Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: The Tripy experience  (gelezen 10942 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #45 Gepost op: 16-02-2009, 19:35 »
Daar heb ik ook nog een ontwerp voor in de kast liggen...
Dat weet ik, daarom haalde ik het aan :P.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: The Tripy experience
« Reactie #46 Gepost op: 20-02-2009, 18:09 »
Even niet gezien dat dit topic er was, dus wat late reactie. Ik heb twee dagen met de tripy gereden en het beviel prima. Zeker als straks de wedstrijdversie verkeerd rijden laat gebeuren, dan is het geen "vals" spelen met dit apparaat. Goed overzicht met maar 1 scherm dat je in de gaten hoeft te houden en geen knoppen om te bedienen. Wel een aantal keren een afslag gemist omdat hij niet snel genoeg wisselde. Ik dacht dat voor te zijn om voor de afslag de volgende aanwijzing al voor te zetten, maar dat werkte niet. Omdat hij zelf al langzaam aan het wisselen was, ging hij 2 vooruit, waardoor je alsnog de afslag mist. De vertegenwoordiger (naam kwijt) had dat al in de software aangepast en nu staat de volgende aanwijzing al in het klein in het scherm. Op die manier kun je meteen de inschatting maken of je een goed op het gas kan of al meteen moet zoeken naar de volgende afslag. Daarnaast is het ook een stuk kleiner dan de hele opbouw die ik er nu op heb zitten! Maar het slagen valt of staat ermee of verenigingen/clubs/rally's dit systeem gaat gebruiken. Als niemand het heeft, zal niemand zijn route met dit systeem maken.

Het maken van het roadbook is wel makkelijker denk ik. Je kunt de track inladen in het programma en dan maakt hij automatisch (op de aangegeven wegen) de symbolen erbij. Delen die niet een weg volgen zul je handmatig moeten invoeren, door op dat punt in de track een symbool in te plakken. Daarna kun je het roadbook via verschillende formats uitprinten of digitaal verspreiden.

In de tripy zit geen kaartmateriaal, dus als je een A naar B(eter) navigatie functie wil, lees TomTom dan zal denk ik het apparaat nog wat duurder worden en vermoedelijk ook groter worden, omdat er meer geheugen/rekencapaciteit in moet.

gr Martijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: The Tripy experience
« Reactie #47 Gepost op: 26-02-2009, 22:50 »
Ik heb tijdens het OER weekend twee dagen met de Tripy gereden en dat is me zeer goed bevallen. Ik hoop dat ik de OER met de Tripy kan rijden want dat scheelt me een hoop werk om geen roadbook e.d. op de motor te hoeven bouwen. Dat het wedstrijdelement naar de achtergrond verdwijnt klopt. Voor mij niet erg want ik ben niet competitiegericht. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. Van de andere kant, ik rij net zo gemakkelijk tracks na via de GPS als een roabookrit via Tripy. Als je de Tripy voor meerdere trips (rally's) kunt gebruiken is ruim 500 euro een verantwoorde investering. Even afwachten of het zover komt. Misschien is de wedstrijdtripy voor de OER op tijd klaar. Het moet alleen niet zo zijn dat je straks TWEE Tripys nogdig hebt: één voor wedstrijden en één voor recreatief gebruik.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: The Tripy experience
« Reactie #48 Gepost op: 23-05-2009, 17:49 »
Nou, zo diehard ben ik niet. Ik zag meer te denken aan Gumstix of beagleboard

Samen met android? Lijkt me een goede basis
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #49 Gepost op: 23-05-2009, 18:56 »
Samen met android? Lijkt me een goede basis

Ik ben er van af gestapt. Ik heb te weinig kennis om een touchscreen aan een controller te koppelen die weer met een beagleboard werkt. Maar android werkt inderdaad op een beagleboard bijvoorbeeld.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: The Tripy experience
« Reactie #50 Gepost op: 03-09-2009, 13:34 »
van die laatste dingen snap ik dus niets, maar je hoeft het ook niet te snappen om met een tripy te rijden. als meerijdend arts heb ik erg veel gehad aan de tripy, mits ik in de rijrichting reed. Als ik terug moest om iemand op te pikken had ik er niets aan, maar daar kon ik mooi mijn GPS spoor volgen.
Wel was het zo dat er een een of twee foute plaatjes in de tripy stonden (die dus niet overeenkwamen met de route die gereden moest worden in de weg vanaf de hondehokken) op dat moment was ik blij dat er ook roadboekrijders mee gingen.
Verder kun je nog steeds fout rijden als je daar talent voor hebt. de strategie is dat je met steeds grotere rondjes rondom het laatste punt rijdt, de tripy pikt het dan vanzelf weer op.
Competitievervalsing? voor veel OER rijders is er helemaal geen competitie, alleen een oneindig mooie natuur met verschrikkelijk gave stuurpaden, waar je al je aandacht voor nodig hebt en het navigeren kunt missen als kiespijn (ik spreek hier vooral voor mijzelf)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: The Tripy experience
« Reactie #51 Gepost op: 03-09-2009, 21:36 »
Persoonlijk vond ik juist het navigeren geweldig. Jij neemt een pad omdat je denkt dat je goed zit. mensen komen je tegemoet, je gaat twijfelen. Als het dan allemaal toch klopt bij de volgende situatie krijg je er een kick van. Je kan met stapvoets of iets sneller rijden een prima tijd neerzetten.
 
