, en kan bij letsel echt einde motorcarriere betekenen (reuma in ruggenwervels).
Maar daarvoor heb ik nu speciale kracht/conditie training & fysio, mede gericht op off-road rijden met de motor.....geregeld met mijn arts. :)

Ik hoop wat meer vertrouwen te krijgen met de juiste knie, nek, body en rug protectie aan te schaffen. 
Nu doe ik het nog zonder....op een voor mij te kleine NX250 :D , beetje basis technieken oefenen en het vertrouwen word al meer. En straks op de Tenere, ben benieuwd hoe dat gaat!
En dan maar eens een cursus of instructie van iemand, en veel oefenen in de kuil, dan moet het goedkomen!

Ps: Noppy, je hebt een PB.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #38 Gepost op: 02-02-2009, 19:13 »
Hé Johan,

We hebben allemaal dezelfde angsten doorgemaakt en daarom zijn de meesten een lichtere motor gaan rijden.

Het gekke is dat je, als je het eenmaal een beetje kunt, rustig weer zwaarder kunt gaan rijden

Daarom hebben de meesten hier ook twee motoren, ééntje om mee te oefenen en mee te vallen en de andere om lange afstanden te reizen.

Je DVD wordt nu gebrand...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: offroadles geven, hoe en wat?
« Reactie #39 Gepost op: 02-02-2009, 19:24 »
Hee top man, bedankt!

Tsja, heb ik net een zware gekocht..... :D
Lichte enduro erbij ligt wel in de planning ooit.....2e hands DR-Z400 denk ik, maar eerst is m'n meissie aan de beurt voor een all-road motorfiets!
......Die nieuwe Husaberg FE450 waar jullie het over hadden, aim and go!!.....man, wat een mooie machine....even verder dromen....

Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!