Voor mij dus geen tripy, nou ja op sommige momenten is iemand met een tripy voor je wel handig... ;D ;D
 
Onno

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: The Tripy experience
« Reactie #52 Gepost op: 03-09-2009, 22:20 »
ik ga de trippy uitproberen in portugal.
navigeren vindt ook leuk maar het geld dat je voor een roadbook imo/ico afstandbediening roadbook houder  moet uitgeven vindt ik veel geld.
en al die zooi op je fiets. dus wellicht is een trippy een leuk alternatief  rammount en klaar. kom je terug van een weekje  rammount eraf en hop naarde crossbaaan.
 Je zou ook alles met een track kunnen rijden natuurlijk maar BP is wel leuker en je kan je ook nog vergissen.
 
Aan de andere kant zon roadbook etc iheeft wel wat, voorbereiding inkleuren etc.
 
 
ach ja we gaan het zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: The Tripy experience
« Reactie #53 Gepost op: 03-09-2009, 23:06 »
Nu is de mening tussen roadbook en tripy verdeeld.
Een tijdje geleden sprak ik een oud-dakar rijder, en die vond al dat gebeuren met GPS-en maar niets. Gewoon met een topo-kaart en een compas je weg vinden, dat was het helemaal !!

Zo zie je maar, over een paar jaar rijdt iedereen met trippy en is er vast weer een nieuwe uitvinding waar de discussie dan weer over gaat....

Persoonlijk vindt ik de uitdaging van roadbook veel mooier, je moet echt blijven opletten want fout rijden wordt zwaar zoeken.
Maar eigenlijk zou ik ook nog wel weer eens terug willen naar topo-kaart en compas.... gewoon voor de fun.....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: The Tripy experience
« Reactie #54 Gepost op: 07-09-2009, 14:14 »
Ja Rob, en koop dan ook een oude XT die bij de kaarten hoort. Snellere en betere motoren in het terrein vragen ook om betere navigatie.
Als je stelt dat het sportieve element met een Tripy vervalt t.o.v. een roadbook dan heb je gelijk. Het is maar net waar je voor kiest. Rijden met roadbook is leuk maar aangezien ik zelf niet erg competatief ben ingesteld, en het mij alleen maar gaat om zoveel mogelijk motorrijden, vind ik de Tripy een super alternatief. Net zo als mijn Garmin 60Cx trouwens.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: The Tripy experience
« Reactie #55 Gepost op: 07-09-2009, 14:58 »
Ja Rob, en koop dan ook een oude XT die bij de kaarten hoort. Snellere en betere motoren in het terrein vragen ook om betere navigatie.
Als je stelt dat het sportieve element met een Tripy vervalt t.o.v. een roadbook dan heb je gelijk. Het is maar net waar je voor kiest. Rijden met roadbook is leuk maar aangezien ik zelf niet erg competatief ben ingesteld, en het mij alleen maar gaat om zoveel mogelijk motorrijden, vind ik de Tripy een super alternatief. Net zo als mijn Garmin 60Cx trouwens.

Ik heb nog nooit met een Tripy gereden, wel tracks met een 60CsX. Ik heb de indruk dat een Tripy eigenlijk een track is, maar dan met plaatjes ipv een lijntje, (of ben ik nu heel simplistisch bezig) ...  Of zijn er echt duidelijke voordelen
 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: The Tripy experience
« Reactie #56 Gepost op: 07-09-2009, 15:11 »
Ik vind de combinatie van navigeren en offroad rijden nog steeds het mooist. De Tripy is vooral vwb de veiligheid een stap vooruit.  Maar er gaat niets boven een papieren roadbook waarbij je zelf al je beslissingen neemt. De voldoening als je na een lange dag rijden alles hebt weten te vinden is voor mij dan het grootst.
De voorverkenning van de OER probeerde ik zo min mogelijk het gps te gebruiken, alleen voor de koers. Met de  roadbooks van Gerjan gaat dat perfect.
Met de Tripy kun je je meer op het rijden concentreren, wat een groot voordeel is. Veel mensen kunnen hard rijden, maar hard rijden en navigeren is een ander verhaal, zie je in de Dakar maar wat vaak. Mijn voorkeur gaat dan ook nog steeds uit naar het papier. Rijden op kompas en kaart heb ik vroeger ook gedaan in Marokko en Algerije, maar dan kom je toch minder aan rijden toe en het levert soms de nodige frustratie op, als het toch niet lukt om de juiste piste te vinden. De Tripy ga ik wel gebruiken om routes te maken, daar zie ik het voordeel heel duidelijk!  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: The Tripy experience
« Reactie #57 Gepost op: 07-09-2009, 15:19 »
Met dat laatste kan ik het helemaal eens zijn. Voor mensen die routes maken is de Tripy een super hulpmiddel. Tenminste als je de mogelijkheden van het aparaat kent. Die zijn legio maar ik denk dat veel gebruikers, zeker in het begin, niet verder komen dan het inladen en narijden van een bestaande route. Tot die laatste groep behoor ik zelf ook terwijl ik voor een GPS wel zelf alle route kan maken. En ook dat levert een hoop lol op. Zowel offroad als allroad. De voor de OER (met Trypy) gemaakte roadbooks zijn prima. Dit jaar wordt ook een poging gedaan om de Capella rit (rond de jaarwisseling) met een Tripy uit te zetten.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: The Tripy experience
« Reactie #58 Gepost op: 02-10-2009, 18:40 »
Als ik kan helpen om dit roadbook digitaal te maken?
Of om eventueel klaar te zetten op Tripy  om af te printen?
Zolang er geen (Tripy)Topo kaarten van Nederland beschikbaar zijn is dit wat vervelender,
maar ik heb er wel mijn mannier voor. :